Help wat voor olie in een R1?

Suuzz

MF'er
8 jul 2008
162
0
Tuitjenhorn
Me lampje ging net branden onderweg naar huis, was nog 4 km dus heb gewoon doorgereden, en thuis gelijk uitgezet.

Wat voor olie gaat er in een R1 uit 2000? en weet bij god niet wat ik er nu in heb nl.

Gaat er normale motorolie in wat je ook in een auto mietert? heb nl. nog Castrol 10w60 volsyntheet staan.

groetjes.........
 
Geen olie welke geschikt voor een auto erin kieperen... dit ivm je nattekoppeling.

Dacht iets van 10W40 voor je motor.

En 10W60 is meer voor een duc.... _O-

En je lampje is een niveau aanduiding (en die gaat nogal snel banden)... dus geen paniek.....
 
Laatst bewerkt:
Geen olie welke geschikt voor een auto erin kieperen... dit ivm je nattekoppeling.

Dacht iets van 10W40 voor je motor.

En 10W60 is meer voor een duc.... _O-

En je lampje is een niveau aanduiding (en die gaat nogal snel banden)... dus geen paniek.....


INDERDAAD NOOIT AUTO OLIE !!! ( nee capslock niet vergeten :+ )
 
Me lampje ging net branden onderweg naar huis, was nog 4 km dus heb gewoon doorgereden, en thuis gelijk uitgezet.

Wat voor olie gaat er in een R1 uit 2000? en weet bij god niet wat ik er nu in heb nl.

Gaat er normale motorolie in wat je ook in een auto mietert? heb nl. nog Castrol 10w60 volsyntheet staan.

groetjes.........

Gewoon olie bij een motorzaak kopen.. Die heeft alleen voor motoren staan. Dus is gewoon goed.
Zeg daar welke motor je hebt en je krijgt de juiste mee.
 
halfsyntheet 10w40 voor motorfietsen is goed genoeg.
en als er altijd halfsyntheet in heeft gezeten is het niet zo verstandig om er volsyntheet in te kieperen dat weekt alles los en soms gaat ie dan ergens lekken.
volsyntheet is eingelijk alleen nodig als je altijd op circuit rijd.
 
Laatst bewerkt:
Me lampje ging net branden onderweg naar huis, was nog 4 km dus heb gewoon doorgereden, en thuis gelijk uitgezet.
Gelukkig dat je 'em thuis meteen hebt uitgezet, want anders was het zeker niet goed gekomen :')

Je hebt geluk dat je Yamaha een oliepeil sensor heeft en geen oliedruk sensor. Rij je 4 kilometer door zonder druk, kun je je blok serieus gaan reviseren. Ik neem maar aan dat je dit weet :+

Verder is 10w40 halfsynth prima voor dat gebakje.
 
"Quote uit manual pagina 23"
Dit model is ook uitgerust met een zelfdiagnosesysteem
voor het circuit van het
waarschuwingslampje olieniveau. Als het
waarschuwingslampje olieniveau defect is,
wordt de volgende cyclus herhaald totdat
de storing is opgeheven: Het waarschuwingslampje
knippert acht keer en dooft
dan gedurende drie seconden. Vraag in dat
geval een Yamaha dealer de motorfiets te
controleren.

Kijk op pagina 104 voor het type motor-olie.


LET OP:
Gebruik uitsluitend een motorolie die geen anti-frictie middelen
bevat. Een motorolie bedoeld voor personenauto’s
(vaak voorzien van het opschrift “Energy Conserving”) bevat
anti-frictie toevoegingen die slippen van de koppeling
en/of de startmotorkoppeling kunnen veroorzaken, met een
kortere levensduur van de componenten en slechte motorprestaties
tot gevolg.


Just my 2 cents
 
Hey,
Ik heb zelf een R1 2000.
Toen ik hem gekocht had wist ik ook niet welke olie erin zat.
1 ding wist ik wel dat hij veel olie verbruikte.
Na iedere rit van 300 km begon mijn lampje te branden.
Heb onlangs mijn onderhoud gedaan en heb er op aanraden van de moto winkel motorex 10 w 40 ingedaan.
Nu na 2500 km heb ik dit lampje niet meer zien aangaan, hij verbruikt aanzienlijk minder olie nu.

GRTZZZZZZ

Jokke
 
Me lampje ging net branden onderweg naar huis, was nog 4 km dus heb gewoon doorgereden, en thuis gelijk uitgezet.

Wat voor olie gaat er in een R1 uit 2000? en weet bij god niet wat ik er nu in heb nl.

Gaat er normale motorolie in wat je ook in een auto mietert? heb nl. nog Castrol 10w60 volsyntheet staan.

groetjes.........

Ga gewoon langs de dealer... En KOOP daar je olie. Dan heb je zeker weten de goede.

gebruik nooit restant van auto olie. Maar als je ZOEKEN had gebruikt had je hierover al 9 pagina's gevonden met allen een zelfde antwoord.
 
"Quote uit manual pagina 23"
Dit model is ook uitgerust met een zelfdiagnosesysteem
voor het circuit van het
waarschuwingslampje olieniveau. Als het
waarschuwingslampje olieniveau defect is,
wordt de volgende cyclus herhaald totdat
de storing is opgeheven: Het waarschuwingslampje
knippert acht keer en dooft
dan gedurende drie seconden. Vraag in dat
geval een Yamaha dealer de motorfiets te
controleren.

Kijk op pagina 104 voor het type motor-olie.

LET OP:
Gebruik uitsluitend een motorolie die geen anti-frictie middelen
bevat. Een motorolie bedoeld voor personenauto’s
(vaak voorzien van het opschrift “Energy Conserving”) bevat
anti-frictie toevoegingen die slippen van de koppeling
en/of de startmotorkoppeling kunnen veroorzaken, met een
kortere levensduur van de componenten en slechte motorprestaties
tot gevolg.


Just my 2 cents

Meer info over anti-frictie toevoegingen:

Auto motorolie in de motor
 
Laatst bewerkt:
Ga gewoon langs de dealer... En KOOP daar je olie. Dan heb je zeker weten de goede.

gebruik nooit restant van auto olie. Maar als je ZOEKEN had gebruikt had je hierover al 9 pagina's gevonden met allen een zelfde antwoord.

Nah ben gewoon lui :) en dit is toch veel gezelliger.

Motor gaat morgen naar de dealer toe voor een olie wissel, koppeling gooien ze er ook gelijk nieuw in en oliesensor word ook naar gekeken, netjes onder de garantie.
 
Een Yamaha met een niet orgineel olie-filter wil ook wel eens "vervelen" met dat lampje. Volgende keer even verifiëren dat er een orgineel Yamaha filter op gezet wordt óf zelf er voor zorgen dat er zo'n ding op komt.

Die paar euro die zo'n ding meer kost bespaart je een hoop zorgen/ellende :Y
 
is wel iets typisch van yamaha dat dat lampje vrij snel gaat branden,. ;) had het met mijn vorige R 1 ook en op de fazer 1000 ook. Mijn huidige R1 heeft het trouwens nog nooit gehad.

Volgens mij moet je halfsyntetische 10W40 gebruiken. Heb je twijfels, dan zou ik idd naar een motorzaak gaan, waar ze je echt wel kunnen helepen welke het meest geschikt is! ;) Succes! :] :W :z :z
 
is wel iets typisch van yamaha dat dat lampje vrij snel gaat branden,. ;) had het met mijn vorige R 1 ook en op de fazer 1000 ook. Mijn huidige R1 heeft het trouwens nog nooit gehad.

Volgens mij moet je halfsyntetische 10W40 gebruiken. Heb je twijfels, dan zou ik idd naar een motorzaak gaan, waar ze je echt wel kunnen helepen welke het meest geschikt is! ;) Succes! :] :W :z :z

:^

Mijn R1 begint ook al snel te branden (terwijl het peil exact tussen min en max staat).
Vooral als ie koud is of als je veel snelweg rijdt.

Als ik em tot de max streep vul is het weg.

Een maat van me heeft met zn R6 precies hetzelfde :Y

Maar tis normaal, heb ik me laten vertellen via gebben motoren.
Ook op mf is het een normaal verschijnsel.
Tis alleen ff schrikken als het de eerste keer gebeurd :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan