"HELP" Problemen Suzuki Bandit 600s Begrenst 25kw

10 apr 2017
89
1
Hallo allemaal,

Ik heb een probleem met mijn suzuki bandit 600 ik heb een half jaar geleden mijn A2 rijbewijs gehaald en toen deze motor aangeschaft. ik merk dat ik de motor nog steeds niet honderd procent vertrouw.. heb erg het gevoel dat hij een beetje onstabiel is in de bochten. ook rijd hij niet prettig in eerste versnelling.. en bij lage snelheid in de tweede , beetje stotterend....
Is het normaal dat ik het gas redelijk ver open moet draaien om er wat kracht op de motor te krijgen? iemand tips?

Groeten martijn
 
uhm ik heb eerlijk gezegd geen idee.. ik begin net in het wereldje en heb totaal geen ervaring ik heb verder nooit echt problemen gehad, heb deze particulier gekocht zonder kennis van de motor vooraf . dit doe ik geen tweede keer meer ook al heb ik er geen proberen mee gehad.

dus in het afgelopen half jaar zowiezo niet.
ik zal een afspraak gaan maken en wat informatie op gaan vragen bij de garage , ook ga ik aan de slag met het proberen te letten op t rijden en met hoeveel t/min ik rijd en zou kunnrn rijden kijken of dat verbetering geeft.. het zit ook een deel tussen me oren heb ik het idee omdat ik zo aan t opletten ben vortaan wat ik doe en wat de motor doet ga je er een beetje onzeker van opzitten.. ook al heb ik afgelopen halfjaar toch zon 3500-4000 km gereden.. we stappen morgenvroeg gewoon weer heerlijk op!


Weet of ken je niet iemand met hetzelfde model? Dan kan je eens vergelijken of er echt iets aan jouw motor mankeert.
 
bedankt voor je reactie!

vanwaar je mening? omdat die dan te weinig toeren heeft?

Ja, het fijnste rijd je met op het gas door een bocht. Dus met trekkende motor.
Met 80 en in zijn 6 door een bocht gaan is vragen om moeilijkheden. De wegligging is dan vaak niet meer echt stabiel, je zwabbert de bocht door. (dan bedoel ik geen snelwegen en strak asfalt maar leuke motorwegen met bochten, waar het asfalt ook wat hobbeliger kan zijn)
 
Tja, Laten we er geen doekjes om winden: deze motor is begrenst, want mag niet meer dan 25 kW vermogen leveren.

Ter verduidelijking: een onbegrensde 600 Bandit was af-fabriek goed voor 78 pk (57 kW) bij 10400 t/min, en een maximaal koppel van 54 Nm bij 9500 t/min. Nou zal de vermogensopbouw niet volstrekt lineair zijn, maar het zal er ook niet al te ver vanaf zitten: "bread-and-butter" viercilinder immers. Dat betekent dat-ie de in jouw geval toegestane 25 kW (34 pk) levert bij pakweg 5000 t/min. Die begrenzing maakt dus dat de motor weliswaar braaf de toegestane 25 kW levert, maar niet in de verste verte in de buurt komt van de powerband die de fabrikant destijds in gedachten had. Ja, je kunt er dus mee rijden, maar niet op de manier die de fabrikant voor ogen had.

Ter illustratie, de originele vermogens- en koppelkrommes zullen er bij benadering (beetje gestileerd) alsvolgt uit zien, en bij de rode stippellijn wordt het ding geknepen (vermogen in pk, koppel in Nm):

full


Het probleem is dat die Bandit dus een relatief hoogtoerig karakter heeft, met een daarop afgestemde overbrenging (versnellingsbak etc.). Hele grote stappen neemt-ie dus niet, en bij lage toeren is er niet erg veel in huis. Daarom zei ik eerder dat je qua 25 kW in principe beter af was geweest met een 300 cc fiets (daarmee doelde ik op (sportief) rijplezier), maar dat is mosterd na de maaltijd.

Daarnaast weegt de Bandit om en nabij 230 kg rijklaar, dat is sowieso fors als je het voorlopig met 25 kW moet doen. Het ding is dus zo'n beetje gecastreerd: bij lage toeren heeft-ie nauwelijks pit, want daar was-ie niet voor gemaakt. Het maximale rendement wordt pas behaald bij 9500 t/min, namelijk daar waar-ie onbegrensd het maximale koppel zou halen, maar dat mag-ie niet. De begrenzing zorgt ervoor dat het ding daar niet in de buurt komt: tot naar schatting 5000 t/min mag-ie vrij ademen, daarna houdt het op en lummelt-ie maar wat voort: het vermogen bouwt af.

Dat vraagt dus om aanpassing qua rijstijl: eerder opschakelen dan de fabrikant ooit bedoelde, later remmen. Voordeel is dat je echt kunt leren sturen als je van tempo houdt, want daar zul je het van moeten hebben. In ieder geval mis je de motorische ijver die zorgt voor aangename tractie die helpt stabiliseren bij sportief sturen, daar kun je aan wennen.

My 2 cents.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan