HELP: probleem met de ketting

PatrickSoler

MF veteraan
16 apr 2015
2.390
9
Leiden
Hallo allemaal,

Vandaag werd ik erop geattendeerd dat mijn ketting veel speling had. Even gecheckt, en inderdaad erg veel speling, dus ik dacht ik pak de handleiding erbij en zet 'm wat strakker. Na veel gekloot dacht ik dat ik klaar was en dat het goed zat. Niets is minder waar. Toen ik ging rijden hoorde ik een soort 'klak' elke zoveel meter. Hoe harder ik reed hoe sneller deze klakken achter elkaar volgden (deed me denken aan wat je hoort/voelt als je een enorme slag in het wiel van je trapfiets hebt). Snel gestopt en even kijken wat er aan de hand was. De ketting stond ineens super strak. Weer de ketting losser gedaan, maar nog steeds hetzelfde probleem. Op het ene punt is de speling bijna 3-4 centimeter, maar als ik de band wat verder ronddraai is de speling op de ketting ineens nihil op een bepaald punt.

Ik heb geen idee hoe dit op te lossen, iemand wat tips?

Motor is een FZS600 Fazer uit 2002 en ketting ziet er nog prima uit (naar mijn mening iig :P )
 
Hallo allemaal,

Vandaag werd ik erop geattendeerd dat mijn ketting veel speling had. Even gecheckt, en inderdaad erg veel speling, dus ik dacht ik pak de handleiding erbij en zet 'm wat strakker. Na veel gekloot dacht ik dat ik klaar was en dat het goed zat. Niets is minder waar. Toen ik ging rijden hoorde ik een soort 'klak' elke zoveel meter. Hoe harder ik reed hoe sneller deze klakken achter elkaar volgden (deed me denken aan wat je hoort/voelt als je een enorme slag in het wiel van je trapfiets hebt). Snel gestopt en even kijken wat er aan de hand was. De ketting stond ineens super strak. Weer de ketting losser gedaan, maar nog steeds hetzelfde probleem. Op het ene punt is de speling bijna 3-4 centimeter, maar als ik de band wat verder ronddraai is de speling op de ketting ineens nihil op een bepaald punt.

Ik heb geen idee hoe dit op te lossen, iemand wat tips?

Motor is een FZS600 Fazer uit 2002 en ketting ziet er nog prima uit (naar mijn mening iig :P )

Kettingwielen versleten dus ook ketting vervangen.
 
Na veel gekloot ....
Voor iemand met wat sleutelervaring is kettingspannen geen grote klus. Waaruit bestond dat gekloot?

Want veel spanning op één plek en weinig op andere is of ketting die vast zit of kettingwiel dat niet rond is. Als de ketting eerst alleen maar veel speling had wordt zo'n kettingwiel niet in één moment eivormig. Wat wel nog zou kunnen is dat je eerst veel speling - minimale speling had en nu redelijk veel speling - geen speling.

Hoe dan ook, meest waarschijnlijk is dat er gewoon een nieuwe kettingset op moet. Hoe lang ligt deze er al op?
 
...of zoals ik ooit bij iemand een ketting vervangen heb, waar bij twee schakels de bussen gewoon weg waren. Dat loopt ook niet lekker rond en geeft ook dat beeld van erg los en dan weer strak.
Met de genoemde klachten gewoon ketting vervangen.
 
Ben lang bezig geweest met op beide swingarms de juiste afstand te creëren.

Ik kocht de motor met 45k en zit nu op 64k. Ketting was niet vernieuwd bij aankoop, dus ruim in de 20k denk ik.

Maandag even bellen met de dealer in ieder geval.

Nog foto's voor de liefhebbers:

gJc2mm8.jpg


5TLr5py.jpg
 
Laatst bewerkt:
Je kunt iig goed zien dat je achtertandwiel goed versleten is.
In plaats van naar de streepjes te kijken bij het achterwiel, lijn ik altijd het achterwiel uit tov het voorwiel. een brug is dan wel handig natuurlijk...
 
Je kunt iig goed zien dat je achtertandwiel goed versleten is.
In plaats van naar de streepjes te kijken bij het achterwiel, lijn ik altijd het achterwiel uit tov het voorwiel. een brug is dan wel handig natuurlijk...

Handig zo'n brug inderdaad. Ik doe het op straat helaas :9
Thanks voor het advies, weet ik dat ik me dit weekend ff in moet houden :')
 
Ben lang bezig geweest met op beide swingarms de juiste afstand te creëren.

Ik kocht de motor met 45k en zit nu op 64k. Ketting was niet vernieuwd bij aankoop, dus ruim in de 20k denk ik.

Maandag even bellen met de dealer in ieder geval.

Nog foto's voor de liefhebbers:

[afbeelding]

[afbeelding]
hoe moeilijk kan het zijn. je maakt de as los en de borgmoeren van de spanners. dan draai je beiden even veel aan dus links 0.5 slag en rechts ook en dan check je de spanning en zo ga je door tot de ketting de juiste spanning heeft. hij reed goed dus stond het wiel recht. stel je allebei even veel naar achter dan staat hij dus weer (ongeveer) goed. een heel klein beetje scheef ga je normaal niet merken.
 
Handig zo'n brug inderdaad. Ik doe het op straat helaas :9
Thanks voor het advies, weet ik dat ik me dit weekend ff in moet houden :')

Ik neem aan dat je niet gaat rijden met kettingspeling nihil. Dat kan je het lager kosten van je versnellingsbak as.
Kettingspeling altijd afstellen op het strakste punt. Dus op het nihilpunt zetten en dan afstellen tot de voorgeschreven speling.
 
Sorry voor het opmerken van je ketting! Ofwel kopzorgen geven |(

Ik hoop dat het een niet al te duur grapje wordt!

Achja, het is zoals het is. Vervangen moet het toch wel ;)

Ben lang bezig geweest met op beide swingarms de juiste afstand te creëren.

Ik kocht de motor met 45k en zit nu op 64k. Ketting was niet vernieuwd bij aankoop, dus ruim in de 20k denk ik.

Maandag even bellen met de dealer in ieder geval.

Nog foto's voor de liefhebbers:

[afbeelding]

[afbeelding]
hoe moeilijk kan het zijn. je maakt de as los en de borgmoeren van de spanners. dan draai je beiden even veel aan dus links 0.5 slag en rechts ook en dan check je de spanning en zo ga je door tot de ketting de juiste spanning heeft. hij reed goed dus stond het wiel recht. stel je allebei even veel naar achter dan staat hij dus weer (ongeveer) goed. een heel klein beetje scheef ga je normaal niet merken.

As losgemaakt, borgmoeren losgemaakt, spanners losser gemaakt. Daar begon het... Aan de linkerkant wilde de as wel bewegen in de swingarm, alleen aan de rechterkant wilde de as niet verder naar achter in de swingarm. "Hoe moeilijk kan het zijn", precies wat ik dacht dus.

Ik neem aan dat je niet gaat rijden met kettingspeling nihil. Dat kan je het lager kosten van je versnellingsbak as.
Kettingspeling altijd afstellen op het strakste punt. Dus op het nihilpunt zetten en dan afstellen tot de voorgeschreven speling.

Doelde eigenlijk op m'n uitgaven dit weekend omdat ik het geld nodig zal hebben voor de reparatie ;)
 
Laatst bewerkt:
Ben lang bezig geweest met op beide swingarms de juiste afstand te creëren.

Ik kocht de motor met 45k en zit nu op 64k. Ketting was niet vernieuwd bij aankoop, dus ruim in de 20k denk ik.

Maandag even bellen met de dealer in ieder geval.

Nog foto's voor de liefhebbers:

[afbeelding]

[afbeelding]
Smeer je je ketting wel voldoende?

Hij lijkt, maar de foto kan natuurlijk vertekenen, erg droog te zijn.
 
Achja, het is zoals het is. Vervangen moet het toch wel ;)As losgemaakt, borgmoeren losgemaakt, spanners losser gemaakt. Daar begon het... Aan de linkerkant wilde de as wel bewegen in de swingarm, alleen aan de rechterkant wilde de as niet verder naar achter in de swingarm. "Hoe moeilijk kan het zijn", precies wat ik dacht dus.Doelde eigenlijk op m'n uitgaven dit weekend omdat ik het geld nodig zal hebben voor de reparatie ;)

Haha, minder bier is eerder nieuwe kettingset :t
 
Smeer de ketting regelmatig, maar oogt inderdaad droog op de foto.

En ik heb in de 19.000km twee beurtjes gehad, mag ik verwachten dat ze ook de ketting checken toch? Heb zelf verder sowieso geen technische kennis, dus verder dan smeren kom ik niet. Vandaag dan proberen te spannen, tevergeefs.
 
Als er straks een nieuwe set op zit, zorg dan dat je hem elke 500 km smeert/spuit.
Regelmatig de ketting schoonmaken (elke 1000 km) helpt ook om de levensduur te verlengen :Y
En uiteraard elke keer dat je smeert/schoonmaakt even de spanning checken ;)

Schoonmaken kun je heel makkelijk doen met een oude lap en een flinke scheut lampolie :t
Wordt vaak overgeslagen/vergeten en al het vuil/zand dat je oppikt met een goed vette ketting krijgt zo de kans om lekker overal tussen te gaan zitten en slijtage te versnellen.
Af en toe het kapje over je voortandwiel los en schoonmaken kan ook geen kwaad, sowieso vind je monteur dat ook wel fijn :Y
 
Als er straks een nieuwe set op zit, zorg dan dat je hem elke 500 km smeert/spuit.
Regelmatig de ketting schoonmaken (elke 1000 km) helpt ook om de levensduur te verlengen :Y
En uiteraard elke keer dat je smeert/schoonmaakt even de spanning checken ;)

Schoonmaken kun je heel makkelijk doen met een oude lap en een flinke scheut lampolie :t
Wordt vaak overgeslagen/vergeten en al het vuil/zand dat je oppikt met een goed vette ketting krijgt zo de kans om lekker overal tussen te gaan zitten en slijtage te versnellen.
Af en toe het kapje over je voortandwiel los en schoonmaken kan ook geen kwaad, sowieso vind je monteur dat ook wel fijn :Y

als dit zo is ga ik weer een cardan brommer kopen
de bandit is m'n eerste kettingfiets voorheen altijd cardan (BMW's)
elke 1000km :? poetsen :?
nog niet eens misschien :X
of de volgende weer een ketting wordt door tub ik nog steeds over B|
 
Terug
Bovenaan Onderaan