Help!!! 'Newbie' op zoek naar een antwoord/advies..

25 nov 2010
19
0
Leeuwarden
Twitter
Hallo, nieuw hier... Vanochtend (!!!) mn rijbewijs gehaald, jawel! :Y
Vooropgesteld: de vraag die ik nu stel is misschien vaker gesteld, maar niet zo specifiek als het om een vergelijk van exact deze 3 types gaat volgens mij (heb idd al ff gezocht, zoals het hoort)...

Met een budget van slechts hooguit 2000 zoek ik natuurlijk een beginnersmotor, maar wel met sportieve uitstraling. Na al veel te hebben gelezen en gezocht op wat nu beschikbaar is her en der, kwam ik tot deze drie.... simpele vraag: welke zou JIJ me aanraden als 'newbie'???

- Honda CBR 400 RR uit 1989 - 37.000 km - 1300e (wit,rood,zwart)
- Yamaha FZR 400 uit 1992 - 36.000 km - 1500e (blauw, zwart)
- Kawasaki GPZ500 uit 1994 - 56.000 km - 1300e (rood, wit)


Help me out... benieuwd! B.v.d!
 
Da's afhankelijk van de staat van onderhoud. Als die alledrie min of meer gelijk zijn zou ik voor een van de machines van 1300 euro kiezen. Je budget is beperkt begrijp ik en dan hou je al 200 euro over voor helm, handschoenen, onderhoud etc.......
Met geen van de machines heb ik ervaring maar als eerste motor kunnen ze alledrie wel lijkt me.
 
Als eerste van harte!

Dan vervolgens zijn de bovenstaande motoren niet echt 1 op 1 te vergelijken. Beide 400's wel aangezien dat beide 4 cilinders zijn maar de GPZ is een 2 cilinder. Nu zeggen ze (wie is ze?) dat 2 cilinders makkelijker zijn om mee te beginnen. Nu heb ik dit altijd onzin gevonden maar misschien komt dat omdat ik al wat 4 cilinder auto geweld kende..

Vervolgens zijn de CBR 400 RR en de FZR in mindere mate bedoelt als supersport terwijl de GPZ bedoelt is als sporttoer. De vraag is dus eigenlijk meer wat voor soort motor jij zoekt, waar ga jij hem voornamelijk voor gebruiken. Is dat woon-werk dan zou ik uit dit lijstje als snel de GPZ kiezen is het echt smijten dan is de GPZ toch meer ondegeschikt aan de bovenstaande.

Bedenk wel goed dat als je een GPZ koopt dat je echt een 94 model neemt, dus met remschijf achter i.p.v trommelrem en een 17 inch i.p.v 16 inch. Dan heb je veel meer banden keus.
 
allereerst nog gefeli !

Maak een proefrit op alledrie en kijk welke je zelf het lekkerste vind rijden en bij jou passen. Ook de zithouding is misschien bij 1 van de 3 voor jou wel veel beter dan bij de anderen. Of vind je de één te nerveus, de andere te tam. Tevens kan je zien hoe de staat van de motor is, misschien is die van 1300 wel in superstaat en die van 1500 afgetrapt. Daarna alles op een rijtje zetten en kiezen maar !!
 
Ja, dank u!
En proefrijden, uiteraard... maar desondanks kan het zijn dat men op voorhand al zegt: die of die, sowieso niet doen want zus en zo... heb over alledrie namelijk positieve maar ook wel negatieve kritieken gehoord... Daarom benieuwd naar de meningen alhier van de mensen.... :)
 
- Honda CBR 400 RR uit 1989 - 37.000 km - 1300e (wit,rood,zwart)
- Yamaha FZR 400 uit 1992 - 36.000 km - 1500e (blauw, zwart)
- Kawasaki GPZ500 uit 1994 - 56.000 km - 1300e (rood, wit)


Help me out... benieuwd! B.v.d!

Op basis van de infomatie die je geeft zou ik kiezen voor de CBR

1. Het is een Honda. Dit zijn betrouwbaarder dan de andere merken dus lagere kosten
2. Heeft minder kms dan de Kawa
3. Is goed koper dan de Yamaha
 
Op basis van de infomatie die je geeft zou ik kiezen voor de CBR

1. Het is een Honda. Dit zijn betrouwbaarder dan de andere merken dus lagere kosten
2. Heeft minder kms dan de Kawa
3. Is goed koper dan de Yamaha

1) Pfff krijgen we dat weer :Z
2) Geef mij maar iets waar 50.000 km voor is gezorgd dan iets wat 30.000 km is verwaarloost.
3) In aanschaf misschien, hoe zit het met verbruik, onderdelen etc. ?
 
ik heb zelf een FZR 600 R, uit 1995 is een leuke beginnersmotor en de onderdelen zijn niet duur, je kan ook heel veel onderhoud zelf doen!!! en is een van de betrouwbaarste blokken uit die tijd, voor sportieve motoren.
(de fzr en yzf staan bekend als olieverbruikers, maar de fzr600R heeft hier geen last van)
Je moet alleen wel van retro houden, want een echt mooie kleurstelling is het niet.... aanschaf= rond de 1500 euro (particulier)

Een CBR is wellicht een "veilige" keuze, omdat deze motor heel solide aanvoelt, maar dit kan ook saai worden misschien. onderdelen zijn iets duurder.

gpz heb ik geen ervaringen mee.

(ik denk wel dat je heel snel bent uitgekeken op een 400, als ik nu merk hoe snel ik aan een 600 gewend ben.....)
 
niet geheel onbelangrijk misschien maar zit je vast aan een 25kw rijbewijs of mag je
meteen " zwaar " rijden.

denk dat je voor zowel de fzr als cbr genoeg reseve onderdelen zult vinden, persoonlijk
vind ik staat en onderhoud van de motor zeer belangrijk want je kan een hoop
optisch verbeteren met een sticker-set of spuitbus kijk dus vooral naar de techniek
zoals vering, remmen, balhoofd , banden en oja blauwe rook bij starten en rare geluiden


succes met je zoektocht en veel veilige kilometers
 
Proficiat met je rijbewijs :] *O*

Ik zou als ik jou was voor de CBR gaan, maar waarom geen CBR 600 F? Die zijn ook niet duur en sportief. Zoek je per se iets van 400 a 500 cc?
 
Laatst bewerkt:
Profisjat met je rijbewijs. :W

Waarom beperk je je lijstje tot 400cc?
Er zijn genoeg Yamaha fazers 600cc te koop aan <2000€. En een fazer600 is een prima opstap motor waarop je je niet te snel zal vervelen, en die je ook ten alle tijde meester kan blijven.
Of een suzuki bandit600 ...

btw: is het een vol rijbewijs of een <25kw?
 
Profisjat met je rijbewijs. :W

Waarom beperk je je lijstje tot 400cc?
Er zijn genoeg Yamaha fazers 600cc te koop aan <2000€. En een fazer600 is een prima opstap motor waarop je je niet te snel zal vervelen, en die je ook ten alle tijde meester kan blijven.
Of een suzuki bandit600 ...

btw: is het een vol rijbewijs of een <25kw?

Geboren in 1981, lijkt me vol ;)
 
feli met je A :)

ik zou meer op onderhoud letten dan uiterlijk(versleten banden en ketting maken je fiets ineens 500 euro duurder). een goed onderhouden motor die minder mooi is verkoop je over 2 jaar makkelijker dan een mooie motor met slechte technische staat
 
1) Pfff krijgen we dat weer :Z
2) Geef mij maar iets waar 50.000 km voor is gezorgd dan iets wat 30.000 km is verwaarloost.
3) In aanschaf misschien, hoe zit het met verbruik, onderdelen etc. ?

1. Truth hurts :j
2. Maar dat kun je niet zien op basis van de info die hij geeft en daarop is mijn reaktie gebaseerd.
3. Zie 1
 
Feli met je A!

Waarom de keus naar een 400tje? Een 600 of 750 is ook prima als beginners motor. Ik denk (gezien mezelf) dat je aan het begin van het mooi weer volgend jaar zat bent van het vermogen van een 400. En gezien het je eerste motor is die je zal kopen op het moment dat je er niet vaak gebruik kan gaan maken (slecht weer), zal je heel wat euro's verspijkeren op dat 400tje. Dit gaat je alleen maar geld kosten als deze weer de verkoop in gaat ivm. te weinig vermogen.
Ik weet niet wat je doel is? Gezien je lijst met 3 motoren waarvan 2 sport modellen ga ik er vanuit dat je "sportief" wil gaan rijden. Mijn advies dus.. Koop een 600 of een 750. ZXR750, YZF750R, CBR600 of evt een 900 blade gezien de prijzen van tegenwoordig.
Vergeet niet dat je ook een "vermogen" kwijt bent aan kleding en helm. Reken hier ook maar min. 500euro voor als je voor "2e hands" wil gaan.

Just my view of it.

Succes ermee.
 
Waarom de keus naar een 400tje? Een 600 of 750 is ook prima als beginners motor.

+1
Als je een 'volle' A hebt wrom dan inderdaad een 400?
Het zijn leuke dingen maar waarom?
Bijv. een Soes GSX 600F, niet het meest flitsende model maar je rijdt niet voor lul, heeft ook niet echt het vermogen om je eraf te slingeren de eerste de beste bocht.
Een GSX 750F is iets zwaarder qua gewicht maar ook heel handelbaar.
Als je regelmatig iemand achterop wilt hebben zou ik sowieso voor de 750 gaan.
Bij de GSX 600F moet je eerst een aanloop nemen voordat je inhaalt.
Beide zijn heel betaalbaar.
 
Hulde voor alle reacties tot nu toe mensen... Even een antwoord op wat vragen die leven, zo te zien:"

Idd...geboren in 1981, dus 'gewoon' zware motor en niet <25kw

En waarom 400?? Simpelweg omdat ik meende te horen/lezen dat dit misschien beter was dan een 600 (bijv CBR600 of FZR600) om op te beginnen.

Maar die zijn dus ook prima om als beginnersmotor te doen, begrijp ik hieruit.

Enne, dank voor de feli's... Heb wel 459 vreugdedansjes gemaakt vandaag haha!!! :D
 
Hulde voor alle reacties tot nu toe mensen... Even een antwoord op wat vragen die leven, zo te zien:"

Idd...geboren in 1981, dus 'gewoon' zware motor en niet <25kw

En waarom 400?? Simpelweg omdat ik meende te horen/lezen dat dit misschien beter was dan een 600 (bijv CBR600 of FZR600) om op te beginnen.

Maar die zijn dus ook prima om als beginnersmotor te doen, begrijp ik hieruit.

Enne, dank voor de feli's... Heb wel 459 vreugdedansjes gemaakt vandaag haha!!! :D
Ik ben de trotse bezitter van een GPZ, als eerste motor en ben er super blij mee. Je gaat wel snel vermogen missen, maar alleen op snelheid. (80/100+). Om mee te sturen, gooien en smijten zijn ze alle drie heel geschikt. De GPZ is een twin, wat ik persoonlijk heel prettig vind. Trekt goed van onderuit, een 400cc 4-cilinder heeft een compleet andere vermogensopbouw. Je moet met beide gaan rijden om dat te ervaren.

Verder moet je jezelf afvragen hoelang je met deze motor wil doen. Denk je er één seizoen mee te rijden, om het goed te leren, neem dan een van deze drie. Hard rechtuit is met deze drie minder leuk dan met een 600/750, de rotondes en bochtjes ga je als een uitdaging zien.
Misschien heb je die behoefte minder met een 'zware' motor. Ik heb nog weinig ervaring met een zware motor, maar ik heb er geen moment spijt van gehad, dat ik niet voor een CBR600 o.i.d. ben gegaan.

Als laatste, staar je niet blind op km-standen. Goed onderhoud is belangrijker dan het aantal km's. Echter, vooral de 400cc'tjes hebben heel veel toeren gedraaid en daarbij slijt een motor nou eenmaal, ook als hij warm is. Een 400cc met bijv. 70.000 km zou ik minder gauw kopen dan een Blackbird met hetzelfde aantal km's.

Succes :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan