help, hij gaat naar rechts!

jeffrey_230

Rookie
11 mei 2003
11
0
Hallo allemaal, ik zit met het volgende probleem. Ik heb een CB Seven Fifty uit 92 (niet echt relevant, maar toch..) en als ik mn handen van het stuur haal rij ik aan de rechterkant de sloot in. Het gaat wel geleidelijk, hoe harder ik rijd hoe minder snel de motor naar rechts trekt. Als ik mn handen gewoon aan het stuur houd merk ik niet dat de motor naar rechts wil.
Er is volgens mij iets krom, en ik weet niet wat. Ik heb net mn achterbrug en mn achterband vervangen, dus daar ligt het niet aan.(hij deed het ervoor en erna)
Aan de voorkant zit volgens mij het probleem. Als ik mn stuur volledig naar rechts doe komt ie tegen die stop aan die de stuuruitslag beperkt. (ken de wetenschappelijke term er niet van) en aan de linkerkant gebeurt dat niet. Dat uitsteeksel is links iets ingedeukt, maar als dat niet het geval was zou het stuur nog steeds niet tegen de stop aan komen. Misschien is dat hele ding een beetje naar achter gebogen. Dat pootje op mn onderste kroonplaat die tegen de stop aan komt is nog wel in tact, niet eraf of verbogen ofzo.
Volgens mij zijn mn poten recht, maar ik weet niet precies wat er dan wel krom is. het frame lijkt me stug, maar zou natuurlijk altijd kunnen. Ik zit echter meer
aan iets aan de voorkant te denken. mn erg versleten balhoofd, onderste kroonplaat, bovenste kroonplaat, toch de voorvork, of iets heel anders...Wat denken jullie ervan?
 
Ga eens op een lege weg helemaal links rijden en laat dan je handen los en kijk wat er gebeurt. Alle wegen lopen iets bol zodat je altijd een lichte afwijking naar rechts hebt als je je handen loslaat. Andere mogelijkheid is dat jij niet helemaal recht op je motor zit en daardoor de motor onbewust naar rechts stuurt.
 
heb je die motor pas gekocht?

zo ja, denk ik dat ie een ongeluk gehad heeft, en dat de voorvork krom is.

(als het probleem ineens is komen opdagen, nadat hij gewoon goed reed is dit natuurlijk niet van toepassing)
 
staat je achterwiel wel recht?
vraag eens aan iemand om eens te kijken terwijl jij in een rechte lijn van diegene wegrijdt.
dan kun je zien of de wielen recht achter elkaar staan.
 
Laatst bewerkt:
Mn voorband is gewoon goed, voor zover ik weet. Geen rare slijtage ofzo, en ook nog niet op. Ik heb em goed uitgelijnd, aan beide kanten het schroefdraad gemeten en op deze manier gelijk gezet. Uitbalancering aan de voorkant weet ik niet eigenlijk, aan de achterkant is het net gebeurt.

@motorrek: mooie reactie...je motor is niet krom, je bent zelf krom :+
nee, grapje, ik heb daar ook aan gedacht, en het is echt de motor, in het midden van de weg gaat ie ook nog naar rechts, en als ik zelf naar links hang wordt het wel minder, maar hij gaat nog steeds naar de rechterkant.

@BanditMax: Ik heb de motor idd net gekocht, dus dat zou best kunnen. Ik dacht dat het de lekke keerring was aan de rechterkant die het veroozaakte, maar dat was dus niet het geval blijkbaar. Ik heb wel de poten gecontroleerd voor zover ik dat kon (laten rollen over plat oppervlak) en ik kon geen afwijking ontdekken. misschien was het gewoon te subtiel.

Ik zal idd ns iemand vragen of mijn wielen in 1 lijn staan. morgen maar ff proberen.
 
laat je balhoofd-lagers eens controleren, als daar een putje in zit kan hij ook lichtjes af gaan wijken :)
Weet niet waar je vandaan komt, maar als je hier in de buurt woont of komt dan wil ik het ook wel keer voor je controleren :)

Of je remschijf die rechts wat aanloopt, dan kan hij ook naar rechts trekken..

Kunnen eigenlijk wel veel dingen zijn ;)
 
Laatst bewerkt:
2tall: balhoofd lagers zijn behoorlijk versleten, die ga ik binnenkort vervangen, samen met voorwiellagers. Hij lockt heel duidelijk in het midden, en ik voel ook een "klak" als ik hard rem. Dat stond al op het lijstje, maar ik wist niet dat dat ook een afwijking kon veroozaken... hoop het de oplossing is...zit niet echt te wachten op kromme poten(wie wel...)

en ik zal em ook ns mn linker broekspijp in hangen :}
 
Het stuur raakt rechts wel de aanslag nok en links niet?

Dat lijkt verdacht veel op schade.
Anders gezegd. Deze fiets heeft schade en is niet professioneel gerepareerd.

Je weet zeker dat de binnen poten van de vork recht zijn ?
Kun je kontroleren door het voorwiel er uit te halen.
Meet de afstand tussen de poten. Met een schuifmaat.
Draai een poot 180 graden en meet weer.
Doe dat ook van beginstand op 90 en op 270 gr.
Doe dat ook met de andere vork.
Veranderd de afstand ook al is het een kwart mm
Dan is een of beide krom.

Wat je niet zelf kunt kontroleren is of de stuurpen krom is.
Stuurpen is die as die door de balhoofd loopt.

De stuurpen kan krom of verzet zijn t.o.v. de onderste kroonplaat.
Is dat heel weinig zie je het niet.
Maar de motor heeft dan wel de neiging een kant uit te trekken.
Is de uitslag van de stuurpen veel. dan zie tijdens het rijden dat de bovenste kroonplaat niet recht staat t.o.v. de richting die je rijd.

Ook de bovenste kroonplaat kan verbogen zijn. Komt niet vaak voor maar het kan.
Bekijk de plaat of deze nog wel vlak is. geen rimpeltjes of kleine scheurtjes vertoont.
Meet ook de hart afstanden t.o.v. het stuurpen gat.

Kontroleer ook het balhoofd in het frame.
Zitten er geen scheurtjes in de verf van het frame.
Zit er geen bolling in het frame onder de tank.
zijn de ophangsteunen van het motorblok netjes recht?

Een andere mogelijkheid is hiervoor al beschreven. .. Versleten balhoofdlager. T.g.v. een kromme stuurpen?

Mogelijkheden zat. Er zijn er nog legio.
Ik vermoed dat de storing wel in het voorgaande zit.
 
Die van mij heeft dat ook als ie in de buurt van een tankstation komt.

Maar ff zonder dollen, ik heb het al bij meerdere motoren meegemaakt, die beslist recht en uitgelijnd waren. Ik denk dat het idd kan liggen aan de schuin aflopende wegen (ivm afwatering). Ik heb eigenlijk nog nooit gemerkt dat een motor naar links trok.
 
Volgens mij heb je (verborgen) valschade en is het frame iets krom. Ik heb dat met mijn XJ900F (vorige eigenaar ermee gevallen), frame is iets krom waardoor hij naar links trekt als ik mijn handen van het stuur houd tijdens het rijden. Niet veel aan te doen. Ik laat het gewoon zitten.
 
Ligt het nou aan mij of zoekt je voorband sowieso de weg met de minste weerstand op? Wat dus altijd rechtdoor is.
Je achterwiel zit wel vast en als die scheef staat, draai je wel. Ik zou dus haast zeggen dat je achterwiel-as scheef zit. Misschien niet helemaal recht terug gezet na het omleggen van een nieuwe band.
 
Misschien is gewoon Bos of Balkenende de vorige eigenaar?
Dan valt er echt niets meer aan te doen, op de schroothoop ermee!
Ja , ik weet het, geen politiek hier, ik ben al weg....
Groeten,
Eduard.
 
Ik zit zelf niet helemaal recht op de motor. Niemand heeft twee precies even lange benen, en als het verschil bv een cm of zelfs meer is, is een gevolg dat je niet recht op je motor zit. Laat eens iemand achter je rijden...die kan goed zien of je recht zit. In ieder geval...ik weet dus al 25 jaar dat hierdoor m'n motor naar rechts wil als ik het stuur loslaat.

En aangezien je de vork ook uit elkaar hebt gehad, zijn de poten wel goed afgevuld en beide veren even goed of slecht? Als een poot veel beter veert als de andere (kan al door een verschil van enkele cc vorkolie, een slechte veer, of verschil in persluchtvulling), kan de boel onder belasting scheeftrekken en dus je wiel schuin zetten. Het kan zelfs kromme vorkpoten veroorzaken. Kan je aan het loopvlak van je voorband niks zien, zoals meer slijtage aan een kant?

Een rechterrem die aanloopt (eerder ergens in een reply) geloof ik niet. Dan zouden de sloten vol liggen met motoren die 1 remschijf voor hebben. Dat gaat alleen op met auto's, 2 x 2 wielen onafhankelijk van elkaar.
 
Laatst bewerkt:
Ga eens op een lege weg helemaal links rijden en laat dan je handen los en kijk wat er gebeurt. Alle wegen lopen iets bol zodat je altijd een lichte afwijking naar rechts hebt als je je handen loslaat. Andere mogelijkheid is dat jij niet helemaal recht op je motor zit en daardoor de motor onbewust naar rechts stuurt.

Dit is idd ook het eerste waar ik aan dacht ....... :^
 
Oke, ik ga van het weekend nogmaals alles nalopen, achterwiel recht, meten of de vorkpoten recht zijn, of er evenveel olie in de poten zit, ff iemand achter me aan laten rijden, frame controleren, kroonplaten...mocht dit allemaal in orde zijn, ga ik eerst balhoofdlagers vervagen, en dan nog maar ns kijken of ie nog naar rechts trekt.

Dat ik zelf niet recht zit geloof ik niet zo. Wat ik zei, als ik zelf naar links zit/leun gaat mn motor nog naar rechts. Verder heb ik ook nog een SV650, en als ik daarop handjes los laat ga ik rechtdoor (in het midden van de weg).

Thanx voor de reacties!!
 
wat je moet doen is het volgende..
zet je motor op middenbok, draai de bouten los van de voorvorkpoten van zowel de onderste als de bovenste kroonplaat.(vier bouten/moeren) klem het voorwiel tussen je benen en draai het stuur iets naar de linkerkant. (zoals je een fietsstuur recht draait). denk dat het dan over is....

en dan uiteraard de bouten/moeren weer vastzetten ;)
 
Laatst bewerkt:
wat je moet doen is het volgende..
zet je motor op middenbok, draai de bouten los van de voorvorkpoten van zowel de onderste als de bovenste kroonplaat.(vier bouten/moeren) klem het voorwiel tussen je benen en draai het stuur iets naar de linkerkant. (zoals je een fietsstuur recht draait). denk dat het dan over is....

en dan uiteraard de bouten/moeren weer vastzetten ;)


????? :N :N

Vork krom en dan spanning in de vork aanbrengen.

Hoe lang denk je dat de de keerringen dat volhouden.
Of geforceerd de gelijde bussen laten slijten en dan op korte termijn een rammelende voorkant door versleten bussen.

Ben blij dat ik mijn fiets niet bij jouw in onderhoud heb.
 
Terug
Bovenaan Onderaan