Help een newbie kiezen!

Jellert

MF veteraan
6 mei 2007
6.420
7
Hallo, ik ben nieuw hier maar dat terzijde. Ik ben 20 en wil mijn rijbewijs A gaan halen. Nu twijfel ik tussen 1 jaar wachten en meteen het zware rijbewijs halen of meteen van de zomer een spoedcursus te gaan doen en met een lichte motor beginnen.
Ik ben student dus heb niet zo'n groot budget om aan een motor uit te geven en ik denk dat ouders enigszins sceptisch zullen zijn, dus al te veel ondersteuning verwacht ik daar niet van.

Goed dan, als ik met een lichte motor begin gaat mijn voorkeur naar een supermotard achtige variant uit. Kunnen deze ook op de snelweg?

Als ik wacht op een zware motor gaat mijn voorkeur uit naar een supersport/tour variant. Iets in de richting van een GSX 600 F.

In de aanschaf zou dit jaar de motor rond de 1500 mogen kosten. Volgend jaar denk ik wel een budget van 2500-3000 bij elkaar te hebben.

Hoeveel ben je voor een Rijbewijs ongeveer kwijt? Kan ik nl. nergens duidelijk vinden.
Wat kost een motor maandelijks ongeveer aan vaste lasten?

De motor zou trouwens niet overdakt gestald kunnen worden, is een motorhoes voldoende bescherming tegen de getijden? Zo niet moeten er maar wat fietsen in de schuur wijken. :P

Damm ik heb er zin in!

MVG Jelle

Ps. sorry voor de zoveelste advies topic...
 
GSX-F is ook verkrijgbaar in 25kW hoor, kun je na je 'lichte' rijbewijs de boel ombouwen naar 'zwaar'.
 
Persoonlijk zou ik dat ene jaartje wachten, en meteen een goede fiets kopen. Je moet anders nu eerst je rijbewijs halen, dan een 25kw-er kopen, die over een paar maanden weer verkopen (met verlies waarschijnlijk) en dan weer een andere fiets uitzoeken. Andere optie is om 25kw fiets te kopen die je later weer kan terugtunen.

Is het niet mogelijk om een aantal maanden voor je 21 word al te beginnen, om dan vervolgens pas examen te doen als je 21 bent?