Help, geen laadstroom meer!!

ST-er

Die hard MF'er
5 apr 2003
481
0
Belgisch Limburg
Effe wat hulp gevraagd.

Het gaat om een Dnepr MT16 Bj '93
M'n laadstroomlampje blijft branden, dus , geen laadstroom.
Aan de batterij meet ik draaiende of met stilstaande motor evenveel ( 12 V. gelijkstroom)
Tussen het middelste en het onderste moertje van de generator 20v (wissel) bij verhoogd stationair draaien
Tussen het onderste en het bovenste 20V , tussen het middelste en het bovenste 0,0V . Is dat allemaal normaal ? Of heeft de "lichtmachiene" het begeven. Welke waarden moet ik elders nog kunnen meten om te achterhalen wat er nu eigenlijk de geest heeft gegeven???
 
20 volt is erg veel. maar dan gebeurt er in ieder geval iets. als je dit hebt gemeten met de bedrading intact is je regelaar stuk.op 1 van de polen staat altijd spanning van de accu, ook met contact uit, de andere krijgt spanning met contact aan en moet een wisselspanning terug geven.
als je he goed wil doen zet je er niet weer een russische regelaar op, doe ook maar geen oostduits...
 
Gisterenavond wel wat geestdriftig geweest in al m'n ijver om 't euvel op t" sporen.
Daarnet alles eens op 't gemak doorgenomen.

OK , ik meet wel 13.8 V aan de dynamo uitgang en dat is DC .
Onderaan de regelaar meet ik tussen de voorste aansluiting en de massa 12V en datis precies evenveel dan m'n batterij geeft.Tussen het achterste van de drie en de massa 9V. Zit daar nog ergens z'n klein blokje (met vermelding PC 702) weggestoken tussen de regelaar en de batterij en daar zitten 4 kabeltjes aan 1 groene, 1 grijze( komt rechtstreeks van de dynamo)en 2 orange die aan elkaar verbonden zijn.

Als ik een stevige tik , met een schroevendraaier of zo iets , tegen dat ding geef gaat het controlelampje effe uit en hoor ik iets klikken . Spul dus opengeprult en er blijkt een contactje in te zitten dat bekrachtigt word door een spoeltje. Als ik dat contactje sluit ....controlelampje uit , en dan heb ik een paar handen te weinig om nog metingen te verrichten.

Dynamo is dus OK . De rest nog niet.

Niemand een fatsoenlijk electrisch schema van een MT 16 waarop het verloop van die spagethie die de Russen kabelboom noemen te volgen is????
 
de tik heeft de regelaar nodig om over te slaan, dat kan komen doordat de dynamo net te weinig geeft, laadspanning van meer dan 13, 8, maar minder dan 14,8 is goed, als je dynamo meer geeft dan laadspanning en je lampje brand nog steeds, is het je regelaar of..... je hebt sluiting tusen je contactschajelaar en de regelaar.....
 
Is dat contactje met spoelbekrachtiging misschien een elektromechanische spanningsregelaar? Dan wil het wel eens helpen om de contacten te reinigen en opnieuw af te stellen.


ps.
Weet dit niet zeker, ik heb geen Dnepr/Ural o.i.d. Maar wel een oude jap, en daar werkt dat zo.


suc6
 
voor mij klinkt dit als een ouderwetse mechanische spanningsregelaar.
je kunt het ding waarschijnlijk weer aan de praat krijgen door de puntjes schoon te vijlen.
het kan ook een losse soldeerbevestiging op de grondplaat van het dingetje zijn.
kortom: de wet van behoud van ellende.

als je naar een auto-electrabedrijf gaat met de regelaar hebben ze waarschijnlijk voor een paar tientjes een electronische regelaar voor je.
daar kunnen ze ook wel een aansluitschema-tje voor je schetsen.

mijn guzzi en bmw(oman's) hebben op dezelfde manier een electronische regelaar bekomen :}
 
tip: die russische spanningsregelaar in de bak mikken en via het udcn-forum even contact opnemen met rudi korpershoek, die levert een bmw-regelaar waar wel wat draden voor ge-her-rangschikt moeten worden. Maar dan werkt ook alles naar behoren en gaat het lampje ook uit als je gas geeft......ik spreek uit ervaring :}
 
Hij doet 't weer , JIEPIE........... *O*

Effe telefonisch overleg gepleegt met Jan ( je weet wel, die van Paula ) ,
en tot de slotsom gekomen dat er 2 regelaars op m'n spannetje hangen. Da's dus 1 teveel of , als je wil, 1 reserve. 8-)

Na wat zoek en extra meetwerk tot de slotsom gekomen dat het toch een geval van sluiting moest wezen en de hele nest doorzocht.
Blijkt er een kortsluiting te zitten in de noodstopschakelaar, rechts op je stuur. Contactspray en wat peuteren en zie, de boel werkt weer zoals het hoort.


Dank voor het meedenken :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan