Help! Grote startproblemen GPz 750

hansje

Rookie
28 sep 2002
17
0
Budel
Nog even wat bevindingen met mijn GPz 750. Heb vandaag de compressie gecontroleerd, omdat bougie 3 veel vuiler (donkerbruin tot zwart) was na het rijden afgelopen zondag. Overige bougies zijn meer beige, dus beter.Bougies zitten er overigens pas ong. 1000 km in, dus die zijn nog goed. Donkere kleur van nr. 3 had ik al vaker geconstateerd, vandaar compressiemeting omdat vorig jaar na aankoop bleek dat een klep krom was (cyl. 2). Motor is toen uit elkaar geweest en alles leek in orde. Als hij trouwens niet start (zaterdag j.l.) is bougie 1 vet, 2,3 en 4 zijn droog (droger).Een slechte massa van een van de bobines is zeer onwaarschijnlijk(zoals een van jullie vermoedde) omdat cyl. 2+3 op 1 bobine zitten.Bougie 2 is helemaal zuiver, en bougie 3 is heel vuil. Als het nou aan de carburateur(s)-afstelling zou liggen, wat is hier dan eventueel aan af te stellen? En dit zal natuurlijk bij een dealer moeten gebeuren, neem ik aan ???????? :?
 
De basis afselling van je carbs kan je zelf ook wel doen hoor als je ook zelf je compressie kan controleren...
Was die goed?? staat er nl. niet.
Als 'k het zo bekijk is er of een menbraam stuk(als het een vuccuum carb is natuurlijk) of er blijft een vlotter hangen.
Regel een werkplaats handboek en sloop die gasfabrieken uit elkaar.
't is niet moeilijk wel moet je netjes en schoon werken en het liefst 1 tegelijk.

suc6
 
Een vlotter die niet goed staat kan idd continu een te rijk mengsel leveren.

Als je met choke start en de motor springt niet aan (geen vonk bv.) zouden alle bougies nat moeten zijn van de benzine. Gebeurt dit niet heb je grote kans op vuil in de carbs.
Heb je een benzinefilter gemonteerd? (geen gaasje want dat helpt niet genoeg)

Carbs laten synchroniseren na het schoonmaken doet ook heel veel voor wat betreft het starten en stationair lopen.
 
Laatst bewerkt:
Bougies zitten er overigens pas ong. 1000 km in, dus die zijn nog goed
meeeeeuuuuuuuuh (geluidje van de 'jij bent af' toeter)

Als je motor bijv. redelijk wat olie verstookt kan er best wel vanalles mis zijn met je bougies na 1000km.


In eerste instantie zou ik ze eens goed afschrobben (bijv met tandenborstel & benzine, maar ik ben zelf ook nog op zoek naar betere tips hiervoor)

Dan schoonstoken met een brander (blauwe vlam & eerst 'n beetje laten drogen, zodat je geen benzine in de fik staat te zetten)

Dan met een schuurpapiertje tussen de puntjes een beetje schuren en tot slot de opening vd puntjes controleren & evt afstellen.


of...

If (LAZY&&RICH) BuyNewBougies(); ;)
 
O k, als reactie op de bovenstaande vraag,deel 3, van 4-10. Ik zou wel op de andere eigen topics willen reageren, maar omdat ik nog niet zo geweldig thuis ben in het internetten en computeren, zal dat wel aan mij liggen. Het blokje met "reageren" lichtte niet op, dus is een nieuwe topic maken het gemakkelijkste. Ik weet ook nog niet hoe ik hem wel kan laten oplichten. groeten hansje :} *D
 
Ik had nog een deel 3 erop staan, maar kan die om " onverklaarbare " reden niet terugvinden. :( Die kwam er op neer dat ik tot de conclusie kom dat het zeer waarschijnlijk met vervuilde carbs te maken heeft. Deze kunnen of met reinigingsvloeistof in de brandstof gezuiverd worden, of "ultrasoon"(zeer hoog-frequent trilling) in een bak met vloeistof. Wie kan mij vertellen waar ik voor het "ultrsoon"-gebeuren terecht kan. Dit hoeft niet persé in een motorzaak te zijn.Ikweet dat dit ook in de industrie wordt gebruikt, maar de vraag is waar in de buurt bij mij (Budel, 20 km ten zuiden van Eindhoven) :? :) Alvast een dikke merci.
 
Ik had nog een deel 3 erop staan, maar kan die om " onverklaarbare " reden niet terugvinden. :(
Hier de onverklaarbare reden... ;)
Deze post legt uit waarom je je topic niet meer ziet.

Als een slotje geplaatst wordt, dan zakt het topic onderaan de lijst... :)
Alles in een topic houden maakt het gewoon duidelijker voor iedereen... Nieuwkomers voor dit onderwerp die je willen helpen zien het hele verhaal en mensen die je al eerder tips gegeven hebben kijken vaak toch nog wel in je topic als je zelf een reactie plaatst... :)
 
Ik had nog een deel 3 erop staan, maar kan die om " onverklaarbare " reden niet terugvinden. :( Die kwam er op neer dat ik tot de conclusie kom dat het zeer waarschijnlijk met vervuilde carbs te maken heeft. Deze kunnen of met reinigingsvloeistof in de brandstof gezuiverd worden, of "ultrasoon"(zeer hoog-frequent trilling) in een bak met vloeistof. Wie kan mij vertellen waar ik voor het "ultrsoon"-gebeuren terecht kan. Dit hoeft niet persé in een motorzaak te zijn.Ikweet dat dit ook in de industrie wordt gebruikt, maar de vraag is waar in de buurt bij mij (Budel, 20 km ten zuiden van Eindhoven) :? :) Alvast een dikke merci.

Je kunt ze ook gewoon loshalen en dan alle losse delen schoonmaken en vervolgens alle kanalen doorblazen met perslucht, werkt net zo makkelijk :)
 
na het inwinnen van meer informatie, zit 't probleem waarschijnlijk in de brandstofkanalen van het choke-gedeelte.
Dit is naar men zegt moeilijk te bereiken zodoende moet er een goede oplossing gezocht worden, dus degelijk reinigen.

de groeten, hansje :) :)
 
Hé. :) :) ik hoor of zie niemand meer reageren op gevraagde info over "ultrasoon "reinigen !! *D :( :( . Kom op mannnen (of vrouwen) help me even vooruit !!! :)
Ultrasoon reinigen werkt alleen op gedemonteerde delen .
En zorg daarna dat je ze goed droog maakt (vloeistoffin in ultrasoonbakken zijn namelijk op waterbasis).
Als je toch moet demonteren werkt spoelen met benzine en eventueel een zachte kwast net zo goed .
 
Terug
Bovenaan Onderaan