help!

bert buiter

Rookie
2 dec 2001
7
0
rotterdam
ik ben sinds augustus in het bezit van een trans alp uit 87, volgens velen een motort die je blind kan kopen. maar niets is minder waar voor mij, na een korte periode van goed rijden, kwam er de pech.
eerst 1 CDI unit kapot, ik niet weten wat het was even ermee doorgereden maar toen een nieuwe gekocht, even daarna op vakantie weer het zelfde liedje alleen de andere CDI unit! toen ik weer een nieuwe gekocht had reed hij niet meer zoals hij gedaan had, ik hem naar dynojet gebracht om dat te verhelpen, nou niet dus. voorheen had hij in de lage toeren heel veel koppel, dat is niet meer, en ook is het geluid van vol naar brommer geluid gegaan.
nou is mijn vraag wat kan het toch zijn? is het omdat ik toch een tijdje gereden heb op 1 cilinder iets blijvend kapot gegaan? of is er iets ontzet? als ik ermee naar een motorzaak ga weten ze het ook niet, je breng hem maar dan zoeken we dat op (tegen een uur bedrag van....) zouden het de kleppen kunnen zijn of...?
wordt het een dure grap of niet, wie kan me helpen ik vind het zo jammer, ik wil graag zo lang mogelijk verderrijden in weer en wind maar dan wel met een fijn gevoel.
alvas bedankt voor het lezen van deze hulp kreet.
 
Dit verhaal geeft wel erg weinig informatie over de toestand van je motor, een heel wilde gok, naar aanleiding van het geluid wat verandert is, werken beide cilinders wel goed, heb je niet een rotte bougie?

Maar even bij een motorzaak langs gaan, hun even laten luisteren, vertel dat je problemen heb met geld als zij uren gaan zoeken.
Ga bij een paar motorzaken langs, de ene zaak is de andere niet.

Succes
 
Laatst bewerkt:
ik heb twee bougies vernieuwd, die andere twee kon ik niet bij, en ze hebben een stukje gereden vanuit motorhuis safe, en volgens die (jonge)monteur was het opzich wel goed.
de bougies overigens waren helemaal niet zo slecht, alleen het waren andere dan die ik erin gedaan heb. degene die er in zaten hadden een gespitste vorkje, en de nieuwe zijn gewoon normaal. (gekregen van safe)
maar het feit blijft dat de motor pas nadat die twee units kapot gegaan waren slecht ging rijden.
nu moet ik veel meer gas geven (toeren maken) om toch nog iets van een koppel te hebben.
 
kunnen inderdaad de kleppen zijn, MAAR kijk eerst een of de carbs schoon zijn.
misschien zitten de sproeiers wel een beetje verstopt(kan je makkelijk zelf tjekken.)
misschien een membraan in je carb gescheurd kan je ook zien als je toch je carbs eraf heb.

of ben je zelf niet zo handig met techniek?
dan wordt het inderdaad zo\'n belachelijk uurloon.

ik hoop dat het makkelijk is op te lossen voor je

veel succes
 
dank je voor je reactie, maar wat ook nog eens het geval is, dat hij bij het rijden ook veel meer trilt zo erg zelfs dat bij hoge snelheden het eigenlijk onplezierig wordt voor je onderste deel van je lijf.
het trillen komt niet van mijn frame (heb ik al gehad, de voorband was met noppen en achter niet) maar duidelijk komt het bij mijn blok vandaan.
hebben jullie aan deze info wat?
 
oh en wat ook nog, ik heb de motor toendertijd ook nog aangeboden bij dynojet (barendrecht) om hem goed te krijgen, maar dat is niet gelukt.
ze hadden de carbs synchroom gezet en hier en daar wat adjustments (volgens zeggen)
maar eigenlijk is er bijzonder weinig veranderd.
 
ik ben sinds augustus in het bezit van een trans alp uit 87, volgens velen een motort die je blind kan kopen. maar niets is minder waar voor mij, na een korte periode van goed rijden, kwam er de pech.
eerst 1 CDI unit kapot, ik niet weten wat het was even ermee doorgereden maar toen een nieuwe gekocht, even daarna op vakantie weer het zelfde liedje alleen de andere CDI unit! toen ik weer een nieuwe gekocht had reed hij niet meer zoals hij gedaan had, ik hem naar dynojet gebracht om dat te verhelpen, nou niet dus. voorheen had hij in de lage toeren heel veel koppel, dat is niet meer, en ook is het geluid van vol naar brommer geluid gegaan.
nou is mijn vraag wat kan het toch zijn? is het omdat ik toch een tijdje gereden heb op 1 cilinder iets blijvend kapot gegaan? of is er iets ontzet? als ik ermee naar een motorzaak ga weten ze het ook niet, je breng hem maar dan zoeken we dat op (tegen een uur bedrag van....) zouden het de kleppen kunnen zijn of...?
wordt het een dure grap of niet, wie kan me helpen ik vind het zo jammer, ik wil graag zo lang mogelijk verderrijden in weer en wind maar dan wel met een fijn gevoel.
alvas bedankt voor het lezen van deze hulp kreet.

Het kan ook de CDI weer zijn. Ik heb dat met mijn c-90 gehad (vroeger...) daar heb ik wel 6 verschillende units op gehad voordat hij weer lekker liep. En dat kon je heel slecht zien omdat hij eigenlijk elke keer wel stationait liep, maar pas bij of lage of hoge toeren vermogen miste of ging stotteren.. Blijven proberen met die cdi was toen het devies. :r

Heb je de compressie al gemeten? Of zuigt hij misschien ergens valse lucht? Ik hoorde laatst van iemand die ook helemaal geen vermogen meer had dat er een keerring in zijn blok stuk was... Da\'s ook fijn zoeken..(ga er maar niet vanuit dat dat het is overigens)

Veel suuk6 ermee i.i.g.

Joeltje
 
ik zelf heb dat nog niet gedaan zal ik eens laten doen , bedankt trouwens voor de reacties. ergens hoop ik dat het een kapotte pakking is of zo, want dan kan dat verholpen worden, dat mety die cdi units....astublieft niet weer, kost een godsvermogen. nou we gaan maar weer eens proberen, u hoort nog van mij.
 
Je blok is toch niet uit elkaar geweest, of wel.
Zit een beetje te denken dat je ontsteking niet op tijd staat, of de afstelling van je nokkenassen tov van je krukas. Dit laatste kan je makkelijk zelf controleren, ik weet echter niet precies hoe dit bij jouw motor zit.
Schaf in ieder geval een werkplaatsonderhoudshandboek aan, is altijd handig en leuk om te lezen.

Veel succes
 
bedankt voor je reactie, maar mijn blok is (voor zover ik weet) niet uit elkaar geweest.
wat wel is dat hij \"rauwer\"rijdt zeker op wat hogwere snelheden. hij trilt ook meer, ik ga volgende week eens bij een zaak langs om mijn compressie te meten of kost dat weer veel geld en tijd?
kortom ik ben nog niet echt happy.
 
een compressiemeter kan je zelf kopen en kost niet zoveel. dat van die nokkenas t.o.v. de krukas kan denk ik niet omdat je dit wel zult merken (veel minder vermogen en in extreme gevallen kromme of gebroken kleppen)
greetz nic :]
 
ik ben sinds augustus in het bezit van een trans alp uit 87, volgens velen een motort die je blind kan kopen. maar niets is minder waar voor mij, na een korte periode van goed rijden, kwam er de pech.
eerst 1 CDI unit kapot, ik niet weten wat het was even ermee doorgereden maar toen een nieuwe gekocht, even daarna op vakantie weer het zelfde liedje alleen de andere CDI unit! toen ik weer een nieuwe gekocht had reed hij niet meer zoals hij gedaan had, ik hem naar dynojet gebracht om dat te verhelpen, nou niet dus. voorheen had hij in de lage toeren heel veel koppel, dat is niet meer, en ook is het geluid van vol naar brommer geluid gegaan.
nou is mijn vraag wat kan het toch zijn? is het omdat ik toch een tijdje gereden heb op 1 cilinder iets blijvend kapot gegaan? of is er iets ontzet? als ik ermee naar een motorzaak ga weten ze het ook niet, je breng hem maar dan zoeken we dat op (tegen een uur bedrag van....) zouden het de kleppen kunnen zijn of...?
wordt het een dure grap of niet, wie kan me helpen ik vind het zo jammer, ik wil graag zo lang mogelijk verderrijden in weer en wind maar dan wel met een fijn gevoel.
alvas bedankt voor het lezen van deze hulp kreet.

Na het eea gelezen te hebben lijkt het me zeer
waarschijlijk dat je een kapot membraan hebt van een van je vacuumgasschuiven, haal de gasschuiven er maar uit en controleer de membanen maar, dit kun je veilg doen zonder dat je motorafstelling verloopt.
Let er wel op dat er misschien een piepklein O ringetje in het pasvlak verwerkt kan zitten en raak dit niet kwijt., tevens bij het terug monteren van de schuiven erop letten dat het deksel met de membraan ertussen netjes sluit.

Suuk-6,
Groeten Paul.
 
Op zondag 02 december 2001 23:23 schreef bert buiter het volgende:
in Moto73 No 23 8-21nov 2001 stond een reportage van over (meerdere) TA\'s incl tech.gebreken
als je wil kan ik scans maken van de pagina\'s en via e-mail versturen. zoja stuur dan een mailtje aan mij.
 
Laatst bewerkt:
Sorry, maar ik moet dit toch even posten;

Hoeveel kw heeft die honda dan?
toch niet meer dan 25kw?

of vond je 25kw wat te veel en heb je maar een motor gekocht met minder vermogen ;)

Beetje late reactie :

Honda heeft 25pk, dus 9 pk minder, maar doordat ie 70kg lichter weegt, heeft ie dus meer vermogen als je kijkt naar gewicht/vermogen. Met m\'n 25kw was het rijden op de snelweg kut. Timen wanneer je in kon halen (zelfs op provinciale wegen!). Dus daarom nu lekker een 250cctje als tijdelijke motor, hoef ik niet mee op de snelweg, lekker voor binnendoor. Met die 25kw kon ik wel de snelweg op (en deed ik ook vaak) maar ik was dat timen zat. Dus ik ga pas weer de snelweg op met een fatsoenlijke motor na mijn 25kw periode. Dus nog 6 maanden wachten en dan weer de snelweg op.

dus vandaar ;) Misschien vind je het raar, maar ik vond die GS500e niet meer leuk. Het was een brommertje vergeleken met de 600cc 100pk waarop ik had gereden. En ja, ben ik iets zat, dan gaat het gewoon de deur uit. 25kw periode zuigt toch, dus waarom niet gewoon lekker op een goedkope motor ? :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan