HELP wat moet ik aan met vakantie

De enige keer dan mijn Sand 3 jas echt niet te doen was, was toen we in de Sahara in de zandduinen aan het spelen waren. Toen gewoon in cross-shirt, sand 3 broek en handschoenen door.

Is vooral omdat je telkens vast zit en met de motor moet trekken en tillen.
 
40 graden is sowieso niet meer te doen. Eén keer gehad op vakantie, in natgemaakte motorjeans en hyperkewl + doorwaaiijack + open helm maar snel gestopt bij het dichtstbijzijnde meer. Oververhitting is echt een sluipmoordenaar; dat is eerder bij mij één keer bijna goed fout gegaan. Nee, boven de 35 graden haak ik af. Het moet wel leuk en veilig blijven.
In Frankrijk in 2015 reed ik in vol leer met van die fijne alpinestar plastic laarzen, smx6 geloof ik.
Omdat het boven de veertig graden was en we in een dorp reden met net teveel stoplichten werd het gevoel van bevangen worden door de hitte zo erg dat er een flauwte aan zat te komen. Even buiten het dorp stond er een soort van drinkbak, wasbak waar een kraan, waarschijnlijk met bergwater, open gedraaid stond te stromen. Zonder iets tegen m’n vrouw te zeggen, dat ging ook niet eens meer, ben ik erheen gereden en zo in m’n volle pak tot m’n oksels diep in die bak gaan liggen. De reden waarom ik wel en zij niet was dat ik 27kg overgewicht had (en nog steeds heb).

9118C795-BD60-4A92-8289-9B78A64BD9E2.jpeg


Dat was in sewen op 07/08/15
 
Leer vind ik in alle opzichten waardeloos voor lange ritten (laat staan reizen). Als het koud is is leer stervens koud, als het warm is direct te heet.
Verder is het een gemartel om uit en aan te krijgen en er in rondlopen is eigenlijk amper een optie.

Kwa veiligheid was het in de tijd toen Bertus op z'n Norton en Tinus op z'n BSA reden nog een argument. Nu zijn de goede syntheten zeker zo goed als een normaal leren pak.
M'n vriendin heeft net een flinke crash gemaakt op een snelweg. Ze heeft wat schaafwondjes, maar niks extreems (oke 3 gebroken ribben, maar iets dat leer had kunnen voorkomen dan). En dat was met een redelijk goedkoop synthetisch pak.
 
Leer vind ik in alle opzichten waardeloos voor lange ritten (laat staan reizen). Als het koud is is leer stervens koud, als het warm is direct te heet.
Verder is het een gemartel om uit en aan te krijgen en er in rondlopen is eigenlijk amper een optie.

Kwa veiligheid was het in de tijd toen Bertus op z'n Norton en Tinus op z'n BSA reden nog een argument. Nu zijn de goede syntheten zeker zo goed als een normaal leren pak.
M'n vriendin heeft net een flinke crash gemaakt op een snelweg. Ze heeft wat schaafwondjes, maar niks extreems (oke 3 gebroken ribben, maar iets dat leer had kunnen voorkomen dan). En dat was met een redelijk goedkoop synthetisch pak.
Waarom zijn racepakken dan van leer?
 
Ze zijn slijtvaster, zeker waar. Maar de snelheden zijn ook wel hoger.
Mooi argument voor op straat zou je zeggen voor alle Valentino Rossi's in spé. Echter hebben racebanen nog een verschil met de openbare weg. Er staan wat minder lantaarnpalen en bomen.
Als je met zeg 200 onderuit klapt op de openbare weg is de kans dat je een solide object tegenkomt veel meer het gevaar dan het extra stukje slijtvastheid je gaat helpen.

Ook is een leren pak natuurlijk wat aerodynamischer.
 
Ik draag wel eens een leren broek en ook op warme dagen maar steeds met een dunne thermische broek eronder zodat het leer niet aan mijn benen kleeft.
 
Leer vind ik in alle opzichten waardeloos voor lange ritten (laat staan reizen). Als het koud is is leer stervens koud, als het warm is direct te heet.
Verder is het een gemartel om uit en aan te krijgen en er in rondlopen is eigenlijk amper een optie.

Kwa veiligheid was het in de tijd toen Bertus op z'n Norton en Tinus op z'n BSA reden nog een argument. Nu zijn de goede syntheten zeker zo goed als een normaal leren pak.
M'n vriendin heeft net een flinke crash gemaakt op een snelweg. Ze heeft wat schaafwondjes, maar niks extreems (oke 3 gebroken ribben, maar iets dat leer had kunnen voorkomen dan). En dat was met een redelijk goedkoop synthetisch pak.

Gemartel om uit en aan te krijgen? Welnee. Goede onderkleding dragen en je hebt zelfs hoogzomer nergens last van, dan glijd je er zo weer in en uit. Ik loop er ook rustig in rond, want 't zit heerlijk. Niet meteen nee, maar na een tijdje indragen zit 't gewoon als een tweede huid. Je hebt tegenwoordig ook leren motorkleding met hele mesh vlakken, dus geen probleem in de zomer, en zowel onder leer als onder textiel kun je een goede windstopper en/of thermo dragen.

Juist omdat leer zo strak op de huid zit beschermt 't uitmuntend in een crash. Niks verschuift, je elleboogprotectie draait niet naar buiten, en leer glijdt uitzonderlijk goed. Hoe beter je glijdt, hoe minder je stuitert. Een textiel pak is niet slecht natuurlijk, maar roepen dat er "tegenwoordig" geen verschil meer zit tussen leer en textiel is wel wat kort door de bocht. Ik zou juist wel durven stellen dat er steeds minder redenen zijn voor textiel te kiezen, omdat leer steeds comfortabeler en flexibeler (wb omstandigheden, met inserts) wordt.
 
Blijft ook een kwestie van smaak natuurlijk.

Mijn pak heeft mij iig uitmuntend beschermd bij mijn laatste crash. Dat was ca een week geleden met ca 80 van een dijkje af, koprollend over een stenig landschap. Asfalt had er echter niks mee te maken.

Er zitten verschillen in, maar als je enigsinds in de buurt van de wettelijke snelheid van de snelweg zit zal een syntheet je prima beschermen.
Glijden is goed natuurlijk, zolang je vrij baan hebt.

Wat ik heel fijn vindt aan synthetisch is dat het lekker ruim zit en je met allerhande ritsen je temperatuur goed kunt regelen.
Ik heb nog geen leren alternatieven gezien die me zo'n breed temperatuur bereik kunnen bieden (wat op reis een must is).
Ik heb een kameraad die altijd vol leer rijdt, maar als ik zie hoe hij vaak van de motor af komt...

Een ander "nadeel" (is heel persoonlijk), vind ik dat leer je in 1 houding vormt.

Ik heb zelf ook een leren pak thuis en vond m heerlijk zitten op m'n GSX-R, tussen de 10 en 20 graden.
 
Mijn leren pak zit het prettigst bij 21,7 graden. Daarboven is het te warm, daaronder te koud. :+
 
Nouja, je maakt de grap wel. Maar er zijn schrikbarend veel "motorrijders" die een bijzonder krappe temperatuur range hebben waarin ze rijden. Op hun aangeven te warm/koud... Alle die ik daarvan ken in leer.

Buiten dat zijn het ook een stel zeikers dus misschien geen solide argument:X
 
1401657



Nog een handige reis feature van synthetisch. Het is dunner en staat dit trucje toe. Klem onder het zadel met aan 1 kant de jas, de andere kant de elleboog beschermer.
Hoef je m niet mee te slepen met 30+ graden.

Ik weet niet of dat met leer niet kan, met mijn leren pak iig niet.
 
In Frankrijk in 2015 reed ik in vol leer met van die fijne alpinestar plastic laarzen, smx6 geloof ik.
Omdat het boven de veertig graden was en we in een dorp reden met net teveel stoplichten werd het gevoel van bevangen worden door de hitte zo erg dat er een flauwte aan zat te komen. Even buiten het dorp stond er een soort van drinkbak, wasbak waar een kraan, waarschijnlijk met bergwater, open gedraaid stond te stromen. Zonder iets tegen m’n vrouw te zeggen, dat ging ook niet eens meer, ben ik erheen gereden en zo in m’n volle pak tot m’n oksels diep in die bak gaan liggen. De reden waarom ik wel en zij niet was dat ik 27kg overgewicht had (en nog steeds heb).

Bekijk bijlage 1401639

Dat was in sewen op 07/08/15
Kijk dan zit je al echt in de gevarenzone: hittestuwing/-uitputting. Je bewustzijn is dan al wat verminderd waardoor je niet meer helder kunt nadenken. Dat heb ik dus ook een keer gehad; net mn motorrijbewijs, met 35+ rijden, te weinig drinken (heel belangrijk!) en van top tot teen in 'veilig' dik zwart leer. Ik kon niet meer goed oriënteren en op de snelweg een parkeerplaats opgezocht en op die hele grote parkeerplek kon ik geen plekje meer vinden om te stoppen....mijn man heeft me echt tot stoppen gedwongen. Ik ben dan wel ehbo'er maar besefte zelf niet meer wat er met mij aan de hand was of wat ik eraan moest doen. Ben toen onder de lauwe douche gestopt en daarmee weer afgekoeld. Ben er achteraf flink van geschrokken.
 
Kijk dan zit je al echt in de gevarenzone: hittestuwing/-uitputting. Je bewustzijn is dan al wat verminderd waardoor je niet meer helder kunt nadenken. Dat heb ik dus ook een keer gehad; net mn motorrijbewijs, met 35+ rijden, te weinig drinken (heel belangrijk!) en van top tot teen in 'veilig' dik zwart leer. Ik kon niet meer goed oriënteren en op de snelweg een parkeerplaats opgezocht en op die hele grote parkeerplek kon ik geen plekje meer vinden om te stoppen....mijn man heeft me echt tot stoppen gedwongen. Ik ben dan wel ehbo'er maar besefte zelf niet meer wat er met mij aan de hand was of wat ik eraan moest doen. Ben toen onder de lauwe douche gestopt en daarmee weer afgekoeld. Ben er achteraf flink van geschrokken.
Wil je weten wat het uiteindelijke resultaat is geweest?
 
Bekijk bijlage 1401657


Nog een handige reis feature van synthetisch. Het is dunner en staat dit trucje toe. Klem onder het zadel met aan 1 kant de jas, de andere kant de elleboog beschermer.
Hoef je m niet mee te slepen met 30+ graden.

Ik weet niet of dat met leer niet kan, met mijn leren pak iig niet.
Daarvoor heb ik dan weer een heel dun en lang kabelslot. Gaat door de mouw en door de helm aan de motor vast.
 
Bekijk bijlage 1401883

Dezelfde motor twee dagen later, het houd allemaal verband met elkaar.
Zeker weten houdt het verband! Maar (sorry voor de formulering) had je er dan niet van geleerd?

Ik had van de eerste keer geleerd dat dikke veilige kleding misschien secundaire veiligheid oplevert, maar ten koste van de primaire veiligheid kan gaan. Dat je heel veel moet drinken en op tijd moet zeggen 'ik kap ermee'. Ik was diezelfde zomer als jij in Frankrijk, toen zijn we op een gegeven moment bij 40+ gewoon gestopt. We vonden het niet meer verantwoord.
 
Wij hebben in Marokko ook een aantal keet siësta gehouden. Mede omdat de Ramadan gaande was en het overdag in de afgelegen gebieden dan niet echt makkelijk aan water konen is.

Veel drinken, maar ook zeker genoeg eten is belangrijk. Al denk ik dat Willem dat laatste wel voor elkaar had! (Niks mis met een Bourgondische leefstijl in Frankrijk natuurlijk! :9 )
 
Zeker weten houdt het verband! Maar (sorry voor de formulering) had je er dan niet van geleerd?

Ik had van de eerste keer geleerd dat dikke veilige kleding misschien secundaire veiligheid oplevert, maar ten koste van de primaire veiligheid kan gaan. Dat je heel veel moet drinken en op tijd moet zeggen 'ik kap ermee'. Ik was diezelfde zomer als jij in Frankrijk, toen zijn we op een gegeven moment bij 40+ gewoon gestopt. We vonden het niet meer verantwoord.
Hahaha, dat drong nog niet door. Ik ben blij dat ik de tijd heb gekregen om tot inzicht te komen dat er geen goed, beter of beste is maar aanpassen aan de situatie. Nu is mijn kledingkeuze totaal niet sexy of stoer maar het volstaat aan de door mij gestelde norm, vandaar mijn eerdere grapje over vrouwenschoenen, dat was niet echt een grapje, het was het stellen van een norm, ben alleen bang dat dat iedereen ontgaan is..
 
Wij hebben in Marokko ook een aantal keet siësta gehouden. Mede omdat de Ramadan gaande was en het overdag in de afgelegen gebieden dan niet echt makkelijk aan water konen is.

Veel drinken, maar ook zeker genoeg eten is belangrijk. Al denk ik dat Willem dat laatste wel voor elkaar had! (Niks mis met een Bourgondische leefstijl in Frankrijk natuurlijk! :9 )
En geen alcohol, ik drink geen alco tijdens zulke reizen.
 
Ik heel af en toe s'avonds als we door gastheren "gedwongen" worden:$
Ik heb het niet over een enkel drankje he, ik heb het over het bijna dwangmatige wegwerken van een fles drank. Wanneer wij ergens blijven maak ik mij schuldig aan het consumeren van een borrelglaasje gedistilleerde lekkernij. Maar dan rijd ik minstens de komende twaalf uur niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan