HELP: Motorische problemen GS500

blinkybill

Die hard MF'er
27 okt 2005
786
0
Vandaag nog even gereden, maar opeens een heel vreemd geluid uit het motorblok, leek dat ie op één cilinder liep. Vervolgens heel rustig naar huis gereden en motor uitgezet.

Wil ik hem weer starten en zoeken naar de oorzaak, valt de andere cilinder ook uit en hoor ik bij het starten alleen nog een aantal flink harde tikken........dat is alles wat die nog doet!

Wat mag dit zijn, en hoe kan het verholpen worden? Ik weet dat het voor de meesten wat een vaag verhaal zal zijn. Maar ik weet even niet hoe ik dit moet uitleggen! Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee.....
 
Het sleutelt makkelijker, maar ik zou er even mee wachten. Ik zou eerst het probleem proberen te lokaliseren. Eerst kijken waar de olie vandaan komt aan de voorkant van het blok. Dan in z'n vrij, zonder bougies, met een ratel de krukas ronddraaien om te kijken of je daar wat voelt/hoort.

Kijk dan naar de luchtstromen. "Ademt" de motor in en uit? Zo ja, sluiten de kleppen waarschijnlijk wel. Als het blok via een poort niet "ademt" is de kans groot dat er een klep gebroken/gescheurd is. Bij breuk zou deze in de verbrandingskamer kunnen gaan zwerven.

Als de kleppen dus goed zijn zou ik het in de krukas zoeken. De GS500 heeft het probleem dat de big-end lagers er wel eens uitknallen.

Voor deze onderzoeken zou ik het blok lekker gemonteerd laten.

Tip. Start de motor níet totdat je weet wat er aan de hand is. De kans op meer schade is namgelijk groot als je niet weet wat er verkeerd aan is.


Ik denk waarschijnlijk het ergste in mecanische problemen. Zoals al genoemd werd kan het zijn dat één cilinder niet mee doet omdat er een bougie of iets dergelijks niet goed is. De "tik" kan ook zijn van de startmotor dat deze het blok niet kan rondstarten. Controleer dus of je de krukas kan ronddraaien zonder bougies (dan heb je geen compressie), dit hoort redelijk licht te gaan als deze moto in neutraal staat.

Als je nieuws hebt hoor ik het graag, hoe meer info des te groter de kans dat het te vinden is.


Olie lek; Smeerprobleem?! --> big-end lager kapot?!
 
Laatst bewerkt:
I.d.d. een goede tip om eerst het probleem maar eens op te sporen. Ben nog maar beginnend sleutelaar....dus vandaar, maar zal altijd komen tot een oplossing (hoop ik)

Ik heb de krukas rondgedraaid m.b.v. een ratel en hoorde/voelde het volgende:
- 1 slag voelde ik bijna geen weerstand en hoor de zuigers bewegen
- draai ik vervolgens verder krijg ik veel weerstand (maar kan wel doordraaien)
- tot het punt dat de tik komt en dan draait ie uit zich zelf een slag
- en zo herhaald het proces zich weer

hopelijk kan iemand hier iets uit concluderen?
 
I.d.d. een goede tip om eerst het probleem maar eens op te sporen. Ben nog maar beginnend sleutelaar....dus vandaar, maar zal altijd komen tot een oplossing (hoop ik)

Ik heb de krukas rondgedraaid m.b.v. een ratel en hoorde/voelde het volgende:
- 1 slag voelde ik bijna geen weerstand en hoor de zuigers bewegen
- draai ik vervolgens verder krijg ik veel weerstand (maar kan wel doordraaien)
- tot het punt dat de tik komt en dan draait ie uit zich zelf een slag
- en zo herhaald het proces zich weer

hopelijk kan iemand hier iets uit concluderen?

Misschien het geluid van een terugspringende klep?
Haal je kleppendeksel er eens af (6 imbusboutjes) en kijk of de nokkenasketting nog voldoende spanning heeft. Daarna even controleren of de timing goed staat. Krukas op punt RF zetten en dan kijken of de merktekens op de nokkenassen precies na elkaar toe staan, van elkaar af mag ook.

15sm.jpg


Kun je gelijk je klepspeling even meten/controleren.

Tot zover kost het nog niks (als je kleppendekselpakking nog goed is tenminste)

Als je dieper in het blok moet, moet ie eruit. Dat is best lastig en het blok is ook gigantisch zwaar in je eentje.
 
Ik vermoed dat de olie voor aan de motor er niet veel mee te maken heeft. mijn eigen 'fiets heeft het ook, maar die draait prima. Wellicht zit er gewoon een zwakke pel in het ontwerp waardoor daar olie wordt "gezweet".

Maar zijn er verder al ontwikkelingen?
 
gezien mijn sleutelervaring, denk ik dat het verstandiger is om het klusje maar te laten klaren door een echte monteur/ of een handige beunhaas. Een motorblok ziet er toch iets ingewikkelijker uit dan een brommerblokje.

Dus zit er nog een handige beunhaas te lezen, uit de regio Friesland. Laat het dan even weten.
 
Dat zweten van mij en misschien dat van die van jou ook heeft volgens mij meer te maken met een iets te hoog olie niveau.

En dan zal het voor bij de cilinders wel een zwakkeplek zijn...
 
Heb inmiddels het blok er onderweg gehaald, zal morgen de cilinders er even af halen.

Kan iemand mij ook vertellen: hoe te controleren of het big-end lager kapot is en waar is deze te vinden?
 
Ik heb inmiddels de cilinderkop eraf, wanneer ik nu de zuigers rond laat draaien en het nokkenasketting in de gaten hou valt me gelijk op de, tijdens het ronddraaien van de zuigers de spanning wisseld in het nokkenasketting.

hoort dit zo? Zo niet waar kan dit aan liggen>?
 
Lijkt mij in eerste instantie niet zo handig, waar heb je anders nokkenaskettingspanners voor? Als de spanning wisselt, dat krijg je dus klapperingen. En dat leidt weer tot een verspringen kettingtiming :X

Maar ik ben geen ervaren sleutelaar, dus knoop me er niet aan vast.

Succes, het klinkt niet leuk allemaal.
 
De oorzaak van het tikkende probleem:

- Nokken-as uit tijd geraakt, maar hoe......?

- De veer die om de stelschroef zit voor het op spanning houden van het nokken-ketting is gebroken. Waardoor het ketting van z'n spanning is geraakt. Waardoor nokken-as uit tijd is geraakt.

- Gevolg van 1 klein veertje.....4 kromme kleppen!!!



:( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( |( |( |( |( |(

dus mensen, zo snel mogelijk even je veertje controleren *O*
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dus precies hetzelfde gehad. Kapotte nokkenaskettingspanner.

2e hands kop gekocht compleet met nokkenasssen. Verder nieuwe pakkingen, nieuwe olie / oliefilter gekocht. Was in totaal minder dan 140 euro kwijt.

Dus dat valt dan nog mee.
 
voor een paar tientjes mag je hier ook wel een kop komen halen met kleppen en nokkenassen erin. weet niet wat je zuigers hebben geleden.. maar heb ook nog een cilinderblok met zuigers.
 
Misschien het geluid van een terugspringende klep?
Haal je kleppendeksel er eens af (6 imbusboutjes) en kijk of de nokkenasketting nog voldoende spanning heeft. Daarna even controleren of de timing goed staat. Krukas op punt RF zetten en dan kijken of de merktekens op de nokkenassen precies na elkaar toe staan, van elkaar af mag ook.

(Afbeelding)

Kun je gelijk je klepspeling even meten/controleren.

Tot zover kost het nog niks (als je kleppendekselpakking nog goed is tenminste)

Als je dieper in het blok moet, moet ie eruit. Dat is best lastig en het blok is ook gigantisch zwaar in je eentje.
blok zwaar in je eentje,srry hoor dat is een pluimpje.
Al eens een 600cc 4inline blok gewogen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan