help!? morgen afrijden en met dit weer!

rvh

MF veteraan
28 nov 2001
7.483
286
Ergens in Zuid-Holland
HELP!?

Morgen, om 9.55u is het zover: ik moet afrijden.

Nu heb ik nog nooit met dit weer gereden :( . Wel met regen, maar met windstoten en windkracht 5 nog niet. Eenmaal gehad en toen werd ik afgebeld.

Dus,
-wat moet ik veranderen qua rijstijl? Ik begrijp dat ik de snelheid moet verlagen, maar hoeveel? Van 100 naar 80,90 ?? Van 50(=60) naar 45?


En waar ik ook opeens (of eigenlijk nog steeds) tegenaan zit te hikken zijn de bijzondere verrichtingen, lijkt me toch een stuk anders met windkracht 5.

En nu ik toch lekker bezig ben met vragen, wie heeft er ook in ROtterdam afgereden en kan mij vertellen of er nog standaard routes zijn. Zijn daarbij nog lullige weggetjes, enz.

Laatste tips zijn natuurlijk altijd welkom. Vooral van de zojuist geslaagden. (mijn kijkgedrag ed. zijn nog niet helemaal 100%, naderingssnelheden, enz)
 

MikiEEEE

Die hard MF'er
14 dec 2001
511
0
lelystad
www.mike.tk
http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php?id=3230

Wat betreft het weer zou ik me niet al te veel zorgen maken. Als het TE hard gaat waaien zullen ze het examen wel verzetten.
Kheb ook een keer met een stevige wind bijzondere verrichtingen moeten doen tijdens het lessen (was nog bij een strand ook), maar dat ging nog best aardig, alleen windstoten kunnen dan lastig zijn, maar dat merkt je examinator ook wel dat het daardoor komt.

Veel succes!!!
 
22 okt 2001
178
0
mijn ervaring is dat je dan juist sneller slaagd , ik was de eerste keer gezakt op naderingssnelheden ed. maar als je laat zien dat je door je aan te passen zelfs met dat weer kunt rijden je je motor goed onder controlle hebt.

PS. ik heb afgerden met winkracht 7/8 +windstoten en regen niet te kort , dus ik feliciteer je alvast!!! :o
 

BogaddE

MF veteraan
28 mei 2001
1.772
0
36
Hengelo
www.maartennaaier.nl
SUCCES!

Ik denk dat het je wel lukt hoor en windstoten heb ik ook wel eens gehad en dat viel nog wel mee (weet niet hoe hard die waren).

Ik was ook eerst heel onzeker over kijktechnieken en speciale verichtingen maar dat ging allemaal wel goed.
Niet te veel nadenken gewoon :] en halen!
 

Gizzmo

MF veteraan
8 jun 2001
9.152
1
52
rustig, daar houden ze rekening mee.

lullige trucjes zijn bijv dat ze zeggen dat je een eenrichtingstraat in moet rijden, dus goed op de borden letten, en heel goed laten zien dat je kijkt. Goed met je hoofd draaien, niet alleen met je ogen.

s6s
 

mad2

Die hard MF'er
27 nov 2001
887
0
45
amsterdam
www.xs4all.nl
gewoon rijden! En snelheid verlagen gaat vanzelf wel de rest van 't verkeer rijdt dan n.l. ook gewoon wat rustiger dus gewoon met verkeer mee rijden. En wat betreft windstoten: die zijn morgen een stukkie minder!
Succes!!
 

SilverGixx

MF veteraan
2 feb 2002
1.945
0
Delft
In ieder geval geen wheelies met zijwind...hahahahaha (lol)

Succes, en pas je aan de weersomstandigheden aan.............

Laat morgen weten wat het geworden is
 

Joris

MF veteraan
11 dec 2001
6.227
0
42
Veghel
www.earracing.nl
rustig, daar houden ze rekening mee.

lullige trucjes zijn bijv dat ze zeggen dat je een eenrichtingstraat in moet rijden, dus goed op de borden letten, en heel goed laten zien dat je kijkt. Goed met je hoofd draaien, niet alleen met je ogen.

s6s
Dan zeggen ze meestal niet wat je moet doen. Indien je op een T-kruising aankomt en de examinator zegt niks, dan kun er vergif op in nemen dat aan het eind de rijrichting met borden aangegeven staat.

Verder je niet al te veel zorgen maken over het weer, daar wordt wel rekening mee gehouden.

Succes
 

Sandertje

MF'er
27 nov 2001
48
0
48
Amersfoort
Ik heb het nog even stilgehouden hier, maar ik heb vandaag afgereden. Dus met windkracht 500 en 20 liter water per vierkante milimeter per seconde of zoiets. De uitkomst.... GESLAAGD! (Yes! ) :] :] :]
Maar een paar tips/wetenswaardigheden:
-) ik heb geen hinder gehad bij speciale verrichtingen. Daar merk je weinig van de wind. Je bent stabieler dan je denkt!!!

-) De sadist van een examinator liet me een flink stuk A1 rijden. Maar ik dacht "laat me niet gek maken, je moet laten zien wat je kan", dus gewoon 120+ met die windstoten en regen. Ik zag vrijwel niks meer van het opspattend water om me heen. Gewoon doen wat je normaal ook doet.

Oftewel eigenlijk weinig van de weersomstandigheden aantrekken. Natuurlijk moet je wel extra alert zijn op plassen, modder e.d. Dus niet roekeloos, maar wel gewoon rijden.

Dan moet het lukken.

M'n vriendin moest trouwens een uur eerder dan ik afrijden, helaas kwam ze niet door de bijzondere verrichtingen heen ;(

Veel succes!
 

rvh

MF veteraan
28 nov 2001
7.483
286
Ergens in Zuid-Holland
Weet nog niet hoe ik moet quoten, maar 'mijn vriendin reed een uur eerder dan ik...bijzondere verrichtingen heen'.

Ik weet zelf niet eens of ik daar doorheen kom. Hoop het natuurlijk wel, maar soms gaat het keer op keer verkeerd, bijv. bij de slalom. Dus vraag: Hoeveel meter voor het eerste pillonnetje beginnen jullie met uitwijken. Vaak kom ik namelijk net verkeerd uit. (komt ook omdat ik af en toe expres naar de grond kijk of ik nog wel uitkom.)

Enz. Heb nu colleges, blijf tips geven, ben over anderhalf uur weer terug....



:? :? :? :? :? :?
 

Mich

MF veteraan
23 nov 2001
2.027
1
37
Huizen
Weet nog niet hoe ik moet quoten, maar 'mijn vriendin reed een uur eerder dan ik...bijzondere verrichtingen heen'.

Ik weet zelf niet eens of ik daar doorheen kom. Hoop het natuurlijk wel, maar soms gaat het keer op keer verkeerd, bijv. bij de slalom. Dus vraag: Hoeveel meter voor het eerste pillonnetje beginnen jullie met uitwijken. Vaak kom ik namelijk net verkeerd uit. (komt ook omdat ik af en toe expres naar de grond kijk of ik nog wel uitkom.)

Enz. Heb nu colleges, blijf tips geven, ben over anderhalf uur weer terug....



:? :? :? :? :? :?
Bij de slalom is het belngrijk dat je al instuurt voordat je bij de pillonnetje bent, dan komt alles goed. Probeer gewoon je al concentreren op de volgende pilon als je nog bij de vorige bent. En natuurlijk erover kijken en nooit ernaar.

Succes
 

Monomuis

MF veteraan
Donateur
11 jul 2001
22.102
437
Nederland
www.startersmotor.nl
Weet nog niet hoe ik moet quoten, maar 'mijn vriendin reed een uur eerder dan ik...bijzondere verrichtingen heen'.

Ik weet zelf niet eens of ik daar doorheen kom. Hoop het natuurlijk wel, maar soms gaat het keer op keer verkeerd, bijv. bij de slalom. Dus vraag: Hoeveel meter voor het eerste pillonnetje beginnen jullie met uitwijken. Vaak kom ik namelijk net verkeerd uit. (komt ook omdat ik af en toe expres naar de grond kijk of ik nog wel uitkom.)

:? :? :? :? :? :?
Slalom vond ik juist HET makkelijkste van alle verrichtingen. Zelfs makkelijker dan een bochtje maken en terug rijden. Maargoed, ieder zo z'n makkelijkste verrichting. Vond 8tje en 'erin, 3 rondjes en eruit' het moeilijkst. Bij slalom gewoon voor je kijken, en NIET naar de pionnen, anders rijd je er tegenaan (maar is dat niet bij elke verrichting zo? :+ ). Snelheid constant houden en gewoon dat ding er doorheen gooien. Ging bij mij altijd meteen goed,vanaf de eerste keer met oefenen. Hoefde nooit over.
 

Joris

MF veteraan
11 dec 2001
6.227
0
42
Veghel
www.earracing.nl
Slalom vond ik juist HET makkelijkste van alle verrichtingen. Zelfs makkelijker dan een bochtje maken en terug rijden. Maargoed, ieder zo z'n makkelijkste verrichting. Vond 8tje en 'erin, 3 rondjes en eruit' het moeilijkst. Bij slalom gewoon voor je kijken, en NIET naar de pionnen, anders rijd je er tegenaan (maar is dat niet bij elke verrichting zo? :+ ). Snelheid constant houden en gewoon dat ding er doorheen gooien. Ging bij mij altijd meteen goed,vanaf de eerste keer met oefenen. Hoefde nooit over.
De slalom en de remproef zijn de enige bijzondere verrichtingen die me op dit moment zonder oefenen zouden lukken.
 

Marnix

MF'er
4 feb 2002
56
0
ik heb vandaag afgereden en ben geslaagd, gewoon een beetje op het midden van de weg gaan rijden. soms als je in de wind voor het stoplicht staat gewoon 2 voeten op de grond zetten, verder gewoon rijden :]
 

Sandertje

MF'er
27 nov 2001
48
0
48
Amersfoort
Weet nog niet hoe ik moet quoten, maar 'mijn vriendin reed een uur eerder dan ik...bijzondere verrichtingen heen'.

Ik weet zelf niet eens of ik daar doorheen kom. Hoop het natuurlijk wel, maar soms gaat het keer op keer verkeerd, bijv. bij de slalom. Dus vraag: Hoeveel meter voor het eerste pillonnetje beginnen jullie met uitwijken. Vaak kom ik namelijk net verkeerd uit. (komt ook omdat ik af en toe expres naar de grond kijk of ik nog wel uitkom.)

Enz. Heb nu colleges, blijf tips geven, ben over anderhalf uur weer terug....



:? :? :? :? :? :?
M'n vriendin kreeg bij de slalom te horen dat ze te langzaam ging en niet vanuit de heupen stuurde. De slalom ging in de 2e poging trouwens wel goed bij haar, de remproef was waar ze mis ging. De eerste keer vergat ze tijdens het stoppen terug te schakelen naar 1, en de 2e keer draaide ze per ongeluk het gas open terwijl ze in de rem kneep.
Maar de slalom:
-) vlot
-) vanuit de heupen sturen
-) over de pilonnen heen kijken!
-) zelf stuur ik 3 a 4 meter voor de eerste pilon in.

En de achtjes en 3 cirkeltjes: beetje gas en met de voetrem flink smoren werkt bij mij het best.

Nogmaals succes!

En Marnix: gefeliciteerd!!
 
Laatst bewerkt:

bierelier

Pensionado in spe
2 jan 2002
30.839
756
SNEEK
slalom :kijken naar een punt voorbij de laatste pion ,op de parkeerplaats in bussum waar ik deze oefeningen deed waren twee mooie richtpunten een boom aan het eind van de parkeerplaats en de andere kant op de kerktoren van Bussum .je kijkt waar je naar toe moet ,dat doe je ook als je een bocht doorgaat je kijkt door de bocht heen .
 

EdwinO

MF veteraan
6 feb 2002
4.092
0
Met deze windrukken gewoon ontspannen op je motor blijven zitten :] Die motor waggelt door de wind misschien alle kanten op maar dat geeft niets. Remproef: opletten op blokkeren achterwiel. Voor alle acties (remmen, sturen etc.) met glad weer geldt: niet te abrupt, soepele bewegingen en opletten op putdeksels en witte lijnen.
 

rvh

MF veteraan
28 nov 2001
7.483
286
Ergens in Zuid-Holland
Remproef kreeg ik ook kritiek op van de instructuer.
Terwijl ik zelf zoiets had van 'Hallo!? ' De instructeur deed terwijl ik reed even voor hoe het moest; greep even naar mijn rem... Wiel blokkeerde natuurlijk en ik kneep zo hard dat je er bijna kramp van kreeg...Mijn conclusie was dat ik harder moest knijpen.
Als dat de manier is, dan weet ik het echt niet meer. :? Maar volgens mij moet die wel goed gaan.


Maar niemand die in Rotterdam is afgereden en die nog rotstreken weet die de examinator er bij hem 'ingooide'?

En snelheid wel of niet aanpassen?
 

TTeun

MF veteraan
26 nov 2001
2.167
0
thuis
Ik had ook zulk weer met afrijden en alleen gelest in de zon, maar dat ging ook goed (al maakte ik een twaalf ipv een achtje) gewoon doorrijden, niet te langzaam en ff niet te lomp remmen. Denk ik. Succes!
 

bierelier

Pensionado in spe
2 jan 2002
30.839
756
SNEEK
rotstreken worden niet toegepast ,als de examinator zegt "eerste weg rechts" bedoelt hij dus de eerste weg waar je in mag .die eenrichtingsweg ga je dus niet in :j je neemt dus de volgende waar je wel in mag :] en kijkt of er bijv geen snelheidsbeperkingen zijn voor de straat waar je inrijd ,dus.Iedereen die de eerste keer is geslaagd zal zeggen dat het best wel meeviel ,ik niet , dacht dus dat ik gezakt was toen ik terug kwam |( ,
nogmaals succes
 

rvh

MF veteraan
28 nov 2001
7.483
286
Ergens in Zuid-Holland
Going home. Vroeg me nest in, in de hoop dat ik goed uitgerust ben morgen. (ik slaap zwaar kl*te, soms maar een uurtje of drie per nacht)

En morgen laat ik het weten. Weet iemand waar ik een smily kan vinden die taart aan het eten is? Of de smily die wordt vermorzeld met een hamer of neergeschoten wordt? :} Smiley is dan examinator...

Welterusten!