Help, sleutel afgebroken in contactslot

dikkert

MF'er
24 mei 2019
167
115
Clinge
Beste medeforummers,
vanochtend brak mijn motorsleutel af in het contactslot.

20210907_181351.jpg


Ik kon met een beetje pielen nog wel de motor starten en uit zetten door de bovenste helft van de sleutel in het slot te steken en voorzichtig te draaien. Zo ben ik dan ook naar me werk en terug gekomen. Maargoed, wil het het liefste wel netjes repareren.

Heeft iemand tips, of misschien zoiets zelf al eens eerder opgelost?

De motor is een Suzuki gs500e uit 1997.
 
Oplossing
Beter twee overuren dan een nieuw slot als je tenminste leuk werk hebt
das waar.

Hierbij de nadere toelichting, wie weet heeft iemand er ooit nog wat aab.
In ieder geval iederen bedankt voor het meedenken en de tips.

Ik had geen figuurzaagjes liggen, maar wel van die kleine ijzerzaagjes. Die zijn natuurlijk veel te hoog, dus eerst een deel ervanaf geslepen op de slijpmachine.
20210910_175405.jpg


ik kwam er dus achter dat er 2 schuifjes in het slot zitten: het schuifje dat je gewoon kan zien bovenaan, dat over de breedte van het sleutelgat schuift om vuil en water enzo buiten te houden. En een schuifje ter diepte van het midden van het gat.
Dat schuifje heb ik met een rechtgebogen veiligheidsspeld open gehouden, omdat t schuifje...
Een drupje secondenlijm durfde ik niet aan, als het dan mislukt, dan krijg je m er nooit meer uit.

Gister na werk n paar uur aan bezig geweest, het wou maar niet lukken. Vanochtend toen ik wou vertrekken kon ik m niet meer starten zoals gisterochtend, door de bovenste helft van de sleutel erin te steken. Toen was er geen weg terug meer, het slot zou me er niet onder krijgen.

Ik kwam erachter dat t contactslot van de gs500e n soort van antidiefstalschuifje heeft. Ik leg morgenmiddag verder uit wat ik bedoel, en ook ff met n fotootje van wat ik gebruikt heb om dat kreng eruit te krijgen. Ik kan al wel verklappen dat ik nu 2 overuren kan maken ter compensatie:')🤷‍♂️.
 
Laatst bewerkt:
Beter twee overuren dan een nieuw slot als je tenminste leuk werk hebt
das waar.

Hierbij de nadere toelichting, wie weet heeft iemand er ooit nog wat aab.
In ieder geval iederen bedankt voor het meedenken en de tips.

Ik had geen figuurzaagjes liggen, maar wel van die kleine ijzerzaagjes. Die zijn natuurlijk veel te hoog, dus eerst een deel ervanaf geslepen op de slijpmachine.
20210910_175405.jpg


ik kwam er dus achter dat er 2 schuifjes in het slot zitten: het schuifje dat je gewoon kan zien bovenaan, dat over de breedte van het sleutelgat schuift om vuil en water enzo buiten te houden. En een schuifje ter diepte van het midden van het gat.
Dat schuifje heb ik met een rechtgebogen veiligheidsspeld open gehouden, omdat t schuifje anders één kant van de sleutel blokkeerde. Die speld is ook het enige wat ertussen paste, veel ruimte was er niet.
Een plaatje zegt meer dan woorden, dus:
20210910_183406.jpg



Zo kon ik met mijn andere hand mn dievengereedschap bedienen. Toen was het een kwestie van t hoofd koel houden, en na n goed half uur a 3 kwartier was de sleutel eruit.
 

Bijlagen

  • 20210910_183406.jpg
    20210910_183406.jpg
    96,7 KB · Weergaven: 6
Oplossing
ik kwam er dus achter dat er 2 schuifjes in het slot zitten: het schuifje dat je gewoon kan zien bovenaan, dat over de breedte van het sleutelgat schuift om vuil en water enzo buiten te houden. En een schuifje ter diepte van het midden van het gat.
dan zitten er eerder een 6-7-8 tal schuifjes in het slot.
wat jij als 2de schuifje aanziet, is het bovenste van zovele "schuifjes" dat in een uitsparing van de sleutel valt ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan