HELP! mijn tandwiel achter beweegt van links naar rechts!

vincent13

MF'er
26 jul 2009
35
0
Oisterwijk
Hoi,

Ik heb een gsx-r 600 K1 en ik dacht laatst dat mijn ketting en tandwielen vervangen moesten worden omdat ik een heel strak en een best wel los punt had. en ik hoorde een raar rateld geluid als aan het rijden was.

nu ging ik hem net nog een keer controleren en merkte ik dat ik mijn achter tandwiel van links naar rechts kon bewegen net alsof die los zit van mijn velg. en het was niet een paar mm maar eerder 1 á 2 cm.

ook zag ik dat er aan de kant van het tandwiel waar je as van je velg zit een rubber ringetje half los er uit hangt en gebroken is.

Kan iemand mij vertellen wat er precies is en hoe het te repareren is?
en of er misschien dingen zijn beschadigd bij het voorste kettingwiel?

Keerring die kapot is.
07112009678.jpg


De ketting gewoon
07112009679.jpg


ketting een beetje naar links gewduwd (bijna niet te zien zo)
07112009680.jpg



in ieder geval alvast heel erg bedankt.

Mvg,

Vincent
 
Laatst bewerkt:
Duidelijk geval van een totaal versleten lager in de tandwieldrager,zelfs de keerrring is er uitgelopen,dus er moet idd erg veel speling op zitten.
Lager vervangen is niet moeilijk,goed zelf te doen.
Wat ook kan,en dat is minder,is dat de lagerpassing uitgesleten is..Dan moet je de drager vervangen.
 
Duidelijk geval van een totaal versleten lager in de tandwieldrager,zelfs de keerrring is er uitgelopen,dus er moet idd erg veel speling op zitten.
Lager vervangen is niet moeilijk,goed zelf te doen.
Wat ook kan,en dat is minder,is dat de lagerpassing uitgesleten is..Dan moet je de drager vervangen.
full

Moest blijken dat er bij nazien aan 't voorste tandwiel toch problemen zijn met de uitgaande as, wat ik betwijfel, tenzij aan de keerring, zou ik hem toch maar binnen doen.
 
Laatst bewerkt:
Ik zal kijken of ik morgen tijd heb om hem uit elkaar te halen en dan post ik foto's van wat er kapot is en dan hoop ik dat jullie mee kunnen helpen met een lijstje maken wat ik nodig heb en als downsider mij dan over een week of 2 weken een keer wil helpen gaat het helemaal goed komen;)

Laat maar weten,mijn e-mail is gixxer punt harrie at gmail punt com :)
 
Heb vandaag mijn velg er uit gehaal en ook mijn voorste tandwiel.

ik heb een aantal dingen gezien die er niet zo goed uit zagen hoop dat jullie mij kunnen vertellen wat het precies is en wat ik moet halen. en hoe het er uit en er in moet :D

Dit is de lager en keerring die kapot zijn.
Een paar balletjes in de lager zijn uit elkaar gerukt en verpletters tot lange stukjes ijzer.
bij de keerring is een randje rubber los.
img0179v.jpg


Het tandwiel achter
img0176l.jpg


Het imbusje van het voorste tandwiel links op de foto zat los toen ik hem er uit wilde halen.
img0187o.jpg


Dit ding komt uit de velg en zat ergens bij de kapotte lager. aan één kant is een klein randje dat best scherp is. moet dat vervangen worden en hoe heet dit ding?
img0184lb.jpg


Aan de achterkant van het voorste tandwiel is het een beetje ingeslepen door de ketting. je voelt en ziet een klein randje.
img0185ii.jpg


De voor kant. is dit tandwiel nog goed?
img0186h.jpg


Ziet er nog goed uit denk ik.
img0189ro.jpg


Heb hier ook maar een foto van gemaakt
img0173kv.jpg



Ik heb bij elke foto uitgelegd wat er mis was.
hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ben deze week naar het buitenland maar in het weekend weer terug en dan ga ik kijken wat ik moet bestellen.

mvg,

Vincent
 
bestel alle lagers en keerringen van de tandwieldrager en vervang ze. oude lagers kun je zo eruit kloppen met een dop. daarna stop je de tandwieldrager in de oven (half uurtje, niet te heet) en de nacht daarvoor de lager(s) in de koelkast! moet zo erin kunnen! alles terug monteren volgens de microfiche en klaar! ;)

je bent waarschijnlijk klaar voor 3-4 tientjes

PS: je tandwielen kunnen nog ff mee, maar ga alvast sparen voor een nieuwe set.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou als eerst je achterwiel lager gewoon allemaal vervangen als goed is zijn het er , als de ene al kapot is zullen de andere 2 snel volgen. zou een beetje jammer zijn als je het net in elkaar heb zitten en 1 van de andere lagers gaat kapot. de keering ook gewoon vervangen.
De bus op foto 4 is een afstands bus die er dus voor zorgt dat je velg in het midden van je velg blijft zitten als die niet te beschadigt is de scherpe randen er af veilen/ schuren en dan kan die nog wel gebruikt worden zijn de beschadiginen te erg zou ik hem gewoon vervangen.

Je voortandwiel oogt naar mijn idee redelijk normaal uit dus daar zou ik niet veel aan doen, het kan zijn dat de inbus gewoon los getrilt is of niet goed vast gezeten heeft als je hem weer vast gaat zetten evt. wat locktite erop dan blijft die wel zitten.

Transmissie rubbers ogen ook gewoon goed

En de as van het voortandwiel zou ik even met een staalborstel schoonmaken en evt insmeren met een btj koperslip tegen het roesten .

Kijk maar of je wat aan mijn post hebt mischien zie ik wat over het hoofd maar dat zal dan door andere vast wel opgemerkt worden

m.v.g. Patrick
 
Goed werk, je weet wat je te doen staat.

Een opmerking is wel van mijn kant dat ik alles wel erg droog eruit vindt zien. Het loopt allemaal wel erg droog. Je voortandwiel is kurkdroog, je uitgaande as is zelfs verroest, zo droog is het. Je smeert zeker met zo'n ultradroog kettingsmeermiddel.

Zou niet misstaan om ook eens je tandwielen mee te pakken met wat spray.

Voor de rest is het allemaal al geschreven. Spulletjes bestellen en vervangen.
 
Inderdaad ziet alles er zeer droog uit, normaal zit vooral aan het voortandwiel flinke vet klodders, misschien hebben je voorgangers of jij misschien te ijverig schoongemaakt met een hogedrukreiniger ofzo??????
 
oké heel erg bedankt. ga de spullen binnenkort bestellen.

dat droog uit zien is omdat ik alles met wasbenzine schoon heb gemaakt omdat er een dikke laag zwart vet op alles zat. behalve mijn uitgaande as die was inderdaad droog en verroest.

maar ik had nog een vraagje, moet ik het achter tandwiel demonteren of kan die mee de oven in als ik die lagers er in wil zetten?
en die rubbere keerring hoe krijg ik die er uit en de nieuwe er in? en van welke kant moet ik het er uit slaan?

Ik zie trouwens maar 1 lager en 1 keerring zitten bij de tandwiel drager meer hoef ik toch ook niet te vervangen? iemand een site waar ik alles kan bestellen?

mijn voorste tandwiel zat niet geborgd met een clipje hoort dat zo?

erg veel vragen maar ik heb dit ook nog nooit gedaan.

in ieder geval heel erg bedankt voor de snelle reacties tot nu toe.
 
Laatst bewerkt:
oké heel erg bedankt. ga de spullen binnenkort bestellen.

dat droog uit zien is omdat ik alles met wasbenzine schoon heb gemaakt omdat er een dikke laag zwart vet op alles zat. behalve mijn uitgaande as die was inderdaad droog en verroest.

maar ik had nog een vraagje, moet ik het achter tandwiel demonteren of kan die mee de oven in als ik die lagers er in wil zetten?
en die rubbere keerring hoe krijg ik die er uit en de nieuwe er in? en van welke kant moet ik het er uit slaan?

Ik zie trouwens maar 1 lager en 1 keerring zitten bij de tandwiel drager meer hoef ik toch ook niet te vervangen? iemand een site waar ik alles kan bestellen?

mijn voorste tandwiel zat niet geborgd met een clipje hoort dat zo?

erg veel vragen maar ik heb dit ook nog nooit gedaan.

in ieder geval heel erg bedankt voor de snelle reacties tot nu toe.

Nee alleen de drager in de oven. Tandwiel en keerring pas weer monteren als alles weer netjes op kamertemperatuur is. Keerring en lager sla je vanuit de binnenkant naar buiten toe! Lager weet je nu hoe je die moet terug zetten. Keerring is van rubber en duw je eenvoudig (wel recht!) errin met de hand. Dat laatste onderdeel (afstandbus kun je gewoon polijsten en weer gebruiken. Hoef je niet perse een nieuwe voor te halen tenzij hij errug ruw is of erg veel kleiner geworden is.


Suc6

Marc
 
oké heel erg bedankt. ga de spullen binnenkort bestellen.

dat droog uit zien is omdat ik alles met wasbenzine schoon heb gemaakt omdat er een dikke laag zwart vet op alles zat. behalve mijn uitgaande as die was inderdaad droog en verroest.

maar ik had nog een vraagje, moet ik het achter tandwiel demonteren of kan die mee de oven in als ik die lagers er in wil zetten?
en die rubbere keerring hoe krijg ik die er uit en de nieuwe er in? en van welke kant moet ik het er uit slaan?

Ik zie trouwens maar 1 lager en 1 keerring zitten bij de tandwiel drager meer hoef ik toch ook niet te vervangen? iemand een site waar ik alles kan bestellen?

mijn voorste tandwiel zat niet geborgd met een clipje hoort dat zo?

erg veel vragen maar ik heb dit ook nog nooit gedaan.

in ieder geval heel erg bedankt voor de snelle reacties tot nu toe.


in het tandwiel zit ook maar 1 lager de andere 2 zitten in je wiel zelf en aangezien die 3 lagers evenveel te verduren hebben kan je he beter alle 3 vervangen dus ook de 2 in je velg en dan weet je cker dat je verlopig klaar ermee.

en ik zou Roukama Japparts, De complete motor onderdelen webshop proberen daar kun je op motor type zoeken, en desnoods een telefoontje er tegen aan ze zijn daar niet te beroert op je te helpen en hebben na mijn ervaring een snelle levering.
 
Jouw kettingset is ram en snuif gaar :Y tenminste als ik die tanden van het voortandwiel bekijk.
Haal bij de lokale autoonderdelen/lagerboer een nieuw lager, en als je verstandig bent (maar dat zijn meeste niet, die kijken alléén naar het geld) dan ga je naar de lokale motorzaak en koop je daar een ORGINEEL voor en achtertandwiel, de opvulbus, én de keerring van de tandwieldrager.
Daarna zorg je dat je een goede ketting erbij koopt, een advies van mij is bv de DID ZVM2 serie.
Alles wat je anders doet dan dit advies is waarschijnlijk goedkoper, maar is beslist álle gevallen een minder goede en op de termijn duurdere keus.
 
Ja ik denk dat ik maar meteen mijn ketting en tandwielen vervang. heb een DID ketting setje gezien die ik ga bestellen. keerring kan ik nergens vinden dus bel ik de motorzaak volgende week.

De opvulbus heb ik een beetje bijgewerkt en nu ziet en voelt hij gewoon goed.
 
Ja ik denk dat ik maar meteen mijn ketting en tandwielen vervang. heb een DID ketting setje gezien die ik ga bestellen. keerring kan ik nergens vinden dus bel ik de motorzaak volgende week.

De opvulbus heb ik een beetje bijgewerkt en nu ziet en voelt hij gewoon goed.
De tandwielen de daarbij zitten zijn altijd bagger....., goedkoop is duurkoop,.
Maar ach, wat zit ik te zeuren......, als het niet online en voor weinig gekocht kan worden, kan het niet goed zijn.... toch :?
Ik kan ook een DID setje voor je samenstellen, goedkope baggertandwielen en een goedkope DID ketting erbij, denk dat je voor 100 euro wel klaar bent.
 
Ligt er ook aan hoe je met je motorfiets om gaat, hard optrekken en flink remmen op de motor heeft denk ik ook wel veel invloed op de slijtage.

Maar dat roest bij de voorste tandwiel, is dat niet opgedroogd kopervet? De mijne zag er namelijk ook zo uit en dat was van de kopervet wat er tussen was gedaan.
 
Oke, ik wil best 100euro meer uitgeven maar vertel mij eens wat dan precies het verschil is? Tandwiel is voor mij gewoon tandwiel... de een zal misschien 1000km meer mee gaan of iets in die richting?

Het verschil is toch wel een ietsje groter....
een ketting van DID pakweg een zvm2 serie (bv 530 steek, en 110 schakels) is zowat het beste van DID en zal ongeveer 170 euro kosten.
ASV Clutch Lever - Triumph Rocket 111 04-07 (dit is een gewone ZVM, de ZVM2 kon ik op die site niet vinden)

Dezelfde maat ketting van DID maar dan de gewone V uitvoering kost wel wat minder..
ASV Clutch Lever - Triumph Rocket 111 04-07

Met tandwielen is het nét zo.....voortandwielen kun je krijgen vanaf ongeveer 5 euro, achtertandwielen vanaf ongeveer 15 euro
Orgineel voortandwiel kost zowat 40 euro, en het bijbehorend achtertandwiel zal wel ergens rond de 60 euro liggen.

Verschil in de tandwielen is de hardheid, rondheid en de maatprecisie.
Een orgineel set (mits goed onderhouden) gaat pakweg 40.000 km mee, een goedkoop imitatie setje ongeveer 12000 km.
Daarbij is de onrondheid v/d tandwielen altijd vervelend bij het spannen v/d ketting, je zult last krijgen van een slap/los hangende ketting.
Maar ach......, waar doe ik al die moeite toch voor....
 
Laatst bewerkt:
Dat het lager van de tandwieldrager verrot is zegt niets over de wiellagers..
Er is mogelijk wel een probleem met het verwijderen van het oude lager..Het is dusdanig versleten dat als je het lager er vanaf de achterkant uit wilt tikken,je de binnenring van het lager er uit slaat.. :X
Dan blijft je buitenste lagerschaal dus in de passing zitten,en daar kun je vanaf de achterkant niet bij.
 
Laatst bewerkt:
Maar ach......, waar doe ik al die moeite toch voor....
Onder andere voor mij! Ik steek er weer wat van op!

Er zijn dan wel "betere" onder de "goedkope". Ik heb verschillen voorbij zien komen dat ik eens een setje kocht. De goedkope was een gestanst kettingwiel! De duurdere was een lasergesneden versie.

Het ligt heel erg aan de brommer zelf of het veel invloed heeft. Op een fiets met een laag vermogen zie ik de toegevoegde waarde niet als zodanig om €40 uit te geven voor een voortandwiel ten opzichte van €5. Akkoord, liever een tientje dan.

Nee, kijk wel even verder dan je neus lang is, dat ben ik met je eens!
 
Deels, je kunt het beste de2 bouten eruit draaien die aan de houder zitten(zie foto).
Vind ik in ieder geval prettiger werken ;)

[afbeelding]

Wou net zeggen, heb dat toch nooit gedaan. Maar das net wat jezelf fijn vind.

Hey bedankt allemaal.

Ik denk dat ik hem toch weg ga brengen want ik vertrouw het geluidje dat van mijn voorste tandwiel af komt niet echt en ik heb deze motor ook 2e hands gekocht. Ik weet niet hoeveel km's de tandwielen en ketting er op zitten dus laat alles meteen vervangen en repareren. want ik wil niks verpesten en heb ook geen zin in moeiijk gedoe als ik er niet meer uit kom en ik hem als nog weg moet brengen.

Het zal alleen wel erg prijzig worden...

Mvg Vincent

Ik heb op mijn oude 750 k4 zo'n 24.000 met de originele eerste set gereden.




@Ritzen: Hoe zie je dat dit tandwiel zo versleten is? Tandjes zijn niet spits en ook niet a-symmetrisch ingesleten of zie ik het net goed?
 
@Ritzen: Hoe zie je dat dit tandwiel zo versleten is? Tandjes zijn niet spits en ook niet a-symmetrisch ingesleten of zie ik het net goed?

De foto is genomen op een witte ondergrond, dit maakt geen goed contrast met de blinkende delen bij de tanden.
Toch is het zo als je goed kijkt dat het niet symetrisch is, als TS ff een nieuwe foto maakt met een wat meer donkere achtergrond, kun je duidelijk zien dat de ketting aan een zijde van het tandwiel getrokken heeft, en de tanden niet meer het profiel hebben wat zou moeten.
 
En nog even een tip want deze zie ik er niet zo snel bij staan.

Je tandwiellager kan gewoon vanwege normaal gebruik versleten zijn maar de manier om een tanwiellager snel verrot te rijden is je ketting te strak te spannen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan