Help, mijn GPX valt steeds uit

KawaNinja600

MF veteraan
7 aug 2003
2.388
0
Utrecht
Hoi,

Vandaag viel mijn GPX steeds uit (bij afremmen/stilstaan) en kreeg ik haar steeds moeilijker gestart ;(

Tijdens het rijden voelt het ook aan alsof ze op 3 of zelfs 2 cilinders liep :( en ze heeft meer het geluid van een twin dan van een viercylinder (op zich niet erg natuurlijk :9 , maar het klopt niet). Ook rook ik bij het stilstaan bij het stoplicht soms een benzinelucht, precies of was het niet of slechts gedeeltelijk verbrand. Daar komt bij dat ik ook al 3x stilgestaan heb waarbij ik haar accu steeds leeggestart heb, waarna ze soms ineens weer aansloeg '(

Nog een opmerkelijk detail: tijdens het rijden bokte ze enorm, als ik laag in de toeren reed, was het precies of ze op één cilinder hard vooruit wilde (SCHOK) en op andere cilinders een heel stuk minder hard (kleine schokjes) waardoor ze HEEL onregelmatig liep :(

Ik weet niet meer wat er aan de hand is. Een GPXje met een identiteitscrisis, of gewoon winterangst :9

Iemand een idee?

Een radeloze KawaNinja

Edit: Oh ja, choke ook steeds VOL open, warm gereden zijn en dan nog keihard stilvallen voor een stoplicht of bij afremmen, dus het was niet de benzine toevoer (benzine was ook niet op)
 
Volgens mij ergens valse lucht.

Contoleer de inlaatkanalen op scheurtjes of losse klemringen, en of de uitlaten nog goed vastzitten, en de pakkingen daar niet lekken.

Wanneer is de voor het laatst fatsoenlijk afgesteld?

Sterkte

(Ex GPX rijder, nooit problemen gehad!!)
 
Volgens mij ergens valse lucht.

Contoleer de inlaatkanalen op scheurtjes of losse klemringen, en of de uitlaten nog goed vastzitten, en de pakkingen daar niet lekken.

Wanneer is de voor het laatst fatsoenlijk afgesteld?

Sterkte

(Ex GPX rijder, nooit problemen gehad!!)

Nee klopt, ik had er ook nooit echt problemen mee, heb er nu zo'n 15000 km mee gereden en nu liet ze me toch even in de steek '( . Ik weet niet of ze bij een kleine beurt ook afstellen, maar volgens mij niet. Ik heb zo'n 10000 km gereden sinds die kleine beurt, dus is ze toe aan een grote beurt. Misschien lost dat eea op?

Wel weet ik dat mijn uitlaat sinds een poosje rammelt en dat daarnaar gekeken is door Edgar Stijner in Enschede.

Het zou heel goed kunnen dat het daarmee nog te maken heeft. Ze rammelt wel heel erg de laatste tijd, aan de andere kant is dat ook wel weer een beetje typisch Kawa :9

Gelukkig is het seizoen in ieder geval bijna afgelopen, dus een grote ramp is het niet :]

Bedankt voor de tips! Keep 'em coming!
 
Controleer eerst je onsteking en tap je carbs ff af. Kan best gewoon water in carbs zitten. is 5 minuten werk en de meest voorkomende shit heb je gehad.
 
Edit: Oh ja, choke ook steeds VOL open, warm gereden zijn en dan nog keihard stilvallen voor een stoplicht of bij afremmen, dus het was niet de benzine toevoer (benzine was ook niet op)
Met choke vol open kan 'ie natuurlijk ook gewoon verzuipen :? Lijkt me niet handig om die open te laten staan. En dat op drie cilinders, tsja, hoe zijn de bougies enzo? (ik noem ook maar wat, wie weet deze week nog een keer Tex he :) )
 
Met choke vol open kan 'ie natuurlijk ook gewoon verzuipen :? Lijkt me niet handig om die open te laten staan. En dat op drie cilinders, tsja, hoe zijn de bougies enzo? (ik noem ook maar wat, wie weet deze week nog een keer Tex he :) )

Nee, punt is dat ie zowel met choke dicht als choke open uitvalt. Allebei geprobeerd, zowel bij starten als bij rijden...
 
Wat je beschrijft lijkt heel veel op wat ik op m'n GPX had bij rijden bij vorst temperaturen, dus dat de carburateurs (deels) bevriezen.

Waarschijnlijk hebben andere er meer verstand van, maar zou dit kunnen betekenen dat er te weinig lucht in het mengsel zit?

Hoop dat je het euvel nog voor de sneeuw en ijs vind :)
 
Ik denk ook aan troep in de vlotterkamers waardoor de vlotters blijven hangen en je motor verzuipt.
Had dit laatst ook met de GPZ van m'n vriendin, zelfde symptomen.
Laat iig je benzinekraantje niet op PRI staan
 
misschien niet de tip die je horen wilt, maar laat eens een keer de compressie meten . ik heb dat ook gehad met mijn gpz, en die had op 1 cylinder 4 bar ;( .
Anders zou ik zeggen dat het de ontsteking is.

als je een type A1 hebt, die heeft geloof ik wat minder harde kleppen. maar weet het ook niet zeker. ik had het probleem bij 55000 KM dacht ik

laat de motor een nachtje afkoelen, start hem daarna, en voel binnen 5 seconden welke cylinders niet meedoen. meer dan 5 sec moet je niet doen, want dat branden je vingers aan de uitlaten die wel meedoen ( vast ). als bijv cylinder 1 + 4 ( met dezelfde bobine dus ) niet meedoen, dan ligt het wss aan de ontsteking, als bijv cylinder 3+4 niet meedoen, hebbie waarschijnlijk een groter probleem

in elk geval succes ermee
 
ik zou zeggen, een bobine is kaduuk.
dat zijn nare dingen, zonder apparatuur niet te meten.
een bobine doet het prima als hij koud is maar als hij warm word gaat hij inwendig lekken.
op je bougie heb je vaak dan nog wel een vonk maar die krijgt de brandststof niet meer ontstoken.
kijken welke uitlaten er warm zijn is een goede methode, doe dat met een koude maar ook met een warme motor (even op je vinger spugen, sissen is mooi).
controleer ook je onsteking op losse of gecorrodeerde stekkertjes, da's gratis 8-)
 
Wat je beschrijft lijkt heel veel op wat ik op m'n GPX had bij rijden bij vorst temperaturen, dus dat de carburateurs (deels) bevriezen.

Waarschijnlijk hebben andere er meer verstand van, maar zou dit kunnen betekenen dat er te weinig lucht in het mengsel zit?

Hoop dat je het euvel nog voor de sneeuw en ijs vind :)

Bevriezende carburateurs... Symptomen komen mij idd erg bekend voor. Doet mijn GPZ ook als het kouder en vochtiger begint te worden. Bokkig, mega hoog verbruik, knallen uit de uitlaat, benzine geur, nooit meer stationair lopen enz.

Alleen mocht dit het zijn dan had dit ook eerder moeten gebeuren :?
 
maak je carburateurs eerst eens schoon, voordat je allerlei zooi gaat kopen, gewoon je carbs eraf, dat is het beste, maar je kan ze ook eerst aftappen d,m.v de schroefies onderaan de vlotterbakkies en dan ff proberen

succes medekawafanaat!


grtz, peewee
 
Terug
Bovenaan Onderaan