Help! raar probleem met stationairloop R6

DennyzfR6

MF veteraan
3 mei 2004
2.849
22
Puttershoek
Hallo, (alvast excuses voor het lange verhaal, maar wil het probleem zo duidelijk mogelijk maken)

Ik heb een R6 uit 2003 (injectie) en er is iets heel raars aan de hand met mijn stationair loop. Ik begin me onderdehand toch best zorgen te maken, en niemand die ik tot nu toe gesproken heeft weet wat het zou kunnen zijn. Dus ik hoop dat iemand hier me uit de brand kan helpen, of me iig in de goede richting kan wijzen.

Dit zijn de feiten: Ik heb hem gekocht met 9000 op de teller, heb bij 10000 een grote beurt laten uitvoeren, en nu staat er 13000 op. Er zit een yoshimura open demper op, en K&N luchtfilters.
Ik had hem netjes stationair afgesteld na aanschaf (okt 2007) maar een paar maanden later viel hij bijna uit na lange ritten. Dus weer opnieuw afgesteld en een paar weken later hetzelfde verhaal. Hij loopt zeer onregelmatig stationair, verspringt zo'n 300 a 400 toeren, en bij stilstaan, of tijdens uitrollen slaat hij soms gewoon af. Ik heb hem pas op de testbank gehad voor een uitdraai, en het vermogen was ok. 105,4pk aan het achterwiel, met acceleratie test 108. Hij liep wel veel te arm.

Maar het meest vreemde was nog wel gister, ik ben toen naar de motorbeurs geweest, ik kom zelf uit Rdam. Ik had hem van te voren wat te hoog stationair afgesteld en dus onderweg heb ik hem, toen hij warm was even op het tankstation afgesteld op +/- 1800 toeren(is wat hoog, maar om uitval te voorkomen). In utrecht aangekomen viel hij weer bijna uit, 1000 toeren met het verspringen. Toen op de terugweg, was alles weer in orde, 60km snelweg, en bij aankomst op bestemming bleef hij op 2500 stationair hangen. |( |( Na een korte pauze daar terug naar mijn woning gereden, 20km stukje snelweg stukje stad, en toen ik bijna thuis was viel hij weer uit. Ik snap er niksmeer van! :? :(

Iemad die weet wat het kan zijn??
 
Hier hetzelfde probleem gehad met een r6 2003 met 28000 op de teller. Gasklepsensor vervangen, probleem opgelost.


Ook het draaien op 2 cilinders probleem?
Als dit het probleem inderdaad is schiet ik mezelf echt voor mn kop. Het was namelijk 1 van de eerste ideeen van mn dealert, die wist namelijk te vertellen dat yamaha hier rond de tijd van mijn R6 wat problemen mee had., dus moest ik even bij yamaha informeren. Ik dus yamaha nederland gebeld en navraag gedaan. Geen problemen met r6 modellen wat beteft dit euvel, alleen met andere modellen. Tevens ook de sensor doorgemeten en alles lijkt in orde.

Gelukkig heb ik er nog 1 liggen nu (van dat andere gasklephuis) deze zit er nu op (hele gasklephuis) maar nu loopt hij nog beroerder (op 1 cilinder en alleen volgas) dus misschien zitten de injectoren wel verstopt, dat gasklephuis ligt immers al aantal jaren stil. Ga dan maar mn oude er weer opzetten en alleen de sensor vervangen. Fingers crossed!
 
Laatst bewerkt:
Hey,

Ik heb een R6 2003.
Nu ondertussen 22.000km, altijd zonder problemen.

onlangs ( sinds enkele weken) begint hij ook stationair wat slecht te lopen...
Na het slecht lopen, kwam het stilvallen...
Hier grote paniek....

...hulp is zeer welkom

Thx

Hey gast, dat is zwaar balen voor je. :( Echt advies of tips heb ik niet, al mijn bevindingen tot nu toe zijn te lezen in dit forum. En zoals te zien heb ik de oplossing nog niet gevonden. Ook hoeft jouw probleem natuurlijk niet dezelfde oorzaak te hebben als de mijne. Maar zodra de oplossing bekend is, dan wordt deze zeker hier geplaatst.
1 advies heb ik wel, blijf er niet te lang mee doorrijden. Mijn kleppen zagen er absoluut niet best uit... :N
Draait de jouwe nog wel op 4 cilinders? En levert hij ook nogsteeds vol vermogen?
Mocht je iets gevonden hebben, dan zou ik het ook wel zeeeer graag willen weten!
Iig heel veel succes! Misschien tochmaar bij die gasklepsensor beginnen? :?

Mocht je nog vragen hebben of theorieen, zet ze zeker neer! :Y
 
Hey mannen,

bedankt voor de Reactie...

Het rare is echt dat hij eens wel goed draait, dan weer niet...

Vandaag heb ik alle connectoren uit elkaar gehaald, en met contactspray gereinigd...
Ik start hem en blijft mooi draaien.

Leg hem stil, terwijl wat eten, wil hem terug starten en blijft niet meer draaien...


HHMMZZZ....Maar hij heeft wel nog zijn volle vermogen....

Kleur bougies = Ok
Kleur Uitlaat= Ok

Misschien is naar die gasklepsensor gaan kijken dan....weet jij de prijs hier nog van?


Hoop snel voor jou Denny, dat je het vind...
 
Net naar de motowinkel gebeld...
Even gevraagd of het die gasklepsensor zou kunnen zijn.

Zij beweren dat die gasklepsensor pas zit op de R6 vanaf 2006?

Zij raden me aan om de cilinders te synchroniseren,waarom?
Omdat ze al enkele R6'n binnen gekregen hebben die ook stationair slecht draaide, en na het synchroniseren was dit ok.

Zou ik hem dan toch moeten gaan binnenbrengen...
 
1) afstelling van carb's of potmeter (injectie) is niet en kwestie van stukkie draaien en kijken wat er gebeurt...luisterd nauw en moet met hele kleine verstellingen worden gedaan bij een KOUDE motor...de motor daarna dor de toeren heen draaien om hem opnieuw in te regelen als het ware. Bij bepalde potmeters is het zelfs zo dat een verdraaing tot 50% een verandering teweg brengt en daarna weer vanaf hetzelfde vaste punt begint...

2) blauwe vlammen bij het afremmen op de motor is een te arm mengsel! Je gaf zelf al aan dat hij te arm stond, waarom is daar indertijd niks aan gedaan??
Valse lucht zou eventueel ook kunnen maar aangezien je zelf al aangeeft dat hij arm staat lijkt dat het meest vor de hand liggende.
Onverbrande benzine geeft gelige 'wolkachtige' vlammen, en geen blauwige steekvlammen

3) synchroonafstelling kan helepen (bij carbs) met rustiger stationair lopen maar kan zal doorgaans niet zulke grote verschillen in toerental veroorzaken.

Check TPS (de sensor die de stand van je gaskleppen meet), check de vrije werking van de gaskleppen en je kabels
 
Laatst bewerkt:
Ik ga meteen die sensor eens checken.

Bij de diagnostic mode vond ik volgende foutcodes;

d01; 17
d02; 757
d05; 18
d06; 17
d08; 0,6
d61; 30/46
d62; 2

Enkele van deze foutcodes heb ik terug gevonden...zoals die van 30 en 46.

Als er iemand meer zou weten, is zéér welkom

Thx
 
Ik snap de reacties van Psychobilly niet zo goed,
zijn dat nou reacties op mijn verhaal, of op dat van KennyR6?

Iig, dat de mijn te arm stond was bekend, hij zou dan ook snel afgesteld gaan worden, als de spullen eenmaal binnen waren. De run daarvoor was puur om vast te stellen of er nog gereden kon worden ja of nee.

Die gasklepsensor zit wel degelijk op de r6'n vanaf 2003(injectie) heb hem zelf doorgemeten :S

Verder vind ik het wel bizar dat je zoveel foutcodes hebt gevonden. Die twee die je reeds hebt kunnen achterhalen, waar sloegen die op??
 
Net naar de motowinkel gebeld...
Even gevraagd of het die gasklepsensor zou kunnen zijn.

Zij beweren dat die gasklepsensor pas zit op de R6 vanaf 2006?

Zij raden me aan om de cilinders te synchroniseren,waarom?
Omdat ze al enkele R6'n binnen gekregen hebben die ook stationair slecht draaide, en na het synchroniseren was dit ok.

Zou ik hem dan toch moeten gaan binnenbrengen...

Synchroniseren, als in carbs? Want je hebt toch een injectie fiets? :?
 
ik heb inderdaad een injectie. deze kan je ook synchroniseren

Heb dus inderdaad die gasklepsensor gevonden, denk dat die technieker hem zal vergist hebben....

Wanneer hij weer zo slecht begon te draaien, heb ik eens een tik met een schroevendraaier gegeven aan die sensor, en hij ging weer mooi draaien...
Sinds ik dat gisteren gedaan heb, valt hij niet meer stil en draait hij als nieuw...

Nu afwachten of hij het nog is doet, nog is tegen die sensor tikken. en dan weten we het zeker
anders weet ik niet meer waar te gaan zoeken...
Als het deze sensor is loopt het nog goed af voor mij..

Weet jij al wat meer Denny?
 
ik heb inderdaad een injectie. deze kan je ook synchroniseren


Weet jij al wat meer Denny?

Je bedoelt de gaskleppen vacuumstellen?

Verder weet ik nog niet zo veel, die monteur die me helpt is op vakantie, en kom er even niet aan toe om zelf dat ding te vervangen, dat zal dit weekend worden.

Ik ben wel benieuwd naar die foutmeldingen, denk dat ik ook daar maar eens mee ga rommelen, heb tot nu toe puur naar de mechanische kant gekeken, maar dat kwam dan ook meer omdat het zo is begonnen met die kleppen etc.

Het zou wel mooi zijn als dit het was met jouw probleem, snel opgelost dan!
1 vraag nog, liep hij onregelmatig, of echt op minder cilinders?

Groeten! :W
 
Ook het draaien op 2 cilinders probleem?
Als dit het probleem inderdaad is schiet ik mezelf echt voor mn kop. Het was namelijk 1 van de eerste ideeen van mn dealert, die wist namelijk te vertellen dat yamaha hier rond de tijd van mijn R6 wat problemen mee had., dus moest ik even bij yamaha informeren. Ik dus yamaha nederland gebeld en navraag gedaan. Geen problemen met r6 modellen wat beteft dit euvel, alleen met andere modellen. Tevens ook de sensor doorgemeten en alles lijkt in orde.

Gelukkig heb ik er nog 1 liggen nu (van dat andere gasklephuis) deze zit er nu op (hele gasklephuis) maar nu loopt hij nog beroerder (op 1 cilinder en alleen volgas) dus misschien zitten de injectoren wel verstopt, dat gasklephuis ligt immers al aantal jaren stil. Ga dan maar mn oude er weer opzetten en alleen de sensor vervangen. Fingers crossed!

Niet echt. Bij mij was het eigenlijk alleen stationair en in de lage toerentallen. Dus wanneer je hem uit laat rollen of stil staat bij een stoplicht enzo. Hoe hoger de toeren hoe minder last en in vermogen was niets te merken.
De wijzer ging dan een beetje slingeren tussen de 1400 en 1000 toeren en vaak na 10 seconden onder de 1000 of 800 toeren waarna hij afsloeg. Maar ook wel eens dat hij een minuut vervelend liep rond de 1200 toeren. Soms 100km probleemloos rijden en een andere dag alleen maar problemen hebben.
Slechts 1x heb ik error 15 in het display gezien. Wat ook aangeeft dat dit de TPS is.

Ik heb hem gelijk laten vervangen (TPS is 149 euro). Je kunt de contacten een keer nalopen maar het is echt niet cool als je ver van huis zit en hij telkens afslaat.
 
hij liep stationair echt onregelmatig....

Zoals RVv hierboven al zei, zo slingeren tussen de toerentallen en dan uiteindelijk stilvallen....
Nu doet hij het sinds gisteren niet meer...nu ga ik een rit doen van 160km, zien of we thuis geraken he...

Je moet zeker eens in de Diagnostic mode gaan kijken, dit kan je al een hele stap verder helpen hoor!
 
Beide bovenstaande berichten klinken zooo bekend! Precies zoals de problemen waren voordat die uit elkaar ging. Gebeurde dit bij jullie trouwens alleen als hij warm was? (was bij mij wel zo)
Toch had ik ook dat euvel dat alle kleppen lekte, maar misschien was dat dan weer een gevolg van een kapotte TPS :?

Iig, nu lijken de problemen weer een stuk erger/anders. Maar als dat ding al stuk was, dan is hij dat nogsteeds lijkt mij. Dus vervangen kan idd geen kwaad. We blijven stug doorzoeken, en langzamerhand richting het gekkenhuis! *O* |(
 
dan volg ik je mee naar het gekkenhuis, al 3 dagen zoeken,zoeken,zoeken, bij jou ondertussen al wat langer....

Ondertussen 160km gereden, thuis heel mooi draaien....halverwege leg ik hem stil....
Na een half uur start ik hem terug en hij draait weer zo slecht stationair...
Gewoon mee vertrokken, hier thuis aangekomen draait hij weer als nieuw...

Ik zou ook denken aan die TPS, maar vind het zot die te vervangen, als het dit dan toch niet blijkt te zijn...want error code 15 heb ik nog niet gehad....

Hoe kan ik hier zeker van zijn....heb hem al doorgemeten...Waardes komen overeen met de Manual. maar natuurlijk, het moment dat ik hem door gemeten heb, was er niets aan de hand...
 
Bij mij was het afslaan inderdaad altijd als hij warm was ja. Als hij koud was, liep hij ook niet altijd netjes maar in ieder geval geen problemen met het afslaan.
Na het vervangen van de TPS blijft de naald strak op het toerental staan. Gelijk na een seconde merkte ik al dat bij beter liep.

En misschien had je al een lekke klep en heeft deze sensor het alleen maar moeilijk gemaakt een juiste diagnose te stellen? Mijn dealer zei dat het niet schadelijk was voor het blok om met een slechte TPS te rijden.

En testen zal inderdaad moeilijk worden bij zo'n probleem! Alles lijkt te werken, je zet het weer in elkaar en na een dag is het weer ruk...

Misschien kunnen jullie ergens van een schade motor of van de sloop een TPS halen?
 
Laatst bewerkt:
Denk dat de temperatuur weinig te maken heeft met de TPS, denk je niet?

Het is gewoon pech hebben als hij het even niet doet....

ik ga eens bellen om te horen wat hij hier kost!
 
Je zou inderdaad denken dat de temperatuur er niets mee te maken heeft, maar gezien KvV zn omschrijving van het probleem, en de oplossing.. en de gelijkenis met mijn motor tot nu toe zou ik het toch zomaar geloven dat dit wel zo is...

Toch vind ik het gebrek aan regelmaat bij jouw motor (KennyR6) heel vreemd, en eigenlijk zou je dan niet denken aan die TPS. Meer aan een kabelbreukje, contactje, printplaatje wat alleen met bepaalde trillingen geen goede geleiding meer heeft. Ook gezien de lijst foutmeldingen die hij bij jou aangaf. Maar als je een TPS wilt verwisselen om even te controleren kun je langskomen. Ik heb er 2 liggen, waarvan diegeen die er nu bij mij inzit niet 100% zeker is of die oke is, maar die op dat andere gasklephuis komt van een goed draaiende motor (al enige tijd geleden, dat wel)

Ik ga dit weekend weer verder met mn 6, en zit dan in Strijen, net onder Rotterdam. Je bent welkom.
 
Na het vervangen van de TPS blijft de naald strak op het toerental staan. Gelijk na een seconde merkte ik al dat bij beter liep.

En misschien had je al een lekke klep

Na het opbouwen en starten liep hij bij mij ook helemaal strak, geen mm verspringing v/d naald. En 1 lekke klep zou nog meevallen, maar van de 16 waren er 14 lek B|

Maarja nogeens een gooi -> 2 cilinders draaien niet mee stationair, wel vonk, wel compressie, wel warmte in uitlaat. Zeg eens wat geks... Ow, en wel vol vermogen bovenin.... ideetje?
 
ik denk dat ik met hetzelfde probleem zit als RvV...

in vermogen is er NIETS te merken...gisteren viel hij stil bij het stoppen aan een spoorweg...
Daarna aan de volgende lichten bleef hij weer mooi draaien...

Denny, bedankt voor je aanbod om langs te komen.
Maar ik kom van België hé, is wat ver...maar Thanks anyway.

Ik hoop echt dat jij snel een oplossing zal vinden....
Al eens je foutcodes uitgelezen?
 
Hoe lees je de foutcodes uit. Heb de manual(wphb) doorgekeken, maar kond het niet vinden. Of heb ik met mn neus lopen kijken :$ ??

tevens, waar zoek je die codes (ik denk dat ze van je display te halen zijn via reset select etc nogwat combinaties?) dan weer op, is daar een lijst van met omschrijving cq oorzaken?

Greetz :W
 
Laatst bewerkt:
Oke, oma rollen we weer even weg :+

Ondertussen is dit zo'n beetje het never ending R6 verhaal ;( en wederom Hulp nodig!!

Er is een hoop gebeurd de afgelopen tijd, het blok is meerdere malen uit elkaar geweest, gasklephuizen gewisseld, kabelboom gewisseld nieuwe lektest en compressie meeting gedaan, bougies, bobines etc..
De status nu:
TPS vervangen, inlaatrubbers vervangen(haarscheurtjes),injectoren vervangen, zoals bekend kop vervangen(800km oud), en iets met een stationair asje, wat niet helemaal goed zat ook gefixed, en hele hoop andee zaken gecontroleerd.

En mooi nu is, de motor draait netjes stationair, alles draait mee, pakt goed op en lijkt het prima te doen. Echter.. de pk's ontbreken.

1e run (zonder PC, open demper, open filter) 105 pk (paar maanden terug, hierna begon de ellende)

2e run (Met PC, works systeem, short stacks en filter) 109 pk (Kop vervangen en kleppen vervangen en gesteld, bougies, bobines) bleek de motor nogsteeds kapot te zijn, wilde niet stationair draaien, en zeer slecht tot 6000 toeren, waarschijnlijk TPS en inlaaturbbers)

Nu, laatste 3e run. Nieuwe TPS en rubbers. Over gehele linie armer gezet. Motor loopt heel netjes, echter komt hij niet boven de 100Pk uit! |( |(

Wie o wie heeft een idee wat dit kan zijn. (compressie/lektest ongeveer 20 km terug uitgevoerd, helemaal ok. Nokkenas ook al tig keer gecontroleerd telkens met opbouw blok. Nog andere suggesties iemand? :? :?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan