help een helm! :)

motormuts

Rookie
26 mrt 2005
5
0
breda
Laat ik beginnen met de opmerking dat ik absoluut NIETS van motors weet! :?

Een vriend van mij heeft sinds kort een motor gekocht, en ik mocht laatst mee achterop. Ik vond het uiteraard helemaal gaaf en ben verkocht. Als ik het geld bij elkaar heb wil ik zelf ook mijn rijbewijs gaan halen en een motor aanschaffen, maar dat terzijde.

Toen ik achterop ging kon ik een helm van iemand lenen. Een potje (?), een maat te groot. Dit is natuurlijk niet veilig, dat snapte ik nog wel.
Nu was er een leuke paasaanbieding. Helmen vanaf 40 euro (eerst voor 95 euro, dus das best een mooie aanbieding, toch?) , dus daar ben ik maar even gaan kijken. Altijd handig, zowel om nog een keer achterop te kunnen, als voor mijn eigen rijlessen, later.

Nu heb ik een helm gekocht: cts integraal 901 classic soft, maat S. Ik vind hem superlekker zitten en in de winkel zeiden ze dat ie paste, ietsje aan de ruime kant, maar "het kon nog wel".

Nu is mijn vraag aan jullie, motorkenners :]
Heeft een van jullie ervaring met deze helm? (of dit merk helmen)
Is het een beetje redelijke kwaliteit?
Is het heel rampzalig als je helm ietwat te groot is?
Zijn er verder nog dingen die ik moet weten over deze helm, of helmen in het algemeen?

Hebben jullie verder nog tips voor iemand met een krap budget, maar toch wel beginnende motorkriebels? :]

Alvast bedankt!
 
Laat ik beginnen met de opmerking dat ik absoluut NIETS van motors weet! :?

Een vriend van mij heeft sinds kort een motor gekocht, en ik mocht laatst mee achterop. Ik vond het uiteraard helemaal gaaf en ben verkocht. Als ik het geld bij elkaar heb wil ik zelf ook mijn rijbewijs gaan halen en een motor aanschaffen, maar dat terzijde.

Toen ik achterop ging kon ik een helm van iemand lenen. Een potje (?), een maat te groot. Dit is natuurlijk niet veilig, dat snapte ik nog wel.
Nu was er een leuke paasaanbieding. Helmen vanaf 40 euro (eerst voor 95 euro, dus das best een mooie aanbieding, toch?) , dus daar ben ik maar even gaan kijken. Altijd handig, zowel om nog een keer achterop te kunnen, als voor mijn eigen rijlessen, later.

Nu heb ik een helm gekocht: cts integraal 901 classic soft, maat S. Ik vind hem superlekker zitten en in de winkel zeiden ze dat ie paste, ietsje aan de ruime kant, maar "het kon nog wel".

Nu is mijn vraag aan jullie, motorkenners :]
Heeft een van jullie ervaring met deze helm? (of dit merk helmen)
Is het een beetje redelijke kwaliteit?
Is het heel rampzalig als je helm ietwat te groot is?
Zijn er verder nog dingen die ik moet weten over deze helm, of helmen in het algemeen?

Hebben jullie verder nog tips voor iemand met een krap budget, maar toch wel beginnende motorkriebels? :]

Alvast bedankt!

-Het merk is me volslagen onbekend.

-De kwaliteit moet wel ruk zijn voor 40 euro.

-Het kan zeer gevaarlijk zijn als je helm te groot is, moet zo strak zitten dat als je de helm beweegt je wangen mee moeten gaan en niet in de helm mogen bewegen.

-Algemene tips? Geef deze aan een neefje ofzo die scootah gaat rijden en koop een goeie.
 
Te ruim kan rampzalige gevolgen met zich mee brengen,wat ik overigens niet voor je hoop,als je weer achterop gaat moet je tijdens het rijden ff over het schouder van de piloot kijken,"lift"je helm maw verschuift ie op je bol dan kun je beter een kleinere kopen.
 
Ik had niet verwacht dat het super was. Ben ook niet blond.
Maar ik had iig het idee dat dit wel veiliger zou zijn dan met een potje rond te rijden die 1 of 2 maten te groot is.
Tuurlijk moet je niet bezuinigen op een helm, maar meer zit er momenteel helaas niet in, en een integraal helm van €95,- (nu dan voor €40,-) leek me dan de beste tussenoplossing...
Is dit zó stom gedacht?

En ik heb helaas geen neefjes :)
 
Nu heb ik een helm gekocht: cts integraal 901 classic soft, maat S. Ik vind hem superlekker zitten en in de winkel zeiden ze dat ie paste, ietsje aan de ruime kant, maar "het kon nog wel".
als je hem een paar x heb opgehad gaat het allemaal wat ruimer zitten en kan het NIET meer.
beter gewoon ruilen en laat ze een xs voor je bestellen anders moet je volgend seizoen weer een nieuwe helm kopen en dan is 40 euro nog steeds teveel geweest voor een helm


en een krap buget en motorkriebels is altijd lastig maar NOOIT bezuinigen op je veiligheid

17 april is er weer een beurs in geleen en 130 km rijden is te doen lijkt me
 
is het zo'n helm
bucket-helm.gif
:+
 
-Het merk is me volslagen onbekend.

:^

-De kwaliteit moet wel ruk zijn voor 40 euro.

Dus een helm van rond de 500 euro is per definitie beter :? :P

Dat ben ik dus niet met je eens, iedere helm die in Nederland op de markt komt wordt gekeurd, ofdat er nou eentje is van 500 euro of eentje van 40 euro, dat maakt denk ik geen ruk uit :P

-Het kan zeer gevaarlijk zijn als je helm te groot is, moet zo strak zitten dat als je de helm beweegt je wangen mee moeten gaan en niet in de helm mogen bewegen.

Een helm moet idd gewoon zitten ;)


-Algemene tips? Geef deze aan een neefje ofzo die scootah gaat rijden en koop een goeie.


Als je nog niet zeker bent dat je in de toekomst idd gaat motor rijden lijkt het me logisch dat je niet een investering doet van een paar honderd euro voor een helm :)

En die rijdende neefjes op scootáhs hebben tegenwoordig precies dezelfde helmen op hun knar als jij en ik op de motor, dus dat maakt ook geen verschil meer :P
 
Pas een helm gekocht voor iets van 100€, is nog ie (blijkt later) KNMV goedgekeurd ook....hoeveel beterderderder ( :) ) is een helm die 5 x zo duur is??

M.a.w. prijs zegt IMHO niet alles...
 
Pas een helm gekocht voor iets van 100€, is nog ie (blijkt later) KNMV goedgekeurd ook....hoeveel beterderderder ( :) ) is een helm die 5 x zo duur is??

M.a.w. prijs zegt IMHO niet alles...

idd :^

Een dure helm wil niet automatisch zeggen een goede helm ;)

En een goedkope helm hoeft niet gelijk een slechte helm te zijn :P
 
Het verschil tussen een veilige helm en een onveilige helm is het e keurmerk. Voor de rest moet een helm gewoon goed passen en niet ´nog wel kunnen´. Dure merken zijn gewoon STUKKEN beter afgewerkt en gebruiken betere materialen.

Dus: e merk opsnorren, pasvorm goed beoordelen, prijs beoordelen. Zet anders gewoon even een Arai of Shoei op om het verschil te beoordelen t.o.v. een goedkopere helm.

tlh
 
Als je helm "iets" te groot is kun je de ruimte opvullen met een helmmutsje.
(zo'n bivakmuts)
Om even een helm te hebben kan ik me voorstellen dat je er niet te veel geld voor wilt uitgeven.
Als je begint met motorrijden komen er veel kosten op je af en een beperkt budget is een feit.

Als je inderdaad wilt gaan beginnen wordt dat dus beurzen en motorzaken aflopen en in de aanbiedingenbak neuzen.

Advies, koop niet te snel en neem ene ervaren motorrijder mee.

Veel succes en hopelijk tot ziens op de motert.
 
Laat je niet gek maken hoor, als jij die helm
gewoon bij een zaak gekocht hebt is deze
veilig genoeg.
In nederland MOGEN inderdaad geen helmen verkocht
die geen E-keur hebben en dat gebeurd ook echt niet.
Wel lijkt het me niet echt handig om een te ruime helm
te kopen, hij moet als hij nieuw is redelijk strak
zitten.
Als je hem een maand of 2 gebruikt gaat hij ook een
beetje naar je hoofd staan en dan zit hij pas echt goed.
Maar gebruik deze helm maar gewoon om af en toe achterop
te gaan en voor je rijlessen.
Als je dan later je motor koopt dan onderhandel je er
meteen een goede helm bij.

veel plezier en succes
Zeldzame
 
zolang er een ekeur op zit, zit je veilig. maak je daar maar geen zorgen over.
het grote verschil tussen een CTS ( :? ) en een Arai of Shoei is de afwerking, pasvorm, gebruikte materialen. echt NIET de mate van veiligheid.

en de pasvorm is goed als je wangen ingedrukt zijn, je voorhoofd meebeweegt als je hem beweegt, en je kin er niet onderuit komt.
 
ik had ook een iets te ruime helm zat toch achterop maar met lessen kon hij eigenlijk niet kwam ik achter toen ik de snelweg opmoest
 
Volgens mij zie ik elk jaar op de beurs wel weer een aantal CTS-helmen liggen. Maar als ik nu ff zit te zoeken op het web kan ik er maar weinig over vinden. :?

Tot nu toe nog niet meer als dit:

We carry the full line of the 2002 model year CTS helmets. This is the expensively price CTS C-2 Snow Helmets.

CTS helmets are made by Bieffe and are available at great discounts.
Bron: Klik

Ik weet 't, het is niet veel, maar ik wist het niet. Bieffe is toch niet onbekend dacht ik zo. Wat me wel opvalt is dat ik CTS voornamelijk tegenkom in combinatie met het woord "Snowmobile"...

Kwaliteit zou ik niets over durven zeggen. Het enige wat ik TS kan melden is wat hier al enkele keren gemeld is: Bezuinig NOOIT op veiligheid!

:)
 
Dus een helm van rond de 500 euro is per definitie beter :? :P

Dat ben ik dus niet met je eens, iedere helm die in Nederland op de markt komt wordt gekeurd, ofdat er nou eentje is van 500 euro of eentje van 40 euro, dat maakt denk ik geen ruk uit :P

Okee, gekeurt is gekeurt maar het zou zo maar eens een oud model kunnen zijn waarvan de prijs dus te verklaren is door het feit dat er een oud E-keurmerk in zit en een helm van 500 euro is 9 van de 10 keer veiliger dan eentje van 40 euro. Daar zit meer ontwikkelings werk in. En over comfort en opties heb ik het dan nog niet.

Advies: Beter een goedkope "slechte" integraal helm dan een potje maar koop zodra je er geld voor hebt een beter zittende en 1 met een nieuw E-keurmerk.
 
zolang er een ekeur op zit, zit je veilig. maak je daar maar geen zorgen over.
het grote verschil tussen een CTS ( :? ) en een Arai of Shoei is de afwerking, pasvorm, gebruikte materialen. echt NIET de mate van veiligheid.

en de pasvorm is goed als je wangen ingedrukt zijn, je voorhoofd meebeweegt als je hem beweegt, en je kin er niet onderuit komt.

er staat in de helm, op de kinband E3 en daarna 2 cijfercombinaties (0558859 139045). Op de doos staat E37C02 Zegt jullie dat iets?

Hij zit erg comfortabel. In andere helmen die ik gepast heb kreeg ik acuut hoofdpijn, en dat had ik hier niet bij. Mijn kin komt er absuluut niet onder uit, mijn wangen zijn ingedrukt. Alleen als je de helm vasthoudt en ik nee schut zit er ietwat frictie op...
 
Laatst bewerkt:
Laat je niet gek maken hoor, als jij die helm
gewoon bij een zaak gekocht hebt is deze
veilig genoeg.
In nederland MOGEN inderdaad geen helmen verkocht
die geen E-keur hebben en dat gebeurd ook echt niet.
Wel lijkt het me niet echt handig om een te ruime helm
te kopen, hij moet als hij nieuw is redelijk strak
zitten.
Als je hem een maand of 2 gebruikt gaat hij ook een
beetje naar je hoofd staan en dan zit hij pas echt goed.
Maar gebruik deze helm maar gewoon om af en toe achterop
te gaan en voor je rijlessen.
Als je dan later je motor koopt dan onderhandel je er
meteen een goede helm bij.

veel plezier en succes
Zeldzame

Dank je wel! Vind ik heel fijn om te horen
 
Terug
Bovenaan Onderaan