help, wie weet raad? R1 gekocht, nu reparatie

miRez

Rookie
7 jun 2007
5
0
kruibeke belgië
hey bike lovers,
HELP!!!

laat mij effe de situatie schetsen:
vorige maand kocht ik tweedehands een yamaha YZF-R1 van 2004, 22000km op teller, knap machientje, geen schrammetje, altijd op tijd ondehoud, ... kortom mijn droommachien!
na één maand (amper duizend kilometer verder) plots een rinkelend geluid uit de boit (versnellingsbak) lap! ik ermee naar de garage waar hij oorspronkelijk gekocht is en ook steeds op onderhoud is geweest. diagnose: gebogen schakelvork, waardoor de 3de en 4de versnelling tegen elkaar kwamen bij bocht naar links of op zijpikkel. dit hadden ze natuurlijk nog nooit gezien of voorgehad met dit type van dat bouwjaar, maar soit, ik ben dus weer de gelukkige eerste! dure grap, maar effe slikken en reparatie laten doen. kosten 1100 euro

eindelijk mijn moto terug, ik kom de eerste dag terug van het werk (amper 60 km heen en terug gereden, op rustig tempo want dat had de garagist gezegd, de eerste 500km rustig aan) en bij het terugschakelen valt de motor uit. temperatuur 113°C. niet meer te starten (startmotor draait één keer rond en alles valt weg) dezelfde garagist opgebeld en die is hem komen ophalen.
ik bel net met hem: diagnose nokkenas kapot (ben geen expert, verre van) maar volgens hem gaat dit nog meer kosten dan vorige keer, hij sprak zelfs al van er een andere motor in te steken... (prijs motor 1250 euro + werkuren)

als je dan weet dat de moto gekocht is aan 8000 euro + 1100(1ste rep) + 2000(deze rep) dan kan je wel begrijpen dat ik echt wel moedeloos/kwaad/gefrustreerd wordt en op het punt sta om een bank te overvallen ofzoiets, want dat gaat mijn budget echt wel te boven!!!

nu zijn mijn vragen:
* kan de tweede schade iets met de eerste te maken hebben? (want daarvoor is de temperatuur NOOIT boven 105 °C gegaan) met andere woorden is mijne garagist hier zelf voor verantwoordelijk? bestaat er zoiets als garantie op herstellingswerken, kan ik hem wettelijk verplichten dit kosteloos te maken of...?
* bestaat er een telefoonnummer / adres van yamaha waar ik terecht kan met eventuele klacht of vragen?

hopend op goede raad,
desperate Mirez
 
euh.. als dit een maand na aankoop al gebeurd zou ik de garagist nog eens goed aankijken.. bij een deugdelijke dealer word dit onder garantie opgelost lijkt mij..
 
had je er uberhaupt geen garantie op? ben niet anders gewend van een dealer.. zeker niet bij zo'n jonge motor.. 90 dagen garantie.. eventueel tegen meerprijs op te hogen..
 
dit is dus met recht n kat in de zak kopen B|
en als je geen flauw benul heb van motoren.
weet de garagist dit ook.
maar of het eerste iets met het 2de te maken heeft. :?
maar weet dat ze bij mijn Oto geen remolie bijgevuld hebben met het wisselen van n schockbrekersveer bij de garagist B|
gelukkig was m,n verstand groter als van die in n garagist lopen :}
 
ik had hem via de garagist kunnen kopen, voor 500 euro extra, had hem op zijn website zien staan en dan had ik een jaar garantie gekregen... maar heb hem dus rechtstreeks van die gast gekocht. gegokt en duidelijk verkeerd gegokt! (der kan ik mij nu wel voor doodmeppen)

FUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUCK!!!!!!!!!!!!! :( :( :(
 
dit is dus met recht n kat in de zak kopen B|
en als je geen flauw benul heb van motoren.
weet de garagist dit ook.
maar of het eerste iets met het 2de te maken heeft. :?
maar weet dat ze bij mijn Oto geen remolie bijgevuld hebben met het wisselen van n schockbrekersveer bij de garagist B|
gelukkig was m,n verstand groter als van die in n garagist lopen :}

hopelijk ben je slimmer dan je laat uitschijnen in je laatste regel. Waar ik dus niks van snap. En als je ook echt dom bent, hoe dom is die garagist dan niet :+
 
ik had hem via de garagist kunnen kopen, voor 500 euro extra, had hem op zijn website zien staan en dan had ik een jaar garantie gekregen... maar heb hem dus rechtstreeks van die gast gekocht. gegokt en duidelijk verkeerd gegokt! (der kan ik mij nu wel voor doodmeppen)

FUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUCK!!!!!!!!!!!!! :( :( :(

waarschijnlijk totaal mishandeld die R1 (nog harder dan de meeste)
 
de garagist wist me ook nog te vertellen dat er waarschijnlijk deeltjes (van die versnellings tandwielen) in de olieleidingen geraakt waren, waardoor hij onvoldoende smering kreeg en daardoor nor de k*ten is gegaan...

niemand contactgegevens van yamaha .nl of .be toevallig?
 
en daar komt europa om de hoek zetten....op nieuwe aankopen zit standaard -altijd - 2 jaar garantie...nu was deze motor niet nieuw meer, maar ik weet vrij zeker dat er voor occasions regelingen zijn! Ik zou persoonlijk volledig laten vergoeden door de dealer. Hij heeft of tijdens de beurten broddelwerk verricht, of hij heeft jou niet goed ingelicht over de onderhoudstoestand van die fiets. Dit moet je echt niet pikken. Ik zou hem vragen de fiets voor aankoopprijs min 10 procent terug te nemen en de reparatie (dus ook die 1e) voot zijn rekening te nemen. Mocht hij dat niet accepteren dan zeg je dat je al juridisch advies hebt ingewonnen en dat het volgende contact door je advocaat opgenomen zal worden....als hij je dan een voorstel maakt kan je kijken of het redelijk is, als niet, ga je juridisch advies inwinnen. Mocht daar uit komen dat je geen kans hebt deze zaak te winnen heb je alsnog niks verloren en ga je bij een andere yamaha dealer te rade! -eventueel je zaak aan yammie voorleggen, die hebben een naam hoog te houden!
 
en daar komt europa om de hoek zetten....op nieuwe aankopen zit standaard -altijd - 2 jaar garantie...nu was deze motor niet nieuw meer, maar ik weet vrij zeker dat er voor occasions regelingen zijn! Ik zou persoonlijk volledig laten vergoeden door de dealer. Hij heeft of tijdens de beurten broddelwerk verricht, of hij heeft jou niet goed ingelicht over de onderhoudstoestand van die fiets. Dit moet je echt niet pikken. Ik zou hem vragen de fiets voor aankoopprijs min 10 procent terug te nemen en de reparatie (dus ook die 1e) voot zijn rekening te nemen. Mocht hij dat niet accepteren dan zeg je dat je al juridisch advies hebt ingewonnen en dat het volgende contact door je advocaat opgenomen zal worden....als hij je dan een voorstel maakt kan je kijken of het redelijk is, als niet, ga je juridisch advies inwinnen. Mocht daar uit komen dat je geen kans hebt deze zaak te winnen heb je alsnog niks verloren en ga je bij een andere yamaha dealer te rade! -eventueel je zaak aan yammie voorleggen, die hebben een naam hoog te houden!

ff goed teruglezen Grimmklot: Hij heeft hem dus particulier gekocht zo te zien, niet via de dealer, omdat hij dacht daarmee goedkoper uit te zijn...
In dit geval niet so slim dus |(
 
de garagist wist me ook nog te vertellen dat er waarschijnlijk deeltjes (van die versnellings tandwielen) in de olieleidingen geraakt
lijkt me sterk omdat de olie gefiltert wordt als het goed is.
maar goed ik be de slimste nu ook weer niet hier heb ik gehoort van n Belg :N
 
Ik ben (nog) een leek op het gebied van motoren kopen en zo, maar wordt er geen fabrieksgarantie gegeven door Yamaha (mijn excuus als dit een domme vraag is, heb net een maand mijn rijbewijs) weet wel dat er bij bepaalde keokblikken soms tot wel 10 jaar garantie gegeven wordt.
 
lijkt me sterk omdat de olie gefiltert wordt als het goed is.
maar goed ik be de slimste nu ook weer niet hier heb ik gehoort van n Belg :N

als je mijn reply fatsoenlijk had gelezen, had je gewoon moeten zeggen dat je die zin inderdaad niet al te best had geformuleerd (leestekens in't midden van een woord)
en dan had je helemaal niet dom geweest
nu wel :+
 
ff goed teruglezen Grimmklot: Hij heeft hem dus particulier gekocht zo te zien, niet via de dealer, omdat hij dacht daarmee goedkoper uit te zijn...
In dit geval niet so slim dus |(

mea culpa, mea culpa....godver doe je zoveel moeite de medemens te helpen en toch nog wat aan je studie gehad te hebben.....blijk je te stom om te lezen...

in dat geval zou ik de verkoper gewoon direct per advocaat benaderen....het is denk ik wel aannemelijk te maken dat hij hiervan op de hoogte geweest moet zijn..en hem daarom verkocht heeft.....afknijpen, die ballen...
 
Als de fiets particulier gekocht is bereik je daar volgens mij niks mee, helemaal niet als hij er ook nog ff op rondgereden heeft......

(was op dat moment dus niks aan de hand)

Volgens mij is het dan jammer maar helaas.... -O-
 
Laatst bewerkt:
dat verhaal van die olie zou kunnen kloppen, dan gaan de metaal schilvers in de zeef voor de pomp zitten en dan pompt ie geen olie meer = weinig smering = vastloper

kan niet zeggen of het bij de 1 rep naar voren had kunnen!!! komen, aangezien een motor pas op het laatst van zijn levensduur ( lees een x aantal minuten) pas moeilijker wil gaan doen in sommige gevallen, soms ook niet

en andere motor is idd missch wel de beste oplossing, aangezien met rep bepaalde onderdelen samen al de 1000 euro overstijgen

igg succes ermee, en kan je de verkoper nog bereiken???
of heb je getekend of iets dergelijks van ''gekocht zoals gezien en bereden''??
missch kun je hem wel verantw. stellen voor het verkopen van een ondeugelijk object schakelvork is niet zomaar krom!!! zelfs rossi krijgt het met serieus rammen met moeite voor elkaar op een standaard fiets!!!
 
heb je deze problemen al voorgelegd aan de verkoper? In eerste instantie zul je hem toch de gelegenheid moeten bieden hier iets aan te doen of eventueel de motor terug te nemen. (die kans moet je natuurlijk ook de partikuliere verkoper bieden)

zeker bij een partikulier is het niet waarschijnlijk dat het veel oplevert, maar m.i. sta je dan een stuk sterker om daarna met wat meer juridisch geweld (lees advocaat/rechtsbijstand) de aanval op hem te openen.
 
kheb eens even overlegd:
scenario 1: die motor heeft meer kilometers gelopen als aangegeven - ergo, de teller is terug gedraait! Als je dat vermoeden hebt moet je een rapport laten maken waarin een expert dit vast steld. Mocht dat het geval zijn, heb je een geval van oplichting en zit je gebakken.
scenario 2: kijken of het aannemelijk is dat de verkoper wist dat er problemen waren. Dat zou bvb bij een beurt naar voren gekomen kunnen zijn. Dan heeft hij dus informatie achter gehouden en heeft hij je willens en wetens een ondeugdelijk product verkocht- om zelf nog wat geld terug te krijgen en van de problemen af te zijn.
Scenario 3: De verkoper heeft naar eer en geweten gehandeld, kan je kijken of er consumentenbescherming op gebruikte voertuigen zit (ik verwacht van wel). Dan is het redelijkheidsbeginsel een rechtsgeldige basis om hem dit wrak terug te laten nemen. Het is namelijk redelijk dat een motor in die prijsklasse, met die onderhoudsgeschiedenis en die kilometrage meer dan het aantal kilometers moet kunnen lopen zonder problemen. gezien dat neit het geval is, denk ik dat een jurist er wel een sterke zaak aan heeft.
 
In feite heb je een punt, alleen wanneer je gelijk hebt betekent dat niet dat je ook automatisch gelijk krijgt. Wanneer de verkoper (particiulier) alles ontkent, zal je zeer weinig kans maken naar mijn mening.
 
Zo te lezen is ofwel het blok serieus kapot, ofwel de garage belazerd de kluit.

Ik zou bij een vakkundige motorzaak / garage een second opinion vragen.

Als blijkt dat het blok inderdaad naar de Fillistijnen is : geen cent meer spenderen aan reparatie ervan, maar een ander motorblok monteren!

Jammer voor je dat je R1-avontuur zo moet verlopen...
 
aan iedereen die gereageerd heeft:

al super bedankt voor de reacties, ik weet nu al beetje meer.

'kdenk dat ik morgen eens een vriendelijke maar stevige babbel ga doen met de garagist en idd ook de verkoper op de hoogte brengen.
hopelijk dat daar een oplossing uitkomt en als dat niet werkt toch maar effe dreigen met gerechtelijke stappen en experts enz...

gasten merci!
en let op met wat je koopt hé '( 'tis nie al goud wat blinkt

(hopelijk nog)R1 rider
 
aan iedereen die gereageerd heeft:

al super bedankt voor de reacties, ik weet nu al beetje meer.

'kdenk dat ik morgen eens een vriendelijke maar stevige babbel ga doen met de garagist en idd ook de verkoper op de hoogte brengen.
hopelijk dat daar een oplossing uitkomt en als dat niet werkt toch maar effe dreigen met gerechtelijke stappen en experts enz...

gasten merci!
en let op met wat je koopt hé '( 'tis nie al goud wat blinkt

(hopelijk nog)R1 rider


suc6 morgen dan ik zal voor je duimen :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan