Help een newbie kiezen!

Jellert

MF veteraan
6 mei 2007
6.420
7
Hallo, ik ben nieuw hier maar dat terzijde. Ik ben 20 en wil mijn rijbewijs A gaan halen. Nu twijfel ik tussen 1 jaar wachten en meteen het zware rijbewijs halen of meteen van de zomer een spoedcursus te gaan doen en met een lichte motor beginnen.
Ik ben student dus heb niet zo'n groot budget om aan een motor uit te geven en ik denk dat ouders enigszins sceptisch zullen zijn, dus al te veel ondersteuning verwacht ik daar niet van.

Goed dan, als ik met een lichte motor begin gaat mijn voorkeur naar een supermotard achtige variant uit. Kunnen deze ook op de snelweg?

Als ik wacht op een zware motor gaat mijn voorkeur uit naar een supersport/tour variant. Iets in de richting van een GSX 600 F.

In de aanschaf zou dit jaar de motor rond de 1500 mogen kosten. Volgend jaar denk ik wel een budget van 2500-3000 bij elkaar te hebben.

Hoeveel ben je voor een Rijbewijs ongeveer kwijt? Kan ik nl. nergens duidelijk vinden.
Wat kost een motor maandelijks ongeveer aan vaste lasten?

De motor zou trouwens niet overdakt gestald kunnen worden, is een motorhoes voldoende bescherming tegen de getijden? Zo niet moeten er maar wat fietsen in de schuur wijken. :P

Damm ik heb er zin in!

MVG Jelle

Ps. sorry voor de zoveelste advies topic...
 
GSX-F is ook verkrijgbaar in 25kW hoor, kun je na je 'lichte' rijbewijs de boel ombouwen naar 'zwaar'.
 
Persoonlijk zou ik dat ene jaartje wachten, en meteen een goede fiets kopen. Je moet anders nu eerst je rijbewijs halen, dan een 25kw-er kopen, die over een paar maanden weer verkopen (met verlies waarschijnlijk) en dan weer een andere fiets uitzoeken. Andere optie is om 25kw fiets te kopen die je later weer kan terugtunen.

Is het niet mogelijk om een aantal maanden voor je 21 word al te beginnen, om dan vervolgens pas examen te doen als je 21 bent?

Wat je voor je rijbewijs kwijt bent, hangt helemaal van jezelf af. Reken ongeveer op 40 euro per les (heb er zelf 18 gehad), 40 euro voor je theorie, 100 euro voor je eerste examen en 180 voor je 2de.

Heb je er overigens ook rekening mee gehouden dat er nog motorkleding moet komen? Daar ben je ook zo meer dan 1000 euro voor kwijt. Het is overigens verplicht om in goede kleding op je examen te komen. Je vergroot er sowieso je slaagkans mee...

Succes!
 
Laatst bewerkt:
Als je wilt rijden, dan moet je gewoon eerst 25KW gaan. Dat houdt wel in: 2 jaar lang. Heb je een jaar geduld dan kun je meteen vol vermogen. Dus 1 jaar eerder. Of je moet in de tussentijd nog een keer examen doen. Maar dit heb je zelf ook wel bedacht. Over de motoren kan ik niets zinnigs zeggen.

Verder raad ik je aan om de search knop eens te gebruiken, want veel van deze vragen zijn al uitgebreid beantwoord. Dit is niet om je af te kappen, maar meer om aan te geven waar de informatie al beschikbaar is, ipv dit nog maagdelijke topic.
 
Vaak is het zo dat je voor het lessen alleen zelf schoenen moet hebben en de rijschool de rest van de kleding voor je heeft.

een jaar wachten met rijden, ik kan het niet laten. mar goed de keuze is aan jou.
 
beste Jellert,

ik kan me in jou situatie in leven.
ik ben namelijk 21 jaar, en heb toen ook voor de keuze gestaan 25kw rijden of toch maar even wachten.

nu wilde ik al vanaf dat ik een klein kind was motor rijden, ik heb er wel lang over moetten nadenken (een minuut of 5) en heb de knoop doorgehakt en ben gelijk begonnen met lessen!

ik weet niet hoe dit voor jou is maar neem aan wel redelijk het zelfde :]

maar hou er wel rekening mee dat als je 20 bent wel eerst
2 jaar
25kw moet rijden, dit houd in dat je 22 bent als je zwaar mag gaan rijden.

een motor is echter niet zo heel duur kwa rijden,
wegen belasting is 63 euro in het jaar en ik heb dan mijn motor (FZR 600R) voor 75 euro in het jaar verzekerd (WAmet op zittende).

dat is dus goed te doen, het halen van mijn rijbewijs kosten me toen totaal 800 euro.
maar dat is weer afhankelijk hoeveel lessen jij nodig hebt en of je geen herexamen hoeft te doen (gaan we niet vanuit ;) )

en ja de prijs van een motor zul je vast al wel een idee van hebben, maar hou ook rekening met motorkleding!
het is heel belangrijk om goede beschermende kleding te hebben en dat kost bijelkaar ook wel wat centen.

ik hoop dat je hier wat aan hebt!

GR NEMO :]
 
Even anexdote over mijn autorijbewijs, nee wacht koekblik RBW :D : Ik rij daar dus een heuvel op, zon staat laag, ben gezellig met examinator en instructeur die achterin zat aan het ouwehoeren. Stapt de examinator ineens op de rem, hij wijst naar rechts: Quut! Rood stoplicht niet gezien... Ik dacht: dat was het dan :( Hij vertelt rustig: Ja das eigenlijk verkeersovertreding enzo maar dat zou geldboete zijn dus rij maar gewoon door. Voor de rest zo overtuigend en besluitvaardig gereden, geluk gehad met speciale verrichtingen dat ie op laatst zei: Ja jelle, om je daar nou op te laten zakken... wat mij betreft ben je geslaagd! Mijn vrienden worden nog steeds boos als ze twee keer erover hebben gedaan om iets onbenulligs als richting aangeven dat ik MET ingreep ben geslaagd.
 
Ik heb zelf een GSX600Fje en hij bevalt prima! Ik ben blij dat ik hem gekocht heb om door mijn 25kw periode te komen, het gewicht en redelijk vermogen vind ik een pluspunt evenals de zithouding (ik ben 1.92). Dus over de motor; fijn om te rijden, lekker vermogen, ziet er nog eens leuk uit en is supermakkelijk in onderhoud. Ik heb laatst alle filters vloeistoffen e.d. vervangen, kostte me 2 uurtjes (exclusief kappen demonteren). Mijn verzekering kost mij 152 euri's per jaar en de wegenbelasting is zoals bovengenoemd iets van 56 euri. Dat zijn de kosten dus niet *D .

Succes met lessen en zoek de goede bike uit!
 
Je zou wel pech hebben als je nu besluit een jaartje te wachten en ze krijgen Dit erdoor. -O-

'k Weet niet of dit van de baan is ofzo... heb eigenlijk niet de moeite genomen naar recenter nieuws te zoeken :+
 
ik denk dat een jaartje wachten wel handiger is, zit je niet meer met he 25kw gebeuren en dat bespaard ook kosten op een motor en dan kan je nog even verder sparen
 
Ik zou een jaartje wachten en dan voor bv een CBR600F gaan of iets in die richting. En tot die tijd kun je je wel alvast gaan verdiepen in je theorie, motorzaken langs gaan om te kijken wat je leuk vindt enz.

maar.............je kunt natuurlijk ook nu kunnen beginnen en dan kijken naar een CBR die op 25 KW is gezet maar makkelijk terug te zetten is.

Ik weet niet hoe goed jij in wachten bent namelijk; bij mij is het meestal; wat in mn kop zit, zit niet in mn kont. Maar ik ben dan ook een vrouw en die schijnen ongeduldiger te zijn ;)
 
Laatst bewerkt:
ik heb nooit op 25kW gereden dus weet niet of dat echt zo langzaam is, het is denk ik niet verkeerd om als je 20 bent eerst 2 jaar 'licht' te rijden dan kan je mooi een beetje leren rijden, de kosten van het rijbewijs ligt aan jezelf, leer je snel of niet...
ik heb mijn rbw nu een maand of drie en heb ongeveer 30 lessen nodig gehad (voor AVB en AVD bij elkaar) misschien kan het wel met een stuk minder, maar ik leer het liever goed, en voor alles in 1 keer geslaagd. een les kost je ongeveer 40 euro per uur, de twee examens bij elkaar kostten mij 390 euro.
 
UPDATE: Ik heb het eens ter tafel gebracht en Pa vond het ook wel vet om een motor te nemen. Nou vraag ik gewoon spoedcursus voor mijn 21e verjaardag. Nemen we samen sport/sporttoer motor (waarschijnlijk een Moto Guzzi) en neem ik zelf nog een leuk en goedkoop crossmotortje voor het betere gooi en smijtwerk om goed leren rijden en tevens leren sleutelen aan die dingen omdat ik niet zo technisch ben. 8 maandjes wachten. Ik heb er zin in!!!
 
Laatst bewerkt:
UPDATE: Ik heb het eens ter tafel gebracht en Pa vond het ook wel vet om een motor te nemen. Nou vraag ik gewoon spoedcursus voor mijn 21e verjaardag. Nemen we samen sport/sporttoer motor (waarschijnlijk een Moto Guzzi) en neem ik zelf nog een leuk en goedkoop crossmotortje voor het betere gooi en smijtwerk om goed leren rijden en tevens leren sleutelen aan die dingen omdat ik niet zo technisch ben. 8 maandjes wachten. Ik heb er zin in!!!
Ik wou dat ik zo'n vader had... Mijnes staat al met zijn handen voor zijn gezicht als ik het woord MOTOR alleen al noem...

(Dat weerhield me er trouwens niet van om op mijn 20ste gewoon mijn A te halen (voor mijn koekblik-brevet))
 
Heb je er overigens ook rekening mee gehouden dat er nog motorkleding moet komen? Daar ben je ook zo meer dan 1000 euro voor kwijt.
Succes!

Overdrijven is ook een vak....

Maar ik zou een jaar wachten en dan gelijk een leuke motor kopen, je hebt dan een groter budget
Dan kan je een mooier uitziende en (meestal) een meer
betrouwbaarder motor uitkiezen met minder KM en jaar
 
Heb op mn 19e mn motor gehaald (ben nu 21), oorspronkelijk op een 125je rondgetuft en nu dus een Monster 600. Alhoewel ik me nu behoorlijk aan 25kw erger (zit er nog maar kort aan vast) ben ik toch wel blij dat ik wat ervaring op wat tammere motors heb opgedaan.

Mijn advies is, gewoon nu halen. Kan je zowieso nu rijden, en doe je ervaring op. Betekent ook dat als je eenmaal zwaar mag je waarschijnlijk beter met het vermogen om kan gaan omdat je het een beetje opgebouwd hebt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan