Help roest aanslag

stefan82

MF'er
22 mei 2010
91
11
limboland
Vraagje heb een super magna gekocht... eindelijk heb ik er een :]:]:] nu zit er aanslag van de roest motor heeft veel buiten gestaan. Kan ik dit verwijderen met een polijstmachientje oid ? Of hoe is dit het beste te doen🤔🤔🤔
 

Bijlagen

  • 20191229_102344.jpg
    20191229_102344.jpg
    113,3 KB · Weergaven: 46
  • 20191229_102337.jpg
    20191229_102337.jpg
    98,7 KB · Weergaven: 50
  • 20191229_102357.jpg
    20191229_102357.jpg
    83,9 KB · Weergaven: 52
Coaten is een ander verhaal.
Dan kan je beter een apart topic aanmaken in het techniek gedeelte. Het gaat sowieso veel tijd en moeite kosten omdat er bijna niets op houdt.
Volgens mij kan je beter nu zo veel mogelijk 'gewoon' poetsen dat het ergste weg is. En dan later verder kijken naar zwaardere middelen.
 
Met chroompoets wordt het wel beter, maar niet mooi. Het chroom is beschadigd. Omdat roest poreus is, blijft het proces doorgaan.
 
Cola + folie werkt inderdaad als een tiet. Op rvs-delen (vliegroest) gebruik ik nog wel eens een zachte messing bougieborstel. Eerst even getest op een nauwelijks zichtbaar deel (je bent toch met metaal op metaal bezig, dus krasgevoelig), maar met licht borstelen krijg je de roest er prima af. Daarna nog even poetsen met WD40, en het glimt weer mooi. Doe dit overigens NIET op chroomdelen, die laag is zo flinterdun dat je er zo doorheen bent, en als je iets niet wil is het oxidatie onder je chroom. Dan kun je namelijk meteen de boel eraf schroeven en naar de spuiter brengen...
 
Het chroom komt nooit meer goed.

Bouten kun je eventueel vervangen.
De koelpijpjes ook, maar dan moeten de carbs eraf.
Het hitteschild is van een andere orde. Het hele blok moet eruit.
 
Eigenlijk komt er niets meer goed. Ook het gietaluminium, zoals stuurhoofd is aangetast. Bloemkole.

Je kunt een beetje gaan lopen met de zeer goeie tips die al gegeven zijn.
Maar eigenlijk moet de héle motor gestript worden om het goed te doen.

Liefhebberswerk.
 
Eigenlijk is de beste oplossing, het hele blok demonteren en matzwart spuiten.
Dat word heeel vaak gedaan bij deze motor, in deze staat.

Of poetsen tot je een ons weegt. Het aluminium kun je allemaal polijsten.
Carburateurs kun je ultrasoon laten reinigen, dan is de buitenkant ook weer blingbling.

De rest word allemaal vervangen door nieuwe blingbouten, en bijv dat aluminium stuurhooft , kun je ook zwart spuiten.

Je snapt het al, eigenlijk is het beter dat de héle motor gestript word.
 
Eigenlijk is de beste oplossing, het hele blok demonteren en matzwart spuiten.
Dat word heeel vaak gedaan bij deze motor, in deze staat.

Of poetsen tot je een ons weegt. Het aluminium kun je allemaal polijsten.
Carburateurs kun je ultrasoon laten reinigen, dan is de buitenkant ook weer blingbling.

De rest word allemaal vervangen door nieuwe blingbouten, en bijv dat aluminium stuurhooft , kun je ook zwart spuiten.

Je snapt het al, eigenlijk is het beter dat de héle motor gestript word.
Onzin, gewoon netjes maken lukt best..
Nieuw :N
Tis geen klassieker die 5000+ waard is, als je er zin in hebt prima maar anders..
 
Onzin, gewoon netjes maken lukt best..
Nieuw :N
Tis geen klassieker die 5000+ waard is, als je er zin in hebt prima maar anders..
Gewoon redelijk netjes.

Netjes word het nooit. Ik heb er ervaring mee met dezelfde motor.

Maar redelijk netjes is ook goed. Dat was de mijne ook.
Maar deze is slechter, veel slechter.
 
Eigenlijk is de beste oplossing, het hele blok demonteren en matzwart spuiten.
Dat word heeel vaak gedaan bij deze motor, in deze staat.

Of poetsen tot je een ons weegt. Het aluminium kun je allemaal polijsten.
Carburateurs kun je ultrasoon laten reinigen, dan is de buitenkant ook weer blingbling.

De rest word allemaal vervangen door nieuwe blingbouten, en bijv dat aluminium stuurhooft , kun je ook zwart spuiten.

Je snapt het al, eigenlijk is het beter dat de héle motor gestript word.
Jha wou um al matzwart maken wou er zelf aan beginnen maar dat gaat um al niet worden haha zoek nu ene wat dat zou kunnen doen wil eventueel ook wel helpen ermee 😁😁 lees dat je de kennis hebt heb je mss intressen om wat te hobbyen🤔🤔
 
Jha wou um al matzwart maken wou er zelf aan beginnen maar dat gaat um al niet worden haha zoek nu ene wat dat zou kunnen doen wil eventueel ook wel helpen ermee 😁😁 lees dat je de kennis hebt heb je mss intressen om wat te hobbyen🤔🤔
Hmmm, best wel een leuk aanbod om lekker te sleutelen en knutselen.

Het probleem is dat er giga veel tijd in gaat zitten.
Dan zou ik er zelf ééntje kopen en opknappen maar dat loopt toch al dood qua tijd.

Laat staan iemand bijstaan uit Limboland terwijl ik in Gelderland woon.
Voordat ik aan grensje Limburg ben, ben ik al een uur verder.
 
Hmmm, best wel een leuk aanbod om lekker te sleutelen en knutselen.

Het probleem is dat er giga veel tijd in gaat zitten.
Dan zou ik er zelf ééntje kopen en opknappen maar dat loopt toch al dood qua tijd.

Laat staan iemand bijstaan uit Limboland terwijl ik in Gelderland woon.
Voordat ik aan grensje Limburg ben, ben ik al een uur verder.
Ja dat is helaas beetje uit de buurt helaas dan maar eve verder zoeken haha
 
Manmanman ``

Ding gewoon goed poetsen en in de ptfe spray of poetsolie zetten, en er gebeurd geen reet meer mee. Want hoe vaak ziet zo`n ding straks nog een regenbui of water ?
 
Roest aanslag helpen is redelijk simpel: Wassen met zout water, dan roest ie onder je kont vandaan.
 
Manmanman ``

Ding gewoon goed poetsen en in de ptfe spray of poetsolie zetten, en er gebeurd geen reet meer mee. Want hoe vaak ziet zo`n ding straks nog een regenbui of water ?
Je hebt wel een punt, maar heb je de foto's wel gezien van alleen al het chroom?

Je kunt poetsen wat je wilt, dit word ook niet meer redelijk.
En op een overzichtsfoto lijkt het vaak mooier dan het in het echt is.

Als je het goed doet word alles matzwart mooier dan een beetje de roest proberen op te lossen.
En ook met poetsen komt het met het aluminium niet meer goed. Je kunt lang overal niet bij met de hand, laat staan een machine.

Het is gewoon een keus.
Of blijven rondrijden met een roestbak, of matzwart.
 
Persoonlijk zou ik het matzwart maken, maar niet direkt.
Eerst een jaar zo rijden, en kijken hoe de motor zich houd.
Qua techniek vertrouw ik deze motor niet. De buitenkant is zwaar verwaarloost dus meestal is er dan ook al jaren geen onderhoud meer gepleegd.
Het kan maar zo zijn dat als je echt gaat toeren met deze motor, dat je om de haverklap stil staat.

Elektra aangetast door erosie. Roest in de tank en de carburateurs slippen in no time dicht. Zelfs het bramdstoffilter helpt met roest niet meer.

Echt, ik voorzie problemen met de eerste echte grote rit.
En dan ben ik nog positief over deze motor:X
 
Je hebt wel een punt, maar heb je de foto's wel gezien van alleen al het chroom?

Je kunt poetsen wat je wilt, dit word ook niet meer redelijk.
En op een overzichtsfoto lijkt het vaak mooier dan het in het echt is.

Als je het goed doet word alles matzwart mooier dan een beetje de roest proberen op te lossen.
En ook met poetsen komt het met het aluminium niet meer goed. Je kunt lang overal niet bij met de hand, laat staan een machine.

Het is gewoon een keus.
Of blijven rondrijden met een roestbak, of matzwart.
Maar ben ook geen poetser he die iedere week even 2u ofzo zich gaat uitsloven haha nee black on black vind ik dan veel mooier dan die bling bling te moeten onderhouden 😎😎
 
Persoonlijk zou ik het matzwart maken, maar niet direkt.
Eerst een jaar zo rijden, en kijken hoe de motor zich houd.
Qua techniek vertrouw ik deze motor niet. De buitenkant is zwaar verwaarloost dus meestal is er dan ook al jaren geen onderhoud meer gepleegd.
Het kan maar zo zijn dat als je echt gaat toeren met deze motor, dat je om de haverklap stil staat.

Elektra aangetast door erosie. Roest in de tank en de carburateurs slippen in no time dicht. Zelfs het bramdstoffilter helpt met roest niet meer.

Echt, ik voorzie problemen met de eerste echte grote rit.
Motor is altyd goed onderhouden geweest kwa beurten ect ect de man was een echte motor rijder dus ook swinters weer of geen weer haha stond vaker buiten vandaar die roest aanslag. Maar dat heeft nix te zeggen of die de beurten ect niet gehad heeft haha motor rijd en klinkt als een rolex horloge zeer mooi en zuiver😁😁
 
Motor is altyd goed onderhouden geweest kwa beurten ect ect de man was een echte motor rijder dus ook swinters weer of geen weer haha stond vaker buiten vandaar die roest aanslag. Maar dat heeft nix te zeggen of die de beurten ect niet gehad heeft haha motor rijd en klinkt als een rolex horloge zeer mooi en zuiver😁😁
Nou, dat wou ik horen :t

Ik maak echt geen grap ofzo.
9 van de 10 keer is dat echt zo. Buitenkant verrot en van binnen ook.

Ik heb al meerdere Magna s hier op MF voorbij zien komen die er netzo uitzagen, en poef de koppakking eruit.
Gewoon zelfs het aluminium bij de koppakking nog aangetast door inwendige roest in het koelwatersysteem.

Los van andere megaproblemen.

Maar deze is dus technisch goed, dus dan zou ik wel weten wat ik deed.
Gewoon doen wat je zelf het leukste lijkt.
 
Nou, dat wou ik horen :t

Ik maak echt geen grap ofzo.
9 van de 10 keer is dat echt zo. Buitenkant verrot en van binnen ook.

Ik heb al meerdere Magna s hier op MF voorbij zien komen die er netzo uitzagen, en poef de koppakking eruit.
Gewoon zelfs het aluminium bij de koppakking nog aangetast door inwendige roest in het koelwatersysteem.

Los van andere megaproblemen.

Maar deze is dus technisch goed, dus dan zou ik wel weten wat ik deed.
Jha heb ook al verschillende magna gezien en veel frikkendellen ertussen hahaha ook een pekelfiets maar ook van binnen hoor je al meteen als je ze start 🤷‍♂️🙈🙈 nee die kennis heb ik wel hoor ben alleen niet zo handig aangelegt voor zelf te knutselen. P😆
 
Als het de chroomlaag is die is aangetast door roest kan je er bijna zeker van zijn dat de chroomlaag zelf compleet weg is gevreten. De chroomlaag is maar enkele honderden tot tienden millimeters dik. Zolang het oppervlakkig kan je het met chroompoets of WD40/poetsdoek wegkrijgen. Maar let op, Roest betekend gewoon aanslag! Zit het te diep, dan kan je poetsen en poetsen tot je een ons weegt maar je schiet er nik mee op. Roest weg, morgen zit het er weer. Beste is om te kijken of je het opnieuw kan laten verchromen als de roest te diep zit (door de chroomlaag heen) en op het moedermateriaal zit.

Ik ben bang dat de roest op de 2e en 3e foto al door de chroomlaag heen zit.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan