Help: olie bij koelvloeistof!

karagoz

MF'er
2 feb 2002
60
0
amsterdam
Ja ok het ontzettend dom, en lach maar..... heb m\'n motor pas 4 mnd, een kawa ZX-9R, bj 95

Wat er gebeurdis :
6 weken geleden kocht ik half syntetisch olie, wilde dus mn olie bijvullen, ik heb dus toen ongeveer een half liter olie in het expansievat gedaan van de koelvloeistof, en daar ben ik pas vandaag achter gekomen. Ondertussen rijdt de motor heel normaal, vandaag weer 2,5 uur gereden maar niks gemerkt.

Ik weet, of denk, dat olie niet mengt, wat kan ik nu het beste doen?

ik zelf denk het te kunnen oplossen door met een slangetje de olie eruit te zuigen. Maar ja, zal olie net zoals benzine dan uit zich zelf het slangetje uitkomen?

een vriend adviseerde om de hele expansievat van koelvloeistof los te koppelen en de inhoud eruit halen, spoelen en er weer koelvloeistof in doen.

Wat is volgens jullie de beste oplossing? Of weten jullie nog een andere oplossing? Wat voor gevolgen heeft het ondertussen gehad voor mn motor? Alle zinnige opmerkingen zijn van harte welkom.

|( |( |(
 
is niet slim, maar niet super gevaarlijk voor je blok.
probeer je koelsysteem geheel goed tereinigen,dus alles eruit en door spoelen(hoe????tja ik heb er geen 100% oplossing voor) en als het zogoed als ok is met nieuw koelvloeistof vullen.

al met al had het erger gekunt, water in je carter(olie) flikkeren. dan had je de poppen aan het dansen.
 
ach gewoon koelvloeistof geheel aftappen en opvullen met nieuw.
moet niet zo\'n probleem zijn klein beetje olie bij je koelvloeistof.

andersom zou ik me idd heel druk gaan maken :)
 
En controleer het oliepijl nu ook even, als er te weinig in zit heb je dus 6 weken al met te weinig olie gereden--->> schade aan je blok.
[edit]Zo dom is het ook niet, vriend van me heeft een keer diesel in zn brommer gegooit...
 
Laatst bewerkt:
Op zaterdag 02 februari 2002 20:34 schreef sjaap het volgende:
En controleer het oliepeil nu ook even, als er te weinig in zit heb je dus 6 weken al met te weinig olie gereden--->> schade aan je blok.
[edit]Zo dom is het ook niet, vriend van me heeft een keer diesel in zn brommer gegooit...

Gelukkig maken die japanners hun auto\'s en motoren \'idioten sicher\' dus met die schade zal het hopelijk wel meevallen. Het wordt pas echt spannend als je het voor elkaar krijg je fiets met gas af te tanken ;)
 
Hou er rekening mee dat de koelslangen niet tegen olie kunnen, en deze dus na 6 (!) weken toch wel allemaal aan vervanging toe kunnen zijn.
LET HIEROP! en vervang indien nodig alle slangen.
Er is iets in de handel om je koelsysteem te reinigen, volgens mij is het van valma, en heet het speedflush, reinig eerst je koelsysteem voordat je de slangen vervangt.

Groeten Paul.
 
Hou er rekening mee dat de koelslangen niet tegen olie kunnen, en deze dus na 6 (!) weken toch wel allemaal aan vervanging toe kunnen zijn.
LET HIEROP! en vervang indien nodig alle slangen.
Er is iets in de handel om je koelsysteem te reinigen, volgens mij is het van valma, en heet het speedflush, reinig eerst je koelsysteem voordat je de slangen vervangt.

Groeten Paul.

karagoz, is geen slecht idee, baat het niet dan schaat het niet.
 

Er is iets in de handel om je koelsysteem te reinigen, volgens mij is het van valma, en heet het speedflush, reinig eerst je koelsysteem voordat je de slangen vervangt.

Groeten Paul.


ok dan een vervolgvraag, hoe reinig ik m\'n koelsysteem?
Kan ik dat met behulp van een vriend doen of moet dit toch bij een motorzaak gebeuren? In laatste geval laat ik er dan meteen een sportuitlaat op zetten, ben er dan toch (tenminste als het niet te veel gaat kosten).

Oh ja, paul enig idee hoeveel het gaat kosten, vervangen van slangen?
 
[/b]

ok dan een vervolgvraag, hoe reinig ik m\'n koelsysteem?
Kan ik dat met behulp van een vriend doen of moet dit toch bij een motorzaak gebeuren? In laatste geval laat ik er dan meteen een sportuitlaat op zetten, ben er dan toch (tenminste als het niet te veel gaat kosten).
Oh ja, Paul enig idee hoeveel het gaat kosten vervangen van slangen?

Het koelsysteem is makkelijk zelf te reinigen
met die valma speedflush, en een uitlaat zelf monteren is ook goed te doen, ervan uitgaande dat je toch wel iets technisch inzicht hebt.
En daarbij kun je dan bij de motorzaak korting vragen op een andere uitlaat.
De prijs van het vervangen van de slangen kan mee of tegenvallen, informeer gewoon even naar de prijs van deze slangen.
Groeten Paul.
 
door spoelen van je koelsysteem kun je met een tuinslang door de bovenste radiateur slang los te maken en ergens aan je motorblok ook een koelslang los te maken en dan de kraan los zetten en het water doet de rest maar stop wel de tuinslang in de bovenste radiateurslang veel succes en dit kost het minste.PS zorg wel dat je motorblok koud is.
 
door spoelen van je koelsysteem kun je met een tuinslang door de bovenste radiateur slang los te maken en ergens aan je motorblok ook een koelslang los te maken en dan de kraan los zetten en het water doet de rest maar stop wel de tuinslang in de bovenste radiateurslang veel succes en dit kost het minste.PS zorg wel dat je motorblok koud is.
Aangezien er olie in zit is het niet slim om het zo te doen omdat de olie dan teveel in het koelsysteem blijft \"plakken\", waardoor hij er niet voldoende uitgaat.
Om je koelsysteem af en toe eens door te spoelen is dit overigens wel een goede manier, en het verdient ook de aanbeveling om de aftapboutjes bij de cylindervoet eruit te draaien bij het spoelen.
In dit geval; warm aftappen! (let op, vingers e.d.
niet verbranden!!!)

Groeten Paul.
 
Het koelsysteem is makkelijk zelf te reinigen
met die valma speedflush, en een uitlaat zelf monteren is ook goed te doen, ervan uitgaande dat je toch wel iets technisch inzicht hebt.
En daarbij kun je dan bij de motorzaak korting vragen op een andere uitlaat.
De prijs van het vervangen van de slangen kan mee of tegenvallen, informeer gewoon even naar de prijs van deze slangen.
Groeten Paul.

Nu weet ik ook wel dat iedereen (ik dus ook) wel eens iets heeel lomps doet in zijn leven hoor. Maar als het technisch inzicht van deze brave jongen niet verder reikt, en je motorolie bij de
koelvloeistof gooit :? :? :?
Gebruik dan a.u.b. je motor enkel om op te rijden, en laat een ander er aan sleutelen!!

Groetjes :z
 
Terug
Bovenaan Onderaan