help een arme student aan z'n eerste motor :)

NewbDriver

Rookie
9 apr 2008
7
0
Hey iedereen.

Ben 21 jaar en 1.96 lang. Geen rij ervaring (ook niet met auto).

Ik ben nu al wekenlang aan het piekeren over welke motor ik zal gaan aanschaffen. Ik wil graag een sportief modelletje. Geen naked bike of chopper. Een Allroad motor vind ik ook niet leuk. Ik zat eerst te denken aan een ZZR250 of GPZ500 (lichte motor om het motorrijden op te leren). Helaas zijn die modellen niet echt geschikt voor lange mensen.

Een lichte motor lijkt me beter vanwege m'n gebrek aan rij ervaring, ookal ben ik 21. Sowieso ben ik niet zo'n snelheidsduivel. Lekker chill rijden is voldoende. (note: moet wel kunnen rijden op de snelweg)

Ik ben student dus de motor mag niet teveel kosten, rond de 1500 euro zijn al veel mooie 2e handse motoren te koop. Een honda CBR 600F lijkt me het beste! (edit: zal rond de 2500 euro uitkomen dan. maar dat is niet anders)

Maargoed, mijn mening verandert met de dag, simpelweg omdat ik geen ervaring met motoren heb en de ''know how'' mis.

aantal vraagjes voor jullie:

1-Welke ''lichte'', sportieve, motoren zijn WEL geschikt voor mensen van mijn lengte? (mag geen naked bike of allroad zijn) het bouwjaar zal begin jaren '90 worden aangezien ik een nieuwe niet kan betalen.

2-Als je de de Honda CBR 600F laat terugdraaien naar 25kw, wat zijn de gevolgen voor de prestaties? Zijn er nadelen kwa sturing en beheersing omdat de motor zo zwaar is? (snelheid en optrekken boeit me niet. gaat toch wel snel genoeg, het is immers een motor.)

3. Zijn Honda CBR 600F uit ELK bouwjaar terug te draaien naar 25kw?


Goed advies en antwoord op mijn vragen zijn welkom ;)
 
Laatst bewerkt:
Hey iedereen.

Ben 21 jaar en 1.96 lang. Geen rij ervaring (ook niet met auto).

Ik ben nu al wekenlang aan het piekeren over welke motor ik zal gaan aanschaffen. Ik wil graag een sportief modelletje. Geen naked bike of chopper. Een Allroad motor vind ik ook niet leuk. Ik zat eerst te denken aan een ZZR250 of GPZ500 (lichte motor om het motorrijden op te leren). Helaas zijn die modellen niet echt geschikt voor lange mensen.

Een lichte motor lijkt me beter vanwege m'n gebrek aan rij ervaring, ookal ben ik 21. Sowieso ben ik niet zo'n snelheidsduivel. Lekker chill rijden is voldoende. (note: moet wel kunnen rijden op de snelweg)

Ik ben student dus de motor mag niet teveel kosten, rond de 1500 euro zijn al veel mooie 2e handse motoren te koop. Een honda CBR 600F lijkt me het beste!

Maargoed, mijn mening verandert met de dag, simpelweg omdat ik geen ervaring met motoren heb en de ''know how'' mis.

aantal vraagjes voor jullie:

1-Welke ''lichte'', sportieve, motoren zijn WEL geschikt voor mensen van mijn lengte? (mag geen naked bike of allroad zijn) het bouwjaar zal begin jaren '90 worden aangezien ik een nieuwe niet kan betalen.

2-Als je de de Honda CBR 600F laat terugdraaien naar 25kw, wat zijn de gevolgen voor de prestaties? Zijn er nadelen kwa sturing en beheersing omdat de motor zo zwaar is? (snelheid en optrekken boeit me niet. gaat toch wel snel genoeg, het is immers een motor.)

3. Zijn Honda CBR 600F uit ELK bouwjaar terug te draaien naar 25kw?


Goed advies en antwoord op mijn vragen zijn welkom ;)

Voor €1500 een CBR? Als je de prijzen bekijkt heb je een hok van dik 20 jaar oud. Waarom geen Suzuki GSX600F, zeer betaalbaar, motorvermogen zat, blokken zijn zowat niet kapot te krijgen en onderdelen zat.
 
klopt. vergeten te vermelden:

Als niet anders kan, ben ik bereid om 2500 uit geven max (in plaats van 1500). Dan zou de CBR 600f wel kunnen.

Denk eraan dat m'n 1.96m en lange benen echt een probleem is, anders had ik nu allang op een ZZR250 gezeten :)

ZZR600 = no go, op verschillende forums gelezen dat langere mensen er kramp van krijgen.

Die Suzuki.. geen idee
 
Laatst bewerkt:
Cbr600f is elk bouwjaar op 25kw kenteken te krijgen dacht ik, met uitzondering van de 'hurricane' modellen.

Maar waarom terug laten voeren als je vol vermogen mag?
Het zal zeker niet traag gaan, maar een vol vermogen motor kan je echt heus wel onder controle houden hoor (ook die 600f)

Op 25kw rijdt ie btw ook prima.
 
na het lezen van het bovenstaande vraag ik me nog even af of je zwaar rijbewijs hebt. Je typ over CBR 600 terugdraaien. Als je zwaar heb is dat een no-go, zonde van je tijd en geld.
Je hebt je rijbewijs, ik neem nog maar even aan dat het zwaar rijbewijs is, ga dan ook zwaar rijden, met 1,96 meter is geen motor te groot of te zwaar om te hanteren. Voorzichtig beginnen te rijden en steeds een beetje verder gaan op een goede fiets.

Zelf ben in 1,94 meter en rijdt nu een zxr750, is niet erg groot maar ben blij dat ik de afgelopen drie jaar aan (berg)klimmen heb gedaan, scheelde een hoop lenigheid.
 
Over de vraag of ik een licht of zwaar rijbewijs heb: ik sta op het punt te beginnen met het praktijkbewijs. Ben er nog niet helemaal over uit welke het precies gaat worden.

Waarschijnlijk een lichte, omdat ik mezelf beperkt wil houden. Supersnel rijden hoef ik niet, en met 0,0 aan wegervaring leek het me verstandig.
 
Onzin, gewoon onbeperkt halen. Of je je motor dan begrenst moet je zelf weten, maar je gaat het jezelf kwalijk nemen als je voor een beperkt rijbewijs kiest.
 
Waarom zou je jezelf willen beperken in je motorkeuze?
Zodra je een 25 kw rijbewijs hebt zit je twee jaar vast aan of een 250-300cc brommer waar jij met je lengte echt niet (lekker) op gaat passen. Of je moet een begrensde 500+cc motor nemen, maar waarom zou je, zolang je het gas niet helemaal opentrekt zit er geen/weinig verschil tussen een begrensde en onbegrensde motor. Met een onbeperkt rijbewijs kan je ook gewoon een 500cc motortje nemen met 45-60 pk die ook met wind tegen nog veilig de snelweg op kan. Als je daar al lekker op zit, ik ben 1,88 maar door lange benen zit ik op veel motoren niet lekker, zoals de CBR 600F maar ook de oude Pan European.

Mensen zeggen altijd dat veel vermogen gevaarlijk is, maar het is nog altijd de bestuurder die bepaald en de ene motor met veel vermogen is de ander nog niet.
En ik zie vermogen meer als een veiligheid zodat ik zonder drie keer hoef terug te schakelen gas kan geven om gevaar te ontwijken
Zeker met jouw lengte zou ik op z'n minst een 600 zoeken en als het kan 750cc of meer niet voor de snelheid. Dus inderdaad een Suzuki GSX 750F als je toch iets wilt met kuip, maar er zijn er vast nog wel meer die aan jouw eisen voldoen.
 
Met jouw lengte, ga eens kijken voor een Yamaha FZS 600 Fazer.
Ze zijn te koop in 25 kw of vol vermogen = 70 kw.
Ik ben zelf net geen 1,90 meter, en zit heerlijk op mijn Yamaha FZS600 Fazer.
Het is een sportieve-tourbike, omdat je wat meer rechtop zit, maar de wegligging, looks (zeker met volle kuip zoals die van mij) en prestaties, doen niet onder voor een sport-bike.

Gezien je budget zal het lastig worden, maar ze komen in de buurt, dus zeker een zoektocht waard.
 
bedankt voor de reacties allemaal.

Het lijkt erop dat de juiste motor voor mij een honda 600f, suzuki GSX 600F of een Fazer is.

Jammer, wilde namelijk starten op een lichte.. begrenzen dan maar :)
 
bedankt voor de reacties allemaal.

Het lijkt erop dat de juiste motor voor mij een honda 600f, suzuki GSX 600F of een Fazer is.

Jammer, wilde namelijk starten op een lichte.. begrenzen dan maar :)

Waarom je wil de motor persee begrenzen? Het is echt niet zo dat je met een begrensde motor geen "gevaarlijke" acties kunt uithalen.
Als je het mij vraagt kan een beetje meer vermogen je juist uit hachelijke situaties redden. Automobilisten slapen nog wel eens tijdens een baantje opschuiven ofzo.

Maar goed je komt er nog wel achter als je een maand of twee rijd en dan denkt van mmmmmmmm volgens mij kom ik wat vermogen tekort. Sc6 met je keuze !!
 
Terug
Bovenaan Onderaan