HELP! Storingen op de boordcomputer van mijn G310R

Stinooo

MF'er
17 jun 2019
67
54
Roosendaal
Na op 6 juni mijn rijbewijs gehaald te hebben, heb ik meteen op 8 juni bij de BMW dealer in Elst mijn eerste A2 motor aangeschaft (een BMW G310R met slechts 73 kilometer op de teller en op kenteken gezet in september 2018). Na een valse start, accu leeg door aan laten staan contact bij het regelen van de papierwinkel wilde ik weg rijden, maar gaf de motor enkele storingen aan.

Het motorstoring lampje brandde, er werd geen snelheid weergegeven (alleen puntjes) en ook rijdend bleef het ABS lampje branden. Bij de dealer werd het gegooid op de vervanging van de accu en werden de storingen verwijderd. Op van enthousiasme ben ik storingsloos naar huis gereden.

Echter bij opnieuw starten gaf hij dezelfde storingen weer (150 km verder). Bij enkele keren opnieuw starten verdwenen de meldingen, maar het zat me toch niet lekker. BMW motorrad service toen gebeld en zij stuurden de Wegenwacht eropaf. Deze beste man kon niks vinden maar vermoedde dat een van de sensoren kapot was.

Vervolgens is de motor door een berger, dat had de voorkeur van de ANWB, naar de dealer in Rijen gebracht. Deze heeft de motor 2 dagen onder zijn hoede gehad en bij uitlezen niks gevonden. Daarnaast wel de sensoren gedemonteerd, schoon gemaakt en opnieuw gecalibreerd en vervolgens 3 (!) testritten gemaakt zonder problemen.

Ik dus dolgelukkig, maar bij ophalen en het voor de eerste keer starten van de motor zie ik meteen dezelfde storing weer opspelen en zakt de moed me in de schoenen.

De motor gaat deze week weer terug naar de dealer, maar ik hoor graag of jullie wellicht zo'n zelfde probleem hebben ervaren en/of de oplossing voor dit probleem hebben.

Alvast duizend maal dank!
 
als je dat nu weer hebt bij de dealer voor de deur loop dan meteen naar de service afdeling dan kunnen ze hem direct uitlezen. storingen die er soms wel en soms niet zijn kan je het makkelijkste vinden op het moment dat ze er zijn.
verder met jouw omschrijving verwacht ik een probleem met de achterste ABS sensor. die wordt voor zowel snelheid als ABS gebruikt. kan een stekker zijn die niet goed vast zit, of een pen in een stekker die er niet goed ingeklikt zit, of een draadbreuk, of een sluiting, of de afstelling van de sensor ten opzichte van de ring is niet goed, of de ring is krom, of de ABS computer is niet goed. oplossing is neergooien bij de dealer en onder garantie laten oplossen. het is hun probleem niet zelf te veel over piekeren garantie is garantie. normaal zit de monteur niet op suggesties van het internet te wachten. hij moet gewoon zoeken, nameten en uitsluiten. en ja dat kost tijd en daar zijn ze niet blij mee want de klant betaalt een stuk beter als BMW Motorad (dus helpen ze liever betalende klanten) maar ook dat is niet jouw probleem jij hebt garantie.
 
Alle storingen, ook degene die niet meer aanwezig zijn worden gewoon bewaard. Klinkt als een gevalletje ‘eerst wissen, dan kijken wat er overblijft’ en dat is in dit soort gevallen juist niet wat je moet doen.
 
Precies, eerst met de computer kijken!


obd_suzuki_en7_show_data_when_trouble_zpsxprvlnmr.gif



Je ziet dus wat er voor / tijdens en na de storing gebeurd. En als dat niet genoeg is kun je ook nog loggen:

obd_suzuki_en91_graph_view_dropdown_zpsa480yjx6.gif


Bovenstaande is wel niet van BMW (maar van Suzuki) maar kan me niet voorstellen dat het bij BMW heel anders is.

Marc
 
Terug
Bovenaan Onderaan