HELP! Snel advies nodig

daanbr78

Rookie
18 jul 2019
11
8
Ik ben op doorreis naar Marokko (ga daar familie van mijn vriendin (en mijn vriendin) ontmoeten.
Reis met flinke omweg (3500km tot nu toe). Morgen laatste stukje van Malaga naar Tarifa en dan van Tanger naar Rabat (eindbestemming). Tot vandaag alles vlekkenloos.

Vanavond in Malaga (even wat eten dus met de motor naar restaurant) startte de motor niet meer. Dashboard doet wat ie hoort te doen maar bij indrukken startknop te weinig power om te starten. (Net als na 5 maanden stilstaan deze winter, was na 1x laden verholpen dus ben vrij zeker dat de accu leeg is, maar wel vrij plots na 3500km vlekkenloos starten en rijden).

WAT IS DE KANS DAT ACCU GEWOON AAN VERVANGING TOE IS TEGEN DAT DE DYNAMO KAPOT IS?

ANWB gebeld, die kunnen morgenvroeg pas hulp sturen. Moet echter nog maar 160km en de boot halen van 13uur en in Marokko nog 240km tot Rabat.

Accu ligt nu aan lader (gelukkig meegenomen).
Mijn plan was: laden, als ie morgen start proberen toch een nieuwe accu kopen in Malaga omdat deze wellicht kapot/niet goed is. En rijden, zonder dat ANWB de Spaanse hulp stuurt. Want lege accu is kapotte accu dacht ik en beter als ik dat zelf snel kan verhelpen.

MAAR stel dat de motor morgen start en ik er toch een nieuwe in zet omdat ik er vanuit ga dat deze aan vervamging toe is, zou t niet de dynamo kunnen zijn en dat ik straks in Tarifa of Marokko met zelfde probleem sta?

Snelste optie is accu vervangen (als na laden de f800gs weer start). En dan haal ik wellicht mijn boot.
ANWB bellen, Spaanse pechhulp laten komen, motor naar garage laten brengen, laten nakijken, en accu vervangen betekent boot missen en 3 ipv 4 dagen Marokko. En dan is nog maar de vraag of ze dynamo hebben gecheckt.

Dus liever koop ik een nieuwe accu vroeg in de ochtend (als laden blijkt te werken). Maar als dat betekent dat ik zelfde probleem verderop heb is ANWB/Spaanse hulp beter want dan wordt motor ten minste naar NL gebracht als niet binnen 48u is opgelost.

800gs is uit 2008 en naar ik weet is de dynamo origineel.

WAT RADEN JULLIE AAN?
 
Komt wel voor, maar gebeurt niet heel vaak. Mijn zoon heeft een auto waar hij zelden mee rijdt en die accu is al een paar keer helemaal dood geweest, nul volt. Na een laadbeurt ging hij weer en die accu zit er nu nog steeds in.

Nul volt en toch weer te laden en hij leeft nog. _O-
Korreltje Flinke zak zout er bij ?

2vrtkq1.jpg
 
Nul volt en toch weer te laden en hij leeft nog. _O-
Korreltje Flinke zak zout er bij ?

Bekijk bijlage 1414975
0 volt ja

Het klokje ia al genoeg om de klemspanning tot 0 volt te reduceren, als je da accu loskoppelt loopt de spanning op naar max 8 volt, maar stroom levert-ie dan niet, kakt-ie gelijk weer in naar 0 volt... Een nieuwe accu kan dat hebben... Een tabelletje van internet geplukt zegt minder dan de ervaring van monteurs die al 100den accu's in hun handen hebben gehad...
 
Ik gebruik zelf deze tabel... effe vergelijken

Ontladingstabel.jpg


Accu's die in ijn apparatuur automatisch afgeschakeld worden gaan bij 11,45 V uit... Spanning loopt dan onmiddelijk weer op naar boven de 12 volt, is echter niet bruikbaar...
 
Soms valt het mee,ik rijd voor mijn werk veel in een VW Transporter,in één week twee maal helemaal leeg doordat iemand het licht of een werklamp aan had laten staan,zelfs de afstandbediening en het klokje deden het niet meer.
Starten met een jumpstarter,ritje van 10km en geen problemen meer.
 
Iets minder moderne motorfiets, Honda VFR, en berucht: in Nijmegen stil komen te staan met lege accu...accu een nacht aan de lader, beide koplampen losgekoppeld en naar Arnhem gereden en achter gelaten in Presikhaaf...na de meting:
dynamo defect.

Niet op voorraad wel een ruim 500 euro kostende bij de importeur....dus niet en voor 200 euro de mijne een opnieuw laten wikkelen, laten plaatsen...4 weken wachten ivm vakantie etc.
Voor elke VFR die ik tot dusverre ben tegengekomen met dit probleem is er wel een veel goedkopere aftermarket-dynamo met prima kwaliteit te koop. Je bent dan ongeveer 125/150 Euro kwijt.....
 
Leuk om de discussie te lezen!

Ik zit ondertussen in Marokko (met weinig internet).
Motor is idd onderweg naar NL. Kan 3 weken duren. En ik zit tot de 10 in Marokko. Voorlopig dus geen oorzaak bekend. Ik zal zeker een update geven over wat t nu was.

Accu is in elk geval 1,5 geleden vervangen.
(Banden ook en motor heeft ook een beurt gehad voor vertrek — o.a. Remschijven en pennen vervangen, balhoofdlager en keerringen in voorvorken). Motor heeft in winter 5 maanden stilgestaan zonder druppelaar dus vandaar mijn ‘hoop’ op overleden accu. Maar bij starten en draaien 12.7V
Bij gasgeven liep voltage niet op.

Of het een simpel draadje was of daadwerkelijk dynamo zal de garage in NL uiteindelijk aangeven. Maar ter plaatse moet je snel besluiten nemen: door zoeken met eigen middelen had ik gedaan. Wachten op
Monteur om verder te zoeken kan in Spanje paar uur wachten zijn en ik wilde boot halen.

Zal in NL zien of dat de juiste beslissing was 😉

Heel erg bedank voor meedenken! En let you know zodat ik t antwoord heb
 
Terug
Bovenaan Onderaan