HELP! mijn tandwiel achter beweegt van links naar rechts!

vincent13

MF'er
26 jul 2009
35
0
Oisterwijk
Hoi,

Ik heb een gsx-r 600 K1 en ik dacht laatst dat mijn ketting en tandwielen vervangen moesten worden omdat ik een heel strak en een best wel los punt had. en ik hoorde een raar rateld geluid als aan het rijden was.

nu ging ik hem net nog een keer controleren en merkte ik dat ik mijn achter tandwiel van links naar rechts kon bewegen net alsof die los zit van mijn velg. en het was niet een paar mm maar eerder 1 á 2 cm.

ook zag ik dat er aan de kant van het tandwiel waar je as van je velg zit een rubber ringetje half los er uit hangt en gebroken is.

Kan iemand mij vertellen wat er precies is en hoe het te repareren is?
en of er misschien dingen zijn beschadigd bij het voorste kettingwiel?

Keerring die kapot is.
07112009678.jpg


De ketting gewoon
07112009679.jpg


ketting een beetje naar links gewduwd (bijna niet te zien zo)
07112009680.jpg



in ieder geval alvast heel erg bedankt.

Mvg,

Vincent
 
Laatst bewerkt:
Hoe moet ik van links naar rechts zien? Als je hem kunt verdraaien zijn de transmissierubbers kapot, en als je hem kunt kantelen is het lager kapot. De rubber ring die je ziet is de keerring, als die kapot is, is dat niet echt bevordelijk voor het lager.
 
Hoi,

Ik heb een gsx-r 600 K1 en ik dacht laatst dat mijn ketting en tandwielen vervangen moesten worden omdat ik een heel strak en een best wel los punt had. en ik hoorde een raar rateld geluid als aan het rijden was.

nu ging ik hem net nog een keer controleren en merkte ik dat ik mijn achter tandwiel van links naar rechts kon bewegen net alsof die los zit van mijn velg. en het was niet een paar mm maar eerder 1 á 2 cm.

ook zag ik dat er aan de kant van het tandwiel waar je as van je velg zit een rubber ringetje half los er uit hangt en gebroken is.

Kan iemand mij vertellen wat er precies is en hoe het te repareren is?
en of er misschien dingen zijn beschadigd bij het voorste kettingwiel?

in ieder geval alvast heel erg bedankt.

Mvg,

Vincent

Ik heb het vermoeden dat je lager kapot is(van je tandwiel houder).
Het rubber ringetje is waarschijnlijk een kering,die het lager beschermt tegen vuil en vocht

Maar plaats een duidelijke foto,dan is het wat duidelijker :Y
 
als je achter de band staat kan je het tandwiel naar links bewegen en weer terug. dus kantelen. wat zijn transmissierubbers?

maar heb ik mijn tandwielen en ketting niet al kapot gereden?
ik hoor ook een ratel geluidje bij het voorste kettingwiel is daar ook iets kapot dan?
 
als je achter de band staat kan je het tandwiel naar links bewegen en weer terug. dus kantelen. wat zijn transmissierubbers?

maar heb ik mijn tandwielen en ketting niet al kapot gereden?
ik hoor ook een ratel geluidje bij het voorste kettingwiel is daar ook iets kapot dan?

Als je het tandwiel ten opzichte van de as kunt kantelen is je lager behoorlijk verrot... en ja dat is heel slecht voor de ketting en tandwielen
 
Als voor je lager eruit ligt heb je een groter probleem het kan zijn omdat je voor en achtertandwiel niet meer goed "sporen",de ketting bij het voortandwiel wringt.
 
ja ik denk dat ik ongeveer alles wel kapot is.... mijn tandwiel kan best erg gekanteld worden en ik kan hem er een stukje uit halen net alsof hij los in mijn velg zit...

heb wat foto's gemaakt nu.
 
Filmpje is nog duidelijker...

Maar óf je wiellager is overleden of je "transmissie"rubbers zijn versleten. Hoe dan ook. Wiel eruit en ff langs de motorzaak die kunnen er mooi een nieuw lager in drukken en eventueel die rubbers meegeven/bestellen.
 
Is het misschien niet slimmer om hem met een aanhanger naar een motorzaak te brengen zodat ze meteen een nieuwe kettingset er op kunnen zetten? en als er bij het voorste kettingwiel nog dingen kapot zijn dat ze die ook repareren?
 
Filmpje is nog duidelijker...

Maar óf je wiellager is overleden of je "transmissie"rubbers zijn versleten. Hoe dan ook. Wiel eruit en ff langs de motorzaak die kunnen er mooi een nieuw lager in drukken en eventueel die rubbers meegeven/bestellen.


en in ieder geval niet meer mee rijden,zo'n lager kun je er zelf(eventueel) met een grote dop ook uit/in tikken.
full
 
Ik ben eigenlijk wel van het zelf doen want vind de uurlonen belachelijk duur en je betaald bij een motorzaak veel te veel voor je onderdelen. maar ik denk dat ik problemen ga krijgen met het los draaien van bouten. en ik snap niet hoe ik die lager er uit en de nieuwe er in krijg?
 
Is het misschien niet slimmer om hem met een aanhanger naar een motorzaak te brengen zodat ze meteen een nieuwe kettingset er op kunnen zetten? en als er bij het voorste kettingwiel nog dingen kapot zijn dat ze die ook repareren?

Mwoah, zou niet gelijk alles vervangen wat kapot kán zijn. Ketting kan wel redelijk wat hebben ook als hij versleten is. Maar dat kan ik natuurlijk vanaf hier niet zeggen.
Enige dat voor dan kapot kan zijn is een versleten tandwiel of dat je uitgaande as krom is maar zo'n vaart loopt dat meestal niet.

Ik ben eigenlijk wel van het zelf doen want vind de uurlonen belachelijk duur en je betaald bij een motorzaak veel te veel voor je onderdelen. maar ik denk dat ik problemen ga krijgen met het los draaien van bouten. en ik snap niet hoe ik die lager er uit en de nieuwe er in krijg?

Persoonlijk zou ik lagers persen/erin tikken niet snel doen. Laat dat liever goed doen zodat ik zeker weet dat ze er goed in gaan. Zoveel bouten hoeven er niet los. Alleen die om je achterwiel eruit te halen.

Lagers tik je van links naar rechts door de as eruit. Steeds een tik, stukje draaien tik, enz. Erin moet goed recht gebeuren en dat gaat het beste onder een pers, lijkt mij!

Maar zoals ik al zei, ik zou gewoon met het wiel naar een motorzaak gaan en ze daar ff laten kijken. Vanaf een pc is het lastig zeggen wat er nu precies wel of niet kapot is.
 
Laatst bewerkt:
Als je bang bent dat het losdraaien van bouten al problemen gaat geven zou ik zeker niet beginnen aan het vervangen van de lagers.
Dan hooguit zelf je wiel er uit halen en naar de mototoko brengen.

Liever 50-60 eu betalen voor een uur werk van de monteur, dan weet-ik-hoeveel voor een nieuwe tandwieldrager omdat je het lager er schuin in gebeukt hebt. Ga er dan even van uit dat een grotere maat lager niet mogelijk is.
 
Ik zie dat je in oisterwijk woont,zou je wel kunnen helpen als je dat wilt,ik kom uit tilburg
heb zelf een gsxr 750 k2 gehad en heb ook de juiste dop(pen) en heb daarvan zelf de transmissie dempers vervangen en bij een andere het lager.

O ja bok heb ik ook ;)
 
Laatst bewerkt:
Transmissiedempers vervangen... dat je het onderhoud durft te noemen :P

Wiel eruit halen
Tandwielopnemer eruit pakken
Rubbers eruit pakken
Rubbers erin drukken
Tandwielopnemer in wiel drukken
Wiel monteren :P

:Y ,maar wel goed opletten dat alle afstands houders etc, in de goede volgorde er terug opgezet worden.
En vergeet niet de remklauw te demonteren(is makkelijker bij het terugplaatsen v/h wiel)
 
:Y ,maar wel goed opletten dat alle afstands houders etc, in de goede volgorde er terug opgezet worden.
En vergeet niet de remklauw te demonteren(is makkelijker bij het terugplaatsen v/h wiel)

:P

Maarre nu is het ff geleden dat ik aan een K model heb gezeten maar zat de remklauw niet in zo'n blok met houder erom heen? En viel die niet vanzelf los als je de as eruit trok?
 
:P

Maarre nu is het ff geleden dat ik aan een K model heb gezeten maar zat de remklauw niet in zo'n blok met houder erom heen? En viel die niet vanzelf los als je de as eruit trok?

Deels, je kunt het beste de2 bouten eruit draaien die aan de houder zitten(zie foto).
Vind ik in ieder geval prettiger werken ;)

full
 
Laatst bewerkt:
Hey bedankt allemaal.

Ik denk dat ik hem toch weg ga brengen want ik vertrouw het geluidje dat van mijn voorste tandwiel af komt niet echt en ik heb deze motor ook 2e hands gekocht. Ik weet niet hoeveel km's de tandwielen en ketting er op zitten dus laat alles meteen vervangen en repareren. want ik wil niks verpesten en heb ook geen zin in moeiijk gedoe als ik er niet meer uit kom en ik hem als nog weg moet brengen.

Het zal alleen wel erg prijzig worden...

Mvg Vincent
 
Laat je geen complex aanpraten hoor, het is allemaal niet zo moeilijk rond die ketting en tandwielen.

Als je tandwiel achter beweegt zullen het je tandwieldrager lager en de transmissiedemper rubbers wel zijn. Haal je wiel uit je brug en controleer dat.

Als hij voor geluid geeft, check je wat er daar aan de hand is.

Ketting zelf vervangen is stukken en stukken goedkoper.

Ga lekker eerst zelf kijken! Wegbrengen kan altijd en je leert er ook nog van.
 
ja nu ben ik wel een beetje aan het twijfelen.

ik moet toch nog 3 weken wachten op mijn salaris dus ik denk dat ik hem morgen gewoon even uit elkaar haal en kijk wat er aan de hand is.

Ik denk dat ik de velg weg breng en de ketting er zelf op zet maar daar heb ik een ketting pons en breker voor nodig en dat kost ook weer een hoop geld.

en dan hoop ik dat ik morgen niks raars tegen kom bij het tandwiel voor.

welke lager en transmissierubbers moet ik bestellen en wie heeft een site waar ik dat kan doen?
 
Ik zal kijken of ik morgen tijd heb om hem uit elkaar te halen en dan post ik foto's van wat er kapot is en dan hoop ik dat jullie mee kunnen helpen met een lijstje maken wat ik nodig heb en als downsider mij dan over een week of 2 weken een keer wil helpen gaat het helemaal goed komen;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan