Help R1 carbon kuipen repareren / blanke lak?

mellos-r1

Die hard MF'er
26 mrt 2009
624
0
Nijmegen
Hallo.

Als eerste ik weet niet 100% zeker of ik dit nou onder algemeen of techniek moest plaatsen , het leek mij niet echt techniek.

Als ik dit topic verkeerd geplaatst heb mijn excuus.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik heb vandaag een carbonnen kuipenset gekocht voor mijn R1 (zie foto,s).

full


full


full


Deze set was niet nieuw dus heeft een paar kleine beschadegingen.

De set is van echt 100% carbon , dus geen abs met een laagje carbon.

Mijn vragen zijn:

Is zo een set gelakt met een blanke lak?

Lijkt mij wel want de binnenkant van de kuipen is gewoon dof en zie je de carbon matten.

In de lak zitten bij mij een paar lichte scheurtjes / barstjes ( als dit lak is?), het carbon is niet doorgescheurd.

Valt zo een set gewoon te schuren en overnieuw in de lak gezet te worden maar wel zo dat je de carbonvezel structuur nog blijft zien?

Zou een autospuiterij dit gewoon kunnen doen?

Kan je oppervlakkige krassen wegpoetsen met bijvoorbeeld commandant?

Ook zit er een klein scheurtje in het carbon van de onderkuip , valt dit te repareren?

Kan je hier een matje achter leggen met epoxy hars?

Welke hars en matjes moet je hiervoor gebruiken en waar zou je zoiets kunnen kopen in de buurt van Nijmegen?

Verder is het een supergave set , leek me wel appart!

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen , op het gebied van carbon ben ik nog een echte leek.

Alvast bedankt Mellos.
 
Gruwelijke set! Sommige delen glans zwart spuiten lijkt me juist wel mooi ;)
 
Laatst bewerkt:
op carbon onderdelen zit een mooie glanzende zijde, en aan de binnenkant de ruwe zijde waar je de carbonmatten en vezels en weet ik veel wat, goed ziet zitten.
Die glanzende zijde is de zijde van de mal, hoe beter en gladder die is afgewerkt, hoe strakker het resultaat van het carbon onderdeel.
Dus het is geen blanke lak, maar epoxyhars

Doffe plekken zijn op te schuren met een hele fijne korrel om de krasjes zoveel mogelijk weg te krijgen. Als je eindigt met de boel te polieren is het al een stuk beter.. spuit je er een blanke lak over, wordt het nog wat helderder (ik heb zelf de test gedaan met mijn beschadigt carbon spatbord)

Barsten zijn te verstevigen langs de achterzijde met polyester hars (epoxy met verharder). De achterzijde goed insmeren en dan glasvezelmatjes goed insoppen zodat er geen lucht onder blijft zitten. Langs de glanzende zijde blijf je de barst natuurlijk wel zien.

Zit er echt een gat in je carbon (had ik met mijn spatbord dus), probeer dan een mal te maken met bijvoorbeeld palsticine (kneedbare kinder klei) die zo goed mogelijk de vorm aan de glanzende zijde volgt.. leg het stuk er in en werk op dezelfde manier als de vorige methode.

Je zal zien dat aan de glanzende zijde de eerst aangebrachte epoxy laag mooi doorschijnend is (als was het blanke lak) en dat de gebruikte matjes (glasvezel, carbonvezel, zakdoek,..) iets dieper zal liggen.
Bij deze methode is de schoonheid van het carbon sowieso verkloot, heel strak zal je het gat niet krijgen (als je enkel naar de matten kijkt), qua gevoel zit het echter wel allemaal netjes.
Eventuele gaatjes, oneffenheden kan je nog dichtplamuren langs de glanzende zijde met polyesterplamuur.. opschuren.. terug plamuren..opschuren.. enz.. tot je het netjes genoeg vindt.
Op dit punt ziet het eruit zoals mijn spatbord nu (glasvezelmatjes gebruikt) en in mijn geval zal ik een deel moeten overspuiten in een kleur (dus sowieso is het belqngrijk dat de glanzende zijde mooi afgewerkt is) en blijft voor de rest het originele carbon zichtbaar, waar ik nog eens met een blanke lak over ga gaan om het op te frissen.

de foto's zijn als volgt.. ik had geprobeerd om eerst de boel te verstevigen, helaas had ik onmiddellijk polyesterplamuur gebruikt, dit trek je er zo weer van af
dan ze mooi gedaan zoals hierboven beschreven
en dan eentje waar ik eens snel iets ging airbrushen met de losse hand :)
gelukkig afwasbaar
hier
en hier
en hier ook
en tenslotte dit
 
Laatst bewerkt:
ff offtopic..

is dat ook jouw motor op deze foto's of heb je alleen de kuipen van deze motor gekocht??

deze kuipen zijn voor mij namelijk ook onderweg alleen dan wel gewoon van kunststof, maar hoe is de pasvorm en afwerking als je daar nog wat van kan zien?
 
Meestal zit er op carbon gewoon blanke lak. Maar het kan ook een blanke topcoat zijn.

Beide kun je polijsten. Dus de krasjes wegschuren met bijvoorbeeld korrel 2000 + water en daarna de polijstmachine er overheen met een 'grove' poets.

Maar als er echt barstjes in de blanke lak zitten moeten die er eerst uit worden geschuurd tot op het koolstofvezel en daarna opnieuw in de blanke lak zetten.
Als je dit doet moet je wel goed oppassen dat als je eenmaal op de vezel zit meteen stopt met schuren om het weefpatroon niet te verpesten.

Om de kappen echt spiegelglad te krijgen kun je ze daarna nog een keer aftoppen en nogmaals in de blanke lak te zetten.
Zo krijg je ook een mooi diep effect :)
 
ff offtopic..

is dat ook jouw motor op deze foto's of heb je alleen de kuipen van deze motor gekocht??

deze kuipen zijn voor mij namelijk ook onderweg alleen dan wel gewoon van kunststof, maar hoe is de pasvorm en afwerking als je daar nog wat van kan zien?

De R1 op de foto is niet mijn R1.

Ik heb de kuipen van deze persoon overgekocht.

Zelf heb ik een R1 met verlengde achterbrug ( kijk maar bij mijn overige topics)

Dit is verder niet te vergelijken met kunstof kuipen , pasvorm is gewoon perfect.

Als ik de kuipen op mijn motor heb zitten post ik wel ff een paar foto,s , ga er eerst voor zorgen dat de kuipen perfect zijn.

Iemand nog tips?
 
Geen tips, maar wel benieuwd naar de foto's als je de kuip gemonteerd hebt.

Suc6 ermee, het gaat er mooi uit zien denk ik! :9~
 
Zodra de motor compleet is zet ik een paar foto,s op het forum.

Wordt wel appart aangezien ik aan beide kanten nu een carbon hotcam demper heb.

Geplaatst door mille pajic , wat echt een expert is op uitlaat gebied!

Nog mensen die tips hebben over het carbon gedeelte??

Groeten Mellos
 
Je kan blanke lak altijd bijwerken en als er genoeg lagen op zitten kun je de krasjes wegpolijsten. Ander iemand zoeken die de plekken bijwerkt en overspuit met nieuwe blanke lak.
Neem dan wel twee componenten lak dat is flexibeler en kan beter tegen steenslag en zo
 
Wie weet een goede spuiter die verstand heeft van carbon?

Liefste in gelderland.

Groeten Mellos
 
Terug
Bovenaan Onderaan