HELP! mijn tandwiel achter beweegt van links naar rechts!

vincent13

MF'er
26 jul 2009
35
0
Oisterwijk
Hoi,

Ik heb een gsx-r 600 K1 en ik dacht laatst dat mijn ketting en tandwielen vervangen moesten worden omdat ik een heel strak en een best wel los punt had. en ik hoorde een raar rateld geluid als aan het rijden was.

nu ging ik hem net nog een keer controleren en merkte ik dat ik mijn achter tandwiel van links naar rechts kon bewegen net alsof die los zit van mijn velg. en het was niet een paar mm maar eerder 1 á 2 cm.

ook zag ik dat er aan de kant van het tandwiel waar je as van je velg zit een rubber ringetje half los er uit hangt en gebroken is.

Kan iemand mij vertellen wat er precies is en hoe het te repareren is?
en of er misschien dingen zijn beschadigd bij het voorste kettingwiel?

Keerring die kapot is.
07112009678.jpg


De ketting gewoon
07112009679.jpg


ketting een beetje naar links gewduwd (bijna niet te zien zo)
07112009680.jpg



in ieder geval alvast heel erg bedankt.

Mvg,

Vincent
 
Laatst bewerkt:
Een WPH wil ook nog wel eens helpen als je zelf gaat klussen.
Verder kost motor rijden nou eenmaal geld, dat weet je voor je begint.

Een ketting kan je ook gewoon met twee hamers klinken, is ook goed te doen.
 
Het verschil is toch wel een ietsje groter....
een ketting van DID pakweg een zvm2 serie (bv 530 steek, en 110 schakels) is zowat het beste van DID en zal ongeveer 170 euro kosten.
ASV Clutch Lever - Triumph Rocket 111 04-07 (dit is een gewone ZVM, de ZVM2 kon ik op die site niet vinden)

Dezelfde maat ketting van DID maar dan de gewone V uitvoering kost wel wat minder..
ASV Clutch Lever - Triumph Rocket 111 04-07

Met tandwielen is het nét zo.....voortandwielen kun je krijgen vanaf ongeveer 5 euro, achtertandwielen vanaf ongeveer 15 euro
Orgineel voortandwiel kost zowat 40 euro, en het bijbehorend achtertandwiel zal wel ergens rond de 60 euro liggen.

Verschil in de tandwielen is de hardheid, rondheid en de maatprecisie.
Een orgineel set (mits goed onderhouden) gaat pakweg 40.000 km mee, een goedkoop imitatie setje ongeveer 12000 km.
Daarbij is de onrondheid v/d tandwielen altijd vervelend bij het spannen v/d ketting, je zult last krijgen van een slap/los hangende ketting.
Maar ach......, waar doe ik al die moeite toch voor....

Ben het met je eens dat de tandwielen er inderdaad aan zijn en beter mee op 't vervanglijstje gezet zouden worden, maar wat betreft de onrondheid vd tandwielen is een origineele niet altijd een garantie. de laatste die ik vervangen heb, had er evengoed prijs van en dan krijg je inderdaad een verschillende spanning op de ketting en moet je ze op 't strakste punt stellen.
 
Ik heb een lager en keerring besteld bij een motor zaak in de buurt die gaan hem er voor mij ook in zetten. dat kost me ongeveer 10euro dan weet ik in ieder geval dat het goed gebeurt.

ik ga toch een originele kettingset halen.

heb ik nog 1 vraagje: de as die ik er uit heb gehaald (dat lange deel wat door mijn velg gaat) daar zat aardig wat vet op. dat heb ik nu schoon gemaakt maar wat voor vet moet ik er op doen als ik het terug ga zetten?
 
De as fungeert niet als glijlager of iets dergelijks dus het zal vrij weinig uitmaken. Het is deels een manier om corrosie te voorkomen en om hem er makkelijk in te krijgen.

Ieder soort knap vet zal wel volstaan. Imho.
 
Een ketting kan je ook gewoon met twee hamers klinken, is ook goed te doen.

Altijd weer dat verhaal over klinken met hamers...

Ja, je kunt een ketting inderdaad klinken met 2 hamers, in de zin dat hij er niet af zal vliegen als je dat goed doet.

Er zit echter een grote MAAR... aan.

Bij een afgesloten ketting (dus O-ring, Z-ring, X-ring etc) komt het zeer precies dat de schalmen van de klinkschakel op exact de goede afstand van elkaar zitten. Als je het te los doet, dicht de rubber ring niet genoeg af en heeft die dus geen funtie meer waardoor het vet eruit kan lopen, en er vuil tussen kan komen. En wanneer je hem te strak doet, wat al snel gebeurt met 2 hamers, heb je ten eerste meteen een strakke schakel erin zitten, en ten tweede druk je de rubber ringen kapot waardoor je weer hetzelfte krijgt, vet loopt eruit en vuil kan ertussen komen.

En het zou toch zonde zijn als je je mooie nieuwe dure ketting weer veel eerder dan normaal kan vervangen omdat het je teveel moeite was om hem fatsoenlijk te klinken nietwaar? ;)
 
Ik ben eigenlijk wel van het zelf doen want vind de uurlonen belachelijk duur en je betaald bij een motorzaak veel te veel voor je onderdelen. maar ik denk dat ik problemen ga krijgen met het los draaien van bouten. en ik snap niet hoe ik die lager er uit en de nieuwe er in krijg?
Je betaald ook voor kennis en ervaring.

Iets waar jij overduidelijk een gebrek aan hebt.
 
Ik heb de lager en keerring er in laten zetten.
En ik heb nu een ketting en tandwielset besteld.

welk ketting gereedschap moet ik kopen om de ketting te breken en de nieuwe te klinken?

kan ik daar een universeel setje voor halen?

mvg,

vincent
 
Altijd weer dat verhaal over klinken met hamers...
Ja, je kunt een ketting inderdaad klinken met 2 hamers, in de zin dat hij er niet af zal vliegen als je dat goed doet.
Er zit echter een grote MAAR... aan.
Bij een afgesloten ketting (dus O-ring, Z-ring, X-ring etc) komt het zeer precies dat de schalmen van de klinkschakel op exact de goede afstand van elkaar zitten. Als je het te los doet, dicht de rubber ring niet genoeg af en heeft die dus geen funtie meer waardoor het vet eruit kan lopen, en er vuil tussen kan komen. En wanneer je hem te strak doet, wat al snel gebeurt met 2 hamers, heb je ten eerste meteen een strakke schakel erin zitten, en ten tweede druk je de rubber ringen kapot waardoor je weer hetzelfte krijgt, vet loopt eruit en vuil kan ertussen komen.
En het zou toch zonde zijn als je je mooie nieuwe dure ketting weer veel eerder dan normaal kan vervangen omdat het je teveel moeite was om hem fatsoenlijk te klinken nietwaar? ;)

Aai em wit stoepit........ :} :}

Waarom zou je het risico voor vaste punten willen lopen als je gewoon een kettingklinker kunt gebruiken? Ze zijn voor niet te veel geld te koop en als je écht goedkoop uit wilt zijn te huur of te leen.
In een noodgeval, als je geen klinker hebt, zou je de hamermethode kunnen gebruiken. Maar wanneer komt dat nou voor?
 
Je hoort de ketting niet uit elkaar te halen.
De achterbrug moet er uit als je er een andere ketting op wilt zetten.

Aangezien ik daar nooit zin in heb bestel ik er een kettingsluiting bij en slijp de ketting los.
Je achterbrug eruit om je ketting te vervangen. :W
Gewoon even bij een motorzaak omlaten leggen, die klinken hem er zo af en op.
Bij bv. jossmit motoren krijg je voor een paar tientjes er een kettingpons bij.
 
Laatst bewerkt:
oke heb een kettinggereedschap setje gezien voor het ponsen en breken van de ketting. voor 60euro.

maar kan iemand ook uitleggen hoe een pons werkt of spreekt dat voor zich als ik hem zie?

gr vincent


Ligt eraan wat voor merk je hebt. Degene die ik een keer of drie gebruikt heb, was van Rothewald en je moest eerst de schalm erop duwen, dan het tooltje omdraaien en het zachte uiteinde van de pen uiteen drukken om een randje te maken. (Was voor een D.i.d Ketting)
 
Je hoort de ketting niet uit elkaar te halen.
De achterbrug moet er uit als je er een andere ketting op wilt zetten.


Aangezien ik daar nooit zin in heb bestel ik er een kettingsluiting bij en slijp de ketting los.
Hoe wil je dat doen bij een R1?

Of een andere brommer waarbij de ketting DOOR de achterbrug heen loopt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan