Help, gevallen en nu bang..

inges1

Rookie
6 nov 2006
2
0
Hallo allemaal,

Ik hoop dat iemand mij wat tips kan geven. Het volgende is er aan de hand. Ik droom al jaren van mijn motorrijbewijs halen en nu heb ik dan ook een snelcursus genomen en ben begonnen met 3 dagdelen lessen en examen voor het voertuigbeheersings gedeelte. 1e dagdeel ging prima, 2e dagdeel nog beter, maar mijn 3e dagdeel was zwaar bagger. Ik had een instructeur die totaal niet uitlegde maar we moesten zelf maar rijden. Hij stond me alleen maar een beetje af te zeiken over alles wat ik niet goed deed. (terwijl de instructeur van dagdeel 2 ervan overtuigd was dat ik het examen in een keer zou halen, aangezien ik zo goed ging)Tot overmaat van ramp werd ik zo zenuwachtig van die man, dat ik tijdens de noodstop oefenen dus met 50 km per uur onderuit ging. Keiharde klap gemaakt, die vent liep gelijk naar de motor en zegt tegen mij dat ik zijn motoren aan het slopen was. Niet even vragen gaat het ofzo.... Maar goed, ik helemaal onzeker maar toch weer erop gestapt. Doe ik het later tijdens de vertragingsoefening nog een keer (weer onderuit met 50 km per uur) De volgende dag stond mijn examen gepland. Ik was dus zwaar bang om weer te remmen. Daarnaast was (ben) ik bont en blauw en alles deed me zeer, leuk om dan je examen in te gaan. Nou inderdaad...gezakt op het noodstopgedeelte en de precisiestop. Ik ben nu zo onzeker geworden dat ik echt heel voorzichtig rem en ja dat kan niet met een noodstop. Nu moet ik binnenkort weer examen doen en krijg nog een dagdeel les. Maar ik ben nu heel onzeker geworden en bang voor die remoefeningen. Heeft iemand hier ook ervaring mee en zo ja, kun je me dan tips geven hoe ik weer zeker op de motor kan zitten, want ik ben bang dat ik weer zal zakken. Die vent wordt bedankt, het ging helemaal prima, de motor nog nooit laten vallen en alle oefeningen had ik onder de knie, maar nu...... (heb trouwens nog wel een klacht ingediend, die dan ook serieus is genomen gelukkig)Hoop dat iemand nuttige tips heeft. Bedankt alvast!!!!
inges1
 
tegen die vent zeggen wat je van hem denkt , geeft meteen je zelfvertrouwen terug
 
Is uitstel van het examen en een andere instructeur een optie?

Het klinkt niet alsof die vent en jij erg compatibel zijn.

Voor de rest; bang c.q. extreem voorzichtig zijn na twee keer vallen lijkt me niet meer dan logisch. Dat moet slijten, en daar kan een goede instructeur je bij ondersteunen.

Succes in ieder geval!
 
Hoi Inges,

Ik herken hier veel in... De instructeur die je nu hebt is niet goed voor je. Ik zou een andere school zoeken met een instructeur die wel het vertrouwen van je kan winnen.

Daarnaast: Je moet je altijd afvragen of een snelcursus wel de beste optie is voor je, zeker in zulke situaties. Ikzelf heb ook een snelcursus gedaan en ik zou het echt niet zo snel meer doen.

Tja, succes in ieder geval met lessen. Neem je tijd. Denk niet teveel aan eventueel extra kosten... zorg liever voor goede lessen.

groet

B
 
Andere rijschool? KNMV instructeur? vent voor z'n noten schoppen en dan met de gedachte dat hij veel meer pijn heeft weer op de motor stappen? Gewoon een paar (of 1) les(sen) nemen en de remproef doen, eerst gewoon remmen, het gevoel weer terugkrijgen en steeds harder gaan remmen per oefening. Op een gegeven moment heb je het gevoel weer en zet je 'm precies daar stil waar jij het wilt.
 
BTW... heb je een ANWB cursus? Kijk dan even of je misschien op een andere locatie kunt lessen
 
GEEN snelcursus meer iig ( je kan toch niet meer rijden in de winter )
das 1

2 een instructeur die het je allemaal lekker rustig en vertrouwd uitlegd.


maar hoe kan je nou met 50 hard genoeg remmen om onderuit te gaan ? was t zo nat dan ? of trainde jullie op zo'n glad wegdek ? ik heb alles op een industrie terrein geleerd met normaal asvalt. Maar onderuit gaan heb ik nooit bij stilgestaan tenzij er een beetje zand in een bocht lag.

succes ermee iig maar ik zou naar een betere rijschool gaan en snelcursussen achterwegen laten.
 
Hoi Inges,
het belangrijkste is denk ik een instructeur zoeken waarbij je je vertrouwd en serieus genomen voelt. Ik ben met lessen 1x gevallen en ben er toen een paar uur later meteen weer opgestapt. Twee weken geleden ook een smak gemaakt en dacht de eerste dag dat ik er nooit meer op zou stappen, zo was ik geschrokken. Nu kan ik nog niet rijden (pink gebroken), maar ik zit alweer te popelen. Als je een goede instructeur hebt, gaat 'ie gewoon rustig aan met je oefenen en merk je vanzelf dat je het weer leuk vindt. Succes! :]
 
wat een L#L om meteen naar zijn motor te lopen ipv jou eerst ff overeind helpen,
die motoren van de rijschool zijn bedoeld om iemand te leren rijden, en als je een keertje onderuit gaat.....pech,
ik zou echt een andere rijschool nemen, die vent kan voor mij alvast de boom in
 
inderdaad andere rijschool zoeken.. en de rem proef je nog eens laten uitleggen. Als je valt zijn er 2 redenen m.i.:
1) het zeer glad => niet als een gek knijpen maar met maat (of zoek een rijschool met abs motor)

2)normaal wegdek : dan hou jij je motor niet rechtuit of de motor is in een hele slchte staat (ontstabiel) => andere rijschool en weer Langzaam beginnen...

al met een andere rijschool en weer op gemaakje beginnen..
suc6

:W
 
Zoals al eerder opgemerkt, de fout zit bij de keuze voor een snelcursus.
Zou ook niks voor mij zijn. O-)

Die instructeur is een hurk maar doet niks anders dan in hoog tempo lessers klaarstomen.
Nu moet je vertrouwen terugkomen door rustig steeds harder te gaan remmen.
Daar heeft de beste man geen tijd voor.
 
ga gewoon op je gemakje lessen, en laat die snelcursus varen..

met rustig lessen wen je ook aan de motor waar je opzit, doe je ervaring op, ook in het verkeer..

:) :Y

ik heb aan het begin van mn lessen ook een flinke schuiver gemaakt, maar omdat er geen haast achter zat (en ik een ontzettend toffe rijschool had) is dat allemaal goed gekomen :)

echt, ga lekker lessen :Y :j succes :)
 
...dat ik tijdens de noodstop oefenen dus met 50 km per uur onderuit ging.
...weer onderuit met 50 km per uur...
Daarnaast was (ben) ik bont en blauw en alles deed me zeer

Is het "bont en blauw" zijn alles ? Gellukkig maar dan, met 50km kan je je lelijk bezeren.

Verder geen zorgen maken over de motoren (als ze niet wilden vallen hadden ze maar geen lesmotor moeten worden) en al helemaaaaal niet om die instructeur. Kan je niet gewoon elders verder lessen of in ieder geval met een andere instrukteur ?

Je bent al gevallen nu, het ergeste heb je gehad dus het wordt alleen maar beter vanaf nu, lekker door gaan !
Ook in de (komende) winter manden kan je lekker lessen en ben je mooi optijd klaar om in het voorjaar zelfstandig te toeren *O*
 
maar hoe kan je nou met 50 hard genoeg remmen om onderuit te gaan ? was t zo nat dan ? of trainde jullie op zo'n glad wegdek ?


Niet zo moeilijk hoor, heb ik ook gedaan :( :( . Kwestie van verkeerde techniek.

Mijn instructeur reageerde gelukkig een stuk beter alstie van jou. Ik stond ook vrij snel al weer op en had op het eerste oog niks. (put in me knie ontdekte ik pas later).
Instructeur stapte even op de fiets, concludeerde 'stuur beetje krom, maar ik wil nu direkt nog drie goeie remproeven van je zien'. Dat is de manier lijkt me.

ik zou idd ook gewoon nog een paar 'losse' lessen nemen bij een andere rijschool (of andere instructeur). Het vertrouwen moet je weer effe op je gemak opbouwen denk ik, niet effe gauw op een middagje.
 
Waarom de instructeur afze*ken? Iedereen heeft wel eens een slechte dag.
Maar goed, het is dus de bedoeling dat jij zelf gaat (leren) rijden. Dat je gevallen bent is toch niet zo erg!?! Opstaan en weer doorgaan, niet lopen zeuren maar werken aan dat deukje tussen je oren. Het is niets meer dan dat.
3 dagen lessen is zwaar, medunkt dat je dan eens een keert omvalt! En dat is he-le-maal niet erg, vallen met je eigen motor is veel pijnlijker.

Goed en nu op die fiets kruipen en rijden met dat ding. Tempo maken en knijpen met die voorrem. Je kunt het echt!! als je maar blijft oefenen en niet opgeeft.
Jij moet het doen en niet de instructeur.


Succes :]
 
maar hoe kan je nou met 50 hard genoeg remmen om onderuit te gaan ? was t zo nat dan ? of trainde jullie op zo'n glad wegdek ? ik heb alles op een industrie terrein geleerd met normaal asvalt. Maar onderuit gaan heb ik nooit bij stilgestaan tenzij er een beetje zand in een bocht lag.

ik zou zeggen, knijp bij de 50 eens in één ruk je rem vol in, als je NIET op je plaat ligt zou ik ze ff na laten kijken.. O-) (disclaimer.. niet echt doen he)

ik heb destijds bij het oefenen van de noodstop ook een aantal keer mn voorwiel geblokt, kunst is om het tijdig te herkennen en de rem weer te lossen.. waarbij mn instructeur droog opmerkte: weet je ook meteen hoe dat voelt.. :) (en dat is ook meteen de reden waarom je niet met ABS moet gaan lessen..)

voor de rest beter de rem "aanleggen" (afremmen/gewicht op het voorwiel brengen) en dan pas doorknijpen.. als je dit goed doet kom je op je voorwiel aanzeilen..

verder ga ik mee met de rest.. neem er meer tijd voor, iedereen heeft tijdens het lessen wel eens een dag waarop het niet lukt. En laat je niet afleiden door een instructeur.. tanden er in zetten en hem laten zien dat je het wel kan..

Misschien heb je nu al een wijze les geleerd: altijd zelfverzekerd op de motor gaan zitten, anders komen er ongelukken.. -O-

nog een extra voor de leer ervaring.. doe het eens zonder pionnetjes en focus je eerst gewoon op het netjes aanremmen en doorknijpen zonder de "stress" van de pionnetjes..
 
Inderdaad examen uitstellen en gelijk kappen met die snelcursus. Motorrijden leer je niet zo snel 1,2,3. Je kan beter gewoon rustig lessen i.p.v. dat druk steeds op je dat je examen steeds dichterbij komt, terwijl je er niet voor klaar bent. Gewoon twee keer of zo in de week lessen. Zo is er ook nog wat tijd over om alles wat je hebt geleerd een beetje te laten zakken. Zo merk je echt heel goed als je weer op de motor stapt dat het steeds beter gaat, dus krijg je ook meer zelfvertrouwen.

Vind het trouwens echt crazy dat die gasten jou je examen zo snel laten doen nadat je op deze manier 2 keer onderuit gaat.
 
GEEN snelcursus meer iig ( je kan toch niet meer rijden in de winter )
das 1

2 een instructeur die het je allemaal lekker rustig en vertrouwd uitlegd.succes ermee iig maar ik zou naar een betere rijschool gaan en snelcursussen achterwegen laten.
:^

Na een valpartij heb je tijd nodig om je vertrouwen weer terug te krijgen. Dus zoek een andere rijschool, leg uit wat er aan de hand is en neem eerst een aantal lessen om het fijne gevoel weer terug te krijgen. Ik weet dat het extra geld en tijd kost maar als je onzeker en gespannen op de motor zit zal het examen de volgende keer ook niet lekker gaan.

Veel succes!
 
Wat een hork van een rijinstructeur zeg!

gelijk een andere rijschool zoeken en verder lessen. Weer een paar keer rustig de noodstop oefenen om het vertrouwen terug te krijgen en daarna weer examen doen.

Ik kan me voorstellen dat je erg geschrokken bent, maar als je je motorrijbewijs wilt halen zul je toch echt weer verder moeten. Ik denk wel dat het belangrijk is dat je dat in je eigen tempo doet en niet snel-snel-snel tijdens een spoedcursus.

maar hoe kan je nou met 50 hard genoeg remmen om onderuit te gaan?

Nou mijn R6 rem ik met twee vingers over de kop als ik niet oplet. stoppies zijn leuk 8)

Een beetje lesmotor of beginnersfiets staat vaak op harde toerbanden en daarmee blokkeer je je voorwiel bij hard remmen. Dus geen stoppie, maar een glijdend voorwiel. Van het weekeinde nog geprobeerd een motor met harde toerbanden.. met 160 op een afrit van de snelweg een bocht aanremmen en het voorwiel laten blokkeren.. great fun.. :X Goed ik voel dat misschien wat beter aan en kan dat ook nog wel opvangen, maar ik snap ook dat iemand die nog maar een paar uur op een motor heeft gezeten dat misschien niet kan.

Daarbij helpen de temperaturen de laaste tijd de grip ook niet echt.
 
Laatst bewerkt:
Snelcursus lijkt me niet echt ideaal nee, komt ook nog een 'tijddruk' bij kijken. Laat die cursus inderdaad maar lekker voor wat het is en zoek een rijschool met KNMV instructeur.
Dat vallen zal moeten slijten ja...

Succes!
 
Nou mijn R6 rem ik met twee vingers over de kop als ik niet oplet.

Een beetje lesmotor of beginnersfiets staat vaak op harde toerbanden en daarmee blokkeer je je voorwiel bij hard remmen. Dus geen stoppie, maar een glijdend voorwiel. Van het weekeinde nog geprobeerd een motor met harde toerbanden.. met 160 op een afrit van de snelweg een bocht aanremmen en het voorwiel laten blokkeren.. great fun.. :X

daarbij helpen de temperaturen de laaste tijd de grip ook niet echt.
Gelijk even een vraagje dan maar...Dubbele schijven remmen uiteraard harder, maar remmen ze ook eerder harder? (ja ik weet het, het klinkt een beetje vaag :) ) Oftewel, blokkeer je met dubbele schijven eerder wanneer je dezelfde remhandeluitslag hebt als een enkele schijf? Of remmen ze bij een grote uitslag pas erg hard?
Dank u ;)
 
Gelijk even een vraagje dan maar...Dubbele schijven remmen uiteraard harder, maar remmen ze ook eerder harder? (ja ik weet het, het klinkt een beetje vaag :) ) Oftewel, blokkeer je met dubbele schijven eerder wanneer je dezelfde remhandeluitslag hebt als een enkele schijf? Of remmen ze bij een grote uitslag pas erg hard?
Dank u ;)

goeie vraag.. :X

Random thoughts:
ik denk niet dat je de slag van de handel hierbij kan betrekken omdat je voor dubbele remschijven waarschijnlijk ook een grotere rempomp nodig hebt (immers, je verdeeld je druk over een groter volume (leidingen naar 2 klauwen) anders zou je een erg ruime slag krijgen..

dubbele schijven = 2x zoveel remblokken, groter remmend oppervlak.. eerder blokkeren?

-----
de clou tot doseerbaarheid zit bij de rempomp?

deze post is btw niet gebaseerd op enige kennis, vond het wel een leuke breinbreker... had het btw. enige relevantie met het topic..?
 
Terug
Bovenaan Onderaan