Help, welke motor..

SonicTheBest

Rookie
11 jun 2010
13
0
Heerlen
Hallo allemaal,

Ik heb denk ik als vele het dilemma welke motor ik moet gaan aanschaffen.

22 juni moet ik mijn examen doen en als alles goed gaat wil ik ook meteen een motor kopen. En dan komt het, gek worden van alle mogelijkheden.

Wat ik graag wil klinkt vrij simpel. Ik wil een motor waar ik recht op zit, met een volle kuip zodat ik ook in weer en wind comfortabel kan rijden. Ik vind het heel mooi als er koffers (zij en top) opzitten en hoe groter hoe liever. ABS is een pre, maar geen must, datzelfde geld voor cardan aandrijving.

Mijn budget, tja maximaal 3750, maar liever tegen de 2500 zodat ik ook wat over heb als er wat aan komt.

Als ik op de sites rondkijk, vind ik de volgende motoren gewoon mooi....Pan ST1100, BMW K1100 LT, Kawa GTR 1000, Yamaha GTS 1000, Goldwing 1200 Aspencade.
Een motorscooter vind ik op zich wel mooi, maar de lage pk's (rond de 40) spreekt me niet aan.

Mijn ultieme motor (qua uitzien) een BMW K1200 LT, maar helaas buiten mijn budget.

En dan word het moeilijk, proefrijden mag ik nog niet, ik heb nog geen rijbewijs en dadelijk naar een dealer gaan om op zoveel motoren te proefrijden zullen ze ook niet leuk vinden.

Ik ben overigens 1,72 klein....

Ik wil de motor het liefst 365 dagen per jaar gaan gebruiken dus ook in de winter, vandaar een volle kuip. De koffers is puur voor de sier, ik vind het gewoon mooi, ik hoef er niet van alles in te vervoeren. Top snelheid vind ik niet zo belangrijk, snel optrekken vind ik daarentegen wel weer belangrijk.

Wie kan mijn keuze beperken tot 1 of 2 motoren..of wie weet nog andere alternatieven???

Oja een diversion vind ik gewoon niet mooi, dus die valt gewoon af.

Bedankt alvast...

Greets Daan.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik wil je even doorverwijzen naar een post die ik in het Pan topic ooit gemaakt heb, daar komt het verschil tussen de pan en de goldwing aan bod.
linkie

Met de andere motoren heb ik geen ervaring.

Gr. Vier
 
Je moet je rijbewijs nog halen... en dan alleen van die zware motoren?
Heb je wel eens aan een Honda Deauville gedacht?
 
Een Deauville vind ik geen optie omdat deze geen volle kuip heeft, omdat ik door regen en wind wil doorrijden vind ik dat wel heel belangrijk.

Vandaar ook dat ik meteen in de zwaardere klasse motoren kom, ik ken geen lichte toerder die een volle kuip en koffers heeft.

Het topic over de Pan van Vier heb ik gelezen en zal ik zeker meenemen in mijn keuze.
 
Yamaha FJ1200 een optie? Niet met standaard koffers helaas en ook niet 100% volledige kuip, maar binnen jouw budget moet er een goede te vinden zijn. Ook met ABS leverbaar.

Motor heeft voldoende power om vlot door te kunnen rijden, maar lekker rustig en schakellui rondtuffen is ook geen punt.

Jouw lengte moet ook geen probleem geven. Mijn vrouw is kleiner dan jij en kan op mijn FJ haar voeten aan de grond krijgen (zonder de motor om te laten vallen dus).

--edit--

zoiets dus:

full
 
Laatst bewerkt:
De FJ heeft 2 nadelen, standaard geen koffers en het grootste nadeel, geen volle kuip.
Ik zal het nog even toelichten. Ik ga de motor ook voor mijn werk gebruiken (ik werk in de beveiliging) en zal dus veel onderweg zijn, een volle kuip is dus echt een must, ik wil natuurlijk zo droog als mogelijk blijven...
 
Een Deauville vind ik geen optie omdat deze geen volle kuip heeft, omdat ik door regen en wind wil doorrijden vind ik dat wel heel belangrijk.

Vandaar ook dat ik meteen in de zwaardere klasse motoren kom, ik ken geen lichte toerder die een volle kuip en koffers heeft.

Het topic over de Pan van Vier heb ik gelezen en zal ik zeker meenemen in mijn keuze.
Ik rij zomer en winter door.

Op een Deauville :Y
 
De BMW... Simpele betrouwbare techniek, kan tegen een stootje en voor het geld wat je hebt is er best wat leuks te koop. Eventueel kun je een K100 overwegen, heb je voor 2500 euro net een wat betere motor. (minder kilometers)

Onderdelen via ebay of knalpot / hobbyist, zelf monteren en onderhoud uitvoeren is erg goed te doen bij deze motoren. Allebei injectie, dus geen gemier met vlottertjes, vacuümkleppen enz.. Heel veel 2e hands spul te krijgen en standaard een RVS uitlaat.

Als je veel rijdt: koop er één met een comfort zadel of regel een corbin zadel. Ivm je lengte zou je zelfs een K75 kunnen overwegen, net even wat kleiner en vooral lichter, ook met volle kuip en koffers te koop..

Groeten van een andere Daan.
 
Als je echt een kuip wilt waar je goed droog en warm blijft, maar ook een beetje vlot ogende motor wilt.
dan zou ik kiezen voor een BMW k of oude boxer.
Zelf heb ik 8 jaar op een R100RT gereden, zomer en winter met een jethelm.
helaas was deze motor een beetje "op" en rij nu naakt ( Honda NTV met windschermpje ), dit bevalt ook prima. Zit wel handvatverwarming op en dat scheelt heel veel.
 
BMW K75 is naar mijn idee een prima optie. De kuip van BMW, en zeker die met de verstelbare ruit, is gewoon onovertroffen wat bescherming betreft. De K75 stuurt prima, is comfortabel en een driecilinder op toeren klinkt nog eens lekker ook.


En dat zegt een Pan European 1100 rijder.
 
Kijk ook eens op Dienst domeinen roerende zaken daar kun je vaak een K1200 DS (ex politie) motor kopen voor 2500 - 3000 euro !! wel wit maar goed onderhouden en je kan de kappen later nog een keer kunnen spuiten
 
Vergeet al die BMW's, die veel te duur zijn. Minstens even betrouwbaar, met een uitstekende kuip, meer dan genoeg PK's, kardan en stukken goedkoper: De GTR 1000.

Ik ben met mijn machine van München tot Brussel gereden in de stromende regen en behalve mijn schouders die een beetje nat waren, bleef alles kurkdroog. Een 24 litertank zorgt dat je een gigantische actieradius hebt. Twee reusachtige koffers standaard............

Wat wil je nog meer????

greetz
herman
 
Terug
Bovenaan Onderaan