Help,mijn Kawasaki GPZ500S loopt slecht onder +5°

de_bataaf

Rookie
15 jun 2004
20
0
Hallo technische adviseurs! :}
Mijn Kawasaki GPZ500S uit 1990, model 1989 loopt slecht in deze koude dagen, als de temperatuur onder de +5°C daalt. Wanneer ik stop, slaat de motor af. :( Ik moet dus steeds gas geven (3 a 4000 toeren). De temperatuur meter blijft onderin hangen. Wanneer ik een rij met stoplichten krijg, loopt de meter iets op, (net boven de "C"), en dan loopt de motor ook beter, en slaat niet meer af.
Wanneer het kouder wordt, lijkt het probleem ook te verergeren!
Wie kan mij helpen! ;(
 
Bedankt voor de links!!!! :)
Ik zal eens zien of ik een lampje in het luchtfilter geknutseld krijg. ;)

Aha, nog een met zo'n probleem, bale joh.
Ik (en mijn motordealer) zijn ten einde raad. We hebben gewoon alles al geprobeerd en het is niet op te lossen. Ik heb nu mijn radiateur (op 2cm na) afgeplakt met karton en dan lampje in m'n luchtfilter en dan is het probleem wel verminderd maar nog steeds aanwezig. Het is simpelweg niet te verhelpen.

Wat ik nu doe is het volgende: Gewoon rijden en na 5 minuten ff stoppen langs de weg (een minuut of 3 a 4) dan kan het weer ff aan.
Maar hij zal nooit perfect lopen zoals hij dat bij +8 graden doet.

Waar ik nu naar op zoek ben is een setje verwarmde carburateurs die ook op modeljaar 2003 zitten, ik weet alleen nog niet wat de grootste verschillen zijn met de onverwarmde.

ps. Ik weet niet of je het al door hebt maar je verbruik stijgt ook naar 1:10 a 1:12 en om die reden ga ik ook maar met tegenzin met de trein B| .

(kheb trouwens ook 90'er)
 
Het verbruik stijgt wel, maar niet zoveel. Normaal rij ik ongeveer 1:20 tot 1:25. Met koud weer (1-5 graden) rond de 1:15 tot 1:20.
Met echt slecht weer kan ik nog altijd de auto nemen, maar dan ik het rijplezier ook zo goed als verdwenen.
Ik las in de test, dat je vaak de kleppen moet stellen, is dat zo? :? Tot nu toe heb ik er nog steeds geen last van.
 
Ik vroeg me af waarom gebruikt men een lamp in de luchtfilter ipv een vermogenweerstand :?
Een lamp geeft het grootste gedeelte van zijn vermogen af in licht ipv in warmte => vermogenweerstand geeft 100% warmte af.
Bij 12volt heeft men bij volgende weerstaandswaarden (P = U x U / R):
6.8 ohm => 21Watt
5.6 ohm => 26Watt
4.7 ohm => 31Watt
3.9 ohm => 37Watt
3.3 ohm => 44Watt
 
Maar een lampje gaat niet in rook op,moet een behoorlijk dikke weerstand zijn dan........
Fijn idee zo'n brandbom voor je carb's :X
Ik neem aan dat je draadgewonden weerstanden bedoeld dan,ik heb nog wel een hele dikke liggen van 4 Ohm met diverse aftakkingen tot 0,....Ohm. toe ±30cm lang en 5 dik ofzo,testte ik altijd zelfbouw voedingen mee uit,bij 30Amp. stonden ze roodgloeiend.
Je hebt ook van die plakbare verwarmingsstrips,plak je die toch om je vlotterbakken heen,spanning erop en klaar(evt.schakelbaar)
 
Ik vroeg me af waarom gebruikt men een lamp in de luchtfilter ipv een vermogenweerstand :?
Een lamp geeft het grootste gedeelte van zijn vermogen af in licht ipv in warmte => vermogenweerstand geeft 100% warmte af.
Bij 12volt heeft men bij volgende weerstaandswaarden (P = U x U / R):
6.8 ohm => 21Watt
5.6 ohm => 26Watt
4.7 ohm => 31Watt
3.9 ohm => 37Watt
3.3 ohm => 44Watt

Ze gebruiken echt geen spaarlampen hoor :+
Maar een normale gloeilamp heeft een zeer lage efficientie, hij geeft meer warmte dan licht |(
Dacht dat het rond de 20% licht 80% warmte zat
 
Bovendien met een lampje kan je zien dat het warm is :X

Overigens toen mijn vrouw nog een GPZ500 had plakte we de radiator een stuk af (bijna helemaal) anders werd het geval niet warm op een ritje van 20Km.
En deden we zo'n toevoeging bij de benzine, te koop bij benzinepompen enzo.
Werkte wel redelijk, ze reed de hele winter door (BIKKELLIEN) :]

Ik heb nu een BMW F650gs, injektiebak, en die vond vochtig met vorst ook niet helemaal lekker, liep onrustig stationair.
Mijn Suzuki DR350 daarintegen kan het nix schelen zomer/winter loopt altijd.

Juus
 
Hierbij nog een controle circuit, zodat je kunt controleren of R1 (of een lamp) nog werkt. 8-)
R1=3,3Ohm/50Watt.
D1=D2=Diode geschikt voor 4A of meer.
R2=100Ohm.
L1=12V lamp of een weerstand van 1000 ohm met led.
T1=PNP transistor, geschikt voor de stroom te leveren voor L1. (met een weerstand en led kun je b.v. een BC557 nemen)
Je kunt bijvoorbeeld een schakelaar nemen met een lamp (L1) of led erin.
Veel succes met bouwen. ;)
 
Ik heb een stuk plastic boven op de kop van mijn blok liggen, zodat er neit te veelw arme lucht uit het blok op stijgt.... zodat je kouder intake krijg, in de winter haal ik die weg... en heb daardoor bijna nooit last van bevriezende carbs.
 
Ik heb een stuk plastic boven op de kop van mijn blok liggen, zodat er neit te veelw arme lucht uit het blok op stijgt.... zodat je kouder intake krijg, in de winter haal ik die weg... en heb daardoor bijna nooit last van bevriezende carbs.
we moeten even afwzchten wanneer het weer onder de 0 komt. Dan weten we of het lampie gewerkt heeft.
 
Help dat , een heel, heel klein beetje warmte in de lucht, of denk je dat het werkt. Je moet zo'n duizend liter lucht per minuut verwarmen (afhankelijk van de cylinderinhoud en toerental)met, een beperkt wattage. Om 1 kuub lucht 1 graad te verwarmen heb je 1300 joule nodig. Watt=J/s. Dus het aantal watt's =1300/60=plusminus 20. een lampje van 20 watt dus. Valt nog best mee om eerlijk te zijn. Niet teveel gas geven anders wordt het een halve graad.
Gr.
Henk
 
Terug
Bovenaan Onderaan