HELP zwabberend voorwiel

Juulz

MF'er
28 sep 2004
194
0
Hilversum
Ik heb sinds een maand een XVS650 ( dragstar) en ik kreeg al vrij vroeg het idee dat mijn voorwiel wat zwabberde en dat mijn motor wat moeilijk naar links stuurde.. Ik schoof dat altijd af op onervarenheid en spookbeelden en dacht dat er geen probleem was.
Vandaag had ik dat gevoel echter weer en ik vroeg aan een maatje dat wat meer ervaring heeft of hij even op mijn motor wou rijden. Na een kort ritje stopt hij en zegt hij: Ga hiermee naar een garage want ik heb het gevoel dat je motor erg moeilijk naar links stuurd en dat je voorwiel zwabbert...

Weet iemand wat dit probleem kan zijn en wat een reperatie zou gaan kosten ?(ongeveer)
Ik heb nog garantie..zou dit er onder vallen ?
Alvast bedankt..

Ps. Als ik mijn stuur los laat voel ik niet direct iets ( nu doe ik dat ook maar heeeeeeel even)
 
Laatst bewerkt:
heeft hij al veel KMgereden??? in dat geval kunne het heel ged de lagers in het balhoofd of het voorwiel zijn. Natuurlijk kan ok je band uit ballans zijn, of je schijfrem krom. Als je toch nog garanie heb diret laten fixen. De onderdelen die ik net heb genoemd zijn geen slijtage oderdelen dus zou gewoon onder garantie moeten vallen!
 
Als ie moeilijk naar één kant stuurd is er volgens mij meer aan de hand.
Dan moet er volgens mij iets krom zijn.
Ik zou voor een seccond opinion eerst even naar een andere motorzaak gaan om vrijblijvend te vragen wat het is.
 
14000 Kilometer.... niet heel veel dus.. ik bel de garage nu op en dan hoor ik wel wat hij gaat doen.

Edit: Mijn garage zei dat ik de banden spanning moest checken ( geen idee hoe) maar ik heb er voor gekozen om een andere garage even te laten kijken wat er precies mis mee is.
 
Laatst bewerkt:
[knip]Mijn garage zei dat ik de banden spanning moest checken ( geen idee hoe) maar ik heb er voor gekozen om een andere garage even te laten kijken wat er precies mis mee is.

Dat lijkt me een heel goed idee, naar de garage gaan, gezien je antwoord. :X

Dan ff niet zo flauw: bandenspanning controleer je met een ...ehhhm... bandenspanningsmeter (manometer). Die zet je op het ventiel, en geeft dan de gasdruk in je band aan. Dit kun je bij het benzinestation doen: daar hebben ze altijd een luchtpomp.

Maar dat naar moeilijk sturen naar een kant komt niet van de vekeerde bandenspanning. Het is precies wat Bikefreak zegt:
1. wiellager
2. balhoofdlager
3. veerpoten
 
Dat lijkt me een heel goed idee, naar de garage gaan, gezien je antwoord. :X

Dan ff niet zo flauw: bandenspanning controleer je met een ...ehhhm... bandenspanningsmeter (manometer). Die zet je op het ventiel, en geeft dan de gasdruk in je band aan. Dit kun je bij het benzinestation doen: daar hebben ze altijd een luchtpomp.

Maar dat naar moeilijk sturen naar een kant komt niet van de vekeerde bandenspanning. Het is precies wat Bikefreak zegt:
1. wiellager
2. balhoofdlager
3. veerpoten

:) Dus toch naar de garage gaan ( dan daarbij is de gargage net zodicht bij als de benzinepomp.. :) ) Ik zoek trouwens nog een sleutelmotor omdat ik zelf ook baal dat ik dit soort kleine pokke dingen niet zelf kan oplossen.
 
Zwaberen ???

Bedoel je dat het stuur slingert ? (Dynamisch onbalans in het wiel)
Bedoel je dat het stuur trilt ? (Statisch onbalans in het wiel)

Zijn je velgen wel rond ? Zit er geen slag in ? (Schade fiets)

Trekt het stuur naar een kant ? Als je het stuur los laat ? (Krom frame)

Speling in het balhoofd lager merk je als je bij lage snelheid remt tot stilstand en je hebt het idee dat je remblokken rammelen.

Graag wat meer info voor ik je kan helpen.
 
Ik ben naar de garage gegaan en de banden spanning is helemaal in orde. Zaterdag laat ik hem helemaal door checken, het kost dan wel 5 tientjes maar dan heb je wel zekerheid. Een mannetje van de garage heeft nog even er op gereden en hij zei dat hij niks voelde maar dat het zou kunnen komen door het windscherm.
 
Zwaberen ???

Bedoel je dat het stuur slingert ? (Dynamisch onbalans in het wiel)
Bedoel je dat het stuur trilt ? (Statisch onbalans in het wiel)

Zijn je velgen wel rond ? Zit er geen slag in ? (Schade fiets)

Trekt het stuur naar een kant ? Als je het stuur los laat ? (Krom frame)

Speling in het balhoofd lager merk je als je bij lage snelheid remt tot stilstand en je hebt het idee dat je remblokken rammelen.

Graag wat meer info voor ik je kan helpen.

Het is geen schade fiets en het voelt eerder alsof het stuur trilt. Als ik het stuur los laat gaat hij in een rechte lijn..
 
Ik hou hem in gedachten... heb je er een foto van ?

Ja, die heb ik. De foto is niet meer recent: er zit nu een koffer aangeklust (groene minutie koffer)
full



Indien interesse: hotsyflotsy@yahoo.com
 
Terug
Bovenaan Onderaan