Help! raar probleem met stationairloop R6

DennyzfR6

MF veteraan
3 mei 2004
2.849
22
Puttershoek
Hallo, (alvast excuses voor het lange verhaal, maar wil het probleem zo duidelijk mogelijk maken)

Ik heb een R6 uit 2003 (injectie) en er is iets heel raars aan de hand met mijn stationair loop. Ik begin me onderdehand toch best zorgen te maken, en niemand die ik tot nu toe gesproken heeft weet wat het zou kunnen zijn. Dus ik hoop dat iemand hier me uit de brand kan helpen, of me iig in de goede richting kan wijzen.

Dit zijn de feiten: Ik heb hem gekocht met 9000 op de teller, heb bij 10000 een grote beurt laten uitvoeren, en nu staat er 13000 op. Er zit een yoshimura open demper op, en K&N luchtfilters.
Ik had hem netjes stationair afgesteld na aanschaf (okt 2007) maar een paar maanden later viel hij bijna uit na lange ritten. Dus weer opnieuw afgesteld en een paar weken later hetzelfde verhaal. Hij loopt zeer onregelmatig stationair, verspringt zo'n 300 a 400 toeren, en bij stilstaan, of tijdens uitrollen slaat hij soms gewoon af. Ik heb hem pas op de testbank gehad voor een uitdraai, en het vermogen was ok. 105,4pk aan het achterwiel, met acceleratie test 108. Hij liep wel veel te arm.

Maar het meest vreemde was nog wel gister, ik ben toen naar de motorbeurs geweest, ik kom zelf uit Rdam. Ik had hem van te voren wat te hoog stationair afgesteld en dus onderweg heb ik hem, toen hij warm was even op het tankstation afgesteld op +/- 1800 toeren(is wat hoog, maar om uitval te voorkomen). In utrecht aangekomen viel hij weer bijna uit, 1000 toeren met het verspringen. Toen op de terugweg, was alles weer in orde, 60km snelweg, en bij aankomst op bestemming bleef hij op 2500 stationair hangen. |( |( Na een korte pauze daar terug naar mijn woning gereden, 20km stukje snelweg stukje stad, en toen ik bijna thuis was viel hij weer uit. Ik snap er niksmeer van! :? :(

Iemad die weet wat het kan zijn??
 
Ik heb updates, en foto's! *O*

Gister eens goed de kop en de kleppen bekeken. En ook die extra ontbrandingskamer verhaal, maar dit zal het dus hoogstwaarschijnlijk niet zijn. Ik zal de bevindingen even op een rijtje proberen te zetten.

-De cilinderwanden etc zien er prima uit.
-Die gaten die ik heb omcirkeld lopen naar een apart kamertje op de kop. Hierin zit een membraam, en daar zit een pomp op aangesloten. Wanneer de gassen zijn ontbrand, en de uitlaatkleppen staan open, dan wordt er via dit kanaal verse lucht in de cilinder/uitlaatkanaal gepompt wat door de hoge temperatuur nogmaals ontbrand. (althans dit is onze theorie. Heel misschien is er iets met deze pomp aan de hand, maar ik denk het niet)
-Op de foto van de kleppen met het pijltje is duidelijk te zien dat hier vloeistof langs loopt. Dit is water wat in de inlaat kanalen is gegoten. De kleppen lekken dus.
-Ook is te zien dat de randen waar de kleppen sluiten, inlaat- maar vooral uitlaatkanalen, erg vies zijn. Dit was bij bijna alle kleppen het geval.
- Verder waren sommige stangetjes van de uitlaatkleppen wit uitgeslagen, wat duidt op het te arm staan.
- In de laatste/verste cilinder zat er geen koolaanslag op de achterzijde van de klep, wat erop zou kunnen duiden dat deze zo heet is geworden dat zelfs dit is weggebrand. Is dit inderdaad mogelijk?? :? :?

En dan de hamvragen. Hoe is het mogelijk dat na slechts 13000km alle kleppen hoogstwaarschijnlijk lekken. Kan dit door te arm staan? :?
En waar we ook niet uitkomen, is zelfs als de kleppen lekken, dan nog zou er iig een beetje compressie moeten zijn, maar bij de test was er helemaal niets :? .

Voorlopig is het plan, eerst nog informatie inwinnen, waarschijnlijk kleppen slijpen en stellen. De boel weer in elkaar, en kijken of het weg is. Hier zal echter weer wat tijd overheen gaan. En natuurlijk de (wanneer bekend) oorzaak aanpakken.
full
 
Hoe voeg ik meerdere foto's toe in 1 bericht?? :? :?

Zo gaat het wel heel lang duren

[afbeelding]


[**img]https://www.motor-forum.nl/media/596264/full/~[/img]
[**img]https://www.motor-forum.nl/media/596264/full/~[/img]
[**img]https://www.motor-forum.nl/media/596264/full/~[/img]
[**img]https://www.motor-forum.nl/media/596264/full/~[/img]
[**img]https://www.motor-forum.nl/media/596264/full/~[/img]
[**img]https://www.motor-forum.nl/media/596264/full/~[/img]

Gewoon onder elkaar zetten zoal ik doe... Dan wel zonder de 2sterrtetjes natuurlijk. Al haal je de sterretjes weg dan kun je de foto's zien :)
 
-Ook is te zien dat de randen waar de kleppen sluiten, inlaat- maar vooral uitlaatkanalen, erg vies zijn. Dit was bij bijna alle kleppen het geval.
- Verder waren sommige stangetjes van de uitlaatkleppen wit uitgeslagen, wat duidt op het te arm staan.
- In de laatste/verste cilinder zat er geen koolaanslag op de achterzijde van de klep, wat erop zou kunnen duiden dat deze zo heet is geworden dat zelfs dit is weggebrand. Is dit inderdaad mogelijk?? :? :?

Denk dat het dus wel meevalt, zeker als je de foto's bekijkt van de klepzuigers.
 
Laatst bewerkt:
Zat er veel koolafzetting op de kleppen?

Cor.

Op de achterzijde van de uitlaatkleppen zat wel wat koolaanslag, dus niet aan de binnenzijde(cilinderzijde) Het gaat om een laagje van ongeveer 1mm, ook op het eerste stukje van het stangetje van de kleppen. Zoals aangegeven zat deze aanslag niet op de kleppen van de verste cilinder. (ivm wegbranden door de extreem hoge temperatuur= :? )
 
Laatst bewerkt:
Op de achterzijde van de uitlaatkleppen zat wel wat koolaanslag, dus niet aan de binnenzijde(cilinderzijde) Het gaat om een laagje van ongeveer 1mm, ook op het eerste stukje van het stangetje van de kleppen. Zoals aangegeven zat deze aanslag niet op de kleppen van de verste cilinder. (ivm wegbranden door de extreem hoge temperatuur= :? )

Het verbranden van de kool lijkt me onwaarschijnlijk, ik dacht dat het ver boven de 800 graden Celcius was. In de tussentijd had je al waarschuwingen gehad van spontane detonatie van gloeiend kool en had de bougie al de geest gegeven. Als ik zo de foto bekijk valt er weinig te klepschuren. Paar keer heen en weer aaien moet voldoende zijn.
 
Als dit inderdaad zo is, dan verklaart dit toch niet het extreme compressieverlies?

Dat ligt er aan waar het compressieverlies is. Als de compressie op de buitenste cilinder veel, waar geen koolaanslag zit, minder is en de kleppen sluiten goed (geen kromme klepstelen oid) dan ligt het niet aan de kleppen. Over het algemeen zijn dan de zuigerveren aan de beurt.

Even goed kijken hoe de klepzittingen eruit zien en in jouw geval ook de klepstelen. Maak alles koolvrij en schuur de kleppen zo in de klepzittingen dat er geen koolaanslag meer op zit (niet te hard, rustig aan).

Cor.
 
Hoi Mensen.

Zo, even de oma aan de kant geschoven, en tijd om dit onderwerp weer een kickje te geven. Het is ondertussen al een hele tijd geleden, en ik had eigenlijk ook niet verwacht meer te hoeven reageren in dit topic, maar ik zal even proberen te vertellen hoe en wat er tot nu toe nog is gebeurd.

Nadat het blok eruit was en de kop eraf bleek er geen enkele zichtbare schade in het blok te zitten.
In de kop was echter duidelijk te zien dat alle kleppen lekte.
Er is toen een bijna nieuwe kop (800km) op gegaan. Verder gelijk van het moment gebruik gemaakt om een andere uitlaatsysteem, powercommander, kelken en quickshifter erop te zetten, en de velgen eens goed aan te pakken, polijsten en spuiten. Ook zijn er gelijk nieuwe bougies in gegaan. Naverbrandingskamertjes afgesloten, kleppen gesteld, gaskleppen vacuum gesteld en vol verwachten de boel weer gestart en rustig warm laten draaien, het probleem deed zich immer pas voor na de 90 graden.

Niets aan het handje, probleem leek opgelost! Nog een paar keer goed warm gedraaid (100+), alles bleef in orde. Daarna heel rustig 8km naar huis gereden (onder de 5000 toeren ivm nog afstellen) en daar aangekomen nogsteeds een prima draaiende motor.

En toen kwam de ellende. Motor naar tuner, testbank op. Telefoontje: 'ik heb slecht nieuws, je probleem is terug, heb hem wel afgesteld, maar vermogen is ook niet 100%"

Kut dus. :( De situatie is nu als volgt:
Stationair loopt die op 2 cilinders (3 en 4)
Hij levert 110pk(tuner had zo'n 8pk meer verwacht) op het achterwiel.
Tussen de 2500 en 4000 toeren lijkt hij normaal te lopen,
daarna tot de 6500 horten en stoten,
na de 6500 gaat die vol.

Bougies gecheckt/vervangen,
Bobines gecheckt/vervangen,
gasklepsensor doorgemeten,
provisories compressie gemeten op cil2 (1konden we niet bij) 11+ bar.
uitlaatbochten van cil 1 en 2 worden wel direct warm :?
Ben nu bezig het complete gasklephuis te vervangen.


Wat o wat kan het in godsnaam zijn, ik wordt langzamerhand wanhopig!!
Na het vervangen van het gasklephuis gaan we de kabelboom vervangen, en weer een lektest doen, maar ik vrees dat ook hier niets uit gaan komen.... |( |( |( |(
 
Laatst bewerkt:
Die van mij liep ook ooit stationair niet zo lekker. Toen heeft de garage alle sensoren doorgemeten, waarbij er een niet de juiste waarde doorgaf. Na vervanging liep hij weer prima. Of je er iets aan hebt weet ik niet, maar bij mij bleek het een sensorenprobleem. (was overigens de luchtdruksensor)
 
Laatst bewerkt:
Die van mij liep ook ooit stationair niet zo lekker. Toen heeft de garage alle sensoren doorgemeten, waarbij er een niet de juiste waarde doorgaf. Na vervanging liep hij weer prima. Of je er iets aan hebt weet ik niet, maar bij mij bleek het een sensorenprobleem. (was overigens de luchtdruksensor)


Hoeveel was je kwijt voor die totale doormeting??
 
Dit is echt zo'n erorm vaag verhaal, maar je kan een ervaren exclusief Yamaha dealer dit verhaal laten lezen bij bijv. Termaat in Nijmegen.

Bedoel je een enorm vaag verhaal als dat: 1 mijn omschrijving van het probleem niet duidelijk is?
2 de oorzaak van het probleem onduidelijk is?

De motor wordt trouwens onder handen genomen door een professioneel motor monteur die zelf ook jaren dit model r6 gereden en gesleuteld heeft, en er meerderen compleet heeft verbouwd. Daarnaast is de 'tuner' (Nolen Motors) ook een yamaha (met name r6) specialist, hij rijdt en raced hier zelf ook al jaren mee, en heeft er een behoorlijk aantal geprepareerd en getuned voor races, en nog een stuk meer afgesteld ed)

De laatste heeft nogsteeds het idee dat er misschien toch een scheurtje zit tussen de 2 cilinders in. (1 en 2) Maar zoals te lezen is de motor pas nog open geweest, en nauwkeurig geinspecteerd en er was niets te zien. Verder was er gewoon compressie te meten op cil 2. De lektest die nog zal komen zal uitsluitsel moeten geven, maarja dit duurt nog even, en ik heb er weinig vertrouwen in dat dit het zal zijn, vandaar dat ik ondertussen verder wil zoeken. Ik raak alleen wat door mn opties.
Maar bedankt voor de tip *O* , ik zal termaat eens een mailtje sturen met de vraag of hun enig idee hebben!
 
Ik heb een mail gestuurd naar termaat, met het hele verhaal enigszinds samengevat, ook erbij dat ik dus niet kan rijden.

Krijg ik terug:

mijn voorstel is kom eerst eens langs,dan kunnen we verder kijken

gr.p.minten


Dit zou dus betekenen dat ik een busje ofzo zou moeten huren, en vanuit Rotterdam naar Nijmegen moet. En dan, wat Termaat niet te verwijten valt trouwens, natuurlijk nog geen uitsluitsel heb. Dus ik denk dat ik zelf nog even verder zoek....
 
Hey,

Ik heb een R6 2003.
Nu ondertussen 22.000km, altijd zonder problemen.

onlangs ( sinds enkele weken) begint hij ook stationair wat slecht te lopen...
Na het slecht lopen, kwam het stilvallen...
Hier grote paniek....

Direkt nieuwe bougies gestoken...probleem was meteen weg, R6 draaide weer mooi..

Ging een ritje doen van een 20km om hem te testen...kom thuis...leg hem stil...

Wil hem 5minuten later weer starten...en hij draait weer zo slecht...

Dus nu ben ik ook wel benieuwd naar jou (jullie) bevindingen....

Ik vind het zo raar, dat hij na het vervangen van de bougies weer als nieuw draaide, en nu plots niet meer....
Als er iemand hier iets voor weet...hulp is zeer welkom

Thx
 
Terug
Bovenaan Onderaan