Help me uitzoeken! wat is het beste voor mij?

Ixnay

Rookie
17 sep 2004
15
0
Rijswijk
Hey allemaal,

Ik ben relatief nieuw hier, maar ik had al een vraagje. Binnen een jaar wil ik mijn rijbewijs halen en ik ben al aan het zoeken voor een motortje. Gewoon om even te kijken wat het kost en wat ik wil.

Nu ben ik 20 jaar, (ga rijden als ik 21 ben, zwaar rijbewijs) vrouw en vrij licht (56 kg) en 1.64. Ik heb een paar schoonheden op het oog zoals:

- Honda CMX 450 c Rebel
- Susuki Savage LS 650
- Yamaha XVS 650 Dragster
- Honda VT 750 C2

Heeft iemand van jullie ervaringen met een van deze modellen of soortgelijke?
En is het iets wat ik onder controle kan houden? Ik twijfel daat nog een beetje over, vooral over de honda VT, gezien de zwaarte ervan

:]

(Overigens is mijn droom een Harley Davidson Herrtage Softail classic :9 maar ja.. 350 kilo he)
 
Hey allemaal,

Ik ben relatief nieuw hier, maar ik had al een vraagje. Binnen een jaar wil ik mijn rijbewijs halen en ik ben al aan het zoeken voor een motortje. Gewoon om even te kijken wat het kost en wat ik wil.

Nu ben ik 20 jaar, (ga rijden als ik 21 ben, zwaar rijbewijs) vrouw en vrij licht (56 kg) en 1.64. Ik heb een paar schoonheden op het oog zoals:

- Honda CMX 450 c Rebel
- Susuki Savage LS 650
- Yamaha XVS 650 Dragster
- Honda VT 750 C2

Heeft iemand van jullie ervaringen met een van deze modellen of soortgelijke?
En is het iets wat ik onder controle kan houden? Ik twijfel daat nog een beetje over, vooral over de honda VT, gezien de zwaarte ervan

:]

(Overigens is mijn droom een Harley Davidson Herrtage Softail classic :9 maar ja.. 350 kilo he)
Hoi Ixnay Om maar met de laatste te beginnen, het gewicht is het probleem niet. Ik zou een Harley zeker niet als eerste motor aanraden, maar om het gewicht hoef je het niet te laten in ieder geval, dat is een kwestie van ervaring en wennen.

De Honda VT 750 C2, misschien wat aan de zware en lompe kant als eerste motor.

De XV 650 dragster, ik vond het een leuk pittig fietsje, komt wel snel aan de grond in de bocht maar dat geld eigenlijk voor elke Custom. Als je daar rekening mee houdt en je rijstijl er op aanpast, geen probleem. Qua kosten en onderhoud ken ik de motor niet, maar ik heb me laten vertellen dat het blok erg betrouwbaar is.

De Suzucki LS650 Savage, wat mij betreft kan je hem beter Ravage noemen. Als hij nieuw is ziet hij er leuk uit, en heeft een goed formaat voor vrouwen ( en mannen ) die klein van stuk zijn. De kwaliteit zuigt echter BIG-TIME. Als je te hard wast, valt de lak eraf ( even een vlieg eraf halen met behulp van je nagel, en je hebt de lak onder je nagel zitten, echt waar ). Ook het chroom komt zo van de velgen afvallen. De uitlaat en stuur zijn van redelijke chroomkwaliteit, en de rest van het chroom is plastic..... wat weer snel kapot trilt. Ook technisch geen hoogvlieger, hij trekt goed en rijd vrij comfortabel met die beltdrive, maar daar heb je het dan ook meteen mee gehad. Alleen aan te bevelen als je hem meteen helemaal uit elkaar trekt, alles opnieuw verchroomt en opnieuw spuit.

De Honda CMX rebel, een uitermate beproeft en betrouwbaar motorblok. Persoonlijke vindt ik het een grappige fiets die goed mee kan komen met het verkeer. Ook de wegligging is goed, komt ook in de bocht met van alles aan de grond, maar zoals gezegd, als je je rijstijl op Customniveau houdt is er geen enkel probleem, buiten dat veren de stepjes mee in ( in tegenstelling tot de Savage ). Het is geen grote motor ( hoewel hij wel groot oogt als je er naast staat ) is vrij zuinig, en redelijk goedkoop in onderhoudt. Helaas zijn Honda onderdelen wel reteduur, en is de CMX rebel als ik het goedheb een grijs geimporteerde machine wat betekend dat onderdelen niet altijd even goed beschikbaar kunnen zijn.

Als je mijn mening zou vragen, de Honda Rebel of de Yamaha 650 Dragstar.

Veel succes, en laat ooit nog eens weten wat het is geworden.
 
Ik heb zelf wel goede verhalen gehoord over de Savage, mooie en betrouwbare 1pitter met lekker geluidje! Ook zo'n yamaha dragstar vind ik een indrukwekkende fiets! Honda VT schijnt bij sommige types wel een hoger zwaartepunt te hebben, waardoor handelbaarheid minder is, vooral bij lagere snelheden (omvallen)

Ik zie trouwens mensen van alle geslacht en formaat rijden op dikke harleys, dus misschien is je droomfiets best een goede keuze! Door het lage zwaartepunt heeft het zware gewicht nauwelijks invloed. Nieuwere types (Evo's en alles daarna)zijn betrouwbare fietsen. Als budget geen probleem is, probeer het uit zou ik zeggen, en weeg de aanschaf van een zwaardere HD bigtwin (heritage) af tegen een HD sportster (lichter, handelbaarder type en tevens goedkoper)waarvan met enige aanpassingen ook een vette fiets kan worden gemaakt (dikke tank, breed stuur e.d.)
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Vergeet de Yamaha XV535 niet! Lichte fiets (0ngeveer 180 kg.), genoeg vermogen voor iemand die net begint (met rijlessen). Uitermate geschikt voor de iets lichtere mens (ikzelf ben 1.72 mtr. en 65 kg). Deze XV is mijn derde motor, en bevalt tot nu toe prima! Ze zijn te koop voor (in ieder geval) minder dan 2000 euro, vaak veel minder.
Groeten en succes met je keuze.

full
 
Ik kan me voorstellen dat je op de Savage en Rebel wat sneller uitgekeken kan zijn. Het zijn ook vrij kleine machines. Je ziet dit op foto's vaak niet zo goed, maar "live" vond ik ze wat tegenvallen.

Ik heb zelf nu een half jaar mijn rijbewijs. Ik ben begonnen op een Yamaha XV535, maar toen die al na 3 maanden gestolen werd ;( heb ik een Honda ACE VT750 gekocht(dus model van ná 1996), omdat ik toch een fiets wilde die "wat meer mans" was. Ik heb dus geen jarenlange ervaring en ik ben absoluut niet de zwaarste (62 kg), maar ik heb totaal geen moeite met de 240 kg van de VT750. Door het lage zwaartepunt is hij erg handelbaar en de lage zithoogte laat je gemakkelijk twee voeten plat op de grond zetten. Ook het rijgedrag is fantastisch. Licht bedienbaar, soepel en voorspelbaar. Naar mijn mening een ideale beginnersmotor, waar je niet meteen op bent uitgekeken. Ik heb ook wel eens op een Savage gereden, maar de ACE is toch wel een klasse beter.

Voor de Yamaha Dragstar geld denk ik ongeveer hetzelfde als voor de Honda Ace, alleen heb je dan een tikkeltje minder vermogen en is ie nog wat lager.

Natuurlijk betaal je voor deze twee ook wel beduidend meer.

Maar er is maar een manier om er achter te komen wat je het beste bevalt: proefrijden!

Veel succes ermee en laat even weten wat het geworden is!
 
Ik heb ook pas een zoektocht achter de rug naar een leuke bike.
Er zijn duizenden verschillende modellen, en de meningen daarover in het kwadraat ongeveer. Wat voor de 1 een perfect motor is, kan voor de ander waardeloos zijn.

Staar je niet teveel blind op gewicht, vermogen of koppel. Je kan het allemaal aan, het gaat allemaal om beheersing, en dat kan je leren. Inderdaad is het makkelijker op een beginnersfiets, maar laat je niet weerhouden om een HD te kopen als je dat wilt... De kans dat je op je plaat gaat is meestal bij het manouvreren, dus zeg maar onder de 10 km/u. Bespaar dus niet op valbeugels...
Het hoeft niet, maar vroeg of laat lig je ineens op straat. (Er zijn cursussen in behendigheid in manouvreren etc).

Gewoon gaan proef zitten/rijden en laat je gevoel spreken. Let wel dat in het begin vrijwel elke motor heerlijk rijdt. Heb je een bepaald model op het oog, huur dat ding eens voor een weekend. Probeer op verschillende motoren te rijden, je merkt dan de verschillen. Voor de rest is het hetzelfde als met kerels, op een gegeven moment loop je tegen een fiets aan, en dan *vonk* en je zegt "dit is hem"....

succes, en laat nog even weten wat het geworden is...
 
:^
Helemaal mee eens. Niet hals over kop iets kopen, eerst goed denken en inderdaad een weekendje rijden ofzo, maar je moet wél iets kopen wat zelf mooi vindt en niet omdat anderen dat zeggen!
Motorrijden is heel persoonlijk en als jij model X wilt hebben en iedereen zegt dat je voor Y moet gaan, moet je gewoon X kopen! 8-)

Succes d'r mee!
 
Dank jullie wel voor de racties :)

Overigens moet ik wel even zeggen dat mijn budget bij de 2000 ligt ( ben tenslotte nog een arm studentje)
Dus een harley is echt een droom voor later, als ik wat geld heb om een vrij nieuw model te kunnen kopen.

Ennuh, dank je Sigma, maar JAK! Hoe lekker ze ook zullen rijden ik ben nooit gek geweest op dat soort motoren :r

choppers all the way dus :]
 
toen mijn vriendin aan het lessenw as, hebben we al heel wat rond gekeken wat zij voor motor wilde,
het moest zowieso iets chopperachtigs zijn.
max 3000 euro's kosten
laag zwaarte punt, niet te hoog!
en makkelijk te rijden.

Het is uiteindelijk een shadow vlx 600 geworden.

simpelweg omdat voor haar de nigie bike was die ze mooi vond, en die in aanmerking kwam toen we bovenstaande punten bekeken.
Er zijn zat andere goedkopere chopperachtige fietsen, maar vrijwel allemaal vond ZIJ die niet mooi (kawa ltd, vt 500, xv 535, soez savage enz enz.) (iemand anders kan daar uiteraard heel anders over denken)

ze heeft op verschillende gereden. en is nu heeel tevreden en blij met haar vlx 600
 
Ixnay,

Ik wil je wel even uit de illusie helpen dat motorrijden goedkoop is..

Dat is het dus niet, zeker als je niet zelf sleutelt. Als je zelf sleutelt valt het nog wel te doen. Maar een goede motororijder verzorgt zijn fiets goed (althans technisch)

Dat betekent regelamtig olie verwisselen
Remblokjes
Remolie
Olie
banden
afstellen
ketting
kettingwielen
Manuren (dit is veelal het duurste)

Ongemerkt loopt het aardig op....zeker als er mankementen zijn...Vooral als er reparaties moeten plaatsvinden..Je loopt leeg op de manuren.

Een fiets met hydraulische klepstoters en cardan is dan alvast een stap in de goede richting..
 
Ik was inderdaad alleen ingegaan op de gevraagde motoren, maar ik moet me zeker aansluiten bij de mensen die een XV 535 of een VL/VLX600 aanbevelen. De honda Shadow VL/VLX600 is mij heel goed bevallen. Lekker veel trekkracht onderin, relatief zuinig, watergekoeld, stoer uiterlijk, en een uiterst betrouwbaar en beproeft blok ( zit bijvoorbeeld ook al jaren in de Honda Trans-alp 600 ).
Oftie ondertussen betaalbaar is weet ik eerlijk gezegd niet.

De XV 535 is ook een leuk aparaat, dat was mijn eerste chopperliefde, maar ik heb er nooit één gehad. Wel een keer na een weekend sleutelen een dag of twee proef gereden, en dat is dan ook alle ervaring die ik ermee heb, Maar ik vond het een grappige fiets, Stuurt goed, alleen vond ik het frame minder stijf dan een honda ( maar wel weer beter dan de Savage ). Verder een makkelijk manouvreebaar fietsje waar je zo te horen voor weinig geld een hoop plezier aan kunt beleven. ( toevallig moet ik er binnenkort een ophalen voor onderhoud en reparatie ).
 
Hey Ixnay,

ik heb nog maar twee weken mijn voorlopig rijbewijs.
Ik heb een Yamaha Virago 535 gekocht, en die bevalt me zeer goed.

Het is volgens mij een ideale beginners motor, maar heeft toch power genoeg vind ik. De motor is niet zo groot, en weegt niet zo veel, maar het is wel een vlotte motor hoor.

Hierbij een beeldje, dan heb je er een idee van hé.

full
 
wat ik ook nog even kwijt wou is dat de aankoopsprijs behoorlijk betaalbaar blijft. De motor die ik gekocht heb is van '92, heeft slechts 15000 km op de teller en is nog in prima staat. Ik heb hiervoor 1.500 Euro'tjes neergeteld, dus viel nog goed mee hé.

Nog veel succes met de zoektocht naar een leuke bike, en vooral nog veel geduld met het wachten tot je 21 bent ;) Daar heb ik ook lang op gewacht :]

Groetjes

Inspec 8-)
 
Ixnay,

Ik wil je wel even uit de illusie helpen dat motorrijden goedkoop is..

Dat is het dus niet, zeker als je niet zelf sleutelt. Als je zelf sleutelt valt het nog wel te doen. Maar een goede motororijder verzorgt zijn fiets goed (althans technisch)

Dat betekent regelamtig olie verwisselen
Remblokjes
Remolie
Olie
banden
afstellen
ketting
kettingwielen
Manuren (dit is veelal het duurste)

Ongemerkt loopt het aardig op....zeker als er mankementen zijn...Vooral als er reparaties moeten plaatsvinden..Je loopt leeg op de manuren.

Een fiets met hydraulische klepstoters en cardan is dan alvast een stap in de goede richting..


Hier moet ik 'm wel gelijk in geven hoor. Het kan inderdaad soms wel eens goedkoop zijn in verbruik enzo maar uiteindelijk kan het eigenlijk net zo duur zijn als auto rijden, gezien de bovengenoemde punten dan.

Maar desalnietteplus, motorrijden is wel VET :]
Mijn vriendin heeft laatst een suzuki gn 250 gekocht. Als ik erop zit denk ik echt wat is dit nou voor opgevoerde brommer. Maar als je bedenkt dat mijn vriendin erg licht van gewicht is, niet zo lang, en het haar 1e motor is is dit toch écht een leuke bromm... sorry motor om te leren motorrijden.
 
en by the way, schaam je niet om eerst een lichte motorfiets te kopen en daarop een half-tot een jaartje op te rijden. Om maar even te kijken of motorrijden wel écht iets voor je is. Immers, Looks en stoerdoenerij doen niet af aan ervaring en beleving. Zeker niet voor een beginner.

en die fietsen zijn best waardevast hoor, dikke kans dat je 'm het jaar daarna met maar een geringe waardeverlies weer verkoopt aan een andere beginner. Mist goed verzorgt uiteraard.

Succes!
 
Bedankt voor de reacties allemaal

Ik moet eerlijk zeggen dat ik lang getwijfeld heb om mijn lichte rijbewijs te gaan halen en dan inderdaad een honda CMX 250 Rebel of een yamaha XV 250 virago te gaan rijden.

Maar toen ik hier op het motorforum vroeg wat ik beter kon doen, licht of zwaar rijbewijs, hoorde ik bijna iedereen in koor roepen dat je beter kan wachten, omdat lichte motoren leuk zijn om mee te beginnen maar dat je na een jaar er toch zeker op uitgekeken bent en wel iets zwaardere en met meer vermogen wilt.

Tot nu toe gaat mijn voorkeur uit naar honda shadow vlx 600 :} , maar daar liggen de prijzen iets hoger van als bijvoorbeeld de Virago

@Mr hawkeye:
Ik weet dat een motor onderhouden niet goedkoop is, dus dat was geen illusie. Ik weet ook dat dit me er niet van zal weerhouden, hard werken voor een motor is geen probleem :)

@Inspec:
gefeliciteerd met je nieuwe bike, hij ziet er zeer goed uit! Je hebt er vast al een beetje mee kunnen rijden, hoe is de motor qua vermogen en optrekken in hoge snelheden?

Groetjes
Ixnay
 
Een XV535 blijft een makkelijke fiets, voor een schappelijke prijs. Voor dat geld kun je aardig experimenteren, voordat je een zwaardere koopt.

 
Laatst bewerkt:
Hey allemaal,

Ik ben relatief nieuw hier, maar ik had al een vraagje. Binnen een jaar wil ik mijn rijbewijs halen en ik ben al aan het zoeken voor een motortje. Gewoon om even te kijken wat het kost en wat ik wil.

Nu ben ik 20 jaar, (ga rijden als ik 21 ben, zwaar rijbewijs) vrouw en vrij licht (56 kg) en 1.64. Ik heb een paar schoonheden op het oog zoals:

- Honda CMX 450 c Rebel
- Susuki Savage LS 650
- Yamaha XVS 650 Dragster
- Honda VT 750 C2

Heeft iemand van jullie ervaringen met een van deze modellen of soortgelijke?
En is het iets wat ik onder controle kan houden? Ik twijfel daat nog een beetje over, vooral over de honda VT, gezien de zwaarte ervan

:]

(Overigens is mijn droom een Harley Davidson Herrtage Softail classic :9 maar ja.. 350 kilo he)


testen....
die dragstar was mij te heftig. jaren geleden ook zo een gehad en ik had niet het gevoel dat ik grip had op de fiets. zelf persoonlijk zit ik liever met mijn benen meer onder mijn lichaam. gewoon omdat ik me dan meer 1 voel met de motor. ik had een gixxer welke ik weer verkocht omdat er teveel kracht op mijn polsen kwam en daarom koos ik nu maar voor een honda cb600F ook ik ben vrij klein. 1.67 (niet zo licht meer, wel toen ik de dragstar af en toe probeerde te testen :X ) die honda is een naked bike en een toer. kan makkelijk met voeten aan de grond en heb goede grip.

maar nogmaals. als ik jou was ging ik vooral zelf een en ander proberen om te kijken waar je voorkeur naar uit gaat.
succes!!!
 
Ik zou inderdaad niet met een lichte fiets beginnen (250-500), zonde van je geld, en je bent er te snel op uitgekeken. Een 600-800cc chopper heeft nie zoveel vermogen dat het veel van je zelfbeheersing vraagt, en kwa handling valt het reuze mee.
Je rijdt er zo mee weg, alsof je jaren niet anders hebt gedaan...

Trouwens, heb je al eens op www.motorbikes.be gekeken? Daar vind je alle modellen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan