HELP! Snel advies nodig

daanbr78

Rookie
18 jul 2019
11
8
Ik ben op doorreis naar Marokko (ga daar familie van mijn vriendin (en mijn vriendin) ontmoeten.
Reis met flinke omweg (3500km tot nu toe). Morgen laatste stukje van Malaga naar Tarifa en dan van Tanger naar Rabat (eindbestemming). Tot vandaag alles vlekkenloos.

Vanavond in Malaga (even wat eten dus met de motor naar restaurant) startte de motor niet meer. Dashboard doet wat ie hoort te doen maar bij indrukken startknop te weinig power om te starten. (Net als na 5 maanden stilstaan deze winter, was na 1x laden verholpen dus ben vrij zeker dat de accu leeg is, maar wel vrij plots na 3500km vlekkenloos starten en rijden).

WAT IS DE KANS DAT ACCU GEWOON AAN VERVANGING TOE IS TEGEN DAT DE DYNAMO KAPOT IS?

ANWB gebeld, die kunnen morgenvroeg pas hulp sturen. Moet echter nog maar 160km en de boot halen van 13uur en in Marokko nog 240km tot Rabat.

Accu ligt nu aan lader (gelukkig meegenomen).
Mijn plan was: laden, als ie morgen start proberen toch een nieuwe accu kopen in Malaga omdat deze wellicht kapot/niet goed is. En rijden, zonder dat ANWB de Spaanse hulp stuurt. Want lege accu is kapotte accu dacht ik en beter als ik dat zelf snel kan verhelpen.

MAAR stel dat de motor morgen start en ik er toch een nieuwe in zet omdat ik er vanuit ga dat deze aan vervamging toe is, zou t niet de dynamo kunnen zijn en dat ik straks in Tarifa of Marokko met zelfde probleem sta?

Snelste optie is accu vervangen (als na laden de f800gs weer start). En dan haal ik wellicht mijn boot.
ANWB bellen, Spaanse pechhulp laten komen, motor naar garage laten brengen, laten nakijken, en accu vervangen betekent boot missen en 3 ipv 4 dagen Marokko. En dan is nog maar de vraag of ze dynamo hebben gecheckt.

Dus liever koop ik een nieuwe accu vroeg in de ochtend (als laden blijkt te werken). Maar als dat betekent dat ik zelfde probleem verderop heb is ANWB/Spaanse hulp beter want dan wordt motor ten minste naar NL gebracht als niet binnen 48u is opgelost.

800gs is uit 2008 en naar ik weet is de dynamo origineel.

WAT RADEN JULLIE AAN?
 
En excuus voor de op ontwetendheid gebaseerde vragen (zit ook beetje met handen in haar met deze close deadlines 😅).

Zou het kunnen dat de dynamo kapot is en was sinds vertrek en dat de 800gs er 3500km over doet om m leeg te trekken? Of is ie dan gaande deze reis kapot gegaan?
Ik vraag dit omdat ik niet terug rijd, ik ga terug tot aan Girona (1900km) vlieg zelf en motor wordt met vrachtwagen gebracht. Als is ee 3500km over doet om leeg te trekken zou ik bij starten morgen ‘gerust’ weg kunnen vervolgen met nieuwe accu omdat als t de dynamo blijkt te zijn t niet binnen (de nog) 1900km een issue wordt.....

Zoals ik al schreef: excuseer mijn ontwetendheid
 
En excuus voor de op ontwetendheid gebaseerde vragen (zit ook beetje met handen in haar met deze close deadlines 😅).

Zou het kunnen dat de dynamo kapot is en was sinds vertrek en dat de 800gs er 3500km over doet om m leeg te trekken? Of is ie dan gaande deze reis kapot gegaan?
Ik vraag dit omdat ik niet terug rijd, ik ga terug tot aan Girona (1900km) vlieg zelf en motor wordt met vrachtwagen gebracht. Als is ee 3500km over doet om leeg te trekken zou ik bij starten morgen ‘gerust’ weg kunnen vervolgen met nieuwe accu omdat als t de dynamo blijkt te zijn t niet binnen (de nog) 1900km een issue wordt.....

Zoals ik al schreef: excuseer mijn ontwetendheid
Nee, als bij een moderne motor de accu niet bijgeladen wordt is hij zo leeg.
 
Persoonlijk zou ik na een uurtje laden de motor proberen te starten. Ik heb zo'n ouderwetse beul van een acculader met een knopje "EIL" Dan is de startlading goed richting de 3 ampere. Als ik die gebruik kan ik een motor na 10 minuten weer starten.

Een druppellader doet er waarschijnlijk wel wat langer over :)
Ik neem (misschien abuis) dat als je een acculader meeneemt op zo'n rit dat het niet een Lidl special druppellader is maar een iets beters als een optimate.

db
 
En als je toch ergens een motoraccu koopt, kunnen ze vast ook wel ff de laadspanning meten. Je kunt waarschijnlijk wel starten als je hem van een bultje laat rollen, in de tweede versnelling en de koppeling op laten komen. Niet zo clean, maar een motorfiets heeft maar weinig om "aangeduwd" te worden.
 
Die accu moet sowieso vervangen dus dat is stap 1. Als je die ergens haalt en meteen in de motor zet of laat zetten kan de laadspanning daar ook wel even gemeten worden. Als die te hoog is, dan is het zeer waarschijnlijk de spanningsregelaar die vervangen moet worden. Dat zou je eventueel ook op de plaats van bestemming in Marokko kunnen laten doen. Dus begin met die accu.
 
Ik heb zelf twee jaar geleden in Frankrijk ook zoiets meegemaakt. Op de gok nieuwe accu geplaatst en 200 km gereden naar een dealer voor een spanningsregelaar. Gemeten en dynamo doorgebrand. Vrijdagmiddag vijf uur. 😡Hoop voor je dat het meevalt, kan dus ook de sr zijn.
 
Vaak kan je aan de koplamp zien of je dynamo nog werkt door het verschil in licht opbrengst bij het gasgeven
Stationair laten draaien en naar je branden de koplamp kijken als je gas geef gaat die vaak wat feller brander door het verschil van de accu spanning ( wat laag door het starten) en de spanning die de dynamo afgeeft .
Gaat die feller branden dan werkt je dynamo wat niet kan uitsluiten dat er nog een ander probleem kan zijn
Je bent met zo'n eenvoudige controle een stapje verder met het zoeken naar je probleem
 
Die accu moet sowieso vervangen dus dat is stap 1. Als je die ergens haalt en meteen in de motor zet of laat zetten kan de laadspanning daar ook wel even gemeten worden. Als die te hoog is, dan is het zeer waarschijnlijk de spanningsregelaar die vervangen moet worden. Dat zou je eventueel ook op de plaats van bestemming in Marokko kunnen laten doen. Dus begin met die accu.

Waarom moet je een accu vervangen als er iets mis zou zijn met het laadsysteem :?

Het kan namelijk zomaar zijn dat de accu langzaam leeg is gegaan omdat deze onvoldoende opgeladen wordt.

Klakkeloos een andere accu erin duwen kan zomaar zorgen voor dat je over een paar honderd kilometer weer stil staat.

Er is maar 1 manier om dit uit te sluiten en dat is meten.
 
Waarom moet je een accu vervangen als er iets mis zou zijn met het laadsysteem :?

Omdat zowel bij een niet werkend laadsysteem of een te hoge laadspanning de accu toch beschadigd is geraakt en een nieuwe nodig is.

Klakkeloos een andere accu erin duwen kan zomaar zorgen voor dat je over een paar honderd kilometer weer stil staat.

Er is maar 1 manier om dit uit te sluiten en dat is meten.

Dat moet hij inderdaad ook doen. Maar met een nieuwe accu kan hij in ieder geval verder rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan