Help, ik ben mijn kickstarter kwijt...

sav

MF veteraan
26 aug 2002
6.160
261
Zwijndrecht (Zuid Holland)
Even de oude man uithangen. Mijn eerste motoren hadden een kickstarter. Dat was zo'n handig pookje met trapper waarmee je de motor kon starten.....
300px-Kickstarter.jpg


Maar tegenwoordig zijn fabrikanten zo onvoorstelbaar arrogant dat zij beweren dat je geen kickstarter meer nodig hebt. Tenminste, zo leg ik het afwezig zijn van die ouderwetse aantrappook uit.

Maar toch vreet een motorfiets een accu in maximaal vier jaar tijd op. En het is best frustrerend als je net als ik gisteren die oudemannenbrommer eindelijk uitgegraven hebt om een stukje te toeren en het kr*ng wil niet starten....

Goed, even de lader aansluiten en hij doet het weer.

Maar toch zou ik graag weer een kickstarter hebben. Gewoon ouderwets schoppen tegen het ding en plofplof knal plof, we gaan weer.

Zijn er eigenlijk fabrikanten die aftermarket kickstarters maken? Voor een GS500 of een Savage bijvoorbeeld? Of zijn alleen crossers nog voorzien van dit soort handigheidjes?


P.s. Mijn eerste motor was een BMW R27, geen HD... Het plaatje is slechts ter illustratie
 
Laatst bewerkt:
Een gs500 kun je makkelijk in je eentje aanlopen, don't tell me about it ;)

Ff in z'n twee mikken, stukkie naast lopen, koppeling op, en dan de koppeling snel weer in voordat hij er vandoor gaat :P
 
... Het plaatje is slechts ter illustratie

Wel een geinige kickstarter met dat fietspedaal...

Wat jij nodig hebt is niet een kickstarter maar een druppellader. Niet de (start)motor maar de accu is de zwakke schakel als je een motorfiets niet gebruikt, zorg dus dat die heel blijft.

Met een zekering en een snoertje monteer je ergens op een handige plek een contrastekker en je kunt de druppellader met bijpassende stekker zo inprikken.

Dit is veel beter dan die symptoombestijding van een kickstarter...
 
Zag toevallig gister ook een ouwe vent die z´n gsx600 in het bijzijn van familie en vrienden wel even zou starten. Hij stond daar vol glorie: pak aan systeem helm op enz. En toen startte hij niet. Tjah, dan ga je best wel af. _O-

Gelukkig heb ik een cb350f met kickstarter... tenminste dan moet je die wel hebben.
 
Zag toevallig gister ook een ouwe vent die z´n gsx600 in het bijzijn van familie en vrienden wel even zou starten. Hij stond daar vol glorie: pak aan systeem helm op enz. En toen startte hij niet. Tjah, dan ga je best wel af. _O-

Mmhh, dat had ik kunnen zijn, ware het niet dat ik nog maar 26 ben ;) Vorige week stond ik ook met een GSX600F met een lege accu. In volledige bepakking klaar staan, maar geen enkele reactie van het dashboard. Dus rennen, 1e versnelling -> slippend achterwiel, 2e versnelling, hetzelfde, 3e dan :( ja hoor....Vroemmmm.
 
Gelukkig heb ik een cb350f met kickstarter... tenminste dan moet je die wel hebben.
Toch alleen alstie 3 maanden ofzo heeft stil gestaan? :? Als de contactpuntjes zo ongeveer op tijd staan & niet helemaal rot zijn, plus zo nog wat onderhouds dingetjes, zijn het helemaal geen slechte startertjes. :)

Al zal ik maar toegeven dat ik al enkele keren met mogen aanduwen sinds ik een zijspan eraan heb. Een van de stangen zit in de weg om fatsoenlijk te kicken & de extra verlichting bleek net te veel stroom te verbruiken, zodat de accu langzaam leger werd tijdens het rijden. B|


Kicken is 8-) !
 
Laatst bewerkt:
Wat jij nodig hebt is niet een kickstarter maar een druppellader. Niet de (start)motor maar de accu is de zwakke schakel als je een motorfiets niet gebruikt, zorg dus dat die heel blijft.
Ik heb een druppellader, die ik er direct na het rijden weer aan vast knoop. Maar toch, de huidige accu is van 2004 en nu is ie al toch alweer wat minder aan het worden.

Met een kickstarter (en zonder startmotor) kan je met een simpele gel-accu volstaan. Zo'n ding wat na 15 jaar nog steeds een druppeltje lading heeft. Per slot van rekening zijn motoren steeds meer recreatieve voertuigen en dus zou je verwachten dat er bij het ontwerp rekening gehouden wordt met een winterstop. En als ik links en rechts om me heen kijk.... een winterstop zonder druppellader.

Overigens: zonder druppellader moest ik ieder voorjaar een nieuwe accu kopen. Nu duurt het wat langer.
 
Heb mijn transalp wel eens aangelopen om te starten omdat de accu gesolfuliteerd was na het tanken ,, gelukkig was de motor wel warm en start ie wel ,, maar is wel zwaar.....

Maar ik denk met motoren met meer dan 2 cilinders en 600 cc dan is de compressie en de interne wrijving best hoog zeker met de hoge compressie van de laatst 30 jaar....
een 125 cc wil best makkelijk maar een 500 cc 4T kan lastig zijn zeker als ie niet 100 %

maar inderdaad een druppellader voorkomt veel shit ,, dan gaat een accu echt wel langer meer dan 4 jaar.......

moet er niet aandenken dat als je een CB 1300S heb en die met -10C moet aankicken...

Het lijkt me met moderne motoren vrij bewerkelijk om achteraf nog een kick te monteren.... denk dat het eigenlijk niet te doen is
 
Ik heb zoiets als deze Klikkerdeklik
Contrastekker aan m'n accu geknoopt, maar deze sluit ik alleen aan als ik denk dat ie langer als 2 weken stil blijft staan. (alleen in de winter dus :))
Altijd stroom, altijd starten.
Niet te duur en veel plezier.
 
Terug
Bovenaan Onderaan