help R1 98 ledknpperlichten

R1MAN

Die hard MF'er
12 mrt 2007
376
0
41
Durf het bijna niet te vragen omdat er al zoveel vragen over geweest zijn maar zit toch met een probleem waar ik niet uit kom. Dit probleem is al eerder voor gelegd maar daar is geen oplossing voor gekomen... Ik heb een booster tail lamp gemonteerd met geintregeerde ledknipper en voor twee nieuwe ledknippers. Ik heb een belastingsvrij relais geplaast dus mijn snelheid is juist. Eerst liep ik al tegen het probleem aan dat mijn indicatie van mijn cockpitje niet meer werkte. Na over mijn voorknippers een speciale vermogens weerstand gezet te hebben was dit opgelost. Het probleem is echter dat waarneer mijn dimlicht brand van mijn knipperlichten voor en achter nog maar de helft van de leds branden.. Het is geen aardings probleem, dit heb ik al uitgesloten. Als ik byv mijn lamp van mijn linker koplamp verwijder dan is links ook het probleem weg.. Heb ook geprobeerd om ook achter weerstanden te plaatsen en dan het originele relais te gebruiken. Dit bied ook geen oplossing. :? :? Weet dat er op dit forum meer r1 r6 rijders zijn met dit zelfde probleem maar wie heeft de oplossing :?
 

wopstah

MF'er
4 jun 2007
53
0
Edegem
probeer eens zowel de weerstanden te plaatsen als ook de LEDrelais. Ik had het zelfde probleem en toen was dit opgelost.

hope it works!
 

R1MAN

Die hard MF'er
12 mrt 2007
376
0
41
heb ik al gedaan.. probleem blijft.. nu toevallig ook mijn accu vervangen en heb het nu eigenlijk alleen als mijn motor uit staat???
 

willem1940

MF veteraan
7 apr 2003
11.392
4
Sittard
Als (een aantal van) de LEDS uitvallen of "twijfelen" dan is op die plek de voedingsspanning te laag en dat zal vooral te maken hebben met overgangsweerstanden in de leidinkjes tot aan de lamp, cq in stekkertjes, schroefcontacten, schakelaars, knippercontacten of domweg te dunne draadjes (want het origineel vermogen van de vroegere gloeilampen laat jij door weerstandkacheltjes opslurpen en LEDS doven, anders dan gloeilampen, direct beneden hun kritische "drempelspanning").

Meet met LEDS aangeschakeld eerst de spanning op de accupolen en daarna pal op de lampen zelf. Ander trucje: van plus accu naar plus werkende lamp meten om te zien hoeveel Volt er in de bedrading/schakeling blijft steken.

Het kan voordelen hebben om de dummy-weerstanden zeer kort op de knipper-electronica op de juiste draadjes te zetten, zodat de "dikke" totaalstroom niet tot aan de LEDs door alle overgangen hoeft te worden gesleurd maar dit is eigenlijk een laf/lullig compromis want de verbinding behoort foutloos te zijn.
 
Laatst bewerkt:

R1MAN

Die hard MF'er
12 mrt 2007
376
0
41
Denk inderdaat dat het met de originele diameter van de draden te maken heeft.. De stekker en overgangen zijn allemaal keurig netjes.. als je de bedrading en stekkertjes etc van mijn Reen ziet lijkt wel of dat hij net uit de showroom komt. Heb het ook aan beide kanten ecact het zelfde.. Heb al geprobeerd om ff een extra aarde te maken maar daar heeft het niet mee te maken.. Geeft op de een of andere manier aleen een probleem als die dikkekoplamp aan staat?? Maar voorlopig doet hij het met een draaiende motor goed dus ga ik het ff uitproberen zo.
 

willem1940

MF veteraan
7 apr 2003
11.392
4
Sittard
Denk inderdaat dat het met de originele diameter van de draden te maken heeft.. De stekker en overgangen zijn allemaal keurig netjes.. als je de bedrading en stekkertjes etc van mijn Reen ziet lijkt wel of dat hij net uit de showroom komt. Heb het ook aan beide kanten ecact het zelfde.. Heb al geprobeerd om ff een extra aarde te maken maar daar heeft het niet mee te maken.. Geeft op de een of andere manier aleen een probleem als die dikkekoplamp aan staat?? Maar voorlopig doet hij het met een draaiende motor goed dus ga ik het ff uitproberen zo.
Draaiende motor brengt de accuspanning naar ca. 14 volt, bij stilstand heel even 13,2 en daarna afzakkend tot dichter bij 12, dit laatste zonder noemenswaardig stroomverbruik.

Koplamp aan zonder dat de motor draait sleurt de spanning al rap omlaag tot 11.

Zitten er erg dunne draadjes naar die LEDs en zitten de belastingsweerstanden dicht op de LEDs? Die dunne draadjes zijn niet bedoeld voor de stroom naar de belastingsweerstanden.
 
Laatst bewerkt:

R1MAN

Die hard MF'er
12 mrt 2007
376
0
41
Heb het schema nog eens nageken en blijkt dat de + voor de zekering box gezamelijk eerst nog naar je start contact en vervolgens naar je hoofdzekering en dan weer naar je accu loopt en dit heen en weer best een lang traject is door mischien toch te dun uitgevoerd... met de originele knippers getest en daar zie ik kwa sterkte ook wel verschil met een brandende of niet brandende koplamp.... Bij leds resulteerd dit dus in uitval van een aantal leds...