help me: wheelie maken

Iedereen die goed wilt wheelien moet door een paar fases heen. En elke keer begin je weer bij nul. ik rij al 20 jr, maar eigenlijk sinds kort begonnen met stunten, en het is verslavend maar ook lastig. Daarom kan ook niet iedereen het.
maar balanspunt wheelies zijn niet echt moeilijk en gevaarlijk, zolang je maar niet over je eigen kunnen heen gaat, en blijft nadenken !! dan komt alles goed !!!

Maar volgens mij begint iedereen met een power wheelie. in 1 uiteraard. daarna koppeling erbij pakken om wat sneller hoogte te krijgen. misschien zelfs 2e versnelling in het begin. Vond ik wel prettig. maar niet blijven hangen daar.

Daarna is het belangrijk om goed hoogte en een stabiel gashandje te hebben, en als je tegen het balanspunt gaat rijden je achterrem in de gaten te gaan houden.
(balanspunt is grofweg je voorwiel in je gezichtsveld, dan ben je in de buurt !)
wil je nog verder dan gelden weer andere regels !!

Alex en de andere jongens van RWP vinden het leuk om je wat bij te brengen. en voor de euro's hoef je het niet te laten. het zijn geschikte gasten, en ze weten waar ze over praten. tja ze zijn wat jonger (de meeste)... maar ze kennen het goed, en ze kunnen je zeker verder helpen ....

Maar .... vertrouw vooral op je eigen talent .. overschat je jezelf, ga je te hard.. en nog wat cliche's, dan gaat het" auw" doen denk ik !
 
Vandaag heb ik mn eerste wheely gemaakt met een 25 kw SV. Echt moeilijk was het niet, maar het ging dan ook per ongeluk. Bij het stoplicht liet ik de koppeling in 1 keer los terwijl de motor nog hoog in de toeren zat, daardoor kwam het voorwiel omhoog.
Achteraf gezien was het wel grappog, alhoewel ik niet denk het nog een keer expres te doen. Heb mn rijbewijs pas een paar maanden, een gloednieuwe motor en ga eerst echt leren rijden, voordat ik aan stunten begin. :Y
 
ik kan het dus ook alleen maar in de 1ste versnelling en met slippende koppeling
 
Ik kom misschien wel eens een keer kijken, aktiefoto's maken ofzo.

wat ik moet doen (en niet) is me wel duidelijk
Maar ik moet vooral veel zelf oefenen.

Eerst maar machientje rijdend maken, hebt tijdje stil gestaan.
wat heb je zelf nu voor brommert trouwens ?
 
whahaha wat een geweldig topic weer..................

vooral dit soort opmerkingen: |( |(

PFFFFFF anders hou je gewoon ff je bek dicht als je niks nuttigs te melden hebt.
in de 2 6-7000 toeren en dan ineens volgas en je kopppeling laten schieten. dan komt hij vanzelf.
in de 1 kan ook maar die is erg aggressief
en als het niet lukt gewoon 2 wielen aan de grond of een zwaardere machine proberen
.........................................................................

hahaha ja heel slim volgas en laten schieten. als het niet lukt 2 wielen aan de grond? whaha ja of gewoon wel de juiste techniek gebruiken leeft je bike ook
wat langer O-)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een zx6 uit 1999 maar ik krijg mn fiets niet op achter wiel.
kan iemand mij verlellen hoe ik dat kan doen scheelt mij een hoop fustratie.
alvast bedankt kees
email=k_beest@hotmail.com


Ik zal mijn manier even vertellen. Heb op dit moment een 42 tands achtertandwiel, scheelt een stuk, en doe het als volgt. Ik rijd ongeveer 4000 toeren en druk de motor in zijn vering en bijna gelijkertijd volgas. Dus op het moment dat de motor uit zijn vering komt gast erop, maar wel met je poot op de rem. En dan ook echt volgas. De motor komt dan redelijk rustig omhoog en dan is het gelijk zoeken naar het balanspunt, wat je in het begin niet snel zal vinden. Kleine stootjes gasgeven en dan blijf je in de lucht. Uitrijden tot einde van de versnelling en dan wel gas blijven geven, anders kost het je lagers en ook je kroonjuwelen.

Wil je nog verder gaan, doorschakelen bijv. , dan eerst flink oefenen en hier weer verder vragen.

Plus het blijft eigen risico. Houd altijd je voet op de rem (niet indrukken), zodat je nooit achterover kan vallen.
 
Als je gas blijft geven tot aan het eind van je versnelling zit je niet op het balanspunt. als je het gas constant kan houden dan zit je op het balanspunt. waarom zou je het anders balanspunt noemen ?

nog even door oefenen, en dat wiel nog een stukje hoger dus....
 
Maja dat is dus NIET de manier om te wheelien.

Met een wheelie moet je je snelheid constant kunnen houden. En dat kan alleen bij gebruik van een slippende koppeling.
 
Ik zal mijn manier even vertellen. Heb op dit moment een 42 tands achtertandwiel, scheelt een stuk, en doe het als volgt. Ik rijd ongeveer 4000 toeren en druk de motor in zijn vering en bijna gelijkertijd volgas. Dus op het moment dat de motor uit zijn vering komt gast erop, maar wel met je poot op de rem. En dan ook echt volgas. De motor komt dan redelijk rustig omhoog en dan is het gelijk zoeken naar het balanspunt, wat je in het begin niet snel zal vinden. Kleine stootjes gasgeven en dan blijf je in de lucht. Uitrijden tot einde van de versnelling en dan wel gas blijven geven, anders kost het je lagers en ook je kroonjuwelen.

Wil je nog verder gaan, doorschakelen bijv. , dan eerst flink oefenen en hier weer verder vragen.

Plus het blijft eigen risico. Houd altijd je voet op de rem (niet indrukken), zodat je nooit achterover kan vallen.

sorry maar dit is weer niet echt de manier, dit is simpel een power wheelie al eerder besproken in dit topic als ik het goed heb. En kleine stootjes gas geven is de manier om je motor te flippen dus ook niet aan te raden.
Gebruik gewoon je koppeling zo moeilijk is dat toch niet zo krijg je hem ook veel eerder op het BP.
 
Ik kom misschien wel eens een keer kijken, aktiefoto's maken ofzo.

wat ik moet doen (en niet) is me wel duidelijk
Maar ik moet vooral veel zelf oefenen.

Eerst maar machientje rijdend maken, hebt tijdje stil gestaan.
wat heb je zelf nu voor brommert trouwens ?


Ik heb nu een Srad 750 uit '98. Die zal wat makkelijker omhoogkomen dan mijn vorige denk ik. Eerst maar kijken hoe een powerwheelie gaat met deze. Dan later op de koppeling oefenen. Ik stuur je tzt wel een mailtje daLiks!
 
Maja dat is dus NIET de manier om te wheelien.

Met een wheelie moet je je snelheid constant kunnen houden. En dat kan alleen bij gebruik van een slippende koppeling.


:? dus alleen met een slippende koppeling kun je balansen? Je kunt je bike gewoon met een powerwielie omhooggooien en daarna op het balanspunt verder rijden hoor.
Als je richting bp rijdt en je gaat met je koppeling spelen val je gelijk weer naar beneden.
 
:? dus alleen met een slippende koppeling kun je balansen? Je kunt je bike gewoon met een powerwielie omhooggooien en daarna op het balanspunt verder rijden hoor.
Als je richting bp rijdt en je gaat met je koppeling spelen val je gelijk weer naar beneden.
kan idd maar dan moet je veel gashandcontrole hebben vin, zoals jij
:W
 
Ik zal mijn manier even vertellen. Heb op dit moment een 42 tands achtertandwiel, scheelt een stuk, en doe het als volgt. Ik rijd ongeveer 4000 toeren en druk de motor in zijn vering en bijna gelijkertijd volgas. Dus op het moment dat de motor uit zijn vering komt gast erop, maar wel met je poot op de rem. En dan ook echt volgas. De motor komt dan redelijk rustig omhoog en dan is het gelijk zoeken naar het balanspunt, wat je in het begin niet snel zal vinden. Kleine stootjes gasgeven en dan blijf je in de lucht. Uitrijden tot einde van de versnelling en dan wel gas blijven geven, anders kost het je lagers en ook je kroonjuwelen.

Wil je nog verder gaan, doorschakelen bijv. , dan eerst flink oefenen en hier weer verder vragen.

Plus het blijft eigen risico. Houd altijd je voet op de rem (niet indrukken), zodat je nooit achterover kan vallen.
-O- -O- niet indrukken?? vol gas?kleine stootjes gas geven?? dude.... _O-

als jij je rem nooit gebruikt gaat ie je ook niet redden als je m flipt.. geloof me.
 
mensen neem alleen een lesje bij da liks. Je kan er uren over praten op mf en elkaar nog verkeerd begrijpen...

Stap op bij die bike van da liks en hij zal je laten zien wat balanspuntwheelys zijn en hoe ie dat bereikt.
 
haha wel grappig,

Heb ook een zx6 uit 99 en ben vandaag begonnen met wheelies proberen. Eerst zn een vol open. (heb ook de video van Superbike Magazine gekeken) Maar mn voorwiel kwam niet echt los van de grond.
Toen heb ik het geprobeerd met koppeling rond de 6000 toeren even in en dit heeft voor mij meer effect. Mn wiel kwam namelijk een klein stukje los van de grond.
Ook ging ik proberen om mee in te veren. Maar dan heb ik het gevoel dat ik snel de bike scheef omhoog trek. Ik laat liever de bike zelf omhoog komen.
Wel vind ik dat tijdens het koppeling laten schieten traject ik het handvat niet echt lekker beet heb. middelvinger en wijsvinger op de koppeling en de rest gewoon waar ze horen te zitten.
We blijven oefenen *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan