Help ik krijg hem niet in neutraal

Megatron291

MF'er
14 sep 2008
35
0
Maastricht
Ik heb onlangs een Yamaha Fj600 gekocht van '91 voor een prikkie, motor rijd prima alleen als ik helemaal terug geschakeld heb en ik duw de versnelling omhoog om hem neutraal te zetten dan pakt die niet. Nou heb ik het idee dat ik hem helemaal niet in de eerste versnelling krijg hoe vaak ik hem ook naar beneden duw. Dat zou verklaren dat ik hem niet in neutraal krijg. De koppeling pakt erg laat btw. Ik weet niet of dit normaal is bij dit type motor. Hij heeft 6 versnellingen. Ik heb ook geprobeerd om de koppeling wat op te laten komen zodat die in te tand springt maar dit helpt ook voor geen meter.
Weet iemand wat dit zou kunnen zijn?

Bij voorbaat dank. :) :}
 
Probeer hem in eens zijn neutraal te zetten net voordat je stilstaat.
Dus je rijdt nog stapvoets en staat bijna stil, dan vanuit 1 of 2 maar net aantikken en waarschijnlijk zit die er zo in.

Had ik met mijn oude 1100 ook, nieuwe eigenaar mailde dat die hem bij het stoplicht en thuis niet in zijn neutraal kreeg (ging wel maar niet vloeiend)
Deze tip gemaild en het ging als een mes door de boter :9
 
Helemaal omlaag schakelen naar 1 en dan omhoog de neutraal vinden is moelijker dan afschakelen naar 2 en dan van 2 naar neutraal gaan zonder de 1 te passeren ...
As het toch moet van 1 naar N, gaat het beste asje koppeling helemaal intrekt, gas lost, seconde of 3 wacht tot alles binnenin je versnellingsbak tot rust is gekomen, en dan licht tikje omhoog.
Als je koppeling "erg laat" pakt, moet je die meschien eerst wel wat bijregelen
 
Laatst bewerkt:
Mijn Yam GTS heeft exact hetzelfde, en die van mn vader ook, en de andere GTS ook.. yamaha kwaaltje dus.. tips hier boven kloppen, dus;

Of rijdend/rollend naar N schakelen
Of (zie rollend) zelf de bike een beetje naar voren duwen zodat de bak een beetje draait, dan naar N schakelen
Of in zn 1 zetten, motor uit, en je wipt m zo in de N :)
 
Mijn Yam GTS heeft exact hetzelfde, en die van mn vader ook, en de andere GTS ook.. yamaha kwaaltje dus.. tips hier boven kloppen, dus;

Of rijdend/rollend naar N schakelen
Of (zie rollend) zelf de bike een beetje naar voren duwen zodat de bak een beetje draait, dan naar N schakelen
Of in zn 1 zetten, motor uit, en je wipt m zo in de N :)
precies dat bedoelde ik dus ook, zo lang er wat beweging in zit is het zo gepiept :Y
 
dit soort problemen worden altijd veroorzaakt doordat de koppeling niet goed vrijkomt.
soms helpt andere olie en soms is het een kadootje vanaf de fabriek. '(
andere oorzaken zijn kromme of gebroken platen.
en slijtage van de buitenste trommel, de lippen op de platen slijten in op de trommel hierdoor kunnen de platen niet goed schuiven als je de koppeling inknijpt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan