Help!

5 mrt 2019
116
25
Haarlemmermeer
Beste motorrijders,

Ik ben ten einde raad. Ik ben nu bijna een jaar in het bezit van een yamaha Thundercat uit 1996. Fijne motor! ‘T beesie heeft nu, als ik de stand mag geloven, 23000km gelopen. De motor heb ik in de winter niet laten staan en deed het perfect. Tot een week geleden.

Hij begon onderin te sputteren en bovenin had ie soms ook wat moeite. Dit werd alleen maar erger.

Vervolgens ben ik nog naar de motorzaak gereden om een flesje reiniger te halen en heb ik dat bij me tank gevoegd. Het starten ging toen vooralsnog moeizaam maar na 10 minuten rijden leek het stukke beter te gaan! Ik heb de motor vervolgens weggezet om s’avonds weer van me werk naar huis te rijden.

Later op de avond ging ik met de motor naar huis. Het starten ging vlot en ik begon aan de weg terug. Direct voelde ik ‘m weer sputteren, moeizaam opkomen, bovenin wel meer kracht maar niet 100%. Dit keer sloeg ie zelfs bij het stoplicht af en meerdere malen tijdens het rijden. En heel even wilde hij niet meer starten. Toen ik de motor weer eenmaal aan had ben ik sputterent naar huis gereden.

Wat ik tot nu toe heb gedaan?
Ik heb wat basis ervaring op het gebied van sleutelen. Met een werkplaatshandboek en internet weet ik me weg uiteindelijk wel te vinden.

- Carbs los gehaald, uit elkaar gehaald en goed schoongemaakt en doorgeblazen met lucht. Ook de sproeiers ect. Vorige eigenaar zei dat ze Ultrasoon waren gereinigd voordat ik ‘m kocht. Ze zagen er ook mooi uit vanbinnen. Ik heb dezelfde afstellingen behouden.

- bougies, voor de zekerheid, vervangen. (Zagen er nat zwart uit toen ik ze eruit haalde)

- tank leeg gehaald. Was geen vuil in te zien. Benzine liep ook goed door. Zowel
Door de filter als vanuit de kraan.

- benzine kraan staat open

-vlotterkamers leeg laten lopen (ook na het monteren van de carb)

- luchtfilter is in orde

- bobines, bougiedoppen en kabels doorgemeten.

Alle waardes van de bobines en kabels komen overheen met het werkplaats handboek.
Echter, de bougie doppen wijken iets af. Volgens het werkplaats handboek moet dit 10k-ohm zijn. Bij mij is er 1 dop 10,02 en de rest is 9,50 waarvan 1 zelfs 9,01. Zou dit echt een reden kunnen zijn dat ie het nog steeds niet doet?

Na alles weer gemonteerd te hebben startte hij in 1 keer. Wel moest ik ‘m op het gas houden anders viel die uit. Iets wat gas erop gehouden maar vervolgens alsnog uitvallen. En daarna ook niet meer normaal kunnen starten. Als ik dan nog een poging doe moet ik ‘m echt door starten, op het gas houden en dan komt ie een enkele keer heel langzaam op. Dan alsnog valt ie daarna weer uit. Er komt soms ook redelijk wat spul uit me uitlaat. Ik denk benzine. De laatste keer dat ie moeizaam aan ging kwam er ook een soortgelijke licht blauwe rook uit me uitlaat.

Ik ben benieuwd of jullie nog tips of andere dingen hebben waar ik naar kan kijken.

Groet,

RubbereRijder
 
Laatst bewerkt:
Vanochtend weer gestart. Liep perfect en alles deed het.

Hierop heb ik de tank eraf gehaald om alles nogmaals te controleren voordat ik een rondje ging rijden. Alles zat verder goed. Echter, ik zag dat benzinekraan op OFF stond.

Deze op ON gezet en ‘Tzelfde probleem deed zich voort. Weer heel even lopen om vervolgens weer uit te vallen.

Kraan weer op OFF. Even een kleine doorstart, en weer perfect lopen.

Het gekke is dat ik deze test in het begin stadium ook heb gedaan. Toen maakte dit geen verschil? Tankdop ook weer open gehad met de kraan op ON. Ook weer uitvallen.

Aangezien er nu een helder nieuw brandstoffilter op zit kan ik mooi zien of ‘t filter vol loopt met benzine. Dit gebeurd ook zodra ik de benzinekraan ON zet. Dan loopt ‘t filter snel en goed vol. Zodra ik de kraan op OFF zet blijft het niveau hetzelfde. (Logisch natuurlijk)8)7
Heb je in het begin van je post niet OFF en ON door elkaar gehaald? Klinkt enigzins verwarrend
 
Laatst bewerkt:
Heeft de fiets een brandstofpomp?
Misschien zijn de vlotternaalden/zittingen zo ver versleten dat de pomp de brandstof er gewoon langs drukt.

:t

Versleten zittingen/O-ringen van de zittingen waren poreus. Deze vervangen en de motor doet het perfect. Dit keer ook met de benzinekraan open:Y

Waarschijnlijk pompte de brandstofpomp langs de afdichting van de zitting. Als de benzinekraan ON stond bleef ie pompen tot de vlotterkamer overvol zat. Hierdoor verzoop de motor als de kraan op ON stond.

Als ik de kraan op OFF deed moest ik ‘m ook doorstarten voordat ie liep. Dus even doorstarten voordat de vlotterkamer weer op niveau was.

Iedereen bedankt voor het meedenken.! :}:]
 
Terug
Bovenaan Onderaan