Help!! Motorsport beginnen zonder wegervaring??

NickMoreno

Rookie
5 okt 2016
16
0
Noord-Holland
Ik ben Moreno, 17, en droom er al jaren van om de motorsport in te gaan. Nu ben ik zover om dit dan ook werkelijkheid te gaan maken, maar nu heb ik weinig ervaring. Schakelen kan ik wel en rij al langer op 50cc's.

DE VRAAG: HOE moet ik beginnen? Ik heb het geld voor een motor en een pak etc. maar het lijkt me niet dat ze zomaar iedereen toelaten op een circuit.

Ik las dat je vanaf je 15e op het circuit mag rijden dus dat zit wel goed.

Als iemand advies heeft voor mijn 1e stappen in de motorwereld hoor ik dat graag !
 
Een motor huren op circuit is mogelijk. Toen ik de laatste keer op zandvoort reed verhuurden ze BMW1000rr'en, wel even vragen of je een rijbewijs nodig hebt. Kijk ook eens op marktplaats of hier op het forum voor 2dehands pakken, niets mis mee naar mijn ervaring!

Ken ook wel mensen die met pitbikes/pocketbikes racen op kartbanen enzo, doe daar is navraag naar zou ik zeggen, dan weet je echt of het wat voor je is, en een stuk beter om mee te beginnen lijkt mij!
 
Laatst bewerkt:
zo moeilijk is dat niet hoor.
kijk hier even op de site, daar vind je alle info.
Motorsportlifestyle | Veel gestelde vragen

Bij 15 jaar heb je nog toestemming nodig van je ouders / voogd... en qua juiste spullen pak e.d. die kan je daar ook huren als het niet zelf bezit.

als ik jou was zou ik een goedkoop circuitfietsje kopen een 600 uit 2000 ofzo. dan zijn alle kosten (ook als hij een keer plat over het asfalt schuift) prima te overzien en weer te herstellen. En heb je een fiets waar je echt heel veel op zal gaan leren.
 
En er meldt zich nog een supporter! Gaaf Nick dat je de zaak door gaat zetten, wie droomt (droomde) er niet van? Ik heb Zelf geen tips , goed dat je hier rondkijkt want het is best een levendig forum.

Het zou natuurlijk leuk zijn als je al je vorderingen hier meldt, kunnen wij ook meegenieten en als je in welke klasse dan ook wedstrijden gaat rijden en het is binnen 1,5 uur hiervandaan kom ik sowieso kijken!
 
Heel erg bedankt allemaal voor de reacties!

Ik ga zeker eens naar zandvoort om te informeren en eventueel een motor te gaan huren om het echt te ervaren! Misschien om te beginnen maar iets lager dan de s1000rr ;).

Qua eigen motor zit ik te denken aan Suzuki gsxr 600, Ninja zx6r en de r6. Allemaal uit 2001. Meteen vol vermogen of beginnen op 35 kw..?

Zal ook zeker het andere forum nog even bekijken. Hoe meer je weet hoe beter!
 
Persoonlijk zou ik lekker dagen met een supermotard op het mini circuit in Assen gaan maken, alles een beetje onder de knie krijgen.. Dan iets kopen om mee op het grote circuit te rijden.

vanuit de knmv en racekids hebben ze veel begeleiding voor beginners, maar dan is 17 al wat oud denk ik zo.
 
Via Motorsport Lifestyle (MSL) rijden is fijn om mee te beginnen! :Y

Je begint in groep 1 met begeleiding. Dat gaat vooral op te rijden om het circuit en alles wat daarbij komt kijken. Het gaat vooral niet snel (en dat is ook totaal niet nodig en heel fijn want je bent druk met alle info en gedoe).

Gaat het wat beter dan kan je in groep 2 rijden. Ook met begeleiding en dat is hetzelfde als groep 1, maar dan gaat langzaam aan het tempo wat omhoog.

Kan je daar goed mee en heb je de basis onder de knie dan kan je gaan vrij rijden in groep 3 en als je sneller wordt in groep 4.

In de groepen 1 en 2 rijd je met 5 man per mashall. Goede en vriendelijke begeleiding.


Als je de centen hebt why not. Zolang je jou (als 17 jarige) wel goed bewust bent waarmee je bezig bent. Het is leuk "spelen", maar ruimte voor grappen is er niet.

Ik zou daarnaast een fiets kiezen welke veel gebruikt wordt en waar dus veel voor te krijgen is.

Bodemloze put :)

Veel plezier man! :W
 
Laatst bewerkt:
Heel erg bedankt allemaal voor de reacties!

Ik ga zeker eens naar zandvoort om te informeren en eventueel een motor te gaan huren om het echt te ervaren! Misschien om te beginnen maar iets lager dan de s1000rr ;).

Qua eigen motor zit ik te denken aan Suzuki gsxr 600, Ninja zx6r en de r6. Allemaal uit 2001. Meteen vol vermogen of beginnen op 35 kw..?

Zal ook zeker het andere forum nog even bekijken. Hoe meer je weet hoe beter!

allicht eerder starten in een KTM cup of iets dergelijks in ieder geval starten met circuit trainingen
 
KTM RC-cup lijkt me de beste optie voor jou.
Neem maar ff contact op met Arie Vos. Vos-motoren in Oss.

Relatief goedkoop, begeleiding, ondersteuning en prima sfeer tussen rijders onderling.
 
Laatst bewerkt:
Heel erg bedankt allemaal voor de reacties!

Ik ga zeker eens naar zandvoort om te informeren en eventueel een motor te gaan huren om het echt te ervaren! Misschien om te beginnen maar iets lager dan de s1000rr ;).

Qua eigen motor zit ik te denken aan Suzuki gsxr 600, Ninja zx6r en de r6. Allemaal uit 2001. Meteen vol vermogen of beginnen op 35 kw..?

Zal ook zeker het andere forum nog even bekijken. Hoe meer je weet hoe beter!
Je hebt geen rijbewijs voor nodig dus waarom zou je een 600cc nog verder begrenzen?
 
Goedkope circuit bike kopen en al je geld uitgeven aan circuit dagjes. Veel rijtijd dus. Setje compk of superbike pro`s banden aanschaffen.
 
Even een updatetje,

Vanmiddag gesproken met iemand van racekids, die raadt aan om te beginnen bij 125 cups. Opinions?

Ktm rc390 is helaas met 9500 buiten mijn prijsklasse.

Over op een 600 beginnen zei hij dat dat het inschrijfgeld daarbij veel duurder is en je als onervaren circuitrijder de rest alleen maar afremt, waar hij natuurlijk wel gelijk in heeft.

Met mijn 1.90 wil ik niet op een te kleine motor rijden, maar wel een verstandige keus maken natuurlijk.

Dus, iemand tips?
 
Ik heb zelf geen ervaring met die cups e.d.

Wel met het "gewoon" vrij rijden.

Waarom niet gewoon een motor kopen en onder begeleiding gaan leren (vrij) rijden? Als je op dat ding jouw evenwicht ken bewaren, je weet hoe je moet schakelen, remmen en gas geven dan zie ik verder geen problemen.


Via een goede organisatie zoals Motorsport Lifestyle leer je "alles" voor het begin met voldoende begeleiding.

600tje kopen en gaan met die banaan.
 
Even een updatetje,

Vanmiddag gesproken met iemand van racekids, die raadt aan om te beginnen bij 125 cups. Opinions?

Ktm rc390 is helaas met 9500 buiten mijn prijsklasse.

Over op een 600 beginnen zei hij dat dat het inschrijfgeld daarbij veel duurder is en je als onervaren circuitrijder de rest alleen maar afremt, waar hij natuurlijk wel gelijk in heeft.

Met mijn 1.90 wil ik niet op een te kleine motor rijden, maar wel een verstandige keus maken natuurlijk.

Dus, iemand tips?

125cup is leuk en leer je goed rijden, maar heel eerlijk gezegd denk ik dat jij die klasse al ontgroeid bent met je lengte en leeftijd (edit; kijk net op de yamaha r125 site en het valt nog mee, al zul je wel bij de oudste/langste horen). Desalniettemin kan het alsnog heel leerzaam zijn. Op die lichte machines leer je sturen, want bochtensnelheid is daar de enige manier om snel rond te gaan.

Circuitrijden in de ZAC/OW cup is gewoon duur. Maar ik betwijfel of je echt mensen zult ophouden als je gewoon een reguliere circuitdag boekt in een langzame groep. Dan zal je zien dat je gauw sneller wordt.

Doch is het wel te adviseren om enige ervaring met je motor op te doen eer je het circuit gaat verkennen. Van 50cc naar 600cc is echt een enorme stap in vermogen, wat voor wat ongemakkelijke situaties kan zorgen als men van jouw verwacht dat je volledige controle van de motor hebt.
 
Laatst bewerkt:
Ben ik het wel mee eens.

Dan kom ik tòch nog maar even terug op de 35 kw kit..
Hoe zit het met eerst daar ervaring mee opdoen en paar maanden daarna eventueel vol vermogen?

Toch iets dat bij mijn lengte past met een verstandig toontje? Aan de andere kant zit je natuurlijk dan wel weer met het 'ophouden' van anderen. Of valt dat in de 1e 2 groepen nog wel mee ?

Gaat mij er vooral om dat ik veilig plezier kan hebben en tegelijkertijd ervaring opdoe voor evt 600 cups in de toekomst.
 
Na advies van de mannen op het reguliere forum, ook maar even hier een post.

Ik ben Moreno, 17, en droom er al jaren van om de motorsport in te gaan. Nu ben ik zover om dit dan ook werkelijkheid te gaan maken, maar nu heb ik weinig ervaring. Schakelen kan ik al wel en rij al langer op 50cc's.

Nou ben ik 1.90 en dus al vrij lang voor de wat kleinere motoren.
Toch wil ik vestandig beginnen. De KTM RC390 (cup) is mij helaas te duur en heb twijfel tussen laag beginnen of meer vrij rijden op een zwaardere motor en zodoende ervaring opdoen.

Ik ben geen type die meteen als een pro denkt te kunnen rijden en respecteer dan ook de motor waar mee ik rij(den zal).

DE VRAAG: HOE moet ik beginnen? Ik heb het geld voor een motor en een pak etc.

Als iemand advies heeft voor mijn 1e stappen in de motorwereld hoor ik dat graag !
 
Kijk eens bij trackdays 4 all en dan onder het kopje: trackdays 4 starters. Dan ga je rijden op het circuit van lelystad en krijg je les in het circuitrijden. Lijkt me ideaal om te beginnen en kennis te maken met circuitrijden.

Succes!
 
Ik zou beginnen met wat cursussen om de smaak te pakken te krijgen/af te tasten of het echt iets voor je is en daarna wat vrij rijden op diverse circuits.

Begin met een complete (reserve velgen/bandenwarmers/bokken) en goedkope 400/600/750 brommer,schrijft weinig af als het tegen valt/je deze inruilt,als het wel bevalt :]

Reserveer ook geld voor transport/onderhoud+slijtage onderdelen/brandstof/voeding.(wordt dikwijls vergeten)

Snuffel hier : ZAC/OW-cup Gezocht & Gevonden eens rond om wat prijzen/ideen/kosten op te doen :)
 
Laatst bewerkt:
Kijk eens bij trackdays 4 all en dan onder het kopje: trackdays 4 starters. Dan ga je rijden op het circuit van lelystad en krijg je les in het circuitrijden. Lijkt me ideaal om te beginnen en kennis te maken met circuitrijden.

Succes!

Heb ik inderdaad gekeken, ziet er goed uit alleen heb je helaas een rijbewijs voor nodig..
 
Die RC390 is eigenlijk op maat gemaakt voor jou wensen. Biedt ook behoorlijk wat ruimte voor jou lengte (kan je zo proefzitten bij een KTM dealer).
Ik zou een sponsor zoeken (dat is heel moeilijk, maar als je er genoeg moeite voor doet is alles mogelijk) die een deel van het (nog behoorlijk bescheiden) budget op kan hoesten.
Ik kan wel een boekje open doen wat ik kwijt was dit jaar voor een deel van het ZAC seizoen en een los OW-Sup rece, maar daar wordt ik zelf ook een beetje zwakzinnig van dus doe ik het maar niet.

Ik kan je wel zeggen, ik wou dat ik jou leeftijd had, dan was alles nog mogelijk! Troy Bayliss is pas op zijn 26 ste gaan wegracen, dus alles kan nog!

Ik kan je maar 1 hele goede tip geven: Geef nooit op en haal er alles uit dat je kan! :] Dan heb je later wellicht geen pensioen, maar wel een mooi verhaal te vertellen en dat is onbetaalbaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan