"HELP" Problemen Suzuki Bandit 600s Begrenst 25kw

10 apr 2017
89
1
Hallo allemaal,

Ik heb een probleem met mijn suzuki bandit 600 ik heb een half jaar geleden mijn A2 rijbewijs gehaald en toen deze motor aangeschaft. ik merk dat ik de motor nog steeds niet honderd procent vertrouw.. heb erg het gevoel dat hij een beetje onstabiel is in de bochten. ook rijd hij niet prettig in eerste versnelling.. en bij lage snelheid in de tweede , beetje stotterend....
Is het normaal dat ik het gas redelijk ver open moet draaien om er wat kracht op de motor te krijgen? iemand tips?

Groeten martijn
 
Hoi Martijn.
Jij schrijft:

Is het normaal dat ik het gas redelijk ver open moet draaien om er wat kracht op de motor te krijgen?

Ik durf daar glashard NEE op te antwoorden.
En zekers niet met een motorfiets zoals de jouwe.
Ik rijd zelf met een 300cc 2 cilinder en die trekt bij alle toerentallen vlot door.
Dus ik zou niet inzien waarom jouw motor dat dan ook niet zou kunnen.

En jij schreef:

heb erg het gevoel dat hij een beetje onstabiel is in de bochten.

Dat zou kunnen liggen aan een aantal factoren.
Ten eerste dient je achterschokbreker in propere conditie te zijn.
Ook je voorvorkgedeelte dient goed te werken waarbij de olie en veren met elkaar samenwerken.
Tevens zou het ook kunnen zijn dat je banden niet helemaal rond zijn.
En daarmee bedoel ik dan het loopvlak.
Ze noemen het ook wel eens vierkante wielen in de volksmond.
Als iemand veel rechtdoor rijdt en bochten heel erg flauw neemt kunnen de banden niet mooi rond zijn.
Als je dan met zulke banden wel een keer lekker door de bocht rijdt dan komt de band op een gegeven moment net over dat dooie punt heen.
Dat gevoel kan heel erg naar zijn.
Onstabiel dus.
Vr Gr E
 
Laatst bewerkt:
Wellicht zou je eens kunnen kijken naar je achterschokbeker.
Kans is klein, maar wellicht lekt ie en daardoor functioneert het niet meer correct zoals het zou moeten.
Als je op motorgebied iets leek bent, dan is het wellicht raadzaam om even langs te gaan bij een motordealer of monteur.
Dan leg je het probleem voor en laat jij de beste man even kijken naar je schokbrekers en banden.
Succes.
 
Ik heb zelf een CBF600 op 25kw staan en daar moet je ook het gas flink van open draaien om er wat acceleratie uit te krijgen.. dat is gewoon een nadeel van de 25kw kit die erin zit.
 
daarnaast is de spanning die ik gebruik 2.3 voor en 2.5 achter is dit juist? de banden pomp ik op bij tankstation met digitale ingave met + en - hiervoor heb ik dus 3,8 km gereden
 
Laatst bewerkt:
Doe er eens 0.4bar er bij in (voor en achter)en probeer dan eens weer.

Hoeveel bar mogen je banden hebben?

Voordat je het ventieldopje erop draait controleer je of het ventiel ook lek is. Lucht moet toch ergens heen gaan!

Ik heb de bandenspanning aangehouden die in het instructieboek staan van de bandit zelf, echter snap ik dat na 3,8 km de spanning zich opbouwd d.m.v de temperatuur. zal morgen eens op de band kijken en ga die extra 0,4 eens proberen hoop alleen niet dat ik dan me grip verlies.. heb vandaag nog gekeken naar het ventiel en kan hier niets ontdekken! 2,7 voor en 2,9 voor dan? heb geloof ik wel ergens gelezen dat 3 echt de max. is aangezien je dan gevaar gaat lopen met grip verliezen bij kleine oneffenheden in de weg en evt een klapband??
 
Hallo allemaal,

Ik heb een probleem met mijn suzuki bandit 600 ik heb een half jaar geleden mijn A2 rijbewijs gehaald en toen deze motor aangeschaft. ik merk dat ik de motor nog steeds niet honderd procent vertrouw.. heb erg het gevoel dat hij een beetje onstabiel is in de bochten. ook rijd hij niet prettig in eerste versnelling.. en bij lage snelheid in de tweede , beetje stotterend....
Is het normaal dat ik het gas redelijk ver open moet draaien om er wat kracht op de motor te krijgen? iemand tips?

Groeten martijn
Mijn eerste reactie zou zijn: met wat voor motor reed je hiervoor c.q. heb je je rijbewijs gehaald? M.a.w., waar vergelijk je mee?

Even los van feit dat je er natuurlijk voor moet zorgen dat je motor gewoon technisch in orde is, moet ik wel zeggen dat wat je beschrijft mij bekend voorkomt: vriendinlief heeft o.a. een GSF 650 SA. Dat is een vergelijkbare fiets (de opvolger van de jouwe), weliswaar zonder begrenzing. Nou heb ik aardig wat motoren de revue zien passeren, maar elke keer dat ik met de Bandit rij vallen mij een paar dingen op:

  • Hoewel het ding onbelast lekker fel op het gas reageert (de toeren vliegen je om de oren), moet er onderweg flink aan het gas geschroefd worden voordat er iets gebeurd. Dat is vooral merkbaar onderin de toeren, en dus is het zaak om het ding flink te laten janken als je lekker gaat sturen. De mogelijkheden daartoe zijn met een begrenzing mogelijk beperkt; en
  • Zwaartepunt lijkt gevoelsmatig vrij hoog te liggen, waardoor het bij lage snelheden (lees: AVB) imo allemaal wat wiebelig aanvoelt, vooral i.c.m. met het bovenstaande: het bij lage snelheid in de bocht vallen ben ik gewend op te vangen met gas (tractie), en dat betekent bij deze motor gewoon een heleboel meer gasgeven dan ik gewend ben. Als je dat doet dan is er op zich goed mee te leven.

Het stotteren kan liggen aan de afstelling/synchronisatie, of eigenlijk zo'n beetje alles dat raakt aan regulier onderhoud. De GSF 650 (weliswaar met injectie) is daar ook vrij gevoelig voor. Andere optie: kettingspeling niet te groot?

Sowieso is de Bandit een verhoudingsgewijs erg zware fiets, en als je het ding gaat begrenzen worden eigenschappen zoals hierboven alleen maar uitvergroot. Dan ben je met een 300 cc fiets imo beter af, maar je hebt de Bandit al, dus: zorgen dat-ie technisch in orde is, en wennen. En zodra het mag de begrenzing eraf, dat rijdt-ie denk ik al een stuk beter.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de bandenspanning aangehouden die in het instructieboek staan van de bandit zelf, echter snap ik dat na 3,8 km de spanning zich opbouwd d.m.v de temperatuur. zal morgen eens op de band kijken en ga die extra 0,4 eens proberen hoop alleen niet dat ik dan me grip verlies.. heb vandaag nog gekeken naar het ventiel en kan hier niets ontdekken! 2,7 voor en 2,9 voor dan? heb geloof ik wel ergens gelezen dat 3 echt de max. is aangezien je dan gevaar gaat lopen met grip verliezen bij kleine oneffenheden in de weg en evt een klapband??
Voor het controleren van je bandenspanning zou ik gewoon een goede bandenspanningsmeter kopen. Die dingen zijn weliswaar niet heilig, maar kosten ook niet zoveel, en zijn in mijn ervaring sowieso nauwkeuriger dan de meter aan de pomp. Op zich kloppen de waarden die je aangaf v.w.b. de bandenspanning wel zo'n beetje, en ik zou daar gewoon in de buurt blijven. Op de GSF650 houden we (V/A) 2.5/2.5 aan, overeenkomstig opgave, of 2.7 achter als er met duo gereden wordt. Niet verhogen naar 3 bar: risico op een klapband is niet zo groot, maar het levert je qua grip iig niks op, want zó zwaar is een Bandit nou ook weer niet.

Wat is trouwens de leeftijd van de banden? Zitten er droogtescheurtjes in, of in het ventiel?
 
Laatst bewerkt:
Mijn eerste reactie zou zijn: met wat voor motor reed je hiervoor c.q. heb je je rijbewijs gehaald? M.a.w., waar vergelijk je mee?

Even los van feit dat je er natuurlijk voor moet zorgen dat je motor gewoon technisch in orde is, moet ik wel zeggen dat wat je beschrijft mij bekend voorkomt: vriendinlief heeft een GSF 650 SA. Dat is een vergelijkbare fiets (de opvolger van de jouwe), weliswaar zonder begrenzing. Nou heb ik aardig wat motoren de revue zien passeren, maar elke keer dat ik met de Bandit rij vallen mij een paar dingen op:

  • Hoewel het ding onbelast lekker fel op het gas reageert (de toeren vliegen je op de oren), moet er onderweg flink aan het gas geschroefd worden voordat er iets gebeurd. Dat is vooral merkbaar onderin de toeren, en dus is het zaak om het ding flink te laten janken als je lekker gaat sturen. De mogelijkheden daartoe zijn met een begrenzing mogelijk beperkt; en
  • Zwaartepunt lijkt gevoelsmatig vrij hoog te liggen, waardoor het bij lage snelheden (lees: AVB) imo allemaal wat wiebelig aanvoelt, vooral i.c.m. met het bovenstaande: het bij lage snelheid in de bocht vallen ben ik gewend op te vangen met gas (tractie), en dat betekent bij deze motor gewoon een heleboel meer gasgeven dan ik gewend ben. Als je dat doet dan is er op zich goed mee te leven.

Het stotteren kan liggen aan de afstelling/synchronisatie, of eigenlijk zo'n beetje alles dat raakt aan regulier onderhoud. De GSF 650 (weliswaar met injectie) is daar ook vrij gevoelig voor. Andere optie: kettingspeling niet te groot?

Sowieso is de Bandit een verhoudingsgewijs erg zware fiets, en als je het ding gaat begrenzen worden eigenschappen zoals hierboven alleen maar uitvergroot. Dan ben je met een 300 cc fiets imo beter af, maar je hebt de Bandit al, dus: zorgen dat-ie technisch in orde is, en wennen. En zodra het mag de begrenzing eraf, dat rijdt-ie denk ik al een stuk beter.


Bedankt voor je uitgebreide reactie!,

zoals ik al verteld had heb ik een half jaar geleden mijn rijbewijs gehaald A2 vandaar ook de begrenste motor, de bandit is dus ook mijn eerste motor. mijn problemen zal ook een deel misschien gewoon ervaring zijn.
vind het dus ook lastig dat ik eigenlijk geen vergelijking kan maken , zoals ik eigenlijk vind dat hij vrij snel begint te janken terwijl hij eigenlijk nog niet echt veel toeren maakt. schakel zo bij ongeveer zon 3,5 4,500 toeren. dit is volgensmij ook wel een beetje eigen van de motor.
wat je zegt over de ketting klopt dat er teveel speling opzit. zo'n 3,5 cm misschien wel meer daar wil ik hem eigenlijk wel voor naar de garage brengen binnekort dus ook maar meteen een check laten doen van de rest.. maar ik dacht dat de speling op de ketting niet kon zorgen voor een hakkelende motor bij lage snelheid.
 
mijn bandit.
full
 
maar ik dacht dat de speling op de ketting niet kon zorgen voor een hakkelende motor bij lage snelheid.
Klopt, maar het kan wel zorgen voor een flinke ruk in de aandrijving rondom gas dicht en gas open, bij lastwisselingen dus. En het vergroot het inhouden van een mogelijk niet zo goed afgestelde motor uit. Dat voelt allemaal ook niet fijn.

Je kunt dat compenseren door heel gelijkmatig te gaan rijden, dus gewoon je gas niet helemaal dichtdraaien, en in korte bochten evt. de achterrem gebruiken om snelheid desgewenst naar beneden bij te regelen. Met een beetje ervaring leer je vanzelf "als aan een elastiekje" te rijden: hoef je nooit meer te remmen, regel je alles met je gas. Maar goed, als het ding goed is afgesteld zou er prima mee te rijden moeten zijn.

Bandit mag trouwens best wat meer toeren draaien dan die 3500-4000, ik zou een versnelling lager kiezen. Zelfs mijn FJR en KTM geef ik onderweg meer dan 4000 t/min, dat vinden ze namelijk lekker...
 
Laatst bewerkt:
Klopt, maar het kan wel zorgen voor een flinke ruk in de aandrijving rondom gas dicht en gas open, bij lastwisselingen dus. Dat voelt ook niet fijn.

Je kunt dat compenseren door heel gelijkmatig te rijden, dus gewoon je gas niet helemaal dichtdraaien, en in korte bochten evt. de achterrem gebruiken om snelheid desgewenst naar beneden bij te regelen. Maar als et ding goed is afgesteld zou er prima mee te rijden moeten zijn.

Bandit mag best wat meer toeren draaien dan die 3500-4000, ik zou een versnelling lager kiezen. Zelfs met mijn FJR en KTM geef ik onderweg meer dan 4000 t/min, dat vinden ze namelijk lekker...


Ja oke dat is zeker waar!.

maar bij de lage snelheden en vooral dan de 1e en 2e versnelling maakt die naar mijn idee echt een herrie als ik die toeren blijf rijden.. pas echt op de 80 6e versnelling rijd die ongeveer net geen 5000 dan rijd hij lekker qua geluid, merk wel dat ik met dat geval in de 5e met wat extra toeren iets beteren wegligging heb!.
 
Ik zie nog steeds alleen maar een uitlaatdemper _O- maar dat ligt wss aan mij ;)

maar bij de lage snelheden en vooral dan de 1e en 2e versnelling maakt die naar mijn idee echt een herrie als ik die toeren blijf rijden.. pas echt op de 80 6e versnelling rijd die ongeveer net geen 5000 dan rijd hij lekker qua geluid, merk wel dat ik met dat geval in de 5e met wat extra toeren iets beteren wegligging heb!.
Herrie moet je aan wennen. Als we lekker aan het sturen zijn komt die Bandit niet beneden de 7000 t/min. Trilt het ding als-ie flink toeren maakt, als in hoogfrequent en voelbaar in handvatten en voetsteunen?
 
Laatst bewerkt:
Ik zie nog steeds alleen maar een uitlaatdemper _O- maar dat ligt wss aan mij ;)Herrie moet je aan wennen. Als we lekker aan het sturen zijn komt die Bandit niet beneden de 7000 t/min. Trilt het ding als-ie flink toeren maakt, als in hoogfrequent en voelbaar in handvatten en voetsteunen?

uhm zoals ik zei bij 1e en 2de versnelling gaat t gauw rammelen heb ik t idee.. bij hogere toeren heeft t inderdaad wel een beetje de neiging om hoogfrequent te gaan trillen.. al moet ik zeggen dat t niet makkelijk is om die 7000 t/min te halen voor mijn gevoel omdat ik dan echt t idee hebt dat ik toch zeker een hogere versnelling dien te pakken .. kan dit misschien ook komen omdat hij begrenst is?
 
uhm zoals ik zei bij 1e en 2de versnelling gaat t gauw rammelen heb ik t idee.. bij hogere toeren heeft t inderdaad wel een beetje de neiging om hoogfrequent te gaan trillen.. al moet ik zeggen dat t niet makkelijk is om die 7000 t/min te halen voor mijn gevoel omdat ik dan echt t idee hebt dat ik toch zeker een hogere versnelling dien te pakken .. kan dit misschien ook komen omdat hij begrenst is?
Shit, ja, dat zou kunnen. Het trillen kan erop wijzen dat een onderhoudsbeurtje incl. carbs synchroniseren wat verbetering kan brengen. Kun je even naar informeren als je voor de ketting langs gaat (alhoewel 3.5 cm volgens mijn niet slecht is bij deze fiets): wanneer-ie voor het laatst een beurtje kreeg.

Verder niet teveel zorgen maken: het zijn onverwoestbare fietsen. Gewoon :] en wennen.
 
Shit, ja, dat zou kunnen. Het trillen kan erop wijzen dat een onderhoudsbeurtje incl. carbs synchroniseren wat verbetering kan brengen. Kun je even naar informeren als je voor de ketting langs gaat (alhoewel 3.5 cm volgens mijn niet slecht is bij deze fiets): wanneer-ie voor het laatst een beurtje kreeg.


Verder niet teveel zorgen maken: het zijn onverwoestbare fietsen. Gewoon :] en wennen.


uhm ik heb eerlijk gezegd geen idee.. ik begin net in het wereldje en heb totaal geen ervaring ik heb verder nooit echt problemen gehad, heb deze particulier gekocht zonder kennis van de motor vooraf . dit doe ik geen tweede keer meer ook al heb ik er geen proberen mee gehad.

dus in het afgelopen half jaar zowiezo niet.
ik zal een afspraak gaan maken en wat informatie op gaan vragen bij de garage , ook ga ik aan de slag met het proberen te letten op t rijden en met hoeveel t/min ik rijd en zou kunnrn rijden kijken of dat verbetering geeft.. het zit ook een deel tussen me oren heb ik het idee omdat ik zo aan t opletten ben vortaan wat ik doe en wat de motor doet ga je er een beetje onzeker van opzitten.. ook al heb ik afgelopen halfjaar toch zon 3500-4000 km gereden.. we stappen morgenvroeg gewoon weer heerlijk op!
 
Ja oke dat is zeker waar!.

maar bij de lage snelheden en vooral dan de 1e en 2e versnelling maakt die naar mijn idee echt een herrie als ik die toeren blijf rijden.. pas echt op de 80 6e versnelling rijd die ongeveer net geen 5000 dan rijd hij lekker qua geluid, merk wel dat ik met dat geval in de 5e met wat extra toeren iets beteren wegligging heb!.


Qua geluid heb ik geen mening, maar ik kan me niet voorstellen dat die Bandit fijn rijd met 80 in de 6de versnelling? Of rij je alleen over de snelweg en niet binnendoor?
 
Terug
Bovenaan Onderaan