Help krachtverlies in hand na les

Lady_Di

MF veteraan
1 okt 2010
6.415
1.051
Borger-Odoorn
Ik ben besmet met het motorvirus en ben dus intensief begonnen met lessen. Wilde een spoedcursus en heb zelfs enkele dagen 4 uur gelest maar wat een schrik...1 dag voor mijn AVB had ik na de les ineens heel veel krachtverlies in mijn rechterhand. Kon zelfs het sleuteltje bijna niet meer omdraaien. Het gekke is, knijpen en dus remmen lukt wel.
Verder voelt mijn hand zwaar en 'raar' aan.
Nu ben ik klein en heb dus veel gewicht op het stuur en verkramp echt bij de 8 en de halve draai; wellicht heeft dat er mee te maken?
Heeft iemand er ervaring mee? Hoe lang duurt het voor het weer weg is?

O ja, ik ben gezakt; 8je plus langzame slalom verprutst...
Ik ga eerst een week rust nemen en dan rustig aan lessen; niet langer da 1,5 uur achter elkaar.
 
Dat ken ik. Je hebt te verkrampt op de motor gezeten.

Als je je eigen motor hebt wel even naar je houding kijken. Wellicht remhendel wat bijstellen en vooral proberen niet te knijpen.

Ik heb er ook last van :(
 
in het begin heb ik ook wel eens gehad dat ik na 3 uur rijden last had van mijn rechterpols, vooral wanneer ik lang op de snelweg had gezeten met redelijk constant gas. (vastzetten kan op mijn brommer niet)

Maar het heeft een naam waar je last van hebt, het is waarschijnlijk gewoon een vorm van RSI.
oplossing:
-minder uren maken zoals je al zegt.
-Niet krampachtig zitten.
-zorgen voor een goede houding.
-op tijd pauzeren
-oefeningen doen, na verloop van tijd zullen de spieren in je armen en handen wel meer gewend raken aan de nieuwe belasting, maar pijn/krachtverlies is niet goed en moet je wel serieus nemen voor je straks met een probleem zit wat bijna niet weg gaat, en RSI door motorrijden kan ook op je werk vervelende gevolgen hebben.
 
niet zo hard in je stuur knijpen, dit is ook nergens goed voor. Na motor rijden handen helemaal paar keer strekken en je vingers iets naar achter buigen. ( om te spieren weer te verlengen na dat je de de hele tijd gespannen hebt gezeten)
 
en af en toe, tijdens pauzeren bijvoorbeeld met een pen, of potlood tussen je vinders door draaien.
gewoon van die oefeningen waarbij je begint met de pen tussen duim en wijsvinger, dan doordraaien naar wijs wen middelvinger, middel en ring, ring en pink...
natuurlijk zonder je andere had te gebruiken.... en zo zijn er meer oefeningen, zoek eens op anti rsi oefeningen en dan vooral die die op je handen, polsen, armen en schouders werken.
 
Tsja, dat is toch het nadeel van een spoedcursus.
De fysieke belasting bij het motorrijden is nou eenmaal
anders dan bij fietsen of autorijden.
En dat moet je opbouwen.

Daar heb je in een spoedcursus de tijd niet voor,
en daarbij heb je natuurlijk de stress voor het examen,
dus dubbele belasting.

Rustig aan doen is het advies!
Dat rijbewijs komt wel.
 
bedankt allemaal!
Het gekke is, dat ik absoluut geen pijn heb. Gelukkig maar!
Heb nu even een week geen les, maar zou dat genoeg zijn? Of moet ik maar naar de dokter hollen?
 
Heb ik ook een paar keer gehad na het lessen.
Ik ging met de auto naar de motorrijles toe en kon na de les met veel moeite nog de sleutel in het contact draaien, zoveel spanning stond er op de spieren in mijn rechterhand.
Links nergens last van gehad.
Na een les of 3-4 nergens meer last van gehad.
 
heb dit in het begin gehad aan mijn linkerhand. ontkoppelen werd lastiger en lastiger naarmate de les vorderde. Ik leste in blokken van 3.5 uur, en dan schakel je heel veel tijdens de AVB oefeningetjes. Gaat vanzelf over.
 
Ik had er ook last van bij de eerste snelweg rit, het waaide best heftig, deze twee combinaties zorgde ervoor dat ik in het stuur zat te knijpen.
 
Opletten met knijpen in je stuureind. Niet overdreven hard, het knijpen is wel nodig maar knijp niet te hard. Af en toe even goed strekken en je vingers een stukje achterover trekken. Liefst inderdaad niet te lang achter elkaar lessen.
 
b_93.jpg
 
Stress, kramp en onwennigheid. Komt wel goed als je het gewoon even rustig aan doet.

Ik had het in het begin ook toen ik de eerste keren met mijn dochter achterop reed ;)
Dan ben je toch meer gespannen dan wanneer je alleen rijdt.
 
Inderdaad zoals de meestel al adviseren; even rustig aan doen (overbelasting) en geef het de tijd om het op te kunnen bouwen (lukt helaas niet met een spoedcursus :N ).
Dan gaat het vast goed komen *O* :Y

Succes !!

:W
 
bedankt allemaal!
Het gekke is, dat ik absoluut geen pijn heb. Gelukkig maar!
Heb nu even een week geen les, maar zou dat genoeg zijn? Of moet ik maar naar de dokter hollen?

Ja joh..rennen ;)
Als jij vind dat je last blijft houden is een bezoekje aan je huisarts uiteraard goed :Y
Al was het alleen maar om er even over te praten of het geen andere oorzaak is zoals stress of andere (fysieke) spanningen (werk/prive).
Het is jouw leven en (ook andermans) verkeersveiligheid die je op het spel zet als je er last van blijft houden :/
 
Toen ik intensief begon met motorrijden had ik het ook. Met lessen eigenlijk nooit last gehad, het begon echt met het rijden op de eerste GS. Mijn oplossing? Passende handschoenen! En gek genoeg heb ik nu een paar handschoentjes uit de koopjeshoek bij Hans van Wijk en nergens meer last van.
 
En het antwoord van de dokter denk je?
"Dat komt van het motorrijden, ik zou even rustig aan doen. "Probeer wat meer te ontspannen"
Zo daar hoef je niet meer heen :)
 
ik had er ook last van bij het lessen, het gevoel ook dat je rechter hand slaapt of zo. mijn instructreur zei dat het een soort kramp was door inderdaad nieuwe houding en bewegingen met je handen. wat ook wel helpt is genoeg drinken (water) voor je les ´helpt echt´
succes met lessen!!!!
 
En het antwoord van de dokter denk je?
"Dat komt van het motorrijden, ik zou even rustig aan doen. "Probeer wat meer te ontspannen"
Zo daar hoef je niet meer heen :)

Of jij hebt zelf geen artsenbul...of jouw huisarts rijdt zelf geen motor :?
Waarschijnlijk zijn beide stellingen juist ;)
 
....ineens heel veel krachtverlies in mijn rechterhand. Kon zelfs het sleuteltje bijna niet meer omdraaien. Het gekke is, knijpen en dus remmen lukt wel.
Verder voelt mijn hand zwaar en 'raar' aan.

Heeft iemand er ervaring mee? Hoe lang duurt het voor het weer weg is?

Heb ooit een motorleerling gehad die na de eerste rijlessen krachtverlies aan zijn hand(en) had. Hij bleek zeer sterk te reageren op de (specifieke) trillingen van de lesmotor (Honda CB 500).
Bij hem bleek de oplossing een andere lesmotor, een Honda CB 1.
 
Had ik ik bij avb maar dan met koppelingshand (links dus)

Met avd geen last meer van. Komt volgens mij door het feit dat je niet zeker op de bike zit en daarom extreem gaat knijpen en krampachtig zitten doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan