HELP! KTM 690sm is er mee opgehouden.

stukgaotie821

Rookie
9 mrt 2016
9
0
Wijk bij Duurstede
Bij deze wil ik jullie vragen om wat hulp of advies. Ik heb een tijdje geleden een KTM 690 SM uit 2007 gekocht(particulier), en was in eerste instantie zeer tevreden met de aankoop. Het apparaatje trekt bijzonder lekker op en ligt goed op de weg. Het voorwiel vliegt dan ook zonder probleem de lucht in :P

Maar nu komt het. Ik was op een goeie dag onderweg om met een stel vrienden te gaan rijden, hier begonnen de problemen. Nadat ik op een willekeurig moment het gas los liet kwamen er hele rare geluiden uit de uitlaten. De enige manier waarop ik het kan omschrijven waren schelle klappen. Ook viel een deel van het vermogen weg en begon het FI lampje te knipperen. Ik heb de motor aan de kant gezet, uitgezet, even gewacht en opnieuw gestart. Het probleem leek verholpen.

Eenmaal aangekomen bij mijn vrienden zijn we rond gaan rijden. In eerste instantie nergens last van behalve dat de motor af en toe afsloeg bij stationair draaien(deed die hiervoor ook al). Nadat de motor dus weer een keer was afgeslagen startte ik m weer, maar nu gas de motor uit zichzelf gas en bleef op ongeveer 4000 toeren hangen. Weer opnieuw gestart en probleem was weg. Nu begon ik al langzamerhand een beetje de kriebels te krijgen.

Eenmaal aangekomen bij het volgende tankstation bleef de motor helemaal niet meer stationair draaien.. :? Met een beetje gas bij bleef die wel draaien, maar ik besloot wel op huis aan te gaan voor het geval dat. Helaas heb ik huis niet gehaald. Na weer een stukje gereden te hebben kwamen er nu zoveel knallen uit de uitlaat(als ik het gas losliet), dat ik m maar aan de kant heb gezet. De motor sloeg gelijk af en wilde niet meer starten. Ook aanduwen werkte niet.

Nu is mijn vraag aan jullie: heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? Ook al klinkt het misschien een beetje als een vaag verhaal..

bij voorbaad dank :}
 
klinkt alsof het gasklephuis is los geschoten
 
Uitlezen?
Even TuneEcu downloaden, zorgen voor de juiste kabel en je motor uitlezen. Dat is wel het makkelijkste want anders blijf je zoeken.
Je kunt hier trouwens ook andere maps mee programmeren, blijkbaar (volgens andere fora) is de standaard map van een 690 niet heel super en kan dit een stuk beter.

Jouw probleem kan tal van oorzaken hebben. Even iets simpels om te checken; je bougiedop/kabel. Ik lees vaak op buitenlandse KTM fora dat dit een 'zwak' deel is van de 690 motoren. (geeft ook soortgelijke problemen als jij beschrijft).
 
en is dit iets wat ik gemakkelijk zelf kan terugzetten? Zo ja, waar moet ik op letten?
Sorry maar als je hier al een vraag over gaat stellen dan kun je de motor veter naar een motorzaak brengen. Beter voor jou en de motor. Wel iets minder voor je portomonee.
Mijn advies is dan naar een ktm dealer, kun je hem.meteen vragen voor software updat ivm uitvallen bij stoplichten (deed die immers altijd al zo te horen)
 
en is dit iets wat ik gemakkelijk zelf kan terugzetten? Zo ja, waar moet ik op letten?

Als zot gelijk heeft wel, maar als je al niet weet wat het is en hoe: niet aan beginnen of laat iemand meekijken die het wel kan.
Beter breng je hem naar de motorzaak
 
Als zot gelijk heeft wel, maar als je al niet weet wat het is en hoe: niet aan beginnen of laat iemand meekijken die het wel kan.
Beter breng je hem naar de motorzaak

Oke thanks voor de feedback. Het leek me ook al verstandiger om ermee langs een motorzaak te gaan, maar wilde ook graag weten of jullie me iets konden vertellen. Ik heb inderdaad niet heel veel verstand van motoren, maar bijv een bougie of bougiekabel controleren lukt me nog wel :P
Dit was dus ook de insteek; in het geval dat het een wat simpeler probleem is, kijken of ik er zelf nog wat aan kan doen :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan