Help! Lekkage brandstoftank- Aprilia Tuono 2015

Sander 555

Rookie
11 sep 2023
5
0
Goedemiddag mede rijders,

Sinds kort ben ik er achter gekomen dat mijn tank lekt van mijn Aprilia tuono 2015. Nu blijkt na wat onderzoek dat het boutje waarmee de sensor van de brandstoftank vast zit. Waarschijnlijk te hard is aangedraaid door de vorige eigenaar. Waarschijnlijk is deze tank van nylon gemaakt. Iemand bekent mee hoe je dit kunt repareren?
Of zijn er mensen die dit eerder hebben meegemaakt???. Bedankt voor alle reacties
(Foto geeft aan waar de tank lek)
20231221_190802.jpg
20231221_190802.jpg
 
Zit er echt een scheurtje in de tank of lekt het langs het boutgat? In dat laatste geval kun je het misschien dicht krijgen door een randje Curil T2 kit onder het plaatje van de sensor.

Bij een scheur in het materiaal moet je met Tank cure of iets vergelijkbaars aan de gang, maar dat hecht niet altijd even goed op kunststof.

Of evt dicht proberen te smelten met een soldeerbout? Hangt ook weer van de soort kunststof af of dit een beetje wil.
 
Zit er echt een scheurtje in de tank of lekt het langs het boutgat? In dat laatste geval kun je het misschien dicht krijgen door een randje Curil T2 kit onder het plaatje van de sensor.

Bij een scheur in het materiaal moet je met Tank cure of iets vergelijkbaars aan de gang, maar dat hecht niet altijd even goed op kunststof.

Of evt dicht proberen te smelten met een soldeerbout? Hangt ook weer van de soort kunststof af of dit een beetje wi
 
Bedankt voor je reactie. Ben er achter gekomen dat hij lekt via het boutgaatje. Hoogstwaarschijnlijk heeft de vorige eigenaar deze te vast gedraaid waardoor hij ergens zwak is geworden.
 
Kleine lekkages repareer ik met 2 componentenlijm van Bison, dat is een benzinebestendige epoxy. Het is me effe net niet duidelijk of de sensor met de benzine in aanraking komt, dus of er een opening in de tank zit waar de sensor gemonteerd is
 
Wat doet dat schroefdraadbusje naast de sensor op de foto? Lijkt wel of een van beide bussen ooit verrot gedraaid is en de sensor vervolgens iets verplaatst is, en daarbij gemonteerd is in nieuwe bussen/schroefdraad gaten? Dan heeft iemand er wellicht zelf in lopen boren/tappen?

Gezien de functie van de sensor lijkt het me niet dat deze met de brandstof in aanraking komt, dus het probleem lijkt echt rond de gaten zelf te zitten. Ik geef het een redelijke kans dat je het met Curil dicht krijgt. Klein drupje onderin het gat, beetje aan het boutje en een randje op de grond plaat van de sensor rond de bout gaten. Het is een flexibel blijvende kit, mocht het niet werken dan krab je het er zo weer af. Ik heb de grond plaat van een brandstofpomp van een Monster er weer mee dicht gekregen, gaat al twee jaar goed.
 
Wat doet dat schroefdraadbusje naast de sensor op de foto? Lijkt wel of een van beide bussen ooit verrot gedraaid is en de sensor vervolgens iets verplaatst is, en daarbij gemonteerd is in nieuwe bussen/schroefdraad gaten? Dan heeft iemand er wellicht zelf in lopen boren/tappen?

Gezien de functie van de sensor lijkt het me niet dat deze met de brandstof in aanraking komt, dus het probleem lijkt echt rond de gaten zelf te zitten. Ik geef het een redelijke kans dat je het met Curil dicht krijgt. Klein drupje onderin het gat, beetje aan het boutje en een randje op de grond plaat van de sensor rond de bout gaten. Het is een flexibel blijvende kit, mocht het niet werken dan krab je het er zo weer af. Ik heb de grond plaat van een brandstofpomp van een Monster er weer mee dicht gekregen, gaat al twee jaar goed.
Hier zitten er ook 3. Lekkage langs de insert of bout?
D36809A0-12A8-4747-9338-6C14C144556E.png
 
Wat krijg je te zien als je de sensor er af schroeft. Zelf verwacht ik door het te vast aandraaien het goed mogelijk is dat inbus schroefje een klein scheurtje heeft veroorzaakt in het blinde montage trapgat . Reparatie/ herstel geen probleem .dunne rubber afdicht ring tussen sensor en tank ,of inbus schroef voor zien van afdicht tape.
 
Bedankt voor alle feedback. Het boutje waar het pijltje zit. Daar lekt brandstof uit. Den sensor die erop zit is een omvalsensor. Deze sensor zit op de tank gemonteerd maar komt niet in aanraking met benzine normaal. Ik ga voor nu de tank helemaal leeg halen. Ik ga hem ontvetten en lichtjes schuren rond het gaatje. Daarna met een polymax kit netje dicht smeren. Deze is benzine bestendig, flexibel en erg sterk. (Foto) Huidige situatie boutje met rubber ringetje. Hij dicht af maar is een noodoplossing.
 

Bijlagen

  • 20231222_143151.jpg
    20231222_143151.jpg
    146,7 KB · Weergaven: 0
Volgens mij was t al gezegd;

Het is handig om te weten of het lekt binnen het schroefdraad, bijv door ooit een te lange bout proberen in te draaien.

Of dat t lekt buiten het schroefdraad, omdat de schroefdraad insert los is gekomen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan