HELP, Overnemen Motorzaak, ja of nee

er is behoefte aan een motorzaak in z-holland

  • JA!!!!!

    Stemmen: 31 50,8%
  • ja, budget motoren

    Stemmen: 8 13,1%
  • ja, voor oldtimers

    Stemmen: 1 1,6%
  • ja, voor sloop

    Stemmen: 2 3,3%
  • ja, voor 25kw

    Stemmen: 3 4,9%
  • ja, voor gratis koffie

    Stemmen: 9 14,8%
  • ja, voor iets anders

    Stemmen: 2 3,3%
  • NEE!!!!

    Stemmen: 5 8,2%

  • Totaal aantal stemmen
    61

vfr400_nc24

MF'er
12 mrt 2004
69
0
Beusichem
Hallo allemaal,

informatief vraagje, ik heb de kans gekregen in het overnemen van een motorzaak in rotterdam rijnmond. de huidige eigenaar heeft niet echt een duidelijke doelgroep en het loopt dan ook niet zo lekker. Voordat ik hier in ga duiken hoor ik ook graag van jullie of er vraag is naar nog een motorzaak en waar vraag naar is, vooral in zuid-holland.

zat zelf met de volgende gedachte:

budget motoren, zonder financiering (dus geen concurentie van safe)
onderdelen oldtimers, sloop/nieuw.
en de simpele reparaties (er zit een werkplaats bij)
en natuurlijk kleding

Ik hoor graag ideen of juist geen ideen van jullie zodat ik weet of ik hier goed aan kan doen!!!

hoop op jullie reactie en jullie natuurlijk allemaal te begroeten voor een bakkie koffie tijdens de heropening als het door gaat :]
 

Ferrekau

MF veteraan
Donateur
27 jul 2002
22.558
1
elst
Aan goede motorzaken is altijd behoefte.
Maar ik denk dat je goed voor je zelf uit moet maken of het een kans van slagen heeft.
T zou zonde zijn als je na een jaar de toko weer moet sluiten met alle ellende van dien.

Maar ik gun het je van harte, nogmaals GOEDE motorzaken met goede service is altijd welkom wat mij betreft :}

maargoed, aan de andere kant, wie ben ik nou helemaal :P
 

MarkH

MF veteraan
21 sep 2003
5.413
0
46
Enschede
Ik kom zelf uit het Oosten van het land dus heb niet zo'n beste kijk op concurrentie bij jouw in de buurt.

Maar ik denk dat er wel degelijk behoefte is aan motorzaken waar de eigenaar (en eventuele medewerkers) een echte liefhebber is. Bij de grote ketens werken, naar mijn idee, verkopers die net zo goed een brood als een motor kunnen verkopen. Des-interesse voert vaak de boventoon.

Mocht je voor jezelf willen beginnen, dan moet je service en klantvriendelijkheid heel hoog in het vaandel hebben, want dat is iets waar veel motorrijders behoefte aan hebben en wat je tegenwoordig nog maar zelden tegenkomt.

Succes bij het nemen van je beslissing !
 

paultje81

MF'er
12 aug 2004
52
0
Oude Pekela
moeilijk om te stemmen als ik in mn eigen ervaringen kijk met motorzaken valt me op dat ze je altijd proberen te verneuken met reperaties. Omdat ik een leek op het technische vlak en hier dus gebruik van maken om je op extra kosten te jagen.
Ik weet niet hoe het in ZH is maar hier kan je eigenlijk nergens meer heen met je motor als leek voor een eerlijk advies, aangezien ik las dat er een werkplaats bij is kan je je misschien richten op deze reparaties en de showroom voor " er bij "

tis maar een suggestie, misschien wil jij heel de andere kant op :)
 

vfr400_nc24

MF'er
12 mrt 2004
69
0
Beusichem
mijn hoogste prioriteit is ook zeker klantvriendelijkheid, ben zelf een horeca man, dus kan dat zeker aan :-). Verder is alleen het probleem dat ik niet zeker ben van de doelgroep (sport, tour, chopper, klassiek etc) mijn interesse gaat wel het meest uit naar klassiek, maar daar kun je niet alleen op leven...
 

Houten Klaas

Die hard MF'er
26 sep 2002
358
0
In de toekomst ga je toch richting de amerikaanse markt.

Je kunt straks bij wijze van spreken een nieuwe motor bij de Albert Hein gaan kopen. Jij kunt niet meekomen met de inkoop van motoren in vergelijking met een grote afnemer.

Je moet je specialiseren. Onderhoud en wellicht wat gebruikt erbij. Ook met kleding heb je hetzelfde probleem met de prijzen van een grote discount kun je niet meekomen.Mensen moeten het jouw dan gunnen.
 

FZR1000 Naked

MF veteraan
25 apr 2003
1.098
0
Rotterdam
Bezoek site
Ik denk dat er in "BUDGET" motoren nog wel handel zit.
Het is dan wel zaak om te weten waar je goedkoop aan onderdelen kan komen.

Zelf schrik ik me iedere keer weer te pletter wat de simpelste onderdelen moeten kosten bij de gangbare motorzaken.

Er is volgens mij vooral behoefte aan een betaalbaar alternatief om toch nog leuk te kunnen blijven motorrijden :]

Veel succus.
 

Lecram

MF veteraan
18 nov 2002
3.587
2
48
Barendrecht
Bezoek site
Lees de negatieve ervaringen op motordealer.info en op dit forum en als je het beter doet, dan bouw je een goedlopende zaak op. Dat kost veel tijd en energie.

- Een tevreden klant komt terug.
- Geef de klant aandacht.
- Leg hem dingen uit.
- LUISTER NAAR HEM
- Stel de juiste vragen (begin met open vragen, en besluit met een gesloten vraag, waar hij alleen 'ja' op kan zeggen)
- Geef een concreet advies (niet: ik heb 100 motoren staan, zoek er maar 1 uit)
- Laat hem uiteindelijk kiezen uit 2 mogelijkheden, maar vertel wel de consequentie van zijn keuze (bijv. Deze twee motoren komen het dichtst bij wat u zoekt. Bij dit model zit u wat rechterop, zodat u wat langere ritten kunt maken, maar is wat minder sportief, en dit model is wat sportiever, maar u moet wat vaker stoppen bij lange ritten, welke mag ik voor u inpakken? :+ )
- Vergeet niet af te rekenen.
- Bereken de echte kosten.
- Leg uit waarom die kosten nodig waren
- Probeer niet altijd het duurste te verkopen, maar als iets goedkopers beter is voor een klant verkoop dat.
- Noteer telefoonnummer van de potientiele klant en bel hem na een paar dagen na een proefrit op.

Enz. enz.
 

Zoeperman

MF veteraan
Donateur
4 aug 2001
28.005
1
48
Apeldoorn
www.fastfoodracing.com
In de toekomst ga je toch richting de amerikaanse markt.

Je kunt straks bij wijze van spreken een nieuwe motor bij de Albert Hein gaan kopen. Jij kunt niet meekomen met de inkoop van motoren in vergelijking met een grote afnemer.

Je moet je specialiseren. Onderhoud en wellicht wat gebruikt erbij. Ook met kleding heb je hetzelfde probleem met de prijzen van een grote discount kun je niet meekomen.Mensen moeten het jouw dan gunnen.

Dus is de keuze voor een nichemarkt voor budgetbikes etc. een goede. Wanneer je op oldtimers richt, kun je daar natuurlijk prima een bijbehorende kledinglijn op nahouden..
 

webtech

MF veteraan
26 feb 2003
1.077
25
49
rhoon
Wees beducht op motorrijders ( die zitten er ook tussen ) die alleen maar zeuren en zeiken en als hun wat tegenzit gelijk je naam te grabbel gooien op het motor-forum :]
 

DmonsterW

MF'er
14 jan 2004
230
0
47
Eindhoven
Wees beducht op motorrijders ( die zitten er ook tussen ) die alleen maar zeuren en zeiken en als hun wat tegenzit gelijk je naam te grabbel gooien op het motor-forum :]
Yep, vooral de motorrijders die denken dat huur bedrijfspand, g/w/e, loon, een belegde boterham niks kost.
 

fastbike

MF veteraan
23 jul 2002
8.693
0
Amersfoort
www.youtube.com
Een eigen (motor) zaak betekent wel dat de kilometerteller op je eigen motor niet meer zo snel hoger wordt, bedoel.... tis hard werken, maar als je het gaaf vind moet je het zeker doen
 

Wolfman

MF veteraan
4 mrt 2003
4.242
0
Ridderkerk
Als je zelf wil moet je het proberen. Al is het maar om later niet te hoeven denken: wat als ik toch ooit.......

Maar jij vraagt of er behoefte is?
Nu voor mij niet. Er zijn genoeg zaken in de buurt. Allemaal redelijk. Maar ik heb sinds kort een zaak gevonden waar ik heel tevreden over ben en ook niet weg ga.

Dus daarom heb ik nee gestemd.
 

MarkH

MF veteraan
21 sep 2003
5.413
0
46
Enschede
Je moet je specialiseren. Onderhoud en wellicht wat gebruikt erbij. Ook met kleding heb je hetzelfde probleem met de prijzen van een grote discount kun je niet meekomen. Mensen moeten het jouw dan gunnen.
Persoonlijk vind ik het absoluut niet erg om iets meer te betalen. Hier moet dan idd wel wat extra tegenover staan, in de vorm van service, klantvriendelijkheid, niet moeilijk doen bij garantie, e.d.
 

T"Genius"J

Die hard MF'er
27 jun 2003
963
0
48
Zwolle
www.v8duo.nl
Bij ons in de buurt zit ook zo'n bedrijfje.
Een schuur met een werkplaats en een schuur voor onderdelen, deze mensen zijn erg druk met de kleinere reparaties en oudere motoren (vanaf een jaar of 5)
Deze mensen zijn zo druk, dat wil je niet weten.
Ze zitten een 100m1 van een andere grote motorzaak en hebben volgens mij niet echt last van elkaar.
Die mensen sleutelen met het hart en staan altijd klaar voor advies.
En ze weten ook echt alles over mankementen van iedere ouder type, echt geweldig!
Als je ermee begint: heel veel succes!
 

Fore

MF veteraan
Donateur
27 feb 2002
23.485
0
49
Eindhoven (regio)
www.landseer-ect.nl
Wat is de omzet van de afgelopen 5 jaar? Wat waren de daadwerkelijke kosten? Wat moet je meebrengen aan euro's? Hoe oud ben je want de bank is huiverig voor jonge ondernemers. Worst case scenario: Wie staat er garant voor je? Kun je rondkomen van een salaris van zeg 1000 euri per maand? Wat is / wordt de belastingdruk?


Ik speel even advocaat vd duivel. Ondernemen is prachtig, daarnietvan, echter, ik zie teveel mensen om me heen helemaal de vernieling indraaien en eerlijk gezegd, dat hoeft niet als je je goed voorbereidt en maat weet te houden.

Succes met je beslissing
 

Roderickdepineut

MF veteraan
14 mei 2004
2.773
0
36
Hilversum
Je kunt op het Forum informeren of er behoefte is naar bepaalde artikelen
en zo kun je misschien een inkoopactie regelen, dat zie je vaak voorbij komen
op het forum.

Goede internetsite met elke maand of 2 weken een leuke aanbieding!!.

Kijk naar Bert van de Hoek uit Amersfoort. Heel klein winkeltje!!!!
maar doet Verkoop ocasions, reparatie+onderhoud, kleding, pakken, helmen en ook
veel losse handige onderdelen. En het is ook nog een rijschool!!!!

Die pakken het goed aan!! Ik kwam een keer met mijn luchtfilter bij de motorzaak
en die kerel zei tegen mij, dat ik m schoon moest blazen met perslucht dan gaat ie nog wel een tijdje mee.

Ook kwam ik een keer benzineslangetjes halen +/- 30 CM kosten= niks
Ik stond namelijk al met flappen te zwaaien en hij zei ach neem maar mee!!

Ik ben nu van plan daar vaker heen te gaan als ik iets nodig heb of met
vragen rondloop.

Consumenten vertrouwen is ontzettend belangrijk bij motoren. Je hebt mensen
die een zaak beginnen als passie voor het ding wat ze doen en je hebt mensen
die gaan het alleen om het geld.

Vind de gulden tussenweg !!!

Helaas kom ik niet uit de buurt maar volgens mij is er altijd behoefte
naar goed eerlijk ondernemerschap. Het gaat de mensen bij motoren altijd
aan het hart!!!!!!!!!!!!!!
 

Snorro

MF veteraan
24 okt 2002
1.432
1
NOP
vergeet de kleding maar.....tenminste....alle motorzaken hebben kleding., maar altijd maar beperkt. Ik ga altijd naar de grootste zaak bij mij in de buurt voor kleding, want daar hebben ze gewoon alles :D
 

Technolab

MF veteraan
21 jun 2004
14.220
5
Bezoek site
Indien je vooronderzoek goed is te noemen(wat ik betwijfel)zal je je moeten richten tot datgene wat al goed is dit moet je zeker behouden(immers de mensen komen hiervoor terug)

richt je op datgene wat goed loopt + waar je goed in bent(dat trekt aandacht)
Als ik het zo lees bestaat het filiaal personeel uit 2/3 personen? gezien je profiel (student)zal je hierover heel goed moeten nadenken welke kant je uit wilt
personele kosten komen onvoorwaardelijk elke maand terug...............


Als laatst:de verkoopprijs zal hopelijk niet een te hoog bedrag inzitten ten aanzien voor goodwill laat je niet ver(misleiden)door verkeerde cijfers

inboedel+pand....................................goodwill<<<<<<<<<<<<
 

sictc

MF veteraan
11 nov 2003
3.425
0
ik zou het niet doen.
waarom:

* voor VEEL motorrijders is het seizoensgebonden. alleen JIJ krijgt geen seizoensuitkering als de ijsco-boer wanneer het winter wordt.
* "van alles wat" betekent gewoon "NERGENS echt goed in", dus je valt niet op en je moet het van mond-op-mond-reclame hebben, maar dan moeten ze WEL eerst bij je zijn geweest. met die "goodwill" die eigenlijk op dit moment negatief is zelfs kijk je al tegen een achterstand aan voor je begonnen bent !
* ergens in specialiseren betekent weer dat je daar ook echt goed in moet zijn want als daar iets in weg valt, ben je ook meteen het haasje.
* kleding is een verliespost. je moet zo'n mokkel betalen die ook nog verstand van zaken heeft voor die ene handschoen in de week die je misschien verkoopt, want je hebt als kleine toko een beperkte voorraad (je bent toch geen miljardair ?) en beperkt betekent ook een beperkte aantal mensen dat nog bij jou gaat kopen. bovendien kun je (is eerder gezegd hierboven) daardoor geen concurerende prijzen bieden want ook bij jou moet het licht branden en de kachel roken en de brood op de plank mag ook beleg krijgen.
* internet concurentie gaat moordend worden (als ie dat al niet is). veel producten kunnen mensen best zelf, de mensen gaan liever ergens anders halen als het daar 10 cent goedkoper is. geleverde producten, zeker reserve of vervangings onderdelen hebben geen meerwaarde. een spanningsregelaar uit duitsland voor 50 euro inc verzendkosten is nu eenmaal interessanter dan een spanningsregelaar bij jou voor 115 euro en dan moet ik hem nog komen halen ook !

* economie zuigt, en dankzij deze geweldige (kuch, roggel, steun) regering, zal dat niet niet een enorme toename van het aantal motorrijders opleveren, sterker nog, ik zie nu al veel mensen die hun motortje weg doen (tegen dumpen aan) vanwege dat een autootje toch wel soms handiger is. ik zeg het hardop, veel motorrijders in nederland rijden motor omdat het in het verleden goed ging met de beurs.

het enige lichtpuntje dat ik zie is dat prijzen voor motoren in de winkel zo'n 20% te duur zijn, dus dat je kunt schipperen met je marges, eventueel import uit italie, duitsland enz doen, maar als dat het enige is... zou ik het niet doen...

zowiezo ben je gek als je het doet... de vraag zal worden, welke van de twee verschillende soorten "gek" blijkt het te zijn.