Help! raar probleem met stationairloop R6

DennyzfR6

MF veteraan
3 mei 2004
2.849
22
Puttershoek
Hallo, (alvast excuses voor het lange verhaal, maar wil het probleem zo duidelijk mogelijk maken)

Ik heb een R6 uit 2003 (injectie) en er is iets heel raars aan de hand met mijn stationair loop. Ik begin me onderdehand toch best zorgen te maken, en niemand die ik tot nu toe gesproken heeft weet wat het zou kunnen zijn. Dus ik hoop dat iemand hier me uit de brand kan helpen, of me iig in de goede richting kan wijzen.

Dit zijn de feiten: Ik heb hem gekocht met 9000 op de teller, heb bij 10000 een grote beurt laten uitvoeren, en nu staat er 13000 op. Er zit een yoshimura open demper op, en K&N luchtfilters.
Ik had hem netjes stationair afgesteld na aanschaf (okt 2007) maar een paar maanden later viel hij bijna uit na lange ritten. Dus weer opnieuw afgesteld en een paar weken later hetzelfde verhaal. Hij loopt zeer onregelmatig stationair, verspringt zo'n 300 a 400 toeren, en bij stilstaan, of tijdens uitrollen slaat hij soms gewoon af. Ik heb hem pas op de testbank gehad voor een uitdraai, en het vermogen was ok. 105,4pk aan het achterwiel, met acceleratie test 108. Hij liep wel veel te arm.

Maar het meest vreemde was nog wel gister, ik ben toen naar de motorbeurs geweest, ik kom zelf uit Rdam. Ik had hem van te voren wat te hoog stationair afgesteld en dus onderweg heb ik hem, toen hij warm was even op het tankstation afgesteld op +/- 1800 toeren(is wat hoog, maar om uitval te voorkomen). In utrecht aangekomen viel hij weer bijna uit, 1000 toeren met het verspringen. Toen op de terugweg, was alles weer in orde, 60km snelweg, en bij aankomst op bestemming bleef hij op 2500 stationair hangen. |( |( Na een korte pauze daar terug naar mijn woning gereden, 20km stukje snelweg stukje stad, en toen ik bijna thuis was viel hij weer uit. Ik snap er niksmeer van! :? :(

Iemad die weet wat het kan zijn??
 
Hallo, (alvast excuses voor het lange verhaal, maar wil het probleem zo duidelijk mogelijk maken)

Ik heb een R6 uit 2003 (injectie) en er is iets heel raars aan de hand met mijn stationair loop. Ik begin me onderdehand toch best zorgen te maken, en niemand die ik tot nu toe gesproken heeft weet wat het zou kunnen zijn. Dus ik hoop dat iemand hier me uit de brand kan helpen, of me iig in de goede richting kan wijzen.

Dit zijn de feiten: Ik heb hem gekocht met 9000 op de teller, heb bij 10000 een grote beurt laten uitvoeren, en nu staat er 13000 op. Er zit een yoshimura open demper op, en K&N luchtfilters.
Ik had hem netjes stationair afgesteld na aanschaf (okt 2007) maar een paar maanden later viel hij bijna uit na lange ritten. Dus weer opnieuw afgesteld en een paar weken later hetzelfde verhaal. Hij loopt zeer onregelmatig stationair, verspringt zo'n 300 a 400 toeren, en bij stilstaan, of tijdens uitrollen slaat hij soms gewoon af. Ik heb hem pas op de testbank gehad voor een uitdraai, en het vermogen was ok. 105,4pk aan het achterwiel, met acceleratie test 108. Hij liep wel veel te arm.

Maar het meest vreemde was nog wel gister, ik ben toen naar de motorbeurs geweest, ik kom zelf uit Rdam. Ik had hem van te voren wat te hoog stationair afgesteld en dus onderweg heb ik hem, toen hij warm was even op het tankstation afgesteld op +/- 1800 toeren(is wat hoog, maar om uitval te voorkomen). In utrecht aangekomen viel hij weer bijna uit, 1000 toeren met het verspringen. Toen op de terugweg, was alles weer in orde, 60km snelweg, en bij aankomst op bestemming bleef hij op 2500 stationair hangen. |( |( Na een korte pauze daar terug naar mijn woning gereden, 20km stukje snelweg stukje stad, en toen ik bijna thuis was viel hij weer uit. Ik snap er niksmeer van! :? :(

Iemad die weet wat het kan zijn??


hoi denny,

ik weet misschien wat het is, maar ik hoop het niet voor je.......
ik heb hetzelfde probleem gehad met een '01 r6, er zat een gat in m'n cilinderwand waardoor er heel veel druk langs de zuiger het carter in werd geblazen en het blok dus eigenlijk zichzelf zoveel tegendruk van onder geeft dat'ie zichzelf dus uitblaast....
het enige wat je kan doen om vast te stellen dat dit het niet is, is een "lektest" te laten doen. ik heb hem bij dynojet laten repareren, maar mischien dat de "gewone"garage het ook kan.

suc6

wouter
 
hoi denny,

ik weet misschien wat het is, maar ik hoop het niet voor je.......
ik heb hetzelfde probleem gehad met een '01 r6, er zat een gat in m'n cilinderwand waardoor er heel veel druk langs de zuiger het carter in werd geblazen en het blok dus eigenlijk zichzelf zoveel tegendruk van onder geeft dat'ie zichzelf dus uitblaast....
het enige wat je kan doen om vast te stellen dat dit het niet is, is een "lektest" te laten doen. ik heb hem bij dynojet laten repareren, maar mischien dat de "gewone"garage het ook kan.

suc6

wouter


Hey bedankt voor je antwoord, stiekem hoop ik natuurlijk ook niet dat dit het is. Die eerder genoemde mogelijkheden lijken me minder kostbaar op te lossen.

Wel heb ik dan weer gelijk 2 vraagjes, a) als het valse lucht is, verklaart dit dan ook het arm staan? Hoe lager in toeren hoe armer die stond namelijk. (of is het normaal dat een r6 zo arm gaat staan met luchfilters en demper?)

en b) Als het een gat in de cilinderwand is, zou hij dan ook niet veel minder vermogen moeten leveren? (de run is 2 weken terug gemaakt)
 
Owja, wat ik nog vergeten ben te melden, ik heb geen idee of dit bijdraagt aan een oplossing maar toch.

Is dat hij ontzettend kan klappen uit de uitlaat. Als ik vanaf zo'n 7000 a 8000 toeren het gas loslaat dan komen er echt behoorlijke blauwe steekvlammen uit de pijp. Hoe hoger in toeren hoe erger het wordt. Ik had de ploffen wel gehoord, maar toen die op de testbank stond werd het pas echt duidelijk. Het extreemst doet hij dit wanneer je hem terug laat vallen in toeren en toch nog een heel klein beetje het gas openhoudt. Of is dit normaal?

Blijf komen met mogelijkheden! Dan kan ik snel naar een garage en gericht naar een oplossing zoeken! :')
 
eerst maar eens goed afstellen en controleren of de gasklephuizen wel goed in de inlaat rubbers zitten. Sommige monteurs vinden het vastzetten van de klemmen op die rubbers erg moeilijk en laten die los zitten :X
 
...
Is dat hij ontzettend kan klappen uit de uitlaat. Als ik vanaf zo'n 7000 a 8000 toeren het gas loslaat dan komen er echt behoorlijke blauwe steekvlammen uit de pijp. Hoe hoger in toeren hoe erger het wordt. Ik had de ploffen wel gehoord, maar toen die op de testbank stond werd het pas echt duidelijk. Het extreemst doet hij dit wanneer je hem terug laat vallen in toeren en toch nog een heel klein beetje het gas openhoudt. Of is dit normaal?

Dat is onverbrande benzine in de uitlaat. Heb je een foto van je bougie's. Hoe ze er nu uitzien? Als er ergens een "gat" in je wand zit zou er ook veel meer olie bij de verbranding zitten en dat kan je aan je bougies zien. Dus als je een foto hebt van alle 4 de bougie's zijn er vast wel mensen hier die je verder kunnen helpen. ALS dat het is iig.

Hebben ze bij de grote beurt wel alle vacuum slangen vastgemaakt? Als dat slangetje van je carburateurs niet aan je luchthuis vastzit kan dat ook een oorzaak zijn van onregelmatig lopen.

Succes
 
Dat is onverbrande benzine in de uitlaat. Heb je een foto van je bougie's. Hoe ze er nu uitzien? Als er ergens een "gat" in je wand zit zou er ook veel meer olie bij de verbranding zitten en dat kan je aan je bougies zien. Dus als je een foto hebt van alle 4 de bougie's zijn er vast wel mensen hier die je verder kunnen helpen. ALS dat het is iig.

Hebben ze bij de grote beurt wel alle vacuum slangen vastgemaakt? Als dat slangetje van je carburateurs niet aan je luchthuis vastzit kan dat ook een oorzaak zijn van onregelmatig lopen.

Succes

Ik zal de bougies er maar eens uithalen, alleen moet er dan wel redelijk wat van de motor af. Maar bedankt voor die olie tip!! :}
Aan de carburateurs zal het niet liggen, het is nmlk een injectie. Daar zitten geen vacuum slangetjes op toch? :9
 
Iemad die weet wat het kan zijn??

Goh.. ik kreeg een dejavu na dit verhaal... B|

full

full

full


Ben nu bezig een donorblok aan het inbouwen.

Cor.
 
:X :X :X

Kolere....

Ik hoop het niet voor je Den... ;(


Nee ik ook niet! :N :N ;(

Ik zou wel wat meer info willen hierover Cor. Wat was er precies bij jou aan de hand? :? Ook te arm en doorgereden, of iets anders? Bleef hij wel gewoon rijden met die kapotte zuigers? Had je ook last van die ploffen, vermogensverlies misschien etc? Heb je de oorzaak achterhaald?

Ik hoop wat te horen
 
Laatst bewerkt:
Nee ik ook niet! :N :N ;(

Ik zou wel wat meer info willen hierover Cor. Wat was er precies bij jou aan de hand? :? Ook te arm en doorgereden, of iets anders? Bleef hij wel gewoon rijden met die kapotte zuigers? Had je ook last van die ploffen, vermogensverlies misschien etc? Heb je de oorzaak achterhaald?

Ik hoop wat te horen

Dit soort dingen kan maar een paar oorzaken hebben: te arm lopen en/of te weinig olie, komt erop neer dat de boel veel te warm is geworden. Dit was een kadootje van de vorige eigenaar en de dealer. Vanaf het begin dat ik de fiets heb constant problemen met stationair toerental (vooral als die warm was), startproblemen en afslaan bij het verkeerslicht. Paar keer terug naar de dealer en onder garantie de carburatie weer goed afgesteld, maar de problemen kwamen steeds terug. Op een gegeven moment dacht ik de oorzaak gevonden te hebben: de inlaatrubbers zagen er niet al te florisant meer uit. Toen ik de inlaatrubbers vervangen had kreeg ik het stationair toerental niet meer goed. Op naar een andere garage die even voor mij de carbs goed wilde afstellen. De garage kreeg het ook niet goed en we besloten een compressietest te doen: cilinder 1 goed, cilinder 2 half, cilinder drie niets, cilinder 4 goed. Olie in cilinder 2 en 3 gaf geen verbetering, dus kleppen (achteraf kon de olie dit 'lekje' ook niet dichten). Rotzooi in de tank gegooid om te ontkolen hielp niet. Ik werd het zat en trok de kop eraf, ziehier het resultaat.

Het gekke eraan is dat ik niets merkte tijdens het rijden. Geen merkbaar vermogensverlies, een brandstofverbruik van 1 op 18, gewoon netjes. Na deze foto's gelooft niemand dat ik niets merkte. Maar degenen die op mijn fiets gereden hebben zullen het beamen. Een compressietest zal veel verduidelijking opleveren.

Cor.
 
Ligt er geen rotzooi/bladders/roest op de tankbodem en op het zeefje van de kraaningangen?

Je kunt door een vulopening vrij veel zien met een zaklantaarn erbij, maar SCHAKEL die zaklantaarn OP AFSTAND want explosiebeveiligde zalklantaarns zijn zeldzaam en duur; zelfs op die suffe batterijtjes ontstaat ALTIJD een vonkje in het schakelaartje, vooral bij VERBREKEN.
====

Dit zou ik in ieder geval proberen: bij de pomp voor ca. 9 euri een flesje INJECTOR-REINIGER voor BENZINEMOTOREN kopen en dat toevoegen verdeeld over 2 tankbeurten (want een auto-tank is minstens 2x zo groot, al gauw 40 liter).
 
Dit .... Het gekke eraan is dat ik niets merkte tijdens het rijden. Geen merkbaar vermogensverlies, een brandstofverbruik van 1 op 18, gewoon netjes. Na deze foto's gelooft niemand dat ik niets merkte. Maar degenen die op mijn fiets gereden hebben zullen het beamen. Een compressietest zal veel verduidelijking opleveren.

Cor.

Ik krijg echt een rotgevoel :X :X bij dit verhaal. Ik hoop zo ontzettend dat dit niet het geval is. Maar het lijkt angstvallig veel op mijn problemen ;( .
Ik heb nog even met mijn motorzaak gebeld. Deze man is yamaha specialist en wist mij te vertellen dat bij Yamaha toen der tijd bij de 2003 modellen een terugroep is uitgebracht wat te maken had met de gasklep(pen) waardoor de motor erg slecht stationair kon lopen. Dus ik ga straks eens met het framenummer erbij de fabrikant bellen. Verder de bougies testen en zo'n flesje injectie'ontstopper' erin gooien.

Langzamerhand maar toewerken naar het zwartgeblakerde zuigers verhaal. |( |( Voordat ik daar ben hoop ik het natuurlijk anders opgelost te hebben. Een compressie test schijnt nogal wat werk te zijn. (nogmaar niet te denken aan wat daarna komt)
De radiateur etc moet er dan ook af. Ik hoop echt dat dit het niet is. B|

Suggesties blijven welkom! En bedankt allemaal voor de respons :} :}
 
Langzamerhand maar toewerken naar het zwartgeblakerde zuigers verhaal. |( |( Voordat ik daar ben hoop ik het natuurlijk anders opgelost te hebben. Een compressie test schijnt nogal wat werk te zijn. (nogmaar niet te denken aan wat daarna komt)
De radiateur etc moet er dan ook af. Ik hoop echt dat dit het niet is. B|

Suggesties blijven welkom! En bedankt allemaal voor de respons :} :}

Bij de compressietest moeten de bougies eruit. Dus als je toch al de bougies eruit haalt om deze na te kijken doe dan gelijk een compressiemeting. Je kan in ieder geval een stuk beter slapen als alle cilinders een goede compressie hebben :z

~[edit] dat de zuigers zwart zijn heb ik geen problemen mee, maar die grote gaten aan de zijkant en dat de cilinderwanden zo bekrast zijn heeft mij menig *#$&*(@*((#@-woord doen uitlaten.
 
Laatst bewerkt:
Bij de compressietest moeten de bougies eruit. Dus als je toch al de bougies eruit haalt om deze na te kijken doe dan gelijk een compressiemeting. Je kan in ieder geval een stuk beter slapen als alle cilinders een goede compressie hebben :z

\[edit] dat de zuigers zwart zijn heb ik geen problemen mee, maar die grote gaten aan de zijkant en dat de cilinderwanden zo bekrast zijn heeft mij menig *#$&*(@*((#@-woord doen uitlaten.

Ja je hebt gelijk, eigenlijk moet ik dat ook gewoon doen ook. :Y :Y
Ik ga morgen even met Yamaha bellen, en eens kijken wat die zeggen. Komt daar niets uit dan ga ik het proberen deze week die lektest te doen. Ik had allemaal leuke goodies in gedachten, heb me laser systeem al klaarliggen. Maar ik vrees dat de centen straks ergens anders heen gaan '( '( .

Nouja, we zullen zien!
 
had even geen tijd om te reageren, maar ik had ook geen last van vermogen verlies.
die van mij had nog geen half jaar daarvoor ook nog op de testbank gestaan en was er niks aan de hand (dacht ik)

maar dit was wat er al wel in zat:

full
 
had even geen tijd om te reageren, maar ik had ook geen last van vermogen verlies.
die van mij had nog geen half jaar daarvoor ook nog op de testbank gestaan en was er niks aan de hand (dacht ik)

maar dit was wat er al wel in zat:

[afbeelding]

Aaiaai :X :X
Maar wat ik begrijp uit je reactie heb je er geen nieuw blok onder hoeven te hangen?
En had jij ook dezelfde problemen met stationair lopen? Of andere zaken?

Ik heb ondertussen iig een afspraak voor de 18e dat hij weggaat voor een lektest. Maar eigenlijk duurt me dat wat te lang, dus heb misschien nog een mogelijkheid dat het wat sneller kan. En hopelijk goedkoper! |( Het gaat me zo'n 250 mooie ronde Euries kosten! ;( Is dit normaal? :? Volgens de 'garage' kost het gewoon heel veel tijd om alles van de motor te halen. Incl radiateur etc. Iemand ervaring hiermee?

En kun je cilinderwanden van een R6 honen en overmaatse zuigers plaatsen, zoals in de goude oude scootertijd?

Greet!
 
Laatst bewerkt:
Aaiaai :X :X
Maar wat ik begrijp uit je reactie heb je er geen nieuw blok onder hoeven te hangen?
En had jij ook dezelfde problemen met stationair lopen? Of andere zaken?

Ik heb ondertussen iig een afspraak voor de 18e dat hij weggaat voor een lektest. Maar eigenlijk duurt me dat wat te lang, dus heb misschien nog een mogelijkheid dat het wat sneller kan. En hopelijk goedkoper! |( Het gaat me zo'n 250 mooie ronde Euries kosten! ;( Is dit normaal? :? Volgens de 'garage' kost het gewoon heel veel tijd om alles van de motor te halen. Incl radiateur etc. Iemand ervaring hiermee?

En kun je cilinderwanden van een R6 honen en overmaatse zuigers plaatsen, zoals in de goude oude scootertijd?

Greet!


Nou heb net even gebeld. Kan mijn motor vanavond wegbrengen bij die andere zaak, en dan worden de tests morgen uitgevoerd, voor ongeveer de helft van het geld :) :)

Nu maar duimen!
 
Ik heb nog even met mijn motorzaak gebeld. Deze man is yamaha specialist en wist mij te vertellen dat bij Yamaha toen der tijd bij de 2003 modellen een terugroep is uitgebracht wat te maken had met de gasklep(pen) waardoor de motor erg slecht stationair kon lopen. Dus ik ga straks eens met het framenummer erbij de fabrikant bellen.
Al gecontroleerd of de gasklep positie sensor (TPS) vervangen is?
 
Al gecontroleerd of de gasklep positie sensor (TPS) vervangen is?


Hoi Elsjo,

Ja ik heb met Yamaha Motor Nederland gebeld. Daar hebben ze via het framenummer het 1 en ander nagekeken. Er is voor mijn model nooit een call uitgegaan. En verder waren voor deze serie, of fabrieksbatch, of hoe je dat ook noemt, helemaal geen veel voorkomende problemen bekend.
De problemen met die gasklepsensor waren voor modellen als bijv. de fazer, maar niet de supersports.

Greetz!
 
Aaiaai :X :X
Maar wat ik begrijp uit je reactie heb je er geen nieuw blok onder hoeven te hangen?
En had jij ook dezelfde problemen met stationair lopen? Of andere zaken?

Ik heb ondertussen iig een afspraak voor de 18e dat hij weggaat voor een lektest. Maar eigenlijk duurt me dat wat te lang, dus heb misschien nog een mogelijkheid dat het wat sneller kan. En hopelijk goedkoper! |( Het gaat me zo'n 250 mooie ronde Euries kosten! ;( Is dit normaal? :? Volgens de 'garage' kost het gewoon heel veel tijd om alles van de motor te halen. Incl radiateur etc. Iemand ervaring hiermee?

En kun je cilinderwanden van een R6 honen en overmaatse zuigers plaatsen, zoals in de goude oude scootertijd?

Greet!


ik heb er gedeeltelijk een nieuw blok ingehangen, de cilinders en het carterdeel eronder zijn vernieuwd (kon ik toevallig goedkoop krijgen via jan roelofs van yamaha ned.) de onderdelen die nog goed waren zijn overgezet. en uiteraard de pakkingen e.d. zijn vernieuwd.

het is trouwens mogelijk om te gaan honen, je hebt er speciale "big bore" kits van WISECO voor, dan krijg je een 618 cc motor (ik had al een sticker ontworpen voor een R6,18 ) maar das in ieder geval niet goedkoop.
en ik had inderdaad ook dezelfde problemen met stationair lopen, als hij koud was ging het wel, maar als'ie ook maar effe warm werd sloeg hij meteen uit.

grtz
 
Laatst bewerkt:
Goeie smiddags Ik heb ook een R6 uit 2003 en het verhaal wat jij beschrijft komt mij heel erg bekent voor. Na enig onderzoek bleek bij mij dat de TPS sensor was losgetrild en was verdraaid (minimaal maar genoeg om de boel te ontregelen).

Als de motor koud was liep deze gewoon goed maar na enige kilometers viel de motor uit bij stationair lopen of uitrollen. Ik kon hem dan alleen maar starten als ik het contact uit en aan zette zodat de boel weer gereset was.

Ik heb de motor niet getest op vermogenverlies dus ik weet niet of dit verband heeft met elkaar dus als een compressietest duidelijkheid bied zou ik dat zeker doen. Al is het voor je eigen geweten.

Ik hoop dat je er wat aan hebt
 
Terug
Bovenaan Onderaan