Help!! Mijn gsxr-srad '98 start niet;(

Anne81

Rookie
3 jun 2007
11
0
Wijk bij Duurstede
Hallo allemaal,

Ik heb een probleem,sinds een week heb ik mijn eerste motor (gsxr-srad).
Ik heb hem gekocht met voorschade. Het probleem alleen nu is dat ik niet krijg te zien dat mijn motor in zijn vrij staat. Zou dit een teken kunnen zijn waarom ik daarom niet kan starten?? :? Mijn schakelpook is eraf omdat hij stuk is, zou het hier mee te maken hebben dat hij daarom niet wil starten?Ik kan heb wel rijden dus dat moet zeggen dat hij dan wel in zijn vrij staat ,toch ? :?
Heeft iemand misschien een duidelijke beschrijving van de bedraading van mij motor? :? Misschien moet ik wel alle draden doormeten of er ergens een breuk in zit!

Ik hoop dat ik reactie krijg op mijn vragen.Zodat ik snel kan gaan :] 8-)
Alvast bedankt.

Gr. Anne
 
Probeer hem eens te starten terwijl je de koppeling inknijpt, hier zit namelijk ook een beveiligingsschakelaar in. Natuurlijk even de dodemansknop checken en de zij standaard (Jiffy). Als de Jiffy goed ingeklapt is en je de koppeling inknijpt moet hij gewoon starten, ongeacht in welke versnelling hij staat.

Succes.
 
Hoi Fabster,

Ik ga het even proberen wat jij zegt,dankje wel.Misschien dat hij nu wel start. Maar nog even een vraag ,stel dat hij niks aan geeft bij mijn snelheidsmeter zou dat dan niet het probleem zijn omdat dat niet goed word aangegeven waardoor hij dan gewoon zegt er klopt iets niet dus kan ik hem ook niet starten ?

Gr Anne
 
Ik zal het nog een klein beetje specificeren.

Alle electronica werkt (wat zit aangesloten op het moment) remlicht, controle lampje benzine meter olie controle, wat niet werkt is het neutraal lampje ik krijg hem niet aan dus denk dat daar ergens het euvel zit.

Het olie lampje staat wel te knipperen en de temperatuur aanduiding (koelvloeistof) staat ook aangegeven in de cockpit.

Heb het olie schakelaartje gereset (door hem tegen de massa te houden) accu zit genoeg stroom in. ;( ;(

Maar hij blijft geen kick geven zit te denken aan een draadbreukje hoewel me dat en beetje onwaarschijnlijk lijkt aangezien de vorige eigenaar niet echt hard is verongelukt

Als de jiffy dicht zit doet hij ht niet maar ook niet als hij uitstaat de koppeling hendel was gebroken maar daar zit al een andere op (ook geen kick) dit is frustrerend.

Het zal wel waarschijnlijk alle draden doormeten worden.

Dus nog goede tips??? alles is welkom

Kan het zijn dat de cdi unit een opdonder heeft gehad en moet ik die dan laten resetten (iemand ervaring mee?)
 
Normaal start je een srad met de koppelings hendel ingetrokken en de motor in neutraal.

Maar jou neutraal lampje brand dus niet. Wat zou kunnen is het volgende. De motor denkt dat je motor in een versnelling staat en start dan niet.
Probeer eerst het probleem van je neutraal lampje te vinden en ga dan pas verder.
 
Ja daar zat ik ook aan te denken het lampje zelf is nog heel, dus het zal dan ergens in de bedrading moeten zitten.

de stekker van de cockpit ziet er goed uit, weet je waar de draad naar toe gaat (van de neutraal) naar de schakelpook?? (ben nu niet in de gelegenheid om te kijken).

maar aan de andere kant is het weer zo dat je ook in z'n versnelling moet kunnen starten als de koppeling is ingetrokken dat maakt het zo dubbel :?
 
Zo ff uit mn hoofd

Ik dacht dat als je motor in zn 1 staat en dan het contact omzet om te starten dat hij het dan niet doet ook al is je koppeling ingeknepen.

En als je hem af laat slaan hij wel aan de praat is te krijgen in een versnelling door alleen de koppeling in te trekken.

Ik kan het momenteel niet testen want ik heb de mijne uit elkaar liggen voor onderhoud. Miss iemand met een srad die dit kan testen.
 
je schakelpookje is eraf en je kan wel heen en weer rijden , dat houd dus in dat deze in z`n vrij staat ! heb het vermoeden dat je het in je jiffy of bedrading mot zoeken.verders ken ik de srad niet.Zekering ergens eruit ? ga spanningen meten op je bobines , CDI etc
volg je startrelais misschien zit daar een breuk in of slechte massa op je startrelais.
Bedrading van het startrelais naar je startmotor?

In principe moet je startmotor draaien als je startrelais bekrachtigd word ! dat is een simpel circuit . dodemansknop defekt ? of staat op uit
 
Laatst bewerkt:
Hey Fury,

Ik heb alle zekeringen nagekeken en die zijn goed.En idd omdat hij rijd staat hij in zijn vrij.
Waar zit de startrelais? dan kan ik die gaan meten evenals de spanning op de rest.

idd, ik heb dit ook weleens gehad....motor sloeg spontaan af net voor ik wilde stoppen, geen neutraal lamje meer en niet meer starten .....was een zekering links voor in de cockpit.
 
Hey Fury,

Ik heb alle zekeringen nagekeken en die zijn goed.En idd omdat hij rijd staat hij in zijn vrij.
Waar zit de startrelais? dan kan ik die gaan meten evenals de spanning op de rest.

Startrelais zit onder je linker achterkap. Dus zadel eraf en je kont eraf halen. Zit daar bij de hoofdzekering.


Heb je je neutraal schakelaar al getest. Je motor kan dan wel in zn vrij staan maar als de sensor dit niet door geeft werkt het natuurlijk niet.
 
Het kan niet aan het neutraal lampje liggen. Ik heb alles voor de volledigheid gecontroleerd op mijn SRAD (GSXR 600 1999).

Jiffy ingeklapt, koppeling ingeknepen, dan start hij, maakt niet uit of hij in vrij of in een versnelling staat. Zodra ik de jiffy uitklap kan ik hem alleen met ingeknepen koppeling in de VRIJ starten. Zonder de koppeling in te knijpen start hij absoluut niet!!!!

Dus conclusie, check eerst of je koppelingshandel schakelaar nog wel ok is en of de bedrading nog wel intact is. Ik begreep dat de handel zelf vervangen was, omdat deze stuk was, wellicht is de schakelaar ook defect geraakt, misschien dat daar het probleem zit. Anders misschien jiffy schakelaar, maar zoals ik al zei, in vrij moet hij altijd starten, mits je de koppeling maar in knijpt....... (en die schakelaar dus werkt!)

Succes ermee Fabian.
 
Laatst bewerkt:
Nou ik heb het nog even nagevraagd en ik schijn iets te missen bij mijn zekeringenkastje,de stekker die erbij hoort en dus ook mijn richting bediend is niet aanwezig |( ,waarschijnlijk is dit dus ook een hoofd reden waarom hij niet start.
Ik ga even kijken of ik zoiets 2e hands kan krijgen en anders maar even een nieuwe kopen.
Thanks nog fab voor het nakijken.

Ik hou jullie op de hoogte als hij start. Kan helaas pas weer zaterdag bij me motor -O-

Maar hebben jullie nog andere suggesties dan hoor ik het graag voordat ik zaterdag de dingen ga testen allemaal.
:)

:W
 
Naast de zekeringen zit een kastje wat je knipperlichten inderdaad laat knipperen ,in ditzelfde kastje zit ook het relais wat de vrijstand doorgeeft ,als dit kastje eruit is ,zal hij niet starten ,remedie: twee oranje draden(dikke draden) ,verbind ze met elkaar (draadbrugje ofzo) en voila ,je benzinepomp begint te draaien en je kan hem starten.
Geen dank ,graag gedaan :W
Ed
 
Probeer hem eens te starten terwijl je de koppeling inknijpt, hier zit namelijk ook een beveiligingsschakelaar in. Natuurlijk even de dodemansknop checken en de zij standaard (Jiffy). Als de Jiffy goed ingeklapt is en je de koppeling inknijpt moet hij gewoon starten, ongeacht in welke versnelling hij staat.

Succes.

Ik heb zelf ook een SRAD en er zit ook een beveiling in de standaad, je kunt niet in je eerste versnelling rijden als de standaard uitstaat.

Mischien zit daar een storing in?

Ik heb er niet zoveel verstand van maar ik kan je eventueel wel aan een Service Manual in PDF helpen.

Misschien heb je daar wat aan...

http://www.gsxr-team.com/Uploads/pdf/600w.pdf
 
Hey Fury,

Ik heb alle zekeringen nagekeken en die zijn goed.En idd omdat hij rijd staat hij in zijn vrij.
Waar zit de startrelais? dan kan ik die gaan meten evenals de spanning op de rest.


kijk anders eens ff bij je je jiffy schakelaar. ik heb met mn sv ook eens gehad dat ie niet wou starten, ik heb ff aan het jiffy schakelaartje gemorreld en schoongemaakt en toen deed ie t :)
 
Ha ha *D Ja idd het was het relais. moest er 70 voor betalen dus iets goedkoper :)
Ben echt blij dat het dat was want anders hadden we uit moeten zoeken waar het wel aan lag,bv de bedrading en dan ben je nog niet jarig.
We gaan hem nu weer opbouwen en hopen dat we dan a.s zaterdag naar de tt *O* *O* kunnen :] .

Dus hoop dat alles mee zit.

:W
 
Terug
Bovenaan Onderaan