Help: voorvorkolie vervangen

Blackbonkie

Die hard MF'er
26 aug 2008
521
41
Zalk
Hej motorboy,s.
Hoe vervang ik olie in WP voorvorkpoten ,eerst van de motor afhalen en moet je ze dan uit elkaar halen of alleen de bovenste dop met instellingswieltje er uit draaien en dan leeg kiepen.
Wie weet het goede antwoord.
 
Poten iig uitbouwen ja.

de doppen bovenop vast een beetje losdraaien als ie nog in de motor zit is wel handig, anders krijg je ze heel slecht los... (en ik neem aan dat je je vorkpoten niet in de bankschroef wil klemmen ;) )
 
Laatst bewerkt:
inderdaad de doppen alvast een klein tikje oplossen als ze nog vastzitten.
na het verwijderen van de poten, leegkiepen, maar ook de plunjer een keer of 10 heen en weer bewegen om de laatste resten olie te verwijderen.

bij het vullen, ook circa 10 keer pompen, en dan het laatste beetje tot aan de
voorgeschreven hoogte.

dan moet het allemaal goed komen ...

suc6
 
inderdaad de doppen alvast een klein tikje oplossen als ze nog vastzitten.
na het verwijderen van de poten, leegkiepen, maar ook de plunjer een keer of 10 heen en weer bewegen om de laatste resten olie te verwijderen.

bij het vullen, ook circa 10 keer pompen, en dan het laatste beetje tot aan de
voorgeschreven hoogte.

dan moet het allemaal goed komen ...

suc6
:^

Belangrijker is het om de hoogte van je luchtkamer goed te hebben dan de voorgeschreven cc's.

Je moet er ook voor zorgen dat de veer gespannen in de poot zit, als je meet met een ontspannen veer dan klopt je uiteindelijke luchtkamer zeker niet.
 
Laatst bewerkt:
Tuurlijk wel, Belgische methode: motor onderste boven houen.

Zit onderin vast wel een bout die je los kan draaien maar tis niet de bedoeling. Dop inderdaad een kleintikje los en dan uitbouwen. Draai je de dop helmaal los en de motorrust op het voorwiel. (op de middenbok) Dan zakt ie gelijk door z'n poten en word een deel van de olie er ook uitgedrukt.
 
:^

Belangrijker is het om de hoogte van je luchtkamer goed te hebben dan de voorgeschreven cc's.

Je moet er ook voor zorgen dat de veer gespannen in de poot zit, als je meet met een ontspannen veer dan klopt je uiteindelijke luchtkamer zeker niet.
je meet de luchtkamer met de poot helemaal ingeschoven en zonder de veer erin.
 
Terug
Bovenaan Onderaan