Help Honda XL 500 R heeft (soms) geen vonk

rex*

MF'er
13 mei 2004
86
0
Nijmegen
Hallo,

Na zaterdag lekker rond gereden te hebben met de XL500R (bj '82 PD02 blok) stopte ik even bij een kennis. Na 5 minuten starte ik de motor weer (liep meteen), maar sloeg (stationair) af en wilde daarna niet meer lopen.... . Op een geven ogenblik hebben we besloten om de motor aan te trekken.... Na veel rubber op de weg te hebben achtergelaten wilde de motor soms slecht maar wel lopen, maar alleen vol gas en toch geen toeren.

Na even verder te hebben gekeken, bleek dat ik een slechte en zeer onregelmatige vonk heb. Zo is die prima, een paar keer verder kicken is geen of een slechte vonk.

Vanavond even wat gemeten:
- kontaktslot/dodemans knop prima in orde (werkt dus goed)
- bekabeling prima.
- weerstand van de opnemer (zeer hoog) 500 ohm ( dacht dat die rond de 20 á 40 ohm moest zijn.)
- Weerstand ontstekings spoel 89 ohm. (is dit goed of te hoog/laag) Spoel geeft wel spanning met rustig kicken
- Bobine meet ook goed door, en krijg ook spanning
- bougie dop (ontstoordop) een weerstand van 9 kilo ohm (vind ik veel)
- Op de CDI alle spanningen en/of kontakten aanwezig.

Mijn vraag is nu,
Wie kan me de waarden doorgeven van de opnemer en ontstekingsspoel, en of wie heeft er nog een tip om nog na te kijken.

M.vr.gr.

Rene
 
89 Ohm is veels te hoog mot een paar ohm wezen , die opnemer is ook veel te hoog 500 Ohm :Y Kijk ff op slechte verbindingen die overgangsweerstand kunnen veroorzaken. Anders de Zot ff mailen/bellen /roepen/schrijven weet "alles" van de XL af.
 
Helaas geen antwoord op je vraag, ben alleen wel benieuwd wat het probleem verder nog zou kunnen zijn, want mijn pa (zijn xl) heeft bijna dezelfde verschijnselen... aantrappen, loopt prima, duurt ff, daarna uitval en geen vonk meer.(en na een korte pause is er wel weer vonk) Wel heb ik nu ondekt dat er spanning op het frame staat, afhankelijk van hoeveel gas je geeft, loopt het voltage op van 55 naar 100+. Zal dus ergens niet helemaal lekker zitten lijkt me! Kan er behalve op de uitgaande draden van de dynamo nog ergens anders zoveel spanning op staan? De lampen blijven gewoon branden omdat dat een ander circuit is. (gelukkig)
Ook hier is de bedrading nagekeken en ligt nergens "bloot"
Ideeen?
 
Helaas geen antwoord op je vraag, ben alleen wel benieuwd wat het probleem verder nog zou kunnen zijn, want mijn pa (zijn xl) heeft bijna dezelfde verschijnselen... aantrappen, loopt prima, duurt ff, daarna uitval en geen vonk meer.(en na een korte pause is er wel weer vonk) Wel heb ik nu ondekt dat er spanning op het frame staat, afhankelijk van hoeveel gas je geeft, loopt het voltage op van 55 naar 100+. Zal dus ergens niet helemaal lekker zitten lijkt me! Kan er behalve op de uitgaande draden van de dynamo nog ergens anders zoveel spanning op staan? De lampen blijven gewoon branden omdat dat een ander circuit is. (gelukkig)
Ook hier is de bedrading nagekeken en ligt nergens "bloot"
Ideeen?

Hmm gezien het feit dat de spanning toerental afhankelijk is denk ik dat je het toch echt in de buurt van de dynamo moet gaan zoeken. Maar ja je zegt dat er nergens draden bloot liggen dus waar je het dan precies moet zoeken........
:?
 
Hoi,

Die opnemer zit me ook niet echt lekker... vind ik ook te hoog.

Zal straks eens kijken of ik Zot kan mailen....

M.vr.gr.

Rene

89 Ohm is veels te hoog mot een paar ohm wezen , die opnemer is ook veel te hoog 500 Ohm :Y Kijk ff op slechte verbindingen die overgangsweerstand kunnen veroorzaken. Anders de Zot ff mailen/bellen /roepen/schrijven weet "alles" van de XL af.
 
Hoi,

Misschien ergens slechte massa....

M.vr.gr.

Rene

Helaas geen antwoord op je vraag, ben alleen wel benieuwd wat het probleem verder nog zou kunnen zijn, want mijn pa (zijn xl) heeft bijna dezelfde verschijnselen... aantrappen, loopt prima, duurt ff, daarna uitval en geen vonk meer.(en na een korte pause is er wel weer vonk) Wel heb ik nu ondekt dat er spanning op het frame staat, afhankelijk van hoeveel gas je geeft, loopt het voltage op van 55 naar 100+. Zal dus ergens niet helemaal lekker zitten lijkt me! Kan er behalve op de uitgaande draden van de dynamo nog ergens anders zoveel spanning op staan? De lampen blijven gewoon branden omdat dat een ander circuit is. (gelukkig)
Ook hier is de bedrading nagekeken en ligt nergens "bloot"
Ideeen?
 
Hoi,

Misschien ergens slechte massa....

M.vr.gr.

Rene


Als per ongeluk bij die machine het aardpunt van de CDI een boutje in frame is (ik HAAT dat), dat boutje losnemen en inclusief aanhang en schroefgat bewerken met contactreiniger. NAT terugzetten.

Pas wel op met contactreiniger, niet één is gegarandeerd vriendelijk tegen íedere kunststof, er bestaan gewoon van allebei te veel typen.
 
je geeft zelf al antwoord 500 Ohm is veels te hoog voor een spoeltje , heb je geen WPB ? (werkplaatsboek) daar staan de waardes in vermeld.

Hoi,

Nee heb in dit geval helaas geen WPB. Kan er ook moeilijk aankomen.
Maar mijn vermoeden is wel redelijk juist.. Snap alleen niet dat die soms toch (al is het maar 10 sec) loopt :?

M.vr.gr.

Rene
 
Op welke punten meet je die weerstand; is 1 daarvan steeds "chassis"? EN zit er toevallig dat boutje in chassis als "aardpunt" bij de CDI zoals ik vreesde? Dat zou op elkaar aansluiten (heel soms raad ik goed).
 
Op welke punten meet je die weerstand; is 1 daarvan steeds "chassis"? EN zit er toevallig dat boutje in chassis als "aardpunt" bij de CDI zoals ik vreesde? Dat zou op elkaar aansluiten (heel soms raad ik goed).

Hallo,

De weerstand van de ontstekingsspoel meet ik afgekoppeld van de draadboom en op een blankstuk van het blok.
De weerstand van de opnemer afgekoppeld en tussen de twee draaden.
De CDI krijgt zijn massa vanuit de draadboom. Deze massa is t.o.v. het blok bijna 0 ohm. De spanning krijgt de CDI rechtstreeks van de ontstekingsspoel.

Verder gaat van de dodemansknop (en kontaktslot) een draad naar de CDI die (voor het lopen) GEEN massa mag maken (is ook prima in orde).
 
Even nog een update

Vandaag twee honda dealers gebeld voor de diverse waarden, over 3 waardes zijn ze het eens, maar over 1 waarde niet _O-

Waarde impulsgever : 500 ... 570 ohm (is de mijn ook... dus goed ;) )
Waarde bobine ingang : 0,2 ... 0,3 ohm
Waarde bobine uitgang: 3,4 ... 4,2 Kilo ohm

Tja en dan een afwijking tussen de dealer (waardes uit hun boekjes)
waarde ontstekingsspoel : 150 ... 200 Ohm (dan zou de mijn niet goed meer zijn)
OF bij de andere dealer
waarde ontstekingsspoel : 50 ... 200 Ohm (dan is de mijn wel goed met zijn 89 ohm)

Dus impulsgever en bobine zijn (hoogstwaarschijnlijk) goed, en de spoel ???
OF de CDI heeft intern een los kontakt of is defekt :( :(
 
Rex: ... - bougie dop (ontstoordop) een weerstand van 9 kilo ohm (vind ik veel ...

O, ik daar had ik overheen gelezen. Lijkt mij inderdaad ook veel maar er bestaan meen ik 2 typen/klassen in, ik las op dit forum soms over 4kOhm en 8kOhm.
Metingen aan zo'n dop leveren zelden iets nuttigs op, maar als-ie afwijkt van "nieuw" is er sowieso wat mis (alleen meet bijna niemand die "nieuwwaarde" van tevoren om eventueel later te kunnen vergelijken).

Vaker nog is zo'n dop rot zonder dat je een afwijking meet.
Er kan als "ziektebeeld" doorslag/overslag en ook onderbreking van de weerstand in de dop optreden onder invloed van temperatuur en toerental, terwijl-ie bij stilstand dan geen meetverschil geeft. Dit gedonder bestond niet met de oude doppen die allang verboden zijn.

Het lijkt mij een tamelijke kans dat dit de boosdoener is.
 
Op m`n FZ 750 zit ook doppen met een weerstandswaarde van 10 KOhm

Ik had toentertijd ook een XL500S met een defekt XL500S blok later een XL500R blok ingebouwd met de spoel van de 500S moest knipperlichten en een laadcircuit hebben na een ritje van 3 km kapte deze ermee af en toe een vonk uiteindelijk bleek het CDI unit defekt te wezen andere erin deze ging ook naar z`n moer . Later de motor geruild voor een 3 bakken met FZ onderdelen .
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan