daanbr78
Rookie
- 18 jul 2019
- 11
- 8
Ik ben op doorreis naar Marokko (ga daar familie van mijn vriendin (en mijn vriendin) ontmoeten.
Reis met flinke omweg (3500km tot nu toe). Morgen laatste stukje van Malaga naar Tarifa en dan van Tanger naar Rabat (eindbestemming). Tot vandaag alles vlekkenloos.
Vanavond in Malaga (even wat eten dus met de motor naar restaurant) startte de motor niet meer. Dashboard doet wat ie hoort te doen maar bij indrukken startknop te weinig power om te starten. (Net als na 5 maanden stilstaan deze winter, was na 1x laden verholpen dus ben vrij zeker dat de accu leeg is, maar wel vrij plots na 3500km vlekkenloos starten en rijden).
WAT IS DE KANS DAT ACCU GEWOON AAN VERVANGING TOE IS TEGEN DAT DE DYNAMO KAPOT IS?
ANWB gebeld, die kunnen morgenvroeg pas hulp sturen. Moet echter nog maar 160km en de boot halen van 13uur en in Marokko nog 240km tot Rabat.
Accu ligt nu aan lader (gelukkig meegenomen).
Mijn plan was: laden, als ie morgen start proberen toch een nieuwe accu kopen in Malaga omdat deze wellicht kapot/niet goed is. En rijden, zonder dat ANWB de Spaanse hulp stuurt. Want lege accu is kapotte accu dacht ik en beter als ik dat zelf snel kan verhelpen.
MAAR stel dat de motor morgen start en ik er toch een nieuwe in zet omdat ik er vanuit ga dat deze aan vervamging toe is, zou t niet de dynamo kunnen zijn en dat ik straks in Tarifa of Marokko met zelfde probleem sta?
Snelste optie is accu vervangen (als na laden de f800gs weer start). En dan haal ik wellicht mijn boot.
ANWB bellen, Spaanse pechhulp laten komen, motor naar garage laten brengen, laten nakijken, en accu vervangen betekent boot missen en 3 ipv 4 dagen Marokko. En dan is nog maar de vraag of ze dynamo hebben gecheckt.
Dus liever koop ik een nieuwe accu vroeg in de ochtend (als laden blijkt te werken). Maar als dat betekent dat ik zelfde probleem verderop heb is ANWB/Spaanse hulp beter want dan wordt motor ten minste naar NL gebracht als niet binnen 48u is opgelost.
800gs is uit 2008 en naar ik weet is de dynamo origineel.
WAT RADEN JULLIE AAN?
Reis met flinke omweg (3500km tot nu toe). Morgen laatste stukje van Malaga naar Tarifa en dan van Tanger naar Rabat (eindbestemming). Tot vandaag alles vlekkenloos.
Vanavond in Malaga (even wat eten dus met de motor naar restaurant) startte de motor niet meer. Dashboard doet wat ie hoort te doen maar bij indrukken startknop te weinig power om te starten. (Net als na 5 maanden stilstaan deze winter, was na 1x laden verholpen dus ben vrij zeker dat de accu leeg is, maar wel vrij plots na 3500km vlekkenloos starten en rijden).
WAT IS DE KANS DAT ACCU GEWOON AAN VERVANGING TOE IS TEGEN DAT DE DYNAMO KAPOT IS?
ANWB gebeld, die kunnen morgenvroeg pas hulp sturen. Moet echter nog maar 160km en de boot halen van 13uur en in Marokko nog 240km tot Rabat.
Accu ligt nu aan lader (gelukkig meegenomen).
Mijn plan was: laden, als ie morgen start proberen toch een nieuwe accu kopen in Malaga omdat deze wellicht kapot/niet goed is. En rijden, zonder dat ANWB de Spaanse hulp stuurt. Want lege accu is kapotte accu dacht ik en beter als ik dat zelf snel kan verhelpen.
MAAR stel dat de motor morgen start en ik er toch een nieuwe in zet omdat ik er vanuit ga dat deze aan vervamging toe is, zou t niet de dynamo kunnen zijn en dat ik straks in Tarifa of Marokko met zelfde probleem sta?
Snelste optie is accu vervangen (als na laden de f800gs weer start). En dan haal ik wellicht mijn boot.
ANWB bellen, Spaanse pechhulp laten komen, motor naar garage laten brengen, laten nakijken, en accu vervangen betekent boot missen en 3 ipv 4 dagen Marokko. En dan is nog maar de vraag of ze dynamo hebben gecheckt.
Dus liever koop ik een nieuwe accu vroeg in de ochtend (als laden blijkt te werken). Maar als dat betekent dat ik zelfde probleem verderop heb is ANWB/Spaanse hulp beter want dan wordt motor ten minste naar NL gebracht als niet binnen 48u is opgelost.
800gs is uit 2008 en naar ik weet is de dynamo origineel.
WAT RADEN JULLIE AAN?