Help! Probleempje met schakelen

Sissi

Die hard MF'er
10 sep 2003
920
0
Maurik
Ik heb een probleem met het in de vrij zetten van mijn GPX 600..
Soms krijg ik hem niet of met heel veel moeite in z'n vrij, en af toe gaat het heel erg soepel :?

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?
 
Mijn vriendin had het zelfde probleem met haar vorig jaar gekocht GPX600. In zijn vrij zetten terwijl je motor nog rolt!! Na de eerste kleine beurt hebben ze er ook andere olie in gegooid en dat scheelde geloof ik ook nogal behoorlijk. Maar in iederval niet in stil stand in zijn vrij proberen te zetten, dat wil vaak niet lukken met die dingen.
 
Als je zeker weet dat de bediening van je koppeling goed is (voldoende slag en niet teveel speling) dan kan het best zijn dat er een staalplaat ietsje krom trekt als hij (of is het een zij?) warm wordt en daardoor moeilijk vrij te krijgen is.
Veel motoren gaan lastig of niet in vrijstand als je eerst helemaal stil gaat staan.
Inderdaad de laatste meter voor je stopt even een tikkie en hij/zij gaat makkelijk in vrij.
 
Mijn vriendin had het zelfde probleem met haar vorig jaar gekocht GPX600. In zijn vrij zetten terwijl je motor nog rolt!! Na de eerste kleine beurt hebben ze er ook andere olie in gegooid en dat scheelde geloof ik ook nogal behoorlijk. Maar in iederval niet in stil stand in zijn vrij proberen te zetten, dat wil vaak niet lukken met die dingen.

Thanks... :} ik zal het eens proberen!
 
Vergelijkbaar probleem met de SV650 gehad.
De koppeling kwam niet helemaal vrij (je voelt de motor dus iets trekken met ingetrokken koppeling) en de motor ging dus lastig in vrij terwijl hij stil stond.

Ik heb bij die motor de synthetische olie (Castrol Superbike R4) vervangen door halfsynthetische (Valvoline in dit geval) en 't probleem was weg. :)
 
Ik weet dat de koppelingsplaten in de motorolie hangen en daardoor ook afhankelijk zijn van de kwaliteit/versheid/soort van de olie. Maar fabrikanten zullen er toch wel zorgen dat een versnellingsbak altijd goed met hun olie werkt? :? Hoe kan het probleem van de voorgaande poster dan zijn opgelost? (Hoewel ik dat natuurlijk wel fijn voor hem vind !!!! :) )
 
Ik weet dat de koppelingsplaten in de motorolie hangen en daardoor ook afhankelijk zijn van de kwaliteit/versheid/soort van de olie. Maar fabrikanten zullen er toch wel zorgen dat een versnellingsbak altijd goed met hun olie werkt? :? Hoe kan het probleem van de voorgaande poster dan zijn opgelost? (Hoewel ik dat natuurlijk wel fijn voor hem vind !!!! :) )
Schijnt toch echt vaker voor te komen dat een koppeling plakt of niet goed vrij komt met een bepaalde soort olie en dat verandering van synthetische naar halfsynthetische het probleem oplost.
De oplossing was in mijn geval vrij simpel omdat het probleem is begonnen na een kleine beurt.
Dan kom je met wat logisch beredeneren. (Dank aan Haga-san voor 't meedenken. ;) ) al snel bij de olie uit.
 
Ieder voertuig dat ik ooit hanteerde schakelde beroerd als niet minstens òf de motor òf de wielen enigszins in beweging werden gehouden.

Schakelbrommers; keer-koppeling van de boot; keer-koppeling van de diesel-brommobiel (geen verschil voelbaar met die van de boot).
Bij ooit in de 70-er jaren een paar gevolgde auto-rijlessen meteen gevoeld dat het precies eender zat met die schakel-bakken.

Ik heb mij aangewend alles wat koppeling is in NUL te zetten voordat ik de motor stilzet.
NIET schakelen als de motor niet draait (tenzij voertuig rolt/ beweegt, zelfs een beetje voor/achteruit wiebelen kan genoeg zijn) en ZEKER NIET als er nog een (hand)rem vast staat.

Alle mechaniek heeft nu eenmaal te maken met adhesie, hysteresis, zeg maar KLEVEN.
Forceer niets maar kies de manier waarop het soepel kan.

Trouwens, die dingen zijn BEDOELD om te rijden/ draaien; stilstand is achteruitgang.
 
Terug
Bovenaan Onderaan