Help!

5 mrt 2019
116
25
Haarlemmermeer
Beste motorrijders,

Ik ben ten einde raad. Ik ben nu bijna een jaar in het bezit van een yamaha Thundercat uit 1996. Fijne motor! ‘T beesie heeft nu, als ik de stand mag geloven, 23000km gelopen. De motor heb ik in de winter niet laten staan en deed het perfect. Tot een week geleden.

Hij begon onderin te sputteren en bovenin had ie soms ook wat moeite. Dit werd alleen maar erger.

Vervolgens ben ik nog naar de motorzaak gereden om een flesje reiniger te halen en heb ik dat bij me tank gevoegd. Het starten ging toen vooralsnog moeizaam maar na 10 minuten rijden leek het stukke beter te gaan! Ik heb de motor vervolgens weggezet om s’avonds weer van me werk naar huis te rijden.

Later op de avond ging ik met de motor naar huis. Het starten ging vlot en ik begon aan de weg terug. Direct voelde ik ‘m weer sputteren, moeizaam opkomen, bovenin wel meer kracht maar niet 100%. Dit keer sloeg ie zelfs bij het stoplicht af en meerdere malen tijdens het rijden. En heel even wilde hij niet meer starten. Toen ik de motor weer eenmaal aan had ben ik sputterent naar huis gereden.

Wat ik tot nu toe heb gedaan?
Ik heb wat basis ervaring op het gebied van sleutelen. Met een werkplaatshandboek en internet weet ik me weg uiteindelijk wel te vinden.

- Carbs los gehaald, uit elkaar gehaald en goed schoongemaakt en doorgeblazen met lucht. Ook de sproeiers ect. Vorige eigenaar zei dat ze Ultrasoon waren gereinigd voordat ik ‘m kocht. Ze zagen er ook mooi uit vanbinnen. Ik heb dezelfde afstellingen behouden.

- bougies, voor de zekerheid, vervangen. (Zagen er nat zwart uit toen ik ze eruit haalde)

- tank leeg gehaald. Was geen vuil in te zien. Benzine liep ook goed door. Zowel
Door de filter als vanuit de kraan.

- benzine kraan staat open

-vlotterkamers leeg laten lopen (ook na het monteren van de carb)

- luchtfilter is in orde

- bobines, bougiedoppen en kabels doorgemeten.

Alle waardes van de bobines en kabels komen overheen met het werkplaats handboek.
Echter, de bougie doppen wijken iets af. Volgens het werkplaats handboek moet dit 10k-ohm zijn. Bij mij is er 1 dop 10,02 en de rest is 9,50 waarvan 1 zelfs 9,01. Zou dit echt een reden kunnen zijn dat ie het nog steeds niet doet?

Na alles weer gemonteerd te hebben startte hij in 1 keer. Wel moest ik ‘m op het gas houden anders viel die uit. Iets wat gas erop gehouden maar vervolgens alsnog uitvallen. En daarna ook niet meer normaal kunnen starten. Als ik dan nog een poging doe moet ik ‘m echt door starten, op het gas houden en dan komt ie een enkele keer heel langzaam op. Dan alsnog valt ie daarna weer uit. Er komt soms ook redelijk wat spul uit me uitlaat. Ik denk benzine. De laatste keer dat ie moeizaam aan ging kwam er ook een soortgelijke licht blauwe rook uit me uitlaat.

Ik ben benieuwd of jullie nog tips of andere dingen hebben waar ik naar kan kijken.

Groet,

RubbereRijder
 
Laatst bewerkt:
Is toch echt een carburatieprobleem... Er kàn ook nog een vogelnestje in je luchtfilter zitten. Die bougiedoppen zijn goed, kijk wel even of er geen R op de bougie staat, als de doppen weerstand hebben hoeven de bougies dat niet te hebben
 
Excuus voor de algemene titel!

Als ik ‘t luchtfilter eraf heb kan je de choke kabel zien zitten. Tijdens het bedienen van de choke kabel op het stuur zie je ‘m meegaan op de carburateur en ook weer terug in de oude postitie. Gaat soepeltjes naar mijn idee? Of hoeft dit niks te betekenen?
 
Is toch echt een carburatieprobleem...

ben ik nog lang niet van overtuigd. enige zekerheid tot nu toe is dat de reklame van Forte en aanverwanten nog steeds goed werkt want er is alweer iemand in getrapt.

als eerste zou ik de ontsteking nakijken of ze effectief vonkt met een stroboscooplamp. dan klepspeling kontroleren. zaken uitsluiten.
 
Vanmiddag krijg ik een nieuwe originele luchtfilter en brandstoffilter binnen. Voor de zekerheid beide vervangen en kijken of dit verschil maakt.

De bougies gaven bij de eerste controle een goede vonk. Eind van de middag ga ik het nog een keer testen.

Klepspeling controleren is dan de volgende stap? Nog even inlezen hoe dit exact gedaan moet worden. Met het werkplaats handboek erbij is dit wel te doen neem ik aan?
 
Wel moest ik ‘m op het gas houden anders viel die uit. Iets wat gas erop gehouden maar vervolgens alsnog uitvallen. En daarna ook niet meer normaal kunnen starten. Als ik dan nog een poging doe moet ik ‘m echt door starten, op het gas houden en dan komt ie een enkele keer heel langzaam op. Dan alsnog valt ie daarna weer uit.
Hoe is de staat van je accu?
 
Vanmiddag krijg ik een nieuwe originele luchtfilter en brandstoffilter binnen. Voor de zekerheid beide vervangen en kijken of dit verschil maakt.

De bougies gaven bij de eerste controle een goede vonk. Eind van de middag ga ik het nog een keer testen.

Klepspeling controleren is dan de volgende stap? Nog even inlezen hoe dit exact gedaan moet worden. Met het werkplaats handboek erbij is dit wel te doen neem ik aan?
Je kan een vrij goede indicatie hebben van de klepspeling als je je motor in een versnelling zet waarin det gaat en hem dan over de compressie heenduwt, gewoon 4 keer weerstand en plop is een indicatie, geen meting. Ook als hij bijvoorbeeld op de startmotor mooi regelmatig rondgaat heb je een indicatie... het verschil tussen - jawel- hututututututututututut en Huut-pietje-pft-plof-huut-pietje-pft-plof :+
 
ben ik nog lang niet van overtuigd. enige zekerheid tot nu toe is dat de reklame van Forte en aanverwanten nog steeds goed werkt want er is alweer iemand in getrapt.

als eerste zou ik de ontsteking nakijken of ze effectief vonkt met een stroboscooplamp. dan klepspeling kontroleren. zaken uitsluiten.
Is bij een Thundercat de ontsteking wel instelbaar?

:X:X:X:X ik heb ook weer zo'n twijfelachtig busje klaarstaan voor een moeilijke starter... Zal wel op ultrasoneren uitdraaien... :Y
 
Om te beginnen, iedereen bedankt voor het mee denken! Wordt zeer gewaardeerd:}

Hoe is de staat van je accu?
Accu heb ik net doorgemeten. Die geeft 11,07V aan. Tijdens het starten heb ik nog niet kunnen meten.

Gister vlotterkamers leeg laten lopen, tank eraf gehaald, bobines en bougiekabels eraf gehaald, en de bougiedoppen los gehaald.

Tankkraan weer eraf gehaald om nogmaals te kijken of die vuil was. Niks te zien.

De bezorger met de nieuwe brandstoffilter en luchtfiter heeft vertraging dus die komt morgen of overmorgen pas.

Eind van de middag weer alles in elkaar gezet.

HIJ DEED HET. *O*
Hij liep even heel netjes. Pakte zeer lekker op en reageerde goed op het gas.
Vervolgens werd het binnen 15 tot 20 seconde al minder. Zakte in toeren en uiteindelijk viel die weer uit. Vervolgens kreeg ik ‘m ook echt niet meer aan. Met, zonder gas of choke.


Je kan een vrij goede indicatie hebben van de klepspeling als je je motor in een versnelling zet waarin det gaat en hem dan over de compressie heenduwt, gewoon 4 keer weerstand en plop is een indicatie, geen meting. Ook als hij bijvoorbeeld op de startmotor mooi regelmatig rondgaat heb je een indicatie... het verschil tussen - jawel- hututututututututututut en Huut-pietje-pft-plof-huut-pietje-pft-plof :+
Top omschrijving! _O-
Hij deed wel dat “hututututututututut”
 
Terug
Bovenaan Onderaan